Är spelbranschen dålig idag jämfört med tidigare?

Medlem

Vill påstå att branschen är bättre än någonsin. En ständig ström av grymma spel till massor av plattformar. Hög konkurrens kombinerat med massivt innehåll (oftast) gör att spel aldrig har varit billigare än vad det är idag.

Miljön för anställda hör man då och då skit om, vilket är tråkigt. Men samtidigt är det bra att man hör om det, att det uppmärksammas. Det betyder att det kommer att lösa sig, så småningom.

Crossplay ökar för varje dag som går. Samma sak med tillgängligheten överlag. Exempelvis Microsoft som släppte Ori till Switch relativt nyligen.

Verktyg för utvecklare har aldrig varit billigare eller bättre. Idag kan man producera väldigt bra saker med relativt lite arbete. Indiescenen blomstrar som aldrig förr tack vare detta.

Det finns många oerhört prisvärda tjänster att ta del av. Ex Gamepass är grymt prisvärt. PS Plus är helt okej, PS Now lika så. Stadia är runt hörnet vilket har potential att göra mycket bättre och billigare för väldigt många.

Det finns idag fler möjligheter än någonsin för individer med diverse olika handikapp att kunna njuta av spel. Bland annat Microsoft har skapat en fantastiskt kontroll, Xbox Adaptiv Controller. Det finns också väldigt mycket möjligheter att konfigurera sin upplevelse på många olika sätt.

Kulturen som nämns, med SJW och hela den baletten, är inte unikt för spelbranschen. Det är en smitta som sprider sig i allt idag, film, tidningar, spel, musik, etc. Det är provocerande men också enkelt att undvika då utbudet av spel är så pass stort.

Som någon skrev tidigare i tråden, sluta lyssna på andra och fokusera på det du tycker om/är kul. Det finns massor att njuta av


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vill påstå att branschen är bättre än någonsin. En ständig ström av grymma spel till massor av plattformar. Hög konkurrens kombinerat med massivt innehåll (oftast) gör att spel aldrig har varit billigare än vad det är idag.

Miljön för anställda hör man då och då skit om, vilket är tråkigt. Men samtidigt är det bra att man hör om det, att det uppmärksammas. Det betyder att det kommer att lösa sig, så småningom.

Crossplay ökar för varje dag som går. Samma sak med tillgängligheten överlag. Exempelvis Microsoft som släppte Ori till Switch relativt nyligen.

Verktyg för utvecklare har aldrig varit billigare eller bättre. Idag kan man producera väldigt bra saker med relativt lite arbete. Indiescenen blomstrar som aldrig förr tack vare detta.

Det finns många oerhört prisvärda tjänster att ta del av. Ex Gamepass är grymt prisvärt. PS Plus är helt okej, PS Now lika så. Stadia är runt hörnet vilket har potential att göra mycket bättre och billigare för väldigt många.

Det finns idag fler möjligheter än någonsin för individer med diverse olika handikapp att kunna njuta av spel. Bland annat Microsoft har skapat en fantastiskt kontroll, Xbox Adaptiv Controller. Det finns också väldigt mycket möjligheter att konfigurera sin upplevelse på många olika sätt.

Kulturen som nämns, med SJW och hela den baletten, är inte unikt för spelbranschen. Det är en smitta som sprider sig i allt idag, film, tidningar, spel, musik, etc. Det är provocerande men också enkelt att undvika då utbudet av spel är så pass stort.

Som någon skrev tidigare i tråden, sluta lyssna på andra och fokusera på det du tycker om/är kul. Det finns massor att njuta av

Alldeles för positiv attityd, du måste vara ung eller kristen. Sluta upp med det! Eller fortsätt så länge du orkar, vi bittra sura gubbar kommer vara här ta emot dig när du väl ger upp =).

Inaktiv
Skrivet av Banzeken:

Skrev du nyss den där meningen utan någon ironi alls?

Absolut. Känner du dig träffad?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Alldeles för positiv attityd, du måste vara ung eller kristen. Sluta upp med det! Eller fortsätt så länge du orkar, vi bittra sura gubbar kommer vara här ta emot dig när du väl ger upp =).

Haha, tror det eller ej, gammal och bitter är jag. Lätt alkoholiserad dock, vilket säkert bidrar till min positiva attityd.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nej du har fel. Baserat på det du skrivit så är problemet snarare att du inte vill spela spel om de inte tillhör AAA-segmentet. Bara för 2 veckor sedan fick vi exempelvis disco elysium, ett spel med oerhört djupt karaktärsbyggande och berättande. Planet zoo släpptes på för 5 dagar sedan, djupaste och mest komplexa zoo-simmen hittills. Spel finns.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Haha, tror det eller ej, gammal och bitter är jag. Lätt alkoholiserad dock, vilket säkert bidrar till min positiva attityd.

Oh...

https://www.youtube.com/watch?v=3Rh1k2R2rv8&t=0m43s

Medlem

För egen del är det nog tidseran förr som jag tycker bättre om än att spelen faktiskt var "bättre" förr.
Varför kör man inte sån här reklam för spel på tv längre för !

Medlem

@Tiggaren: TV? Vad är det för nymodigheter!? Radio ska det vara!

Medlem

Kul diskussion.

Jag är delad i åsikten.
Det jag ser positivt på är att kvalitén på spelen är bättre än någonsin och med det menar jag produktionsvärdet på spelet, dvs. grafik, animationer, story, mocap, ljud osv.
Att var och vartannat spel som släpps är trasigt och buggit med tunga dag ett patchar är inte en del utav det jag menar med kvalité.
Att mods och gratis dlc blomstrar tycker jag också är fantastiskt.
En annan positiv del i spelbranchen är all indieutvecklare och möjligheten till att nå ut till miljoner spelare med en knapptryckning.

Men.. När spelbranchen är den fjärde största industrin i världen (mat, bil och oljeindustrin är väl dem andra?) eller där omkring så innebär det också att alla vill ha en del utav kakan och girighet går i taket, ja då får man vada genom skit, trasiga spel, pengahungriga utvecklare, p2w, pengaväggar och microtransaktioner.

Jag har spelat spel i 35+ år och minns alla coola spel och hur kul dem var och framförallt att dem fungerade. Det fanns inga patchar eller möjlighet att laga ett spel på den tiden. På gott och ont kan jag tycka. För även om spelet var komplett och buggfritt så fanns det ingen möjlighet till mer eller annat när man var klar. Då fick man köpa ett annat spel.

Dem tre största utgivarna idag (Activision, EA och Ubisoft) exkluderat Take2, borde alla få en riktig känga för att dem förstört mycket utav spelindustrin och hur gemene man ser på den i dagsläget.
Årliga spel släpp utav urmjölkade spelserie, minimalt med nyheter och innehåll med tillhörande seasonpass eller microtransaktioner.
Fy skämes.

Men för att summera, jag är mer positiv än negativ till dagens spelindustri och skulle aldrig vilja att det var som tillbaka i början utav 90-talet.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

@Sapiens:

Haha ja det var tider det.
Minns att jag spelade in musik från spel på kassetter så jag kunde lyssna som egengjorda spel-soundtrack hehe.

Medlem

AAA scenen idag saknar helt motstycke från förr, det var inte i närheten av liknande budgets eller företags kultur eller någonting.

Sedan varierar det bland studios såklart. Själv tycker jag det kommit bättre spel bland indie utvecklarna än dom stora på det senaste, sedan har man vissa guldklimpar som red dead 2 osv.

Att allt skulle styras av SJW och feminister håller jag inte med om.
Vissa studios kanske är mer influerade av det än andra dock.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Klart det var bättre förr.

Det beror på att ju äldre man blir, desto mer "förr" finns det att tycka bättre om.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Backloggens befriare
Skrivet av Zominator:

Fortnite har inga pay2win moment att köpa. Jag tror många förväxlar pay2win med att köpa kosmetiska grejer. Ordet pay2win är ju som det låter, du köper något som ger dig en fördel över andra. Kosmetiska saker ger ingen fördel.

Men det ger ju e-peen!


signatur

Ad hoc addendum

12
Skriv svar