Kina inför nationella regler för hur länge barn får spela per dag

Robot
Kina inför nationella regler för hur länge barn får spela per dag

Den kinesiska statens senaste vapen mot spelberoende och dåliga skolresultat.

#nyhetstips


Medlem

Min dotter är bara 2år så vi har inte kommit dit ännu. Men jag menar barnet kan ju sitta så länge det vill så länge det inte går utöver skola eller det sociala. Visst om dom spelar mycket MP med vänner så är jag inte så orolig för det sociala heller. Men skola måste få prio. Ångrar bittert att jag brännde gymnasiet på WoW även om det var en härlig tid just då.

Medlem

Tar tag i problemet medans det är i sin linda.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

60-90 minuter är vansinnigt lågt, åtminstone för en tonåring. Man har ändå väl som mest tid när man väl är så pass ung? Undrar hur detta kommer påverka deras Esportslag...bland annat.

Medlem

Ärligt talat...att de spelar hela dagarna istället för att fortplanta är ju inte hela världen...just sayin

Medlem

Är det lag eller rekommendation?

Vi har ju diskuterat detta tidigare och jag står för att skärmtid ska begränsas för småbarn, upp till ca fyra år. Det finns inte mycket en skärm (spel, film, tv) tillför ett så litet barn - förutom att det sitter still.

Men att prata om barn (upp till 18 år), blir det ju löjligt!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Min dotter är bara 2år så vi har inte kommit dit ännu. Men jag menar barnet kan ju sitta så länge det vill så länge det inte går utöver skola eller det sociala. Visst om dom spelar mycket MP med vänner så är jag inte så orolig för det sociala heller. Men skola måste få prio. Ångrar bittert att jag brännde gymnasiet på WoW även om det var en härlig tid just då.

När (ålder) tycker du att ditt barn ska få sitta hur länge som helst?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Min grabb (10) spelar ibland från 15-21 men har också ”spelfria dagar” denna veckan spelade han inget tisd o onsd, vi måste väl inse att spelande, mobiler och plattor finns i vår vardag nu, även om vi 60-70-80 talister var ute och cyklade, lekte i skogen, byggde lego och annat så måste vi ju inte tvinga våra ungar till det, så länge dom rör på sig lite och inte blir helt socialt handikappade så är det ingen fara enl mig.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tar tag i problemet medans det är i sin linda.

Överförmynderi är aldrig en bra sak. När pappa staten går in och detaljstyr är du inne på en jävligt farlig bana. Detta är föräldrarnas ansvar, inte Kamrat Ledares.


signatur

I drank what?

Medlem

För oss härhemma är det flexibelt. Det beror på situationen och hur barnen mår.
Vår yngste som är 6 år med mycket spring i benen och en massa kompisar i närheten känner vi har inte stort behov av att få sitta och spela och vår dotter som är 12 spelar sims 4 när hon känner för det vilket inte är så ofta.
Vår 14 åring sitter i permobil och har kompisarna utspridda över hela Göteborg istället för grannskapet har sitt största kompisumgänge genom onlinespelandet så där är det mer fritt fram eftersom det är svårt för honom att ha ett "normalt" kompisumgänge pga funktionshindret och avstånden till kompisarna.
Så för oss är det situationellt.

Medlem

Haha... Själv fick jag lira på farsans 386a en halvtimme..... i veckan 😂

Medlem

När man själv var barn så var prio läxor, efter man hade gjort bort dom så fick man spela.
Fast i dagens samhälle är det alldeles för mycket skärmtid imo.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tycker inte att detta ska styras med lagar. Det är bättre om föräldrarna sätter gränserna själva.
Upp till omkring 10 år känns en timme per dag fullt rimligt.
Jag är tacksam över att mamma satte hårda gränser för mig, så att jag var tvungen att vara ute och leka mer.

Medlem

2-4 timmar på lördagar, sedan lite spel utspritt i veckan, kanske 2-3 timmar sammanlagt. 10 år.

Medlem

Min dotter (10 år) får spela hur mycket hon vill bara det inte går ut över annat (typ läxor, sömn eller aktiviteter). Mer än halva umgänget med kompisarna sker ju online, så det vore oskönt värre att begränsa det.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Roten:

När (ålder) tycker du att ditt barn ska få sitta hur länge som helst?

Ingen aning, jag planerar att ta det som det kommer, handlar ju personlig mognad. En 5åring är inte lik dom andra. Som förälder handlar det ju om att kunna sätta gränser om man märker att det går över styr, samt sätta sig in i varför dom gejmar så mycket. Är det för att fly verkligheten för att dom har det tufft eller är det ett sätt att slappna av?

Avstängd

Man undrar ju hur dom ska hålla koll på det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Man får väl tycka vad man vill om att staten går in och sätter gränser. Men alldeles uppenbart är väl att många föräldrar fullkomligt skiter i hur länge ungarna spelar, och att företag gör sitt yttersta för att kräma pengar ur dem med microtransaktioner.

Medlem

När jag hade uppehåll i ett par år från datorspel under gymnasiet söp jag rätt hårt och festade varenda kväll, det var nog inte mycket bättre direkt...
Blev äldre och nu spelar jag lite då och då, det som det borde vara lag på är att vuxna är tvungna att spela minst två timmar varje kväll, blir alldeles för sällan annars.

Xmk
Medlem

Ja det är föräldrarnas ansvar.
Konstigt att det inte även är en regel med TVn också då?

Men ärligt talat känns det som det är telefonen som i sin helhet gör barnen mindre sociala i verkliga livet, inte alla såklart men för vissa tex i sydkorea där telefonberoende är väldigt utbrett.

Som jag nämnde först, det är vi som är föräldrar, vårat ansvar att se till så våra barn gör läxor, klarar skolan samtidigt som att barn kommer ut och är sociala(Det sociala skiljer sig ifrån person till person, diagnoser osv så det finns alltid undantag!)

Medlem

Sedan min överbegåvade son (11 år) klarade Souls-spelen och presterar gott i skolan och på det sociala planet (han är populärast i sin klass), har jag slutat att sätta gränser för hur mycket han får spela.

Medlem
Skrivet av Holy_hell:

Sedan min överbegåvade son (11 år) klarade Souls-spelen och presterar gott i skolan och på det sociala planet (han är populärast i sin klass), har jag slutat att sätta gränser för hur mycket han får spela.

Eh... Ok.

Medlem
Skrivet av KimiKiwi:

Eh... Ok.

Var det något jag sa? Jag förklarar bara att min son pga naturbegåvning fått lite mer fria tidsramar än vad föräldrar generellt kanske ger sina barn. Tror det är viktigt att som förälder uppmuntra sina barn när de funnit något de visar passion för! Eftersom han är överbegåvad klarar han också av att förstå att var sak har sin tid, därför går det aldrig ut över hans skolarbete eller lek med kompisarna.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nomman:

Min dotter (10 år) får spela hur mycket hon vill bara det inte går ut över annat (typ läxor, sömn eller aktiviteter). Mer än halva umgänget med kompisarna sker ju online, så det vore oskönt värre att begränsa det.

Det är ju en väldigt intressant aspekt. Vi har tydliga begränsningar vad det gäller spel- och skärmtid efter att ha märkt hur de mår fysiskt dålig att sitta för länge, med nack- och huvudvärk som exempel. Samtidigt är vi väldigt frikostiga om det är så att de möter upp kompisar i spelet, eller har vänner över.


signatur
Medlem
Skrivet av Holy_hell:

Var det något jag sa? Jag förklarar bara att min son pga naturbegåvning fått lite mer fria tidsramar än vad föräldrar generellt kanske ger sina barn. Tror det är viktigt att som förälder uppmuntra sina barn när de funnit något de visar passion för! Eftersom han är överbegåvad klarar han också av att förstå att var sak har sin tid, därför går det aldrig ut över hans skolarbete eller lek med kompisarna.

Du får tyvärr inte tala så om dina barn i Sverige, du vet jantelagen och allt vad det heter.

Medlem

Min dotter (10) får sitta i princip fritt utöver tid som ska läggas på läxor och aktiviteter.
Men hon bor varannan vecka hos sin mamma utan tillgång till dator, hade hon varit hos mig på heltid hade jag begränsat lite mer.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Du får tyvärr inte tala så om dina barn i Sverige, du vet jantelagen och allt vad det heter.

Jag tror han hängde mer upp sig på "omg han är populärast i klassen", som om det är en prestation. Överbegåvad kan även det vara genom föräldrars ögon. Mensa är överbegåvat folk.

Skrivet av Andaril:

För oss härhemma är det flexibelt. Det beror på situationen och hur barnen mår.
Vår yngste som är 6 år med mycket spring i benen och en massa kompisar i närheten känner vi har inte stort behov av att få sitta och spela och vår dotter som är 12 spelar sims 4 när hon känner för det vilket inte är så ofta.
Vår 14 åring sitter i permobil och har kompisarna utspridda över hela Göteborg istället för grannskapet har sitt största kompisumgänge genom onlinespelandet så där är det mer fritt fram eftersom det är svårt för honom att ha ett "normalt" kompisumgänge pga funktionshindret och avstånden till kompisarna.
Så för oss är det situationellt.

Du har en jävligt sund inställning, tycker jag personligen. Båda våra barn har speciella behov, så vi begränsar inte deras skärmtid. Kompisar finns inte i deras värld, så varför tvinga dem leka själva hela dagen? En av dem varierar sig själv, och den andra kan inte leka på egen hand så lätt. iPad har blivit deras bästis.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Du får tyvärr inte tala så om dina barn i Sverige, du vet jantelagen och allt vad det heter.

Jotack, tala inte om det! I det här landet vågar man väl inte ens säga att han även sitter som elevrådsordförande på sin skola. Tack vare hans engagemang har han fått till att det ska hållas ett lokalt mästerskap i e-sport (cs) i skolans gymnastiksal. Tror redan jag vet vem som kommer vinna, hehe, men kul för de andra ungarna att få delta. Överbegåvning är helt klart något man ser ned på i det här landet. Synd!

Medlem

Nej, NU har det minsann gått för långt! Var hittar jag namninsamlingen?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det här kommer lätt införas i Sverige 🤣🤣🤣.

123
Skriv svar