Diablo IV är föga förvånande avtäckt!

Inaktiv
Skrivet av SilvaH:

Kommer det en enda mikrotransaktion i D4 blir det fullständig ignore.
Jag har tyvärr inga stora förhoppningar ifrån Activision Blizzard något mer.

Trams. Aja... din förlust

Medlem

Var det Jon Irenicus som återuppstått?

Medlem

Tycker spelet ser jäkligt kul ut av det jag lilla jag sett. Trailern var makalöst mörk, stämningsfull och snygg som attans. Jag som tyckte att trailern till nya WoW expansionen var snygg, men trailern till Diablo 4 slår den med hästlängder!

Förstår inte riktigt det allmänna ogillandet/gnällandet på Diablo 3. Speciellt efter första expansionen som gjorde spelet dryga 300% bättre. Visst, inledningsvis led det av massvis med problem, men det löste Blizzard faktiskt bra med tiden och spelet blev riktigt bra tillslut.

Avstängd
Skrivet av aeqvist:

Dag 1 behöver dom knappast det men det är ett bra tillskott när dom väl ska underhålla spelet. Förstår inte vad folk tycker är så hemskt med det om det bara är kosmetiskt? Du behöver inte köpa något?

Japp ska bli kul när det kommer, blir en lång väntan

Hur kunde Blizzard underhålla StarCraft II: Wings of Liberty när det släpptes då? (vilket var under en tid då MTX var mer ovanligt) Att börja normalisera MTX så där är inte bra.

Ett spelbolag som släpper ett spel till fullpris med antydan om att det är mer eller mindre "färdigt" ska inte tvinga spelare genast till MTX för att, "spelet egentligen inte var färdigt". Det borde tolkas som marknadsföringsbrott.

Hursomhelst så blir D4 mysigt att spela hur det än blir!

Skrivet av Laddemannen:

Var det Jon Irenicus som återuppstått?

En crossover från helvetet!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Tråddemonen
Testpilot

Var ett grymt avslut på cinematic trailern. Mer blod och illuminati ritualer åt folket!

Medlem
Skrivet av Vamp:

Grafikstilen är _INTE_ lik D3. Betydligt mörkare och mer gotiskt.

Är D3 med en annan färgskala. Fortfarande samma design på animationer, effekter, karaktärer och världen. Ger fortfarande en disney vibe över det hela.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Queue the mtr-crybabies då antar jag:D
Säger som jag brukar. Påverkar inte mtr spelet ochhur kraftfull man är så varför gråta?

Jag håller med till viss del, men det beror lite på hur de designar resterande delar av spelet. Designar de rustningar och vapen för att vara så oattraktiva som möjligt så du känner dig tvingad till att köpa snyggare utseende så är det anus. Nu menar jag inte att säga att det är så det är, bara en tanke!

Mängden av kosmetiska saker samt priset och hur hög kvalité av dessa sakerna är spelar också roll. Med det sagt, jag har absolut inget emot att lägga pengar på ett spel jag spenderar oerhört mycket tid i, faktum är att jag vill göra det - men jag vill också att det ska vara rejält utvecklat, både med och utan kosmetiska prylar. Övertyga mig med kvalité.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Luciphear:

Jag håller med till viss del, men det beror lite på hur de designar resterande delar av spelet. Designar de rustningar och vapen för att vara så oattraktiva som möjligt så du känner dig tvingad till att köpa snyggare utseende så är det anus. Nu menar jag inte att säga att det är så det är, bara en tanke!

Guild Wars 2 hade det problemet väldigt länge tyvärr.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Luciphear:

Jag håller med till viss del, men det beror lite på hur de designar resterande delar av spelet. Designar de rustningar och vapen för att vara så oattraktiva som möjligt så du känner dig tvingad till att köpa snyggare utseende så är det anus.

Det är blizzard vi snackar om. Allt kommer vara snyggt som fan och det kommer troligtvis finnas kosmetiska grejer som gör det ännu snyggare.

Hursomhelst så bryr jag mig inte ett dugg sålänge det inte är något man MÅSTE ha som i path of exile som i princip är pay to win.
Där MÅSTE du köpa extra stash annars så kan du glömma att du har lika bra förutsättningar som andra.

Blizz har aldrig varit så och kommer aldrig bli det heller.

eld
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Är D3 med en annan färgskala. Fortfarande samma design på animationer, effekter, karaktärer och världen. Ger fortfarande en disney vibe över det hela.

Förlåt, jag vet att jag kör citat och kan läsa exakt vad du skrev, men kan du ta det igen för jag hörde inte riktigt vad du sa där.

Tar med en disneybild så vi förstår vad du försöker likna det med:

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det är blizzard vi snackar om. Allt kommer vara snyggt som fan och det kommer troligtvis finnas kosmetiska grejer som gör det ännu snyggare.

Hursomhelst så bryr jag mig inte ett dugg sålänge det inte är något man MÅSTE ha som i path of exile som i princip är pay to win.
Där MÅSTE du köpa extra stash annars så kan du glömma att du har lika bra förutsättningar som andra.

Blizz har aldrig varit så och kommer aldrig bli det heller.

Visste inte att det var en så pass viktig del av Path of Exile. Jag kan inte uttala mig riktigt, men det låter inte som att stash-utrymme är P2W, men ni som spelar vet bättre.
Med det sagt, jag förväntar mig att man kommer behöva köpa mer Stash i Diablo 4 ifall man vill ha mer - frågan är ifall man behöver mer. Activision och Blizzard är liksom samma företag och jag tror nog Bobby Kotick, som den treasure goblin han är, kommer vilja hitta något sätt att göra oss irriterade. Fast kanske bara jag som väljer att vara lite extra försiktig tills vi vet på riktigt.

Medlem

Herregud, det är för mycket av det underbara att ta in, kan inte läsa hela inlägget nu så tätt inpå att jag sett gameplay videon. Måste sova och ladda batterierna så jag inte får en hjärnblödning av lycka ^^

Alla negativa troll kan väl dra något gammalt över sig så länge!

Medlem

Rhykker spelar i 2 timmar

D4 panel Blizzcon

Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kunde Blizzard underhålla StarCraft II: Wings of Liberty när det släpptes då? (vilket var under en tid då MTX var mer ovanligt) Att börja normalisera MTX så där är inte bra.

Ett spelbolag som släpper ett spel till fullpris med antydan om att det är mer eller mindre "färdigt" ska inte tvinga spelare genast till MTX för att, "spelet egentligen inte var färdigt". Det borde tolkas som marknadsföringsbrott.

Hursomhelst så blir D4 mysigt att spela hur det än blir!

Det beror på vad du menar med "underhålla".

Om du menar underhålla som att de lägger till lite bugfixes och liknande så behöver man knappast MTX för att finansiera det. Det är främst detta som hände med Starcraft. Annat är expansioner som de tog betalt för kom det knappt någon annan form av content.

Menar du underhålla som att kontinuerligt lägga till mer content utan att ta betalt för detta PoE-esque kommer någon MTX finansiering att vara ett måste. Finns ingen anledning att arbeta utan att få betalt för sitt arbete.

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Hur kunde Blizzard underhålla StarCraft II: Wings of Liberty när det släpptes då? (vilket var under en tid då MTX var mer ovanligt) Att börja normalisera MTX så där är inte bra.

Ett spelbolag som släpper ett spel till fullpris med antydan om att det är mer eller mindre "färdigt" ska inte tvinga spelare genast till MTX för att, "spelet egentligen inte var färdigt". Det borde tolkas som marknadsföringsbrott.

Hursomhelst så blir D4 mysigt att spela hur det än blir!

Tänk att jämföra onlinespel anno 2010 och onlinespel 2019.
Tänk att föreställa sig att gamingvärlden (eller världen överlag) ser likadan ut för 9 (NIO) år sedan som den gör i dagsläget.

Ibland undrar man om folk tänker efter innan de gör sin röst hörd...

Avstängd
Skrivet av Striva:

Det beror på vad du menar med "underhålla".

Om du menar underhålla som att de lägger till lite bugfixes och liknande så behöver man knappast MTX för att finansiera det. Det är främst detta som hände med Starcraft. Annat är expansioner som de tog betalt för kom det knappt någon annan form av content.

Menar du underhålla som att kontinuerligt lägga till mer content utan att ta betalt för detta PoE-esque kommer någon MTX finansiering att vara ett måste. Finns ingen anledning att arbeta utan att få betalt för sitt arbete.

Berätta för mig vad för "mer content" som lades till i D2: LoD under sin storhetstid utöver fixade buggar. Visst, argumentet att dagens spel är mer komplexa än tidigare kan jag leva med. Å andra sidan... kan man inte fixa buggarna innan release???

Avstängd
Skrivet av anon_326725:

Tänk att jämföra onlinespel anno 2010 och onlinespel 2019.
Tänk att föreställa sig att gamingvärlden (eller världen överlag) ser likadan ut för 9 (NIO) år sedan som den gör i dagsläget.

Ibland undrar man om folk tänker efter innan de gör sin röst hörd...

Att du kallar Diablo för ett "onlinespel" är oerhört... jag vet inte vad... utöver det vanliga...

Vissa saker var bättre för och andra saker inte. Dagens spelsläpp är sämre än förr, imho. För många "ursäkter" i efterhand att "de skall fixa buggarna som kunde ha fixats innan release".

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Att du kallar Diablo för ett "onlinespel" är oerhört... jag vet inte vad... utöver det vanliga...

Vissa saker var bättre för och andra saker inte. Dagens spelsläpp är sämre än förr, imho. För många "ursäkter" i efterhand att "de skall fixa buggarna som kunde ha fixats innan release".

Vissa har koll och andra inte. Du har inte koll. Det är okej!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Berätta för mig vad för "mer content" som lades till i D2: LoD under sin storhetstid utöver fixade buggar. Visst, argumentet att dagens spel är mer komplexa än tidigare kan jag leva med. Å andra sidan... kan man inte fixa buggarna innan release???

Förstår inte riktigt vad du vill argumentera för här? D2 införde knappt någon content utanför sin expansion. De tog inte heller betalt för något annat än just expansionen.

Inga intäkter = ingen content medan mer intäkter = mer content.

Skrivet av AplAy:

kan man inte fixa buggarna innan release???

Det här måste vara en av de dummaste frågorna jag läst på ett bra tag.
Varför exploderade alla raketer NASA försökte skicka upp i rymden i början? Det var ju bara att fixa alla problem innan de skickade upp dem.
Varför är du inte en miljardär? Det är ju bara att köpa saker för en krona och sälja det för två kronor. Enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Striva:

Det här måste vara en av de dummaste frågorna jag läst på ett bra tag.

Tack!

Detta summerar mitt intryck av diskussionen kring D4 och WoW Shadowlands hittills.
Hoppars du slipper the "banhammer" som många andra får när de uttrycker sig på det viset

Inaktiv
Skrivet av Zimpan:

Var ett grymt avslut på cinematic trailern. Mer blod och illuminati ritualer åt folket!

Illuminatiritualer?

Medlem
Skrivet av eld:

Förlåt, jag vet att jag kör citat och kan läsa exakt vad du skrev, men kan du ta det igen för jag hörde inte riktigt vad du sa där.

https://i.imgur.com/QPDi7OS.jpg

Tar med en disneybild så vi förstår vad du försöker likna det med:

https://static.posters.cz/image/1300/fototapet/disney-frozen-...

Det finns en video som visar gameplay ur D4, ta en titt på den.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Striva:

Förstår inte riktigt vad du vill argumentera för här? D2 införde knappt någon content utanför sin expansion. De tog inte heller betalt för något annat än just expansionen.

Inga intäkter = ingen content medan mer intäkter = mer content.

Det här måste vara en av de dummaste frågorna jag läst på ett bra tag.
Varför exploderade alla raketer NASA försökte skicka upp i rymden i början? Det var ju bara att fixa alla problem innan de skickade upp dem.
Varför är du inte en miljardär? Det är ju bara att köpa saker för en krona och sälja det för två kronor. Enkelt.

Det här måste vara ett av dom dummaste svar jag läst, du kan inte likställa en exploderande rymdraket med ett fjuttigt tv spel.

eld
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det finns en video som visar gameplay ur D4, ta en titt på den.

Menar du lite såhär?:

Eller såhär?:

Eller kanske såhär?:

Medlem
Skrivet av roftg:

Det här måste vara ett av dom dummaste svar jag läst, du kan inte likställa en exploderande rymdraket med ett fjuttigt tv spel.

Dumma frågor får... Ja.
Men inte för att säga att du bara har fel så har det hänt en del med både teknik och marknaden sedan D2s dagar.
Att jämföra varför det gick bra för 10+ år sedan att släppa ett spel utan att ta extra betalt säger ju sig självt. Tekniken har utvecklats i en sådan fart att man nu har möjligheten att göra det.
Titta på fortnite, det är i ständig förändring just pga att de får in kapital nog att fortsätta snurra karusellen. Skulle intäkterna dala kraftigt skulle även uppdatering göra det.
Kolla heroes of the storm, inga cash inga uppdateringar.
Ok, det är ju faktiskt gratisspel, så hur kan man applicera detta på ett spel för 600? Det du betalar för att den kostnad som företaget lagt på att utveckla spelet, ofta har gratisspel en initialt lägre kostnad då det oftast är sparsamt med innehåll.
Diablo i det här fallet behöver story, röstskådespelare, singleplay/multiplaystöd osv. Det ligger en större utvecklingskostnad på bordet direkt.
Sist så har inte priset på spel ökat. Det har kostat cirka 600kr för stora spelsläpp i många år. Trots inflation. Du betalar alltså mindre i värde för ett spel idag än för 15 år sedan. Visst har marknaden växt, men tycker själv att det inte är tillräckligt för detta förmånliga pris. Därav kör många på mtx för att dryga ut ett spels livstid.
Om man inte gillar detta finns det andra spel som både har billigare utvecklingskostnad och lättare för plånboken.

Medlem

Till sist glömde jag tillägga så är detta företag som vill tjäna pengar. Sådant är livet för oss som lever i det kapitalistiska experimentet och då kan man få ta att det finns kostymer som kostar pengar.

Medlem

För min del hänger köp på om character development är lika neddummad som den blev i Diablo 3.

Moderator | Testpilot

Det jag tycker är tråkigt är att de har planer på att dumma ned statsen lite. Konstigt argument från en developer, men han menade något i stil med: "Säg att du kan välja mellan två items. Ett som ger dig + 100 Attack Damage, och en annan som ger dig +10% Attack Damage. Folk vet då inte ofta vad de ska välja". Enkelt svar. Gör som vilket liknande spel som helst efter Titan Quest. Ha en stat screen. Testa equippa båda så ser du under attack damage vilken som hjälpte mest.

Mycket konstigt. Shit happens though. Det är inte första och sista gången personer säger fel i sådana här sammanhang (det här var en developer som hängde med på Rhykker's stream), och jag är säker på att sådant kommer ändras (Hade vi inte detta i D3?) men tråkigt ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

På wikipedia står det att man tror det är release 2021 men då passar ju inte det in med ps4/xbox1? 🤔

Skriv svar