Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

Nån som vet vilken inställning som fixar gryniga skuggor?
Svårt att förklara men om solen lyser på en och nått skuggar så är det väldigt grynigt på nå sätt.
Märks tydligast om man är i skogen och grenar skuggar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nån som vet vilken inställning som fixar gryniga skuggor?
Svårt att förklara men om solen lyser på en och nått skuggar så är det väldigt grynigt på nå sätt.
Märks tydligast om man är i skogen och grenar skuggar.

Försökt lista ut det också.

Medlem

Alltså jag orkar inte med hur snyggt spelet är, att det flyter på så bra för hur mycket visuellt man får.
Sitter ju bara och printar hela tiden.
21:9 gör rätt för sig.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Tdoggahdogg:

Sitter och njuuuuuter av spelet på PC nu.
Lirade 10-20h på ps4 när det släpptes men tycker jag hade helt fel mindset, skulle bara hetsa igenom, levla på "rätt" sätt, jaga bästa gear så tidigt som möjligt och blev frustrerad av alla långa ritter och cut-scenes. Slutade med att jag gav upp för jag blev för uttråkad. Nu ska det få ta sin tid och jag ska försöka njuta mig igenom det. tar det ett år så gör det. Fan va göttigt det är

Jaaaaa! Vad kul att du kommit in i det "hjärnläget". Tror att det var exakt det läget vi kom in i vi som bara var inne i spelet och postade inlägg här i tråden om allt vi upptäckte. Spelade och spelade. Dock på konsol naturligtvis. Lycka till alla PC Spelare! Hoppas ni hittar in i den långsamma berättelse världen.

Avstängd

Jag startade nyss igång min save igen och for till st denis och spelade poker, förlorade $11 men har över 3000 så är lugnt!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Alltså jag orkar inte med hur snyggt spelet är, att det flyter på så bra för hur mycket visuellt man får.
Sitter ju bara och printar hela tiden.
21:9 gör rätt för sig.

Jag är inte jätteimponerad. För ett sånt trögdrivet spel är det inte jättesnyggt. Visst är det snyggt, men så trögt som det är tycker jag det borde vara snyggare. Eller så la de en massa GPU budget på visuella saker som inte syns speciellt mycket (diminishing returns).

Här är t.ex. en bild från Witcher 3: http://i.imgur.com/jt4tUzH.jpg
Sen har förstås RDR2 betydligt mer jobb lagt på animationer och detaljer än Witcher 3 på grund av Rockstars enorma budgetar, men om man nu ska jämföra den grafiska kvaliten överlag bortsett från det.

Medlem

@Fulci: Din bild är mer detaljrik, så ja den var snyggare om man går in i detalj. Men helhet??
Det är något som ger rdr2 mycket större inlevelse än tw3, är det för att alla dimensioner är större i rd2? idk


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är inte jätteimponerad. För ett sånt trögdrivet spel är det inte jättesnyggt. Visst är det snyggt, men så trögt som det är tycker jag det borde vara snyggare. Eller så la de en massa GPU budget på visuella saker som inte syns speciellt mycket (diminishing returns).

Här är t.ex. en bild från Witcher 3: http://i.imgur.com/jt4tUzH.jpg
Sen har förstås RDR2 betydligt mer jobb lagt på animationer och detaljer än Witcher 3 på grund av Rockstars enorma budgetar, men om man nu ska jämföra den grafiska kvaliten överlag bortsett från det.

Perfekt bild. Det är därför jag går runt och säger att RDR2 inte är optimerat, kanske. Vissa spel man har spelat har sett snyggare ut, eller iaf lika fint ut med en otroligt högre prestanda.

Medlem

Witcher 3 är ett mer välpolerat PC spel idag än vad RDR2 är.
Man får väll hoppas det utvecklar sig.
Men jag vill minnas att gtav hade bättre prestanda vid release.
Men som sagt RDR2 är större och har snyggare animationer och fysik


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

https://www.game-debate.com/news/27927/red-dead-redemption-2-...

LOW på Reflection Quality ger 20 mer FPS i mitt fall!

Medlem

Tack för länken och grafen.
Känns som reflektion väl värt att "spara in" några FPS på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var en vacker bild från RDR2 såväl som från TW3. Men att påstå att TW3 (som är ett av mina favoritspel) är i närheten av RDR2 grafikmässigt är helt felaktigt. Ljussättning, skuggor och effekter får världen i RDR2 att se levande och verklighetstrogen på ett helt annat sätt. Kämpar bäst jag kan med att få mitt GTX1080 att ligga på 60 fps, men tycker inte att det är så dåligt optimerat. Det är fantastiskt vackert.

Medlem

Tråden har tydligen passerat 2802 inlägg!
Intressant för vissa 😜

Farornas Konung

Hmm, ladda ner spelet igår starta och spelade i 103 min. Stängde spelet och nu kan jag inte för mitt liv få igång det igen..
Allt är uppdaterat, har installerat om spelet och Rockstar game launcher. något mycket märkligt är i görningen....Hmmmm...

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Hmm, ladda ner spelet igår starta och spelade i 103 min. Stängde spelet och nu kan jag inte för mitt liv få igång det igen..
Allt är uppdaterat, har installerat om spelet och Rockstar game launcher. något mycket märkligt är i görningen....Hmmmm...

När crashar det?
Råkade ut för att spelet crasha direkt svart laddades dvs man skulle just börja.
Fick starta spelet i felsökertläge (ser för jävligt ut). Då gick det, då sprang jag en bit med gubben och savade sen gick det att starta som vanligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Farornas Konung
Skrivet av Molotov:

När crashar det?
Råkade ut för att spelet crasha direkt svart laddades dvs man skulle just börja.
Fick starta spelet i felsökertläge (ser för jävligt ut). Då gick det, då sprang jag en bit med gubben och savade sen gick det att starta som vanligt

Crashar direkt i uppstart, kommer ett option att köra i felsöksläge men funkar inte heller..

Medlem

Trodde det ju skulle suga på 1440p med 980ti och 4790k, men nej flyter på bra (allt överklockat) - 45-65fps med high/medium/ultra gott och blandat. Nöjd med det. Så mycket bättre än max 30fps på konsoll..märks verkligen då allt känns så mycket mer smooth..och ser mycket bättre ut.
Jäklar vad skönt att köra mouse/keyboard med free aim. Känns som ett spel och inte som en leksak som konsoll versionerna gjorde. (äger både ps4 och xbox one x rdr2, fan vad de har fått slantar av mig..samma med gtav - köpt till tre plattformer..lol=)
Pc versionen slår allt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Craftade lite annan amunition men hur fasen väljer man annan ammo i vapenhjulet med tangentbord?

Tror default va b knappen i options men det är ju samma som inventoryt

bytte knapp men det händer inget,
Måste man låsa upp skillen även om man kan crafta andra kulor?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

@B-B-B-Banänäbrääken: Använd x på tangentbordet när du har markerat vapnet i vapenhjulet för att välja bland olika ammunutionstyper!

Fler än jag som upplever deadzone när man rör musen långsamt? Hopplöst att sikta på saker som är långt bort när musen inte registrerar hälften av de rörelser jag gör...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Hur ser ni FPS ?

Fraps vill inte lägga sig överst eller nått annat krångel


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Försökt få bort vaselinblurret via grafikinställningarna, men det är svårt. Deras implementering av TAA + sharpening är dålig i RDR2. Många andra spel med TAA lyckas använda det utan att allt blir smetigt. Att köra MSAA tankar prestandan och man får krypningar istället. Stänga av AA är väl det man får göra och leva med krypningar och kantojämnheter.

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Fan, mina först fruktlösa speltimmar var att leta efter borste till hästen, efter som spelet varnade mig att min häst kan bli sjuk och smutsig, och fick en "borste"-varning på hästen.

Letade runt som attans men hittade ingen borste att köpa. Försökte stjäla en borste som jag hittade i ett stall, men det gick inte.

Tips?

Tipset är att simma med hästen ….men också att det där med borsten kommer lösa sig när du kommit lite längre i spelet

Inaktiv
Skrivet av Bellafjella:

Tipset är att simma med hästen ….men också att det där med borsten kommer lösa sig när du kommit lite längre i spelet

Huh? Jag hade en borste direkt. Behövde bara stå vid hästen och hålla inne RMB så får man upp lite menyer.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tro mig, jag resonerade exakt som du för några år sedan.

Jag förkovrade mig sedan i ämnet och insåg att jag hade fel. Ämnet är betydligt mera komplext än så.

Du kan utvärdera logiken själv om du vill genom att testa några olika parametrar mot hypotetiskt p2w-scenarie i olika spel. Frågor som kan (och bör) ställas: Hur länge pågår p2w-fönstret ("p2w-fönster" är den tidsram som spelaren har på sig att utnyttja ett givet p2w-scenarie i spelet)? Vad kostar det spelaren att utnyttja p2w-fönstret? Exakt vad tjänar spelaren på det? Är det värt investeringen (investerade irl cash relativt vinst i p2w-fönstret, jämfört med sedvanlig grind)?

Jag vill inte spoila något (bästa insikten är den man kommer fram till själv) men det är bara att följa logiken. Det är ganska troligt att du landar i samma slags resultat som jag kom fram till. Jag kan väl säga så pass mycket att det är ingen överraskning att utfallet i p2w-fönstret i många fall är så pass betydelselöst (dvs inte värt insatsen) att hela p2w-begreppet försvinner och ersätts av exempelvis p2kg.

Sorry om det blev väl mycket off-topic. Som gammal gamer så tyckte jag bara att jag kunde passa på och bidra lite i detta kära ämne. Kanske finns det andra som liksom jag tycker sånt här är lite extra intressant att fundera på.

Men även om det har väldigt liten betydelse så är det fortfarande p2w om två personer spelar exakt lika många timmar, men den ena kan spendera pengar för att få bättre gear eller andra saker? Jag förstår din poäng och kan hålla med om att det är nästintill betydelselöst i vissa spel, dock fortfarande p2w

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Craftade lite annan amunition men hur fasen väljer man annan ammo i vapenhjulet med tangentbord?

Tror default va b knappen i options men det är ju samma som inventoryt

bytte knapp men det händer inget,
Måste man låsa upp skillen även om man kan crafta andra kulor?

Nu har jag inte PC-Versionen, MEN!
Det är det här som väl ända sedan man började spela RDR2 var ett återkommande bekymmer för alla. "VILKA KNAPPAR OCH NÄR SKA JAG TRYCKA PÅ DEM FÖR ATT FÅ DEN ELLER DEN GREJEN ATT FUNKA?"
R* är verkligen inte snälla att lära ut alla små detaljer till sina kunder. Vi konsolspelare hade ett riktigt h*lvete också att lära oss alla finesser.
Jag tror att det var lite medvetet val från R*. "Detta är egentligen inget actionspel utan mer ett RPG med actionelement. Konsumenten (vi) får lära sig massor av att verkligen pröva sig fram och göra massor av sidouppdrag för att verkligen komma in i hur man sköter allt"
T ex. I början fanns det massor med klipp på hur spelare red in i träd, utför stup, ramlade hit och dit att skratta åt. Men när man la ner massor av speltid på att göra allt möjligt (och även hade roligt). Att spela spelet helt enkelt. Då upptäckte man hur finkänslig kontrollen var ,även en tvspels kontroll, att man verkligen kunde millimeterstyra saker.
Vill ni ha ett snabbt actionspel! Glöm RDR2!

Jag tröttnade på att se alla som klantade sig och ramlade och flög hit och dit. Det upptäckte jag när jag lärt mig att galoppera fram till ett stup och tvärnita hästen på kanten eller rida riktigt snabbt genom en skog och utan problem aldrig krascha i ett träd eller en sten.

Långsamt lärande alltså. Detta spel måste man nog gilla att spela med mycket upptäckarlust. Jag tar för givet att själva spelandet inte skiljer sig så mycket på PC eller konsol.

RDR2 kändes som alla Westernfantasters våta äventyrsdröm. Så njut av äventyret. Skjut en ekorre med hagelgevär när du är så förbannad över att man aldrig lyckas träffa för en perfekt päls med pilbåge. Njut av världen det är den som är spelet till allra mesta delen.

Medlem

Spelar du på pc? För i så fall har de ändrat det. På konsoll hade man inte den från början.
Fast om frågeställaren också spelar pc så är det ju konstigt. Kan ju vara så då att du inte har uppmärksammat att du faktiskt inte hade någon borste från början

Borsten låses upp efter några uppdrag utanför snön


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Eight08:

Men även om det har väldigt liten betydelse så är det fortfarande p2w om två personer spelar exakt lika många timmar, men den ena kan spendera pengar för att få bättre gear eller andra saker? Jag förstår din poäng och kan hålla med om att det är nästintill betydelselöst i vissa spel, dock fortfarande p2w

Du tog upp ett klassiskt exempel på ett scenarie där p2w är sant, dvs vi har två spelare med samma utgångsläge där den ena skaffar sig en fördel genom att betala medan den andra grindar. Då är frågan, hur länge gäller p2w-fönstret i detta scenarie? Det gäller så länge som enbart dessa två spelare möter varandra i strider och tills även den andra spelaren har skaffat det som behövs för att spelarna ska vara jämställda i spelet.

En sak som är ganska uppenbar är att scenariet ovan i praktiken inte gäller spel som RDR2 online till exempel eftersom spelarna i sådana spel i regel möter andra spelare. Oddsen att enbart de två spelarna ovan skulle mötas i strider hela tiden i RDR2 är helt enkelt obefintlig.

Det finns väldigt många andra intressanta scenarier där en del är p2w medan andra inte visar sig vara det (även om det till en början kan verka så) och det blir framför allt intressant när fler än två spelare är inblandade. Det är såna scenarier som börjar bli relevanta för spel som RDR2.

Jag funderade på om jag skulle gå igenom några sådana scenarier men det hade blivit väldigt långt inlägg och det här är redan OT så... "I better hold my horses"

Medlem

Detta spelet som nämns ovan inget man ska snabba på. Allt tar sin tid. Känns mer lämpat för oss äldre än yngre som utgår från CoD/Fortnite. Räddade mig från att bli uttråkad när jag var sjukskriven. Kunde ta gott om tid med allt, och det uppskattades väldigt.

Farornas Konung
Skrivet av JonseredRocks:

Hmm, ladda ner spelet igår starta och spelade i 103 min. Stängde spelet och nu kan jag inte för mitt liv få igång det igen..
Allt är uppdaterat, har installerat om spelet och Rockstar game launcher. något mycket märkligt är i görningen....Hmmmm...

Nu är spelet "refundat"..
Installerade om spelet, Rockstar Game Launcher, mina drivrutiner.
Uppdaterade Windows, följde tips och trix jag fann på webben, inget fungerade.
Hoppas det funkar bättre till Steam släppet!!

Ja, ja finns ju en del andra spel att spela så att.....

Skriv svar