Diablo IV kommer ha kosmetiska mikrotransaktioner

Robot
Diablo IV kommer ha kosmetiska mikrotransaktioner

Hur mycket för Liliths köttkappa?

#Blizzard, #Diablo-iv


Medlem
Moderator | Testpilot

I vanlig ordning gör det inget om mtx bara gäller kosmetiska ting. Det är ofta bra, för då vet man att en person inte kommer kunna köpa till dig kraft och bli starkare än de som inte betalar.

I samma veva tycker jag heller inte om det i ett spel där hela poängen är att få tonvis med loot som inte bara är kraftfulla, men som också ser cool ut.

Guild Wars 2 tycker jag failade med det där totalt, där nästan all armor såg ut som något man får vid level 1-10 nästan hela spelet igenom. Det slutade med att all loot som hade fina skins låg bakom mtx, istället för att man kan få dem i spelet.

Blizzard, snälla, gör inte samma misstag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man vet att man är en shill när man inte vågar säga emot mikrotransaktioner.
Han må vara en streamer och Blizzard är en av de som gör att han tjänar pengar, men ha lite stake liksom.

"Försäljningen av spelet ska vara nog.
Det är utvecklarnas fel att dom gör det till en live-service titel"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag är lite kluven över detta.

Betala fullpris för ett spel, plus att spelet sen har mikrotransaktioner..

Å ena sidan så känns det inte som Blizzard har några problem att tjäna tillbaka kostnaden för utvecklingen, och ha folk på sparlåga för patchar/seasons, så mikrotransaktionerna är enbart för att Blizzard vill tjäna ännu mer pengar och det finns inget som direkt motiverar att mikrotransaktionerna är där (i motsatts till e.g Path of Exile där spelet är gratis och stödjs av mikrotransaktionerna).

Å andra sidan så är miktrotansaktionerna bara kosmetiska (peppar, peppar..), och det ger folk en möjlighet att stödja utvecklarna, och få något tillbaka för det, utan att det påverkar gameplay (inget pay2win, inget mobil-spara-tid-crap).

Medlem

Jag hade ju lätt lagt en hundring på att få byta ut den skäggiga monken i D3... gillar ni inte sånt här så lägg inte pengar på det.

Medlem

Om man inte vill köpa en glittrande hatt till sin druid så kan man låta bli.

Medlem

Så länge det bara är kosmetiskt så bryr jag mig inte för fem öre. Folk gnäller för att det är coolt eller nåt.

Medlem

Ärligt talat så vill jag att spelet ska ha kosmetiska microtransactions, det är absolut inget som gör mig missnöjd så länge spelet inte är designat att ha ful gear så att man känner sig tvingad att köpa det, men det låter inte riktigt som att det är vad de strävar efter att åstadkomma heller.
Jag gillar att kunna lägga pengar på ett spel, om det är något jag vill tillbringa mycket tid i.
(Jag skiter fullständigt i den där grejen med att "har man köpt spelet ska det inte finnas MTX". Håller verkligen inte med...)

Medlem

Så länge det är kosmetiskt så bryr jag mig inte, men kommer det verkligen att stanna där? RMAH förstörde D3 totalt, något som Blizzard insåg på tok för sent. Hoppas, för deras skull, att de inte gör om samma misstag.

Medlem

Yay vill du se ut som en ful jävla gris eller awesome? 100kr extra TACK! Jävla skit

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så länge det är kosmetiskt så bryr jag mig inte, men kommer det verkligen att stanna där? RMAH förstörde D3 totalt, något som Blizzard insåg på tok för sent. Hoppas, för deras skull, att de inte gör om samma misstag.

Är ju Activision bakom spakarna
Om dom kände att det var hundra procent nödvändigt att lägga in MTX efter launch till Crash Team Racing
Så kommer dom garanterat utveckla det här vidare när dom inser att folk inte ger dom nog med pengar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
  • Går inte att lira offline ✓

  • Inga privata servrar ✓

  • Inget moddstöd ✓

BÄ BÄ kosmetiska mikrotransaktioner är okej för det påverkar inte spelet BÄ...

Medlem
Skrivet av Sapiens:
  • Går inte att lira offline ✓

  • Inga privata servrar ✓

  • Inget moddstöd ✓

https://fwi-wp-assets-live.s3-eu-west-1.amazonaws.com/sites/1...

BÄ BÄ kosmetiska mikrotransaktioner är okej för det påverkar inte spelet BÄ...

Varför ska de utveckla för 5% som kräver dessa saker?

Medlem

Mitt största problem är när man inte kan köpa specifika föremål utan är hänvisad till loot-boxes (med eller utan angiven procentuell chans).

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Varför ska de utveckla för 5% som kräver dessa saker?

Diablo 2 lever vidare pga dom där sakerna.

En tankeställare till dig


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Sapiens:
  • Går inte att lira offline ✓

  • Inga privata servrar ✓

  • Inget moddstöd ✓

https://fwi-wp-assets-live.s3-eu-west-1.amazonaws.com/sites/1...

BÄ BÄ kosmetiska mikrotransaktioner är okej för det påverkar inte spelet BÄ...

Men shit, det tåget gick typ 2009, hade du verkligen väntat dig något annat ? Ja de är sorgligt som fan men det har inte funnits mod stöd eller öppna serverfiler i AAA spel på nära ett decennium. Ja finns säkert något undantag men devsen har dissat det sedan länge.

Quake,doom,bf,cod är bara några exempel som förr var betydligt mer öppna.

Jag tycker D4 ser fantastiskt ut dock, riktigt trevligt estetiskt.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Man vet att man är en shill när man inte vågar säga emot mikrotransaktioner.
Han må vara en streamer och Blizzard är en av de som gör att han tjänar pengar, men ha lite stake liksom.

"Försäljningen av spelet ska vara nog.
Det är utvecklarnas fel att dom gör det till en live-service titel"

Tror blizzard har bättre koll på vad som krävs och vad det kostar än dig. Jag tycker att det är fantastiskt att vi får ett D4 som ser riktigt bra ut, ungefär som om d2 skulle gjorts idag.

Diablo är ändå ett relativt nichat spel, så att de sattsar på ytterligare ett 2019 får man vara tacksam för. Dessutom har de ju lyssnat pp väldigt mkt av kritiken från D3, värt credd imo.

Medlem

Den absolut enda situationen där mikrotransaktioner av något slag är "okej" är när spelet i sig är gratis,

Geeks Gaming
Skrivet av Sapiens:
  • Går inte att lira offline ✓

  • Inga privata servrar ✓

  • Inget moddstöd ✓

https://fwi-wp-assets-live.s3-eu-west-1.amazonaws.com/sites/1...

BÄ BÄ kosmetiska mikrotransaktioner är okej för det påverkar inte spelet BÄ...

Så alla som inte håller med dig är får? Intressant underlag för en konstruktiv diskussion...

Skrivet av Godofcheese:

Diablo 2 lever vidare pga dom där sakerna.

En tankeställare till dig

Mitt minne är som det är (dåligt), men diablo 2 släpptes väl även det utan mod-stöd? Så det kan ju finnas en chans att man kanske supportar detta i framtiden (såklart beroende på hur snabbt pengarna ramlar in )

Medlem

Systemet funkar det har Path of Exile bevisat. Så självklart gör dom det.
Det gjorde att PoE kunde pumpa ut content till skillnad från D3.

Geeks Gaming
Skrivet av Fiddi:

Den absolut enda situationen där mikrotransaktioner av något slag är "okej" är när spelet i sig är gratis,

Varför det? Jag är nyfiken på vad som är så dåligt med mikrotransaktioner? Om dessa inte påverkar spelet, inte är lootboxes som kan klassas som lotteri.... vad är det som är dåligt?
Är det för att företag vill tjäna pengar?

Medlem

Påverkar väl inte gameplay så mycket, MEN, vad det visar är snarare att spelet kommer ha en stor multiplayerdel, troligen kommer man alltid att behöva på något vänster vara med andra spelare, vare sig man vill eller inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför det? Jag är nyfiken på vad som är så dåligt med mikrotransaktioner? Om dessa inte påverkar spelet, inte är lootboxes som kan klassas som lotteri.... vad är det som är dåligt?
Är det för att företag vill tjäna pengar?

Exakt. Varför hör man knappt något prata illa om Overwatch ? Spelet kostar att köpa, sedan finns det lootboxes och skins att köpa. Även utvecklat av Blizzard, så de vet onekligen hur man kan balansera det.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför det? Jag är nyfiken på vad som är så dåligt med mikrotransaktioner? Om dessa inte påverkar spelet, inte är lootboxes som kan klassas som lotteri.... vad är det som är dåligt?
Är det för att företag vill tjäna pengar?

För att man redan betalat för spelet, ska man då behöva spendera ännu mer för att få en, förvisso liten, till del av spelet? Det är som om Windows hade tagit betalt varje gång du velat ändra skrivbordsbakgrund, det är ju också bara kosmetiskt, eller att man inte kunnat byta färg på bilen i Forza utan att betala. Kosmetiska saker är en del av spelet också, därav påverkar spelet, oavsett hur lite.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Påverkar väl inte gameplay så mycket, MEN, vad det visar är snarare att spelet kommer ha en stor multiplayerdel, troligen kommer man alltid att behöva på något vänster vara med andra spelare, vare sig man vill eller inte.

Dom har sagt att det inte går att stänga av att se andra spelare i världen, även om du spelar ensam.
Tanken med det är väll att världen ska kännas sig mer levande... men en till sak är ju att du ska kunna se andras karaktärer och vad för mikrotransaktioner dom har köpt

Call of Duty WW2 hade lootboxes som man öppnade inför alla, så det är ju en tanke som Activision redan har haft


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Fiddi:

För att man redan betalat för spelet, ska man då behöva spendera ännu mer för att få en, förvisso liten, till del av spelet? Det är som om Windows hade tagit betalt varje gång du velat ändra skrivbordsbakgrund, det är ju också bara kosmetiskt, eller att man inte kunnat byta färg på bilen i Forza utan att betala. Kosmetiska saker är en del av spelet också, därav påverkar spelet, oavsett hur lite.

Har du spelat Overwatch?

Avstängd

Så länge man kan välja att stänga av MMO-delen för jag vill då inte se massa Fortnite-liknande skins springa runt på MMO-kartorna för det skulle förstöra immersion helt, så har jag inget emot MTX jag kommer då inte använda mig av det.

Det finns dock en risk att MMO-delen blir påtvingad så att du blir tvingad att se "färgstarka skins som inte har nått med Diablo-serien att göra" för att andra spelare bokstavligen talat skall agera som springande reklamaffischer.

Tänk på det: mängden skins som du ser i många av dagens största spel är som levande reklamaffischer så vi har redan nått "reklam inuti spel" fast på ett mycket mer sneaky sätt.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Så länge man kan välja att stänga av MMO-delen för jag vill då inte se massa Fortnite-liknande skins springa runt på MMO-kartorna för det skulle förstöra immersion helt, så har jag inget emot MTX jag kommer då inte använda mig av det.

Det finns dock en risk att MMO-delen blir påtvingad så att du blir tvingad att se "färgstarka skins som inte har nått med Diablo-serien att göra" för att andra spelare bokstavligen talat skall agera som springande reklamaffischer.

Tänk på det: mängden skins som du ser i många av dagens största spel är som levande reklamaffischer så vi har redan nått "reklam inuti spel" fast på ett mycket mer sneaky sätt.

Dom har sagt att du inte kan stänga av det


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Har du spelat Overwatch?

Nej. Och det spelar ingen roll, det är lika dåligt där.

Skriv svar