Playstation 5 är den enklaste Sony-konsolen att koda till, hävdar Sony-chef

Robot
Playstation 5 är den enklaste Sony-konsolen att koda till, hävdar Sony-chef
Medlem

Påminner mig om ett event på högskolan här, alla företag som kom dit och ville locka studenter till att utföra deras ex-jobb hos dem presenterade sig som det 'största och bästa företaget för ex-jobb'. Jim Ryan kanske har fått bra feedback men jag kan lova att han även har fått negativ. Man plockar ur lite fraser här och var, strör lite socker på feedbacken, placerar dem prydligt för att alla ska få se och gömmer därefter de negativa aspekterna bakom ett skynke i källaren.

Om det är så pass bra som han hävdar så gör det mig väldigt optimistisk gentemot hur väl mottagen konsolen blir hos utvecklare samt hur mass mycket lättare det blir för utvecklare att optimera deras spel gentemot konsolen. Sony kan lova hur mycket de vill att spel kommer ha hög fps kombinerat med hög upplösning men i slutet är det alltid utvecklarna som står för optimeringen av deras spel.

Medlem

float main()
{
void DoStuff() {
DrawPolygons();
}
return 0;
}


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Att konsolen är så tyst som möjligt känns väldigt viktigt efter att ha haft några högt brummade ps4or. Hoppas på en bra lösning.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Att konsolen är så tyst som möjligt känns väldigt viktigt efter att ha haft några högt brummade ps4or. Hoppas på en bra lösning.

Kraftfull
Tyst

Pick one
Du kan inte ha båda i en liten låda


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Kraftfull
Tyst

Pick one
Du kan inte ha båda i en liten låda

Där har du så fel såklart att du kan ha, det beror på hur du bygger den.

Skrivet av Banzeken:

float main()
{
void DoStuff() {
DrawPolygons();
}
return 0;
}

Varför inte int eller void?
Känns som att en returkod av flyttal är ganska oanvändbart, speciellt när man endast returnerar 0 (heltal). Bryr man sig inte om returkod så känns ju void mer passande...

En funktion i en funktion är ju inte heller helt vanligt...

Om det inte är ironi förstås, då beklagar jag!

Medlem
Skrivet av Odin:

Där har du så fel såklart att du kan ha, det beror på hur du bygger den.

Självklart.
För de tidigare generationerna har inte valt något i mellan.
Mellanljummen prestanda och någorlunda högljudda fläktar.

Dom måste fixa en bra kyllösning men du som har koll kan ju ge dem tips


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

En fördel är ju ssd som ska vara i ps5an. Den borde inte bli speciellt varm? Men min erfarenhet är att den är känslig för värme. Har en och den slutade fungera fast den var 1 desimeter från konsolen. Pågund av överhettning.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Påminner mig om ett event på högskolan här, alla företag som kom dit och ville locka studenter till att utföra deras ex-jobb hos dem presenterade sig som det 'största och bästa företaget för ex-jobb'. Jim Ryan kanske har fått bra feedback men jag kan lova att han även har fått negativ. Man plockar ur lite fraser här och var, strör lite socker på feedbacken, placerar dem prydligt för att alla ska få se och gömmer därefter de negativa aspekterna bakom ett skynke i källaren.

Om det är så pass bra som han hävdar så gör det mig väldigt optimistisk gentemot hur väl mottagen konsolen blir hos utvecklare samt hur mass mycket lättare det blir för utvecklare att optimera deras spel gentemot konsolen. Sony kan lova hur mycket de vill att spel kommer ha hög fps kombinerat med hög upplösning men i slutet är det alltid utvecklarna som står för optimeringen av deras spel.

Det enda han säger är att det är lättare att koda till ps5an än 1,2,3 och 4? Han säger inte att det är den lättaste konsolen någonsin att koda till, bara det lättaste playstationet.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Kraftfull
Tyst

Pick one
Du kan inte ha båda i en liten låda

Tja, One X är hyffsat kraftfull, liten och tyst.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
#OopsIFuckedUp

@Dalton Sleeper: Jag vill inte påstå att jag är någon expert på C++ så om min pseudokod ger äkta programmerare huvudvärk ber jag om ursäkt.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Kraftfull
Tyst

Pick one
Du kan inte ha båda i en liten låda

Man kan få båda men det är priset som spökar.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Man kan få båda men det är priset som spökar.

Yep
Riktig kylpasta
Bra fläktar
Bara dom två sakerna skulle åtgärda många problem

Men det är för dyrt för dem, ska vara billigt att massproducera


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Kontot avslutas

Jag tycker att det utseendet vi har sett hittills är väldigt snyggt, något som jag hoppas på att PlayStation 5 får.
Jag vet inte men det ser ju ut som om den skulle ge en ganska bra kylning med den där u formade (fläkten ser det ut som) något som borde vara ganska bra. Men jag vet inte. Tycker i alla fall att den ser sjukt snygg ut.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Får man hoppas att Sony och Microsoft gör rätt på en gång så man inte behöver släppa en "pro" bara för att man gjorde en "för klen" från början.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Får man hoppas att Sony och Microsoft gör rätt på en gång så man inte behöver släppa en "pro" bara för att man gjorde en "för klen" från början.

Jo men precis, Sony borde ha släppt PS9 redan 1995 istället för att släppa för klena maskiner under flera årtionden. Inkompetenta latmaskar.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jo men precis, Sony borde ha släppt PS9 redan 1995 istället för att släppa för klena maskiner under flera årtionden. Inkompetenta latmaskar.

Jag vet inte vad du menar med detta inlägg men jag tror inte nån generation känts så efter som ps4 och speciellt Xbox One kändes när dom släpptes.
Hoppet mellan tex ps2 Xbox till ps3 och Xbox 360 så kändes större och höll jämn takt med PC" men denna generation kändes slut från början och behövde en pro och x för att "leva upp"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Vi kommer nog aldrig få se ett hopp i grafik som vi såg mellan PS2 till PS3. Grafiskt har spelen sett bra ut sen ps360 tiden.

Medlem

Så det kommer hittils enbart från Sony. Hade ju vart bra med någon utvecklare som kunde backa upp påståendet lol

Medlem

Det ryktas även om att det är den KRAFTFULLASTE Playstation någonsin!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skrivet av Pretorian24:

Det ryktas även om att det är den KRAFTFULLASTE Playstation någonsin!

källa på det?

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad du menar med detta inlägg men jag tror inte nån generation känts så efter som ps4 och speciellt Xbox One kändes när dom släpptes.
Hoppet mellan tex ps2 Xbox till ps3 och Xbox 360 så kändes större och höll jämn takt med PC" men denna generation kändes slut från början och behövde en pro och x för att "leva upp"

För att vi gick från fixed function pipeline till shaders det hoppet, det ändrade utseendet på spel helt.

Men annars så har det mer med hur vi minns spel, inte en perfekt jämförelse.

Hoppet inte bara i hårdvara utan kunskapsmässigt är väldigt stort mellan förra generation och denna.

Medlem
Skrivet av eld:

För att vi gick från fixed function pipeline till shaders det hoppet, det ändrade utseendet på spel helt.

Men annars så har det mer med hur vi minns spel, inte en perfekt jämförelse.

Hoppet inte bara i hårdvara utan kunskapsmässigt är väldigt stort mellan förra generation och denna.

Ja klart spelen blir snyggare men bilderna du postade är väldigt förskönade

Jag tycker iaf att ps4 och xb One startade på lägre nivå än tidigare.
Varför pro och x släpptes tror jag överhuvudtaget beror på klagomål då vissa är otroligt känsliga för bla FPS och att dessa 2 konsoler vill vara "mini PC" och att dom nog själva tyckte att originalhårdvaran inte presterade som önskat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Ja klart spelen blir snyggare men bilderna du postade är väldigt förskönade

Jag tycker iaf att ps4 och xb One startade på lägre nivå än tidigare.
Varför pro och x släpptes tror jag överhuvudtaget beror på klagomål då vissa är otroligt känsliga för bla FPS och att dessa 2 konsoler vill vara "mini PC" och att dom nog själva tyckte att originalhårdvaran inte presterade som önskat.

Att man släppte PS4 Pro och Xbox X har inget med FPS att göra. Det var för 4k och där lyckas ju Xboxen lite bättre som oftast har native 4k i spelen.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Att man släppte PS4 Pro och Xbox X har inget med FPS att göra. Det var för 4k och där lyckas ju Xboxen lite bättre som oftast har native 4k i spelen.

Jo jag menade 4k också glömde bara skriva (även fast FPS är att föredra kanske )
Oavsett borde Xbox One x släppts från början inte första versionen som vara katastrof.
Hur S modellen är vet jag inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Jo jag menade 4k också glömde bara skriva (även fast FPS är att föredra kanske )
Oavsett borde Xbox One x släppts från början inte första versionen som vara katastrof.
Hur S modellen är vet jag inte

Även fast jag själv vänjer mig rätt snabbt vid 30 fps och inte tänkter på det så mycket sen så vore det helt klart trevligt att ha den möjligheten att få välja. Xbox X borde tex lätt driva runt dagens spel i 1080p 60fps, men ändå har man inte möjligheten att få välja lägre upplösning utan "tvingas" spela i 4k.

Sportspel däremot, där måste det vara 60 fps och det har ju som tur utvecklarna också förstått. Fast kommer ihåg då jag köpte en PS3a bara för att få lira NHL 08 och upptäckte att det endast var 30 fps medans 360-versionen flöt på i 60 fps (teamet hade tydligen svårt med den nya processorn i PS3:an). Visst spelade skiten ur spelet, men nog var det lite trubbigt att lira. Skönt sen när 09 släpptes och det var 60 fps även på PS3

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Det ryktas även om att det är den KRAFTFULLASTE Playstation någonsin!

Skrivet av hoppalängdhopp:

källa på det?

Ja det vore väl konstigt om den senaste Playstation-konsolen inte är den kraftfullaste av dom?...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Kontot avslutas

Jag kom att tänka på när PlayStation 2 skulle släppas.
Jag vet inte vart jag läste det men det kan ha varit i Svenska PlayStation Magasinet där det stod om någon som hade sagt att PlayStation 2 var så kraftfull så att man skulle kunna avfyra en kärnvapensmisil med den.

Jag kommer ihåg hur imponerande grafiken var på PlayStation 2. Fick med Gran Turismo 3 när jag köpte min PlayStation 2 den 11 september 2001.
Vet datumet eftersom jag fick skjuts hem då eftersom jag skulle köpa den och på radion pratade de om att ett flygplan hade kört rakt in i en skyskrapa i USA, sen när man kom hem fick man veta att ännu ett flygplan hade kört in i en till skyskrapa.
Så medan jag testade min nya konsol så tryckte jag över till teven då och då för att se hur det hade gått i New York.

Men tillbaka till grafiken, jag blev väldigt imponerad över hur snyggt solen reflikterades på bilarna i Gran Turismo 3, något liknande hade jag aldrig sett i ett spel tidigare.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@dummle112:
Därav att det påminde mig om eventet ^^
Han sa inte explicit att det är 'den lättaste konsolen av alla konsoler' men det är fortfarande faktumet att han prisar hur väl utformad den är utan att lägga fram konkreta bevis på faktumet. Han styrker inte sina argument med citat vilket gör det till ett ganska svagt argument

12
Skriv svar