Diablo IV kommer ha kosmetiska mikrotransaktioner

Geeks Gaming
Skrivet av Fiddi:

För att man redan betalat för spelet, ska man då behöva spendera ännu mer för att få en, förvisso liten, till del av spelet? Det är som om Windows hade tagit betalt varje gång du velat ändra skrivbordsbakgrund, det är ju också bara kosmetiskt, eller att man inte kunnat byta färg på bilen i Forza utan att betala. Kosmetiska saker är en del av spelet också, därav påverkar spelet, oavsett hur lite.

Nja, du kommer ju fortfarande kunna ändra ditt utseende i spelet utan kostnad genom vanliga drops (förutsätter jag). Däremot om du är ute efter något specifikt kosmetiskt item kan det vara möjligt att köpa det istället för att grind:a det.
Du är inte tvungen att spendera en krona till, om du inte väljer att göra så.

Du är inte tvungen att betala för en ny bakgrundsbild i Windows, om du inte väljer att göra så.

Medlem

Jag gillar nog varken mikrotransaktioner som präglar ens stats eller hur sin karaktär ser ut - i alla fall i de flesta fallen.

Visst fick man bland de bästa vapnena inte bara i högre levlar i cod 4:as flerspelarläge, utan också i början, men sen var något roligt att få låsa upp de skins som fanns genom de utmaningar som fanns. Så jag tror att oftast tycker nog många att det kan vara värdefullt att få låsa upp saker i båda fallen, och det inkluderar även mig

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Varför ska de utveckla för 5% som kräver dessa saker?

För att det kan vara mer än 5% utav spelarna som komma nyttja det som sedan skapas. Exempelvis Dota i Warcraft 3 som gav oss hela moba genren. Många som också tycker inlevelsen dör när massa random miffon springer runt i världen. Sen när spelets officiella servrar läggs ner kommer ett offline-läge och privata servrar vara helt väsentligt för 100% av spelarna som är kvar.

Skrivet av heady89:

Men shit, det tåget gick typ 2009, hade du verkligen väntat dig något annat ? Ja de är sorgligt som fan men det har inte funnits mod stöd eller öppna serverfiler i AAA spel på nära ett decennium. Ja finns säkert något undantag men devsen har dissat det sedan länge.

Quake,doom,bf,cod är bara några exempel som förr var betydligt mer öppna.

Jag tycker D4 ser fantastiskt ut dock, riktigt trevligt estetiskt.

Nej jag förvänta mig inget annat tyvärr. Dock förstår jag inte logiken i hur en negativt sak att modstöd och öppna serverfiler inte längre stöds, kan användas för att rättfärdiga införandet av något annat negativt, som "Real Money Auction House" eller mikrotransaktioner.

För mig är det som att någon säger:
Jo du förstår pga vi lägger ner alla sjukhus måste vi nu samtidigt höja begravningsavgiften.

Där alla bara:
Japp, det låter helt logiskt, fortsätt med det...

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

Dom har sagt att du inte kan stänga av det

RIP Immersion!

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dom har sagt att det inte går att stänga av att se andra spelare i världen, även om du spelar ensam.
Tanken med det är väll att världen ska kännas sig mer levande... men en till sak är ju att du ska kunna se andras karaktärer och vad för mikrotransaktioner dom har köpt

Call of Duty WW2 hade lootboxes som man öppnade inför alla, så det är ju en tanke som Activision redan har haft

Ja, som path of exile då, en hub eller öppen värld med instanser, så funkar ju mmon också. Det är lite synd, i ett spel som just diablo så hade det varit nice att kunna spela själv och inte ha någon lirare som kommer förbiridandes i en cool mantel på en regnbågsfärgad gris.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om mikrotransaktioner håller spelet levande under en lång tid är jag helt ok med det, så länge det bara är kosmetiska saker. D3 var ju 20 säsonger av exakt samma sak och hade spelet fortsatt dragit in pengar hade det förhoppningsvis spenderats mer på att utveckla det också.

Path of Exile i jämförelse släpper ju "expansioner" var 3:e månad och håller spelet levande då det krävs för att få folk att fortsätta spela och vilja spendera pengar på spelet.


signatur

The cake is a lie...

Medlem

Ser inga problem med micro transactions så länge det endast är kosmetiskt, vilket det kommer vara. Kommer ihåg att jag läste att planen är att endast ha "ej immersive-breaking" kosmetiska saker, ska se om jag kan hitta detta senare. Hade inte velat att det skulle bli som Diablo 3 med regnbågar, enhörningar och hamburgare på pinne.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, du kommer ju fortfarande kunna ändra ditt utseende i spelet utan kostnad genom vanliga drops (förutsätter jag). Däremot om du är ute efter något specifikt kosmetiskt item kan det vara möjligt att köpa det istället för att grind:a det.
Du är inte tvungen att spendera en krona till, om du inte väljer att göra så.

Du är inte tvungen att betala för en ny bakgrundsbild i Windows, om du inte väljer att göra så.

Inte tvungen till att göra något i spelet överhuvudtaget, finns ingen relevans alls. I pay-2-win spel är man inte tvungen att vinna eller ha en chans att vinna. Mikrotransaktioner hör inte hemma i spel, eller något alls. Om nu företagen vill ha mer pengar eller kunna stödja spelet under längre tid får de höja priset på själva spelet (vilket är hög tid då AAA priset stått still i 20 år).

Medlem

Nepp Transmog i wow var en av dom saker som absolut pajade spelet ... fy fan vilken skit DRA INTE IN DET I D4

Medlem

Låter som en dålig idé om man säljer spelet som vanligt annars med fullpris & expansioner. Dock vet jag inte om jag tycker det är verifierat då en dev under en stream-QA med en streamer mumlade sig igenom svaret utan att man direkt fick tanken av att något var satt i sten. Men i ett tecken av dagens speldesign märks det att vad folk tror kommer hända passar in bättre med det svaret. Det skulle ju inte vara förvånande liksom.

Personligen tycker jag att det är helt fel då sådant här börjar påverka speldesignen i en större grad, vilket ofta händer nu. Det är inte heller ovanligt bland ARPG, titta bara på Lost Ark eller varför inte gullegrisen PoE, som trots att det är ett riktigt bra spel har en rutten MTX-del där 95% av alla grafiska uppdateringar hamnar, vilken enbart riktar sig till högspenderare i prissättningen. Tycker det är kortsiktigt att tillåta all kosmetik som ett slags fritt pass för utvecklare att monetisera, just för att det också är en del av spelets belöningssystem. Det är en sak om det är ett litet alternativ, men om en större del finns bland MTX, så har det spelet i grunden saboterats.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Inte tvungen till att göra något i spelet överhuvudtaget, finns ingen relevans alls. I pay-2-win spel är man inte tvungen att vinna eller ha en chans att vinna. Mikrotransaktioner hör inte hemma i spel, eller något alls. Om nu företagen vill ha mer pengar eller kunna stödja spelet under längre tid får de höja priset på själva spelet (vilket är hög tid då AAA priset stått still i 20 år).

Värsta är ju att många har ju redan höjt priset. Ska man ta hänsyn till vad som förr räknades som ett fullprisspel för 600kr, behöver man idag lägga uppåt 800-1000kr eller mer för season pass & DLC osv, för att få lika mycket innehåll. Och flera utav dessa spel börjar nu dessutom ha mikrotransaktioner. Och de som är värst är också ofta de med störst plånbok, ActivisionBlizzard, EA/DICE, Ubisoft osv.

I vissa fall skulle man även kunna lägga till ett lager sågspån i dagens grundspel för att illustrera grindet. Lägg till 10-40$ extra tar vi bort sågspånet åt dig, allt för att ge spelaren "valmöjligheter".

Medlem

Jag fattar inte varför man ska betala fullpris, betala för expansioner och sedan finns det en paywall för att få sin gubbe att se ball ut? Jag skrev "RIP D4" lite sarkastiskt, för spela det kommer man, men det känns otroligt.... eh.... girigt och trist....?

Medlem

Nej, Diablo III klarade sig inte utan mtx. Det finns att köpa pets, vingar, stash slots osv.
Något av dessa alternativ är också del av de mtx som kommer till D4, extra character slots (kommer finnas minst 6-7 slots från start) och mer utrymme att förvara saker, sedan var det snack om saker till mountsen "horse armor" banzai!!. Tvekar på att det kommer vara några större saker till din karaktärs utseende bortsett från sådant som Blizz redan lagt in via events vi både diablo men också andra spel och förhandsbokningar.

Vet inte varför folk ska fortsätta och hänga upp sig på saker som förutom att fortfarande utveckling/planeringsstadiet knappt vet mer än att det handlar om kosmetiska saker (inte ens fult ut vad för kosmetika).

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Systemet funkar det har Path of Exile bevisat. Så självklart gör dom det.
Det gjorde att PoE kunde pumpa ut content till skillnad från D3.

Skillnaden är att det Path of Exile gör är gratis till 100%. Du behöver inte betala ett öre för att spela det spelet från början till slut. Men med Diablo 4 så måste du antagligen punga ut 600 kronor först för att kunna spela det. Sen köpa antingen loot boxes för 800 kronor för att få din "legendary" outfit som ser cool ut (eller om det har hunnit blivit bannat så får du betala det i hård valuta direkt iställlet). Tar man fullpris för ett spel så förväntar jag mig att man ser riktigt bra ut i det också och inte ska jag behöva betala ännu mer för lite utseende.

I Path of Exile så ser man rätt meh ut utan att betala för skins. Men sen var det ju som sagt gratis också och du kan själv spendera hur lite eller hur mycket man vill men du kan fortfarande spela det.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Inte tvungen till att göra något i spelet överhuvudtaget, finns ingen relevans alls. I pay-2-win spel är man inte tvungen att vinna eller ha en chans att vinna. Mikrotransaktioner hör inte hemma i spel, eller något alls. Om nu företagen vill ha mer pengar eller kunna stödja spelet under längre tid får de höja priset på själva spelet (vilket är hög tid då AAA priset stått still i 20 år).

Det kommer tyvärr aldrig kunna fungera. Företagen överlever på att folk då och då är villiga att lägga ut pengar så saker, vissa bra mycket oftare än andra. Men för att hålla ungefär samma ekonomi skulle AAA spelen med mtx idag behöva ligga på mellan 1400-1600kr för standard edition för att ens vara nära.
Problemet då är att inte ens hälften av de som köper spelen idag skulle ha råd med det.

Medlem

"Liliths köttkappa" Tack för skrattet.

Blir än mer orolig för hur Blizzard tänker med D4. Kosmetiska mikrotransaktioner borde inte ens finnas i deras tankar i nuläget. (= De borde inte ha ett svar om frågan ställs.)

En lootershooter handlar om loot och dess egenskaper. Men om man faktiskt ser sin karaktär kan utseendet också spela stor roll för upplevelsen och känslan av "framgång". Dessa kosmetiska mikrotransaktioner måste handla om typ örsnibbar och näsor, handlar det om förändrade utseenden på vapen och utrustning är Blizzard ute på rejält hal is.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det kommer tyvärr aldrig kunna fungera. Företagen överlever på att folk då och då är villiga att lägga ut pengar så saker, vissa bra mycket oftare än andra. Men för att hålla ungefär samma ekonomi skulle AAA spelen med mtx idag behöva ligga på mellan 1400-1600kr för standard edition för att ens vara nära.
Problemet då är att inte ens hälften av de som köper spelen idag skulle ha råd med det.

Har knappast med "överlevnad" att göra, det är att de vill klämma så mycket pengar som möjligt (och det är ju såklart) från folk som inte kan hejda sig, sådana som har noll impulskontroll.

Medlem

Folk här är så jäkla gnälliga, helt ärligt. Mikrotransaktionerna kan lika gärna bara vara kosmetiska, det vet vi ju inte än. Finns ju ingen som helst anledningen att köra en "RIP D4" om det bara handlar om kosmetiska kostnader. Det kan gå båda hållen, så det är väl lite tidigt att säga det ena eller andra?

Personligen så kommer kommer jag själv vänta med gnället, tills jag vet att det är rättfärdigat.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Har knappast med "överlevnad" att göra, det är att de vill klämma så mycket pengar som möjligt (och det är ju såklart) från folk som inte kan hejda sig, sådana som har noll impulskontroll.

Tyvärr har det nog blivit så i dagen spelindustri när alla stora är aktiebolag och dess ägare och investerare påtvingar en positiv utdelning annars blir det sura miner och värdet på företagen sjunker.

Om det skulle vara som förr nu när dessutom kostnaden för fysiska utgåvor är lägre och majoriteten av företagen drevs av dem själva så är inte ens dagens priser speciellt dåliga om man ser till mängden spel som säljs nu mot förr.
Jag kan dock inte se att detta är något som kommer komma tillbaka utan att 80% av spelare aktivt hade "bojkottat" antingen spelen i sig eller i alla fall alla mikrotransaktioner som finns i dagen läge.

Och även om mtx skulle försvinna ur alla fullpris spel så sett till marknaden så finns risken att framtida spel blir F2P med antingen "paywall" för snabbare framsteg i spelen eller live service med season passes.

Skribent

Kör mikrotransaktioner och gratis DLC/expansioner. Det är enligt mig bästa kombon. En värld där vi får ett spel med oändliga expansioner och extra material till ett singelpris kommer aldrig komma.

Borderlands är skräckexempel på DLC, där hade jag hellre sett mikrotransaktioner i spelet och alla de där DLC-prylarna gratis.

Medlem
Skrivet av johanhelmuth:

Folk här är så jäkla gnälliga, helt ärligt. Mikrotransaktionerna kan lika gärna bara vara kosmetiska, det vet vi ju inte än. Finns ju ingen som helst anledningen att köra en "RIP D4" om det bara handlar om kosmetiska kostnader. Det kan gå båda hållen, så det är väl lite tidigt att säga det ena eller andra?

Personligen så kommer kommer jag själv vänta med gnället, tills jag vet att det är rättfärdigat.

Grejen mestadelen av folket gnäller över är att det är ett fullpris spel som är byggt runt microtransaktioner. Det finns studier som visar att man vill vara lika cool som sina kompisar även i spel och därmed köper kosmetiska saker för att vara med i gänget.
Samt att spelets normala armor och vapen inte är lika coola som dom i shoppen oftast, just för att folk ska köpa det för att kunna se coola ut. För helt ärligt hade ingame armor och vapen sett lika bra eller bättre ut än de kosmetiska hade det inte sålt. Finns även studier som visar att detta med lootboxar osv triggar samma sak som gambling gör, vilket betyder att dom som redan har problem med sånt här kommer inte undan detta även i spel. Jag anser att dlc med story osv är en bättre lösning i det långa loppet, detta med kosmetiska saker och lootboxes kommer förbjudas i ett antal länder till sist. Just pga att det triggar sånt beteende hos människor. Det är vad jag tror iallafall

Vissa av spelen idag är ju så pass långt ifrån en färdig produkt pga dessa jävla microtransaktioner, släpps halvfärdiga, storyn slutar abrubt utan något riktigt slut osv.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av johanhelmuth:

Folk här är så jäkla gnälliga, helt ärligt. Mikrotransaktionerna kan lika gärna bara vara kosmetiska, det vet vi ju inte än. Finns ju ingen som helst anledningen att köra en "RIP D4" om det bara handlar om kosmetiska kostnader. Det kan gå båda hållen, så det är väl lite tidigt att säga det ena eller andra?

Personligen så kommer kommer jag själv vänta med gnället, tills jag vet att det är rättfärdigat.

Det är redan rättfärdigat eftersom:

  • Det är ett fullprisspel som är byggt runt mikrotransaktioner.

  • Spelet kommer inte gå att lira offline utan massa andra random miffon.

  • Inga privata servrar och inget stöd för moddar.

Att det sedan varit på det här viset länge nu är inte heller ett bra argument för att det måste fortsätta vara såhär. D1 & D2 klara sig alldeles utmärkt utan all den här påtvingade live service dyngan.

Folk verkar dock fortfarande ha den här naiva inbillning om att ju mer enkla pengar storbolagen kan tjäna på ytliga kvantitativa produkter, desto mer och bättre djupa kvalitativa spel kommer vi att se. Vilket för mig är helt absurt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det är redan rättfärdigat eftersom:

  • Det är ett fullprisspel som är byggt runt mikrotransaktioner.

  • Spelet kommer inte gå att lira offline utan massa andra random miffon.

  • Inga privata servrar och inget stöd för moddar.

Att det sedan varit på det här viset länge nu är inte heller ett bra argument för att det måste fortsätta vara såhär. D1 & D2 klara sig alldeles utmärkt utan all den här påtvingade live service dyngan.

Folk verkar dock fortfarande ha den här naiva inbillning om att ju mer enkla pengar storbolagen kan tjäna på ytliga kvantitativa produkter, desto mer och bättre djupa kvalitativa spel kommer vi att se. Vilket för mig är helt absurt.

Samtidigt är det en grym ekonomisk morot för bolagen att hålla spelen levande och att hålla spelare kvar i spelet med uppdateringar osv. Utan MTX finns det ingen anledning, dom tjänar inga pengar på ett spel som redan är sålt utan MTX.

Menar du att Diablo2 LOD har fått mycket kärlek och content från Blizzard?

Ta ett spel som Overwatch tex. Jag känner inget behov av att köpa lådor och annat crap ingame. Det räcker att spela spelet som jag köpt, har inte märkt någon nackdel för att jag väljer att spela det så. Eftersom det är Blizzard som står bakom det också hoppas jag på liknande system i D4.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Samtidigt är det en grym ekonomisk morot för bolagen att hålla spelen levande och att hålla spelare kvar i spelet med uppdateringar osv. Utan MTX finns det ingen anledning, dom tjänar inga pengar på ett spel som redan är sålt utan MTX.

Menar du att Diablo2 LOD har fått mycket kärlek och content från Blizzard?

Ta ett spel som Overwatch tex. Jag känner inget behov av att köpa lådor och annat crap ingame. Det räcker att spela spelet som jag köpt, har inte märkt någon nackdel för att jag väljer att spela det så. Eftersom det är Blizzard som står bakom det också hoppas jag på liknande system i D4.

Vem har lurat i er att uppdateringar och nytt innehåll per automatik är något positivt? Jag tycker Diablo 2 är ett utav de sista riktigt bra spel Blizzard har gjort, och spelet är fortfarande riktigt bra än idag. Så jag ser inte det här behovet att ständiga uppdateringar så länge spelet från grunden är bra.

Kollar man på hur WoW och Starcraft 2 blev så kanske det snarare finns ett argument för att spel inte ska uppdateras och förändras för mycket. Utan istället till slut får anses vara klar efter första eller andra expansionen, där kanske bara enstaka mindre buggfixar och patchar behövs för att hålla spelet i liv på ny hårdvara eller dylikt.

Jag tappa åtminstone helt intresset av SC2 efter 3:e delen och det ständiga uppdaterandet. Spelet var svårt nog bemästra och blev inte precis enklare när de aldrig slutar byta ut pjäserna, där många uppdateringar också resulterade i ett sämre och tråkigare spel i mitt tycke.

Vad hände med att bara göra ett bra komplett spel, med vissa uppdateringar, ha en eller två expansioner för att sedan gå vidare till att göra nästa spel?

Hur har tex det ständigt mjölkandet av WoW hjälpt oss få ett nytt Warcraft 4 eller ens ett WoW 2 för den delen? Enda som släppts är ironiskt nog WoW Classic, ett spel som om något bevisar att många inte gillar hur spel ständigt ska uppdateras oavsett om det behövs eller inte.

Medlem

Funkar bra i PoE så varför inte.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är cosmetic MTX, om ska ha MTX så är det bra versionen av MTX. Du behöver inte köpa om du inte gillar det väldigt simpelt.

Jag förmodar att dom gör MTY för att få in pengar för att kunna göra grattis uppdatering för spelet, nu pratar jag inte om expansions uppdatering men mindre kontent uppdatering och ändringar till spelet.

"box sales" täcker bara så mycket samt ska det ta in mera pengar än vad det har spenderas de åren för att bygga spelet, eller gör en GT V och sälja spelet 5 gånger.

Medlem

Jag är generellt inte vän med MTX, men behöver inte ha några problem med det ifall det görs på rätt sätt. PoE, Overwatch, Dota 2 (framför allt) och Hearthstone är bra exempel på det. Ifall utrustningen i D4 skulle se ut som den i PoE och dem dessutom tar betalt för själva spelet hade jag blivit grinig, men att dem gör smakfull utrustning som passar in i temat gör mig inte mycket.

Hade hellre sett att det inte fanns på planeringsstadiet, men jag väntar med att döma innan jag sett det i action...oavsett så kommer jag köpa spelet, för SÅ bitter kommer jag iaf inte vara.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Funkar bra i PoE så varför inte.

PoE är också helt gratis.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

PoE är också helt gratis.

Spelar ingen roll, finns ingen som tvingar dig att spendera mer än vad spelet kostar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Vileoxe:

Spelar ingen roll, finns ingen som tvingar dig att spendera mer än vad spelet kostar.

Jag bryr mig inte så mycket om mtx men att påstå att kostnaden för ett spel inte spelar någon roll är befängt.

Skriv svar