Blizzard bekräftar - inget offlineläge för Diablo IV

Gnällkuk
Skrivet av Roy Batty:

Att vara konstant online stör inte mig nämnvärt. Det som stör mig är att jag kommer se en massa menlösa muppar springa runt i mitt spel, troligtvis CAPS LOCK-skrikandes: "NEED SOJ!!"

Låter som D2 Kan man inte stänga av chatten?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av fzusr:

Allt utom just digital information (vilket ju spel är gjorda av), som kan bevaras perfekt så länge mediet det lagras på är beständigt, och datan kontinuerligt överförs till nyare medium efter hand.

Sen är ju alla exempel du ger inte heller något som någon illasinnad skapare haft för avsikt till.

Njae, även universum i sig har ett bäst före-datum, det är bara en tidsfråga innan det dör värmedöden, ingenting varar för evigt, inte ens digital information, men det är väl en fråga om semantik.

I dom exempel jag gav är det definitivt avsiktligt att det förstörs med tiden, men detär absolut inte illasinnat, flyktigheten ses som en del av konsten. Att någonting förändras och till slut försvinner behöverinte vara negativt. Jag tror inte heller att skaparna bakom diverse online-spel är illasinnade, jag tror dom ser det som att spelet utvecklas och till sist når slutet på sin livscykel. Och finns det nostalgi kring det gamla kan man alltid göra en wow-classic.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag har spelat i 20+ år och aldrig hört en utvecklare/utgivare säga att jag bara köper en licens. Fullt möjligt att det har flugit mig helt förbi.

Du har nog bara inte läst EULA

Medlem
Skrivet av BaraShiro:

Njae, även universum i sig har ett bäst före-datum, det är bara en tidsfråga innan det dör värmedöden, ingenting varar för evigt, inte ens digital information, men det är väl en fråga om semantik.

Fast det är ju inte en begränsning specifik till digital information, och eftersom det ändå gäller för allt tycker jag det är hyfsat irrelevant. Arkivering handlar om att bevara saker så länge som möjligt, och always online motverkar det aktivt och medvetet.

Skrivet av BaraShiro:

I dom exempel jag gav är det definitivt avsiktligt att det förstörs med tiden, men detär absolut inte illasinnat, flyktigheten ses som en del av konsten. Att någonting förändras och till slut försvinner behöverinte vara negativt. Jag tror inte heller att skaparna bakom diverse online-spel är illasinnade, jag tror dom ser det som att spelet utvecklas och till sist når slutet på sin livscykel. Och finns det nostalgi kring det gamla kan man alltid göra en wow-classic.

Tycker D2 gjorde det bättre där makten ligger i händerna på spelarna. Vi vet att vi kan fortsätta spela spelet oavsett vad Blizzard gör eller inte gör. Det enda som kan försvinna är de officiella realmarna, men vi har fortfarande singleplayer och LAN play.

Medlem

D3 är väl alltid online?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

D3 är väl alltid online?

På PC ja, på konsol nej. D4 kommer vara always online både på konsol och PC.

Medlem
Skrivet av BaraShiro:

Du har nog bara inte läst EULA

Det kan du hoppa upp och sätta dig på

Medlem
Skrivet av fzusr:

Fast det är ju inte en begränsning specifik till digital information, och eftersom det ändå gäller för allt tycker jag det är hyfsat irrelevant. Arkivering handlar om att bevara saker så länge som möjligt, och always online motverkar det aktivt och medvetet.

Tycker D2 gjorde det bättre där makten ligger i händerna på spelarna. Vi vet att vi kan fortsätta spela spelet oavsett vad Blizzard gör eller inte gör. Det enda som kan försvinna är de officiella realmarna, men vi har fortfarande singleplayer och LAN play.

Visst, begränsningen ligger i mediet, inte i informationen i sig. Hur som, jag tror inte always online är ett medvetet sätt att hindra arkivering.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter som D2 Kan man inte stänga av chatten?

Ja det var inga trevliga minnen från D2 med alla dessa "NEED SOJ!!!"-spammandes Koreaner. Jag utgår ifrån att man komma kunna stänga av chatten. Dock kommer jag inte bli kvitt snurrandes mänskliga spelare i min "over world"


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Helt enig, det är för jävligt. Att det ens är lagligt enligt konsumentlagen (är det?) är helt häpnadsväckande. Finns det nån jurist med speciallisering i konsumenträtt här på forumet som önskar att kommentera?

EDIT: Många som skriver att det inte gör nått eftersom vi bor i Skandinavien (jag bor i Norge). Men det är ju principen, att du inte äger ditt spel längre. Du betalar men du kan inte spela det när du vill.

Håller med fullt ut, känns inte som folk generellt förstår vad Always Online egentligen innebär, mer än det uppenbara i att ha en uppkoppling. Allt för få tar problematiken kring drm, konsumenträtt och industrins tekniska "utveckling" på allvar. När man låter sånt här bli normal standard, vad blir då nästa steg i den nedåtgående trenden?

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Helt enig, det är för jävligt. Att det ens är lagligt enligt konsumentlagen (är det?) är helt häpnadsväckande. Finns det nån jurist med speciallisering i konsumenträtt här på forumet som önskar att kommentera?

EDIT: Många som skriver att det inte gör nått eftersom vi bor i Skandinavien (jag bor i Norge). Men det är ju principen, att du inte äger ditt spel längre. Du betalar men du kan inte spela det när du vill.

Ehm... sålänge man går med på deras villkor när man köper ett spel så är det väl skitsamma vad vi har för lagar här i skandinavien?

Om du trycker OK när du köper en produkt och sen trycker Accept när du installerar den så går du ju med 100% på deras villkor?

Förstår inte vad det konstiga är?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Ehm... sålänge man går med på deras villkor när man köper ett spel så är det väl skitsamma vad vi har för lagar här i skandinavien?

Om du trycker OK när du köper en produkt och sen trycker Accept när du installerar den så går du ju med 100% på deras villkor?

Förstår inte vad det konstiga är?

Nu är ju inte jag jurist, men jag är ganska säker på att ett företags villkor inte överstyr ett lands lagar. Så ifall ett företags villkor bryter mot låt oss säga EU:s konsumentlagar så måste dom egentligen ändra det eller få böter. Fritt fram att rätta mig om jag har fel.

Skribent
Skrivet av Rydell1986:

Vad innebär det för couch-coop? Alla profiler på ett playstation måste ha köpt spelet? det kommer inte existera i överhuvudtaget?

Om det funkar som Diablo 3 på konsol så går det utmärkt att spela couch-coop online med kompisar plus någon random om man bara har ett spel, räcker dessutom att en person har PS+ för att komma ut online så länge det är den personen som "host:ar" spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Om det funkar som Diablo 3 på konsol så går det utmärkt att spela couch-coop online med kompisar plus någon random om man bara har ett spel, räcker dessutom att en person har PS+ för att komma ut online så länge det är den personen som "host:ar" spelet.

Ah men Diablo 3 på konsol är ju inte "always online", lite mest det jag tänkte på hur de skulle påverka en sådan funktion.

Skribent
Skrivet av Rydell1986:

Ah men Diablo 3 på konsol är ju inte "always online", lite mest det jag tänkte på hur de skulle påverka en sådan funktion.

Men principen borde funka samma. De tvingar ju inte folk att köpa fler kopior av Diablo 3 när du kör couch coop online på konsol, så länge alla sitter och spelar med den som äger spelet och sitter vid samma konsol och tv. Tänker att det inte borde vara någon skillnad,


signatur

"Writer and Fighter"

Quake-konnässsör

Always online, fungerar ju bra nu... Vi har inte kunnat spela Diablo 3 på fyra eller fem dagar, överbelastade servrar eller DDoS attacker på Blizzard. Det börjar bli väldigt frustrerande, kan förstå när man betalar för att spela på WoW servrarna så blir det ännu värre. Men i och för sig så brukar Blizzard då vara snälla med att bjuda på några extra dagar eller någon vecka, beroende på hur mycket det krånglar, men frustrationen finns ju fortfarande kvar.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Nu är ju inte jag jurist, men jag är ganska säker på att ett företags villkor inte överstyr ett lands lagar. Så ifall ett företags villkor bryter mot låt oss säga EU:s konsumentlagar så måste dom egentligen ändra det eller få böter. Fritt fram att rätta mig om jag har fel.

Tror att den enda agency som satt sig på konsumenternas sida i de konsument-företags dispyter var en i Australien (och det gällde fallout76, som lär ha vissa problem). Att lita på att statliga eller överstatliga verktyg skall skydda dig, den tiden är nog förbi.
Makten finns där pengarna finns och de finns i storföretag.

Som tidigare skrev: accepterar du licenser osv när du köper, så accepterar du spelreglerna. Googles nya tjänst är något liknande? Playstations är väl "up and running"?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Tror att den enda agency som satt sig på konsumenternas sida i de konsument-företags dispyter var en i Australien (och det gällde fallout76, som lär ha vissa problem). Att lita på att statliga eller överstatliga verktyg skall skydda dig, den tiden är nog förbi.
Makten finns där pengarna finns och de finns i storföretag.

Som tidigare skrev: accepterar du licenser osv när du köper, så accepterar du spelreglerna. Googles nya tjänst är något liknande? Playstations är väl "up and running"?

Jobbar ju inom iaf kundservice själv och vi kan iaf inte köra med villkår som bryter mot lagen. Och jag är helt med på att man accepterar villkår så får man leva med det, jag köper ju fortfarande spel.

Men för argumentationens skull, om jag köper en fysisk kopia av spelet, vart godkänner jag villkåren och var står dem? Samt är detta verkligen lagligt enligt konsumentlagarna i t.ex. EU (sak samma om det om det tas upp domstol eller inte)?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Men för argumentationens skull, om jag köper en fysisk kopia av spelet, vart godkänner jag villkåren och var står dem? Samt är detta verkligen lagligt enligt konsumentlagarna i t.ex. EU (sak samma om det om det tas upp domstol eller inte)?

Där har du en poäng jag inte tänkt på iom jag väldigt sällan köper spel på det sättet längre. När du plockar ut spelet från affären så signerar du ju inget utan först vid installationstillfället godkänner du licens. Men kanske blir oväsentligt då man just signerar licens när man installerar och testar spelen.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Där har du en poäng jag inte tänkt på iom jag väldigt sällan köper spel på det sättet längre. När du plockar ut spelet från affären så signerar du ju inget utan först vid installationstillfället godkänner du licens. Men kanske blir oväsentligt då man just signerar licens när man installerar och testar spelen.

Ja alltså så länge du signerar så är du fast, SÅ länge villkåren följer lagen.

123
Skriv svar