Medlem

Väldigt sällan. Kaanske om det är något spel jag gillar väldigt mycket men gjort precis allt annat.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

ibland är det kul att jaga vissa achievmenets om man vill hålla spelet vid liv (eller för att nå ett mål, jag vill minnas i Wow att det hjälpte med tex flying mounts i de nya regionerna).
Men om det blir för mycket "jobb" då har jag bättre för mig.
Särkilt Multiplayer Achievments stör jag mig på om de krävs för att nå 100% för hela spelet och inte är separat.
Annars, meh, whatever. Om ngn gillar det så varsågod & njut.

Medlem
Beror på titeln

Är spelet väldigt sandboxy så är achievements ett jävligt kul sätt att känna att något klaras av. Europa Universalis är ett perfekt exempel, fastän deras aids med DLCs så bidrar achievements med att hålla livet uppe. Erövra världen i all ära, men att köra ett achievement som Norwegian wood är askul. Börja som Norge och äg varje provins som har träd som resurs.

Spelstilen blir sjukt annorlunda och vägarna till alla achievements är olika. Så jag ser achievements som något riktigt bra ifall det implementeras rätt, sedan finns det katastrofala implementeringar. Man vill ju ha känslan att man lyckats med något eller blir belönad iaf.

Medlem

Jag bryr mig bara om gitarriffet i COD-spelen (gärna var femte sekund!)


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Hur många procent när man spelat igenom Diablo 3 en gång? Är det ca 40% eller mindre?

Nej jag spelar inte om samma sak igen bara för att få max level, alla saker eller alla achievements.

Medlem

Att jaga 100 % är ivf för mig att ta alla trophies/achievements. Jag går alltid ut för att göra just det med de spel jag spelar. Jag tycker dock det är roligt, ja för det mesta (f*** you shadow of the tomb raider).
Jag jagar trophies och det gör att jag oftast lägger mycket mer tid på spelen än jag annars skulle gjort vilket åtminstone jag tycker är positivt.

Medlem

Detta är rätt intressant. Jag tycker verkligen det är mycket roligare att lira spel där man lägger upp sina egna mål såsom dayz och star citizen, men jag har flera vänner som inte alls förstår mej och menar på vilka achivments man kan göra och vad spelet går ut på? Är det verkligen så att nån måste säga till en spelare vad personen ska göra i ett spel för att ha roligt, trots att det finns flertalet grejer att göra i spelet så länge man har en gnutta av fantasi?

Med det sagt så var det achivments som drev mej ifrån wow och jag kommer hålla mej långt ifrån dessa spel om jag kan.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Nästan varje gång jag spelar ett nytt spel så går jag in med inställningen att jag ska ta 100%/Platinum.

Nästan varje gång så gör det att jag ger upp. Precis som många andra enligt Spelrädsla-tråden.

Sen finns det vissa spel, väldigt få enligt mig, som är perfekta att platta/maxa. Bästa exemplet är enligt mig God of war, helt magiskt end game och noll online-krav eller omspelning på högre svårighetsgrad. Aldrig tidigare känt mig så nöjd över att ha maxat ett spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av srpski1sin:

Är spelet väldigt sandboxy så är achievements ett jävligt kul sätt att känna att något klaras av. Europa Universalis är ett perfekt exempel, fastän deras aids med DLCs så bidrar achievements med att hålla livet uppe. Erövra världen i all ära, men att köra ett achievement som Norwegian wood är askul. Börja som Norge och äg varje provins som har träd som resurs.

Spelstilen blir sjukt annorlunda och vägarna till alla achievements är olika. Så jag ser achievements som något riktigt bra ifall det implementeras rätt, sedan finns det katastrofala implementeringar. Man vill ju ha känslan att man lyckats med något eller blir belönad iaf.

Exakt vad jag kommit hit för att skriva. I spel just EU4 så är achievements ett sätt att pröva nya strategier också, om man som jag lätt fastnar i ett sätt att spela.

Ambassadör
Xbox

Jag gillar achievements! Det ger lite extra till många spel där i alla fall jag tack vare achievements lockats att spela på sätt som jag kanske inte brukar. Testa nya klasser, builds, vapen, spelsätt etc. långt utanför min normala comfort zone.

Jag spelar dock inte tråkiga spel bara för att få achievements, eller jagar achievements i spel som jag tröttnat på för att få 100%. Det är backloggen alldeles för stor för.

Mitt normala MO är att spela igenom utan achievements i åtanke första genomspelningen, gillar jag spelet och vill ha ut lite mer så kollar jag över achievements och dyker in igen, ofta på en högre svårighetsgrad då. Det beror lite på hur spelet är utformat, är det ett stort open world-spel så jagas det lite under tiden också för att ge lite kul delmål.


signatur

Jump in.

Medlem

Är det achievements som är en del av spelet och ger något i spelet (cosmetics, upgrades etc) så är det troligare att jag bryr mig men inte säkert ändå.
Steam-varianten har jag aldrig brytt mig om.

Generellt så är det inget jag jagar. Det finns för många spel att spela. Var troligare att jag nötte som yngre när spelen var färre.

Medlem

Om det är ett bra spel så brukar jag göra ett försök att få 100 %. Problemet är bara att jag alltid hinner bli "mätt" på spelet innan dess.

Jag har mängder med spel med 90-95 % avklarat men inget på 100 %. Men det känns ändå helt okej för över 90 % i vilket spel som helst betyder att jag definitivt fått valuta för pengarna.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Att spel inte är slut när man spöat sista bossen är mer regel än undantag nuförtiden och jag undrar helt enkelt när/om ni slutar jaga procenten?

Jag har spelat en hel del Hollow Knight senaste tiden och idag spöade jag sista bossen efter strax under 40 timmar. När jag spöade bossen så hade jag 96 %. Har sedan dess tagit en procent till så har nu 97 %, men tiden jag kommer behöva lägga ner för att hitta de sista 3 % (om nu 100 % är max, det är inte helt sällan som det är både 110% och 120 % som är max) anser jag i det här fallet inte vara värt det.

En snabb googling så vet jag exakt vad jag ska göra för att nå 100 % jämfört med att nöta nöta nöta för att systematiskt luska fram vad jag missat, samtidigt så känns det lite som att man fuskat.

Ett annat alternativ är ju att bara lägga spelet åt sidan, det är avklarat men alla hemligheter är inte funna. Det har jag gjort många gånger också.

Hur gör ni andra?

Jag gillar att ta platinums så jag känner igen mig. Brukar kolla upp lite info om trophies och så innan jag börjar ett spel. Om det verkar vara alldeles för jobbigt brukar jag hoppa just det spelet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Personligen tycker jag Achievments är trevligt, ger lite mer krydda i spelen.

Skribent
Skrivet av Nemo:

Om det är ett bra spel så brukar jag göra ett försök att få 100 %. Problemet är bara att jag alltid hinner bli "mätt" på spelet innan dess.

Jag har mängder med spel med 90-95 % avklarat men inget på 100 %. Men det känns ändå helt okej för över 90 % i vilket spel som helst betyder att jag definitivt fått valuta för pengarna.

På den tiden jag gick i skolan så var +90 % = MVG så det är ju riktigt bra att nå så högt

Releasehästryttare

@Shadee:

Medlem

Det bästa minnet jag har från att jaga achievements är från WoW, när WotLk var den aktuella expansionen. Då var spelet lagom stort och man la som mest tid. Jag minns än idag fröjden över ha jagat "Loremaster" i många veckor, och att äntligen få den innan den nerfades var riktigt tillfredsställande. Man fick se så mycket mer av spelet då man var tvungen att göra i stort sett alla quests som fanns i de gamla zonerna från originalet, och ibland krävdes det att du gjorde hela quest-chains för att kanske sista questet räknades med i achievement. Good times!

Men förutom den så är det sällan jag gör något utöver det vanliga för att få achievements i spel. Days Gone är kanske ett undantag, men där var det relativt enkelt att få 100%.

Får se, kanske Fallen Order har nåt man vill anstränga sig lite extra för.

Medlem

När jag får achievements så blir det "åh en achievement, trevligt" sen bryr jag mig inte mycket mer. Jagar dem inte.

Skribent

En annan sak är ju sådana achievements och throphys som kommer bara genom att man går framåt i spelet. Sådana tycker jag är helt onödiga och gör att man vågar ju inte kolla till listan på achievements innan man klarat spelet eftersom namnet på dem kan spoila framtida handling i spelet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag har aldrig någonsin brytt mig om att "jaga 100%". Jag gillar inte grind, och då faller det mig förstås inte i smaken att jaga collectibles och liknande. Det kan vara lite kul att någon gång då och då kika achievements på Steam man klarat bara för att se hur många andra som klarat dem, men där börjar och slutar mitt intresse.

12
Skriv svar