Red Dead 2 på pc - ett mästerverk värt att fortsätta vänta på

Medlem

"Men när jag stoppar i headsetet i datorn kraschar både spelet och Rockstar-launchern, och vägrar fungera innan jag rycker ur hörlurarna."

Vilka sköna ios programmerare som gjort den här pc porten, man skrattar och blir förbannad samtidigt.

Blir defenitivt inget köp just nu och så får man hoppas att de fixar buggar snarast, så kanske det blir ett köp till jul.

Medlem

Har själv en i5 4600 och fick mycket problem med att spelet fryser men kör jag med dx12 istället för vulcan flyter spelet mycket bättre. Provade även att stänga av kärnor på processorn som en del säger funkar så crashar spelet. Men nu till slut så funkar det bra. Helt ospelbart de första dagarna.

Medlem

Jag har inte upplevt några frysningar eller dålig pretanda faktiskt eller några större buggar.

Men jag har en annan sak att gnälla på... Är det bara jag som tycker att uppdragen är fruktansvärt linjära? Gör man inte exakt som man blir tillsagd i varje steg så blir det "mission fail". Det finns inte speciellt många olika sätt att närma sig eller ta sig an ett uppdrag.

Exempel:
Jag hamnade i en shootout på en gård utanför en stuga i något uppdrag. När man hade slaktat alla på gården så skulle man gå in i en stuga för att leta efter ledaren. Men jag ville loota lite bland liken innan jag knallade in i stugan, men tydligen gick jag två meter för långt bort och det blev "mission fail" med förklaringen "Du lämnade området". Jag var ju för fasen fortfarande på gården där hela händelseförloppet ägde rum!
"STUGAN för helvete! Du MÅSTE mot STUGAN!!

Det är inte bara detta uppdraget, men alla större uppdrag (hittills) är uppbyggda och scriptade på ett väldigt linjärt sätt.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag var en av de få som hade tur med att inte ha några problem att starta spelet, däremot kraschar det till desktop efter 1h spelande, ibland i staden Valentine specifikt. Man fick upp förtroendet för Rockstar efter GTAV releasen på PC, men RDR2 till PC är i mitt tycke näst intill en katastrof. Bland annat får man ERROR om du försöker starta spelet från skrivbordet. Ni som har väntat med att köpa tog ett rätt beslut.

Skrivet av T.Mani:

Jag har inte upplevt några frysningar eller dålig pretanda faktiskt eller några större buggar.

Men jag har en annan sak att gnälla på... Är det bara jag som tycker att uppdragen är fruktansvärt linjära? Gör man inte exakt som man blir tillsagd i varje steg så blir det "mission fail". Det finns inte speciellt många olika sätt att närma sig eller ta sig an ett uppdrag.

Exempel:
Jag hamnade i en shootout på en gård utanför en stuga i något uppdrag. När man hade slaktat alla på gården så skulle man gå in i en stuga för att leta efter ledaren. Men jag ville loota lite bland liken innan jag knallade in i stugan, men tydligen gick jag två meter för långt bort och det blev "mission fail" med förklaringen "Du lämnade området". Jag var ju för fasen fortfarande på gården där hela händelseförloppet ägde rum!
"STUGAN för helvete! Du MÅSTE mot STUGAN!!

Det är inte bara detta uppdraget, men alla större uppdrag (hittills) är uppbyggda och scriptade på ett väldigt linjärt sätt.

Rockstar är lite överskattade när det gäller spel-koncept. Dom gör väl polerade spel men deras koncept börjar bli tjatigt och gammalt, det är inte ofta spelaren har en frihet i själva uppdragen, Rockstar vill gärna ha kontroll på allt för att allt ska bli så cinematiskt som möjligt. En bra video nedan. Däremot så är RDR2 underhållande och bra, men Rockstar ligger verkligen efter när det gäller friheten som finns i andra open-world spel. CD Projekt tycker jag har gått om Rockstar som bäst utvecklare.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Fortfarande en ren kopia från konsol och även kontrollerna, horribelt dåligt förstörde hela min spel upplevelse. Som någon sa på nätet man behöver 3 armar för att lira det här med tangentbord och mus. Så jag rekommenderar game-pad (x-box kontroll)

Skulle du kunna förklara för mig vad som är fel? Jag är mycket rädd för dåliga kontroller och sådant, det är därför jag aldrig spelade Witcher 3, för att någon sa att kontrollerna var dåliga och att jag inte skulle gilla det alls pga detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av nils45:

Jag var en av de få som hade tur med att inte ha några problem att starta spelet, däremot kraschar det till desktop efter 1h spelande, ibland i staden Valentine specifikt. Man fick upp förtroendet för Rockstar efter GTAV releasen på PC, men RDR2 till PC är i mitt tycke näst intill en katastrof. Bland annat får man ERROR om du försöker starta spelet från skrivbordet. Ni som har väntat med att köpa tog ett rätt beslut.

Rockstar är lite överskattade när det gäller spel-koncept. Dom gör väl polerade spel men deras koncept börjar bli tjatigt och gammalt, det är inte ofta spelaren har en frihet i själva uppdragen, Rockstar vill gärna ha kontroll på allt för att allt ska bli så cinematiskt som möjligt. En bra video nedan. Däremot så är RDR2 underhållande och bra, men Rockstar ligger verkligen efter när det gäller friheten som finns i andra open-world spel. CD Projekt tycker jag har gått om Rockstar som bäst utvecklare.

https://www.youtube.com/watch?v=MvJPKOLDSos&t=612s

Tycker det är en bra sammanfattning. Det är inte ett dåligt spel, kanske ett relativt bra spel till och med. Men inte så bra som många recensioner från spelsajter verkar tycka. Det har i princip en perfekt score med 96-97 av 100 i snitt på metasatjer. Tittar på Metacritic där user score ligger på 8,1/10 vilket är mer relalistiskt snitt enligt mig. Känns lite som Rockstar är som Blizzard för några år sedan då liksom stod över all kritik.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle du kunna förklara för mig vad som är fel? Jag är mycket rädd för dåliga kontroller och sådant, det är därför jag aldrig spelade Witcher 3, för att någon sa att kontrollerna var dåliga och att jag inte skulle gilla det alls pga detta.

Jag har spelat en hel del Elite Dangerous och det spelet har massivt med kontrollalternativ. Men det är en rymdsimulator. RDR2 är en survival shooter och har massivt med olika kontroller för m/tb för massor av olika funktioner i spelet som ofta känns rätt onödiga för denna typ av spel. Som en slags "control bloat" eller hur man ska förklara det.

Men kolla om du kan hitta videos på Youtube som visar lite hur man binder om kontroller eller visar PC kontrollerna. Det går att komma runt, det är bara väldigt jobbigt gjort, tycker jag.

Redaktör
Skrivet av Fulci:

Tycker det är en bra sammanfattning. Det är inte ett dåligt spel, kanske ett relativt bra spel till och med. Men inte så bra som många recensioner från spelsajter verkar tycka. Det har i princip en perfekt score med 96-97 av 100 i snitt på metasatjer. Tittar på Metacritic där user score ligger på 8,1/10 vilket är mer relalistiskt snitt enligt mig. Känns lite som Rockstar är som Blizzard för några år sedan då liksom stod över all kritik.

Det hänger på vad man tycker är viktigt i ett spel. Rockstar är helt outstanding på världsbyggande, både GTA och Red Dead är enastående där. Och handling, dialog, karaktärer och musik håller grymt hög klass. Sen har de sina egenheter, som att berätta flera saker samtidigt (nån talar när en textruta informerar om nåt), och kontrollerna är lite udda ibland. Och uppdragsstrukturen är ju rätt lika, som nån sa tidigare.

För mig är RDR2 en svag 5:a, möjligen urstark 4:a. Jag stör mig på att Arthur rör sig för trögt och att det är alldeles för långt för min smak.


signatur
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle du kunna förklara för mig vad som är fel? Jag är mycket rädd för dåliga kontroller och sådant, det är därför jag aldrig spelade Witcher 3, för att någon sa att kontrollerna var dåliga och att jag inte skulle gilla det alls pga detta.

Alltså det är som alla Rockstars spel, allt är animationsdrivet, tar en vecka att vända sig om etc. Skillnaden mot GTA är väl att här snubblar man på rötter istället för på trottoarkanter, och det finns mycket mer skit i vägen.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det hänger på vad man tycker är viktigt i ett spel. Rockstar är helt outstanding på världsbyggande, både GTA och Red Dead är enastående där. Och handling, dialog, karaktärer och musik håller grymt hög klass. Sen har de sina egenheter, som att berätta flera saker samtidigt (nån talar när en textruta informerar om nåt), och kontrollerna är lite udda ibland. Och uppdragsstrukturen är ju rätt lika, som nån sa tidigare.

För mig är RDR2 en svag 5:a, möjligen urstark 4:a. Jag stör mig på att Arthur rör sig för trögt och att det är alldeles för långt för min smak.

Det stämmer, de är väldigt bra på story och karaktärer. De gör också extremt välproducerade spel, när man spelar förstår man att de tar tid och kostar mycket pengar att göra.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det hänger på vad man tycker är viktigt i ett spel. Rockstar är helt outstanding på världsbyggande, både GTA och Red Dead är enastående där. Och handling, dialog, karaktärer och musik håller grymt hög klass. Sen har de sina egenheter, som att berätta flera saker samtidigt (nån talar när en textruta informerar om nåt), och kontrollerna är lite udda ibland. Och uppdragsstrukturen är ju rätt lika, som nån sa tidigare.

För mig är RDR2 en svag 5:a, möjligen urstark 4:a. Jag stör mig på att Arthur rör sig för trögt och att det är alldeles för långt för min smak.

Bra och responsiva kontroller är så 1985...

Att interaktiviteten skulle vara det mest betydande i interaktiv media, är ju som att visuellt berättande vore mest betydande i film. Allas favorit version av Blade Runner är ju den med Harrison Ford voice over, som berättar och förklarar allt som händer i filmen...

Skämt åsido. Ja handling, dialog, karaktärer och musik i RDR2 håller grymt hög klass. Utan tvekan. MEN allt detta tillsammas med grafik och teknik spelar mindre roll om det inte nyttjas på rätt sätt. När allt kommer omkring så är Zelda Breath of the Wild fortfarande ett bättre äventyrsspel. Det spelet utnyttjar världen så mycket bättre och ger dig en helt annan frihetskänsla, där upptäckandet är en väsentlig del utav upplevelsen.

Fallout New Vegas har mycket bättre och intressantare valmöjligheter och frihet, och de flesta bra shooters har mycket bättre gunplay. Dvs RDR2 faller ganska långt bakom många andra spel när det väl kommer till interaktiviteten, valmöjligheterna och upptäckandet, det som ändå borde anses vara det absolut viktigaste i spelet.

Som videon "Rockstar's Game Design is Outdated" avslutande sa; Minecraft ett spel för barn håller dig mindre i handen, än RDR2 ett spel för vuxna.

Inaktiv
Skrivet av T.Mani:

..två meter för långt bort och det blev "mission fail" med förklaringen "Du lämnade området". Jag var ju för fasen fortfarande på gården där hela händelseförloppet ägde rum!

Kan det ha varit en bugg? Jag fick springa rätt jäkla långt innan jag fick mission failed. Jag fick för mig att hämta min häst och byta till avsågat hagel innan jag gick in i stugan.

Har fått en liknande bugg där jag fick mission failed helt ur det blå. Npc'n jag väntade på självdog eller nåt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle du kunna förklara för mig vad som är fel? Jag är mycket rädd för dåliga kontroller och sådant, det är därför jag aldrig spelade Witcher 3, för att någon sa att kontrollerna var dåliga och att jag inte skulle gilla det alls pga detta.

Så du hoppade över tidernas kanske bästa spel pga rädsla/rykte om dåliga kontroller? Spela det, det är värt det.

Medlem

Jag fastnade aldrig för RDR2 som många andra.. jag tyckte spelet var för tråkigt.. alldeles för realistiskt. Men ett av det vackraste spel det håller jag med om.

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Satan vilken gnälltråd.

Spela och var nöjd.

eh?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Novdid:

Så du hoppade över tidernas kanske bästa spel pga rädsla/rykte om dåliga kontroller? Spela det, det är värt det.

Jag litar på sådana saker när kompisar säger specifikt att "Du kommer inte gilla det spelet pga detta", då har dom rätt Dom vet hur jag funkar med spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Så du hoppade över tidernas kanske bästa spel pga rädsla/rykte om dåliga kontroller? Spela det, det är värt det.

Kanske inte är en av tidernas bästa spel om en sådan fundamental grej som att kontrollerna inte fungerar klockrent. För det är ju många nu som klagat på kontrollerna för både konsol och PC-versionen =/.

Är det som GTA 5 och musens input går efter bildfrekvensen, kan 100+fps och låst bildfrekvens med Rivatuner hjälpa ganska mycket att ta bort segheten och ge en bättre aim. Men just nu är det nog rätt få personer som kan lira med så hög och stabil bildfrekvens. Sen just i RDR2 kommer nog mycket utav segheten finnas kvar oavsett bildfrekvens. Rockstar verkar besatta i att göra vissa grejer så "realistiskt" som möjligt, där realistiska animationer prioriteras över responsiva kontroller.

Det ironiska är ju att spel med så flummiga och sega kontroller för mig knappast ger känslan av realism, snarare bara frustration, där inlevelsen hela tiden förstörs av att gubbjävlen aldrig riktigt gör det man förväntar sig. Får en att tänka på hur vissa utav de tidigaste 3D-spelen var...

Att många verkar kunna ignorera dessa bekymmer och kalla RDR2 ett mästerverk betyder ingenting för mig och många andra. Jag tycker bra och responsiva kontroller är det minsta man ska kunna förväntat sig från ett fantastiskt actionspel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kanske inte är en av tidernas bästa spel om en sådan fundamental grej som att kontrollerna inte fungerar klockrent. För det är ju många nu som klagat på kontrollerna för både konsol och PC-versionen =/.

Är det som GTA 5 och musens input går efter bildfrekvensen, kan 100+fps och låst bildfrekvens med Rivatuner hjälpa ganska mycket att ta bort segheten och ge en bättre aim. Men just nu är det nog rätt få personer som kan lira med så hög och stabil bildfrekvens. Sen just i RDR2 kommer nog mycket utav segheten finnas kvar oavsett bildfrekvens. Rockstar verkar besatta i att göra vissa grejer så "realistiskt" som möjligt, där realistiska animationer prioriteras över responsiva kontroller.

Det ironiska är ju att spel med så flummiga och sega kontroller för mig knappast ger känslan av realism, snarare bara frustration, där inlevelsen hela tiden förstörs av att gubbjävlen aldrig riktigt gör det man förväntar sig. Får en att tänka på hur vissa utav de tidigaste 3D-spelen var...

Att många verkar kunna ignorera dessa bekymmer och kalla RDR2 ett mästerverk betyder ingenting för mig och många andra. Jag tycker bra och responsiva kontroller är det minsta man ska kunna förväntat sig från ett fantastiskt actionspel.

Nu skulle jag inte kategorisera varken Witcher 3 eller RDR 2 som actionspel utan tungt storydrivna atmosfäriska spel. Och i fallet Witcher 3 på PC så går det utmärkt att binda om knapparna så det är helt OK att styra.

Tycker helt klart att det är spelvärt.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu skulle jag inte kategorisera varken Witcher 3 eller RDR 2 som actionspel utan tungt storydrivna atmosfäriska spel. Och i fallet Witcher 3 på PC så går det utmärkt att binda om knapparna så det är helt OK att styra.

Tycker helt klart att det är spelvärt.

Faktum kvarstår, oavsett hur man kategoriserar spelen och om man lyckas binda om knapparna bättre, kommer fortfarande mycket utav spelets gameplay tyngas ner av de sega kontrollerna. Visst det kan fortfarande vara ett bra spel, ett utmärkt spel om man lyckas vänja sig vid kontrollerna. Men knappast inget mästerverk i mitt tycke, då måste kontrollerna fungera mycket bättre från början.

För mig fungerar det helt ok när det fungerar. Tröttnade på att spela med tangentbord och mus efter 10 minuter ungefär. PS4-kontrollen är 100 gånger bättre i det här spelet.
Kunde mixtra lite med inställningarna så det ser bra ut och ändå behåller acceptabel framerate. Krashade hela dagen igår på olika sätt. Va tvungen att avinstallera nvidias nyaste drivrutiner som gjorde att spelet frös och krashade efter 20 sekunder ungefär..
Idag har det bara krashat en gång. Igår slutade det fungera helt omkring kl 21 . Känns som jag provade starta skiten 50 gånger. Skrev arga inlägg i diverse forum... kollade youtubevideor osv.. Tänkte begära refund och köpa det senare på steam. Idag fungerar det igen. Märkligt.
Jag tror det största problemet är deras DRM-server som lägger av och inte klarar trafiken, men Rockstar skyller på andra saker som dåliga drivrutiner bla bla bla.. och man ska flasha om BIOS. Idioter.

Medlem

Måste ha någon form av magisk PC. Aldrig varit med om dessa problem folk upplever varje gång ett spel lanseras. RDR2 har funkat felfritt från dag ett. Helt ok FPS med spelets rekommenderade inställningar också.

Medlem

Läser både att spelet funkar perfekt för vissa och värdelöst hos andra.
Är sugen på att testa men om det buggar loss TOTALT kanske man inte ska lägga pengar än?

Lite synd att betala 600 spänn och inte få pengarna tillbaka om det nu buggar som fasen...

Blev fruktansvärt frustrerade när jag försökte använda mus och tangentbord när jag spela Red Dead Online. Så jag byte till PS4 kontrollen.

Fungerar precis så som jag spelat Red Dead Redemption 2 i över ett år, fast med en PlayStation 4 kontroll istället för Xbox One kontroll, det är exakt samma knappar så jag är van.

Tror nog bara jag försöker spela som Arthur med mus och tangentbord i fortsättningen.

Edit:
Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med att varken starta spelet eller spela det, inga krascher, buggar, nada.

Och då kör jag ändå på MSI’s förra värsting gaming laptop MSI GT83VR Titan med dubbla Nvidia 1080 (finns dessvärre inget SLI stöd, ännu. Men det fungerar alldeles utmärkt i 1080P och med rätt inställningar aktiverade)

Sedan har jag 64 GB DRR4, Intel Core i7 Gen 8 8850H 2,6 (Max 4.3) GHz 6 kärnor.

Medlem

Och i lite vanlig ordning så har jag inte upplevt några problem med spelet, förutom att vissa inställningar är prestanda-sänkande. Har inga problem med vare sig att starta spelet eller spela - från ögonblicket det släpptes.

Det här var en förhandsbokning jag inte ångrar


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Vilket junk.
Styrningen är totalt ur sync.
Witcher 3 som kritiserades för dålig fighting. Det här är bra mycket sämre.
Grafisk så är det ok men inte mera. En jävla hype för det här spelet.
Stanna kvar på konsoller är vad det skulle gjort.
Mästerverk?
Tjena...
The Witcher 3 ÄR ett mästerverk.

Medlem

Det känns som om animationerna/deras fysik(?) är i lägre fps än själva spelet. Vet inte ens om det är möjligt dock.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle du kunna förklara för mig vad som är fel? Jag är mycket rädd för dåliga kontroller och sådant, det är därför jag aldrig spelade Witcher 3, för att någon sa att kontrollerna var dåliga och att jag inte skulle gilla det alls pga detta.

Det som Rockstar gör fantastiskt fel här, är att inte anpassa kontrollerna till mus och tangentbord.
Ett praktexempel är att i spelet finns en meny som man får upp genom att hålla in B-tangenten. Då dyker det upp en
meny med en massa föremål som man äger, man tror ju att man ska kunna använda musen och hovra över sakerna
för att se vad de heter o.s.v. Men Rockstar vill att du ska använda piltangenterna för att navigera mellan föremålen för att kunna se vad de heter och har för egenskaper e.t.c...
Detta är bara ETT exempel på hur in i helvete bakvänt kontrollschemat är för PC. Helt upp och nedvänt.

Har gång på gång upptäckt att det hela tiden dyker upp nya scenarior där man inte kan använda musen i menyer.
Såsom att inte kunna gå bakåt i menyer med högerklicken som man gjorde i GTAV.
Jag orkar inte ens bli förbannad över det, för att jag vet att det är "Vi-älskar-obegripliga-kontroller-Rockstar" som gjort spelet så...
Grädde på moset är när scrollmenyer slutar fungera och inte längre reagerar på musklick. (När den markerade menytexten får vit ram istället för röd). Plus att den hoppar 2 rader trots att man bara scrollar en rad.

Fantastisk optimering Rockstar................

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle du kunna förklara för mig vad som är fel? Jag är mycket rädd för dåliga kontroller och sådant, det är därför jag aldrig spelade Witcher 3, för att någon sa att kontrollerna var dåliga och att jag inte skulle gilla det alls pga detta.

När det gäller Witcher 3 så släppte de en patch för att göra kontrollerna lite mer responsiva. Man kan välja att köra original eller nya läget. Rekommenderar ändå att köra med kontroller.

12
Skriv svar