Blizzard bekräftar - inget offlineläge för Diablo IV

Robot
Blizzard bekräftar - inget offlineläge för Diablo IV

Spelar kravet på "always online" någon roll idag?

#diablo-iv


Geeks Gaming

Inget jag stör mig jätte mycket på egentligen. Men lär ändå spela de mycket solo.

Medlem

Man är ju mer eller mindre alltid online i dessa dagar, men problemet ligger ju i det påståendet. Då internet faktiskt inte är felfritt och har neretid i vissa fall och bara därför ska jag inte få spela MITT spel som jag köpt för mina pengar?

Medlem

Tycker att det bör vara ett aktivt val man själv gör precis som tidigare. Men om det inte påverkar upplevelsen förutom när man lämnar kampanjen bör det kanske inte göra så mycket. Det beror på antar jag, vet för lite om hur man kommer att spela spelet i nuläget. Det kanske är som CoD att kampanjen tar en dag att traggla igenom och sen börjar loot-optimeringen.

Avstängd

"Alltid online"-grejen är endast pga. piratkopieringen av dagens "singleplayer"-spel.

EDIT: En annan (obehaglig) anledning till det är att offline kan du inte genomföra MTX...

Medlem

Det är nog också för att "skydda" spelare och spelet från fusk/bottar. (Förutom det självklara att motverka piratkopiering)
Diablo 3 har inget offline läge heller och det har fungerat bra där. Förutom i hardcore där en disconnect kan leda till döden.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Sverige är en av de mest uppkopplade länderna i världen, så här är det inget problem. Däremot i andra länder...
När jag var på utbytesstudier i Syd Afrika så var den enda tillgängliga uppkopplingen via 3G och man betalade per megabyte. 2gig kostade ungefär lika mycket som min fiber gör per månad. Så då fick jag lägga ned Wow spelandet, det var ändå typ 1000 ping och rejäl packet loss...
Till och med i Europa, tex Österrike som tog betalt per mb för bara några år sen, kan läget vara mycket sämre. Darför tycker jag stt spel borde gå att spela offline.

Medlem

Är ju nästan krångligare att vara offline än online nuförtiden, så nä inga.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Man är ju mer eller mindre alltid online i dessa dagar, men problemet ligger ju i det påståendet. Då internet faktiskt inte är felfritt och har neretid i vissa fall och bara därför ska jag inte få spela MITT spel som jag köpt för mina pengar?

Det är det där som är kruxet, nu för tiden köper vi inte spel. Vi betalar endast för rättigheten att spela det tills tillverkaren beslutar att upphäva möjligheten att spela det

Så tekniskt sett så hyr vi spelen vi köper via plattformar idag. Även om köpet görs i en fysisk butik så är det ju till största del bara en kod som köps som aktiveras i Steam...

Medlem
Skrivet av AplAy:

"Alltid online"-grejen är endast pga. piratkopieringen av dagens "singleplayer"-spel.

EDIT: En annan (obehaglig) anledning till det är att offline kan du inte genomföra MTX...

Alltid online är ju ett sätt att göra det svårare för fuskare att förstöra upplevelsen för oss andra så ENDA anledningen är det inte

NuZ
Testpilot

Tror det är en typ av DRM tyvärr. Fruktansvärt tråkigt då de stänger servrarna någon dag och jag kan inte spela spelet jag köpt. Spelar 2an fortfarande. Hoppas verkligen de slopar detta, iaf till konsolversionerna som med 3an. Skeptisk till detta spel och företaget men kanske blir bra, kanske blir kattskit. Känns ändå som att de visar upp detta endast för damage control och att immortal blev en flopp förra året


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det är ju lite oroligt för en Switchversion. D3 på Switch var amazing, men jag vill kunna lira på flyg och resor. Å andra sidan var väl D3 också "Always online" på PC, men det funkade ändå på Switchen.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Cousken:

Sverige är en av de mest uppkopplade länderna i världen, så här är det inget problem. Däremot i andra länder...
När jag var på utbytesstudier i Syd Afrika så var den enda tillgängliga uppkopplingen via 3G och man betalade per megabyte. 2gig kostade ungefär lika mycket som min fiber gör per månad. Så då fick jag lägga ned Wow spelandet, det var ändå typ 1000 ping och rejäl packet loss...
Till och med i Europa, tex Österrike som tog betalt per mb för bara några år sen, kan läget vara mycket sämre. Darför tycker jag stt spel borde gå att spela offline.

Det är to m väldigt vanligt i USA fortfarande att man betalar för mängden man använder. Tror det är mer vanligt än att man har en engångskostnad per månad som här faktiskt.

Kunde inte bry mig mindre. Visst, om internet går ner så kan jag inte spela. Men hur ofta händer det? 2 gånger de senaste 8 åren kanske.

Medlem

inga problem för mig, men kan förstå dom med sämre uppkoppling kan tycka detta suger.

Medlem
Skrivet av Cousken:

Sverige är en av de mest uppkopplade länderna i världen, så här är det inget problem. Däremot i andra länder...
När jag var på utbytesstudier i Syd Afrika så var den enda tillgängliga uppkopplingen via 3G och man betalade per megabyte. 2gig kostade ungefär lika mycket som min fiber gör per månad. Så då fick jag lägga ned Wow spelandet, det var ändå typ 1000 ping och rejäl packet loss...
Till och med i Europa, tex Österrike som tog betalt per mb för bara några år sen, kan läget vara mycket sämre. Darför tycker jag stt spel borde gå att spela offline.

Måste varit bra många år sedan Österrike tog pris / mb för fast internet. Bott här i fyra år och haft flickvän här i 10 och aldrig hört talas om det.
Tror inte de få ställen kvar på jorden där även folk har råd med spelet till att börja med är en stor förlust för Blizzard. Tror offline läge i Diablo ligger långt ned på priolistan i länder där de nya inte har vettigt internet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Raahzel:

Alltid online är ju ett sätt att göra det svårare för fuskare att förstöra upplevelsen för oss andra så ENDA anledningen är det inte

Om man är offline så är det väl ännu svårare eller hur tänkte du?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

När var man offline sist? 20 år sedan? Inget större problem men det finns ju de i andra länder där internet inte är lika självklart.

ELF
Medlem

Det jobbiga är om man uppdaterar eller laddar ned något. Laggar även i SP då vilket är ganska skevt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Bryr mig inte alls, skulle internet ligga nere så gör jag något annat. Jag har andra saker att göra i mitt liv än att spela spel, och har man inte det så kanske man ska ta sig en funderare...


signatur

IDKFA

Medlem

Var det inte nog att man ägde spelen så lite som man redan gör?
Men att sätta in always online skit är sista spiken på eget ägande.
Dör ett vanligt spel som kräver en klient så är det bara att cracka
Men dör en server för ett always online spel så är det lights out


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Kanske inte är ett problem för oss svenskar, förutom under releasen då (Error 37), men jag lider verkligen med många andra länder där uppkopplingen vare sig är snabb eller stabil.

Medlem

Ärligt talat vet jag inte hur värst aktiv jag vore på PC ifall min uppkoppling var skit. Ett offline-läge i ett spel hade inte påverkat det beslutet för mig i alla fall.

Skribent
Skrivet av NuZ:

Tror det är en typ av DRM tyvärr. Fruktansvärt tråkigt då de stänger servrarna någon dag och jag kan inte spela spelet jag köpt. Spelar 2an fortfarande. Hoppas verkligen de slopar detta, iaf till konsolversionerna som med 3an. Skeptisk till detta spel och företaget men kanske blir bra, kanske blir kattskit. Känns ändå som att de visar upp detta endast för damage control och att immortal blev en flopp förra året

Blizzard är ju kända för att supporta sina spel så du behöver nog inte oroa dig, De släppte ju fortfarande patchar till Diablo 2 när Diablo 3 släppts och Warcraft 3 (tror även två?) går fortfarande utan problem att spela online,


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Always online antar jag som vanligt bara gäller konsumenten. För bolagen är det mostly online, tills en dag då det är never online och spelet är dött för evigt. Troligtvis olagligt också om nu bolaget inte har en end of life plan.

Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det är det där som är kruxet, nu för tiden köper vi inte spel. Vi betalar endast för rättigheten att spela det tills tillverkaren beslutar att upphäva möjligheten att spela det

Så tekniskt sett så hyr vi spelen vi köper via plattformar idag. Även om köpet görs i en fysisk butik så är det ju till största del bara en kod som köps som aktiveras i Steam...

Helt enig, det är för jävligt. Att det ens är lagligt enligt konsumentlagen (är det?) är helt häpnadsväckande. Finns det nån jurist med speciallisering i konsumenträtt här på forumet som önskar att kommentera?

EDIT: Många som skriver att det inte gör nått eftersom vi bor i Skandinavien (jag bor i Norge). Men det är ju principen, att du inte äger ditt spel längre. Du betalar men du kan inte spela det när du vill.

Geeks Gaming

De problemet jag ser med detta är att det är Blizzard. Nog de företaget som aldrig lyckats fixa sina servrar.
Nytt spel? Förvänta dig att sitta i kö i någon timme. Om servrarna ens är tillgängliga.
Ny patch? Förvänta dig att sitta i kö i någon timme. Om servrarna ens är tillgängliga.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Blizzard är ju kända för att supporta sina spel så du behöver nog inte oroa dig, De släppte ju fortfarande patchar till Diablo 2 när Diablo 3 släppts och Warcraft 3 (tror även två?) går fortfarande utan problem att spela online,

Blizzard var också kända för att stödja moddar en gång i tiden... och yttrandefrihet , saker och ting förändras.

Medlem

Vad innebär det för couch-coop? Alla profiler på ett playstation måste ha köpt spelet? det kommer inte existera i överhuvudtaget?

Inaktiv

Dagens icke-problem. Skrattretande att se folk vända detta till ännu mer gnäll om obetydliga saker. Gäääsp!

Medlem

Är väl inte världens grej men när mitt internet pajjar ibland (händer sällan) så är det oftast spel jag sysselsätter mig med. Så tycker det är konstigt att man måste vara online om man bara vill spela Single-player.

123
Skriv svar