Stopp för Gamestop – butikskedjan lägger ner i Norden

Medlem

Gamestop är för dyra. Det är främsta anledningen att jag hellre går till Webhallen (stammis i minst 10 år) eller handlar online.

Medlem

Köpte Dark Souls 1 på Gamestop när det kom, första och sista gången jag var där.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@jbx: Ja jag låser pengarna i butik och blir mkt billigare o spela än att bränna 600+ på en kopia på en digital fil man inte kan göra ett skit med när man är klar. Ibland köpte jag även från webhallen o lämnade sedan in hos gamestop och byggde pengar på kortet. Man får utan tvekan ca hälften, ibland mer tillbaka, på nya spel och flesta spel kostar inte inte mkt mer än de gör ens i digtial form idag. 699 kostar ex death stranding digtial utgåva idag.. 699 även på gamestop. samma med flertalet andra spel. Har man inget intresse i att behålla spel idag, som jag själv inte har ngt intresse i, är gamestop perfekt att handla hos för att få ut så mkt spel som möjligt för sina kronor.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har handlat mycket hos GameStop genom åren, mest hårdvara men även en del spel och merchandise. Så jag kommer sakna dem.
Först Game och nu GameStop, vart ska alla mor och farföräldrar köpa spel nu?

Medlem

Instämmer med er andra. Jag gick ut ur Gamestop i chock för X antal år sen pga deras priser. Spel som är på regelbunden rea på PS store för 300 kr kostar fortfarande 699 kr på Gamestop. Eller byta in 3 spel för att få köpa ett nytt för halva priset? Skrattretande. De förtjänar inte bättre. Speciellt med tanke på arbetsvillkoren som någon här skrev om.

Medlem

Jätte synd. Har handlat spel hos gamestop vid release och de brukar skilja ca 50kr från exemplevis Elgiganten men de har de varit värt så får man snacka lite skit på köpet och gå runt och strosa.. man är uppväxt med game och EBgames så att inte ha någon spelbutik längre känns riktigt dystert. Trist att så många föredrar e-handel

Medlem

Åh, Fifa 13! Bara 699:-?! Jag tar två!
Skämt åsido, dom har alltid varit dyr på allt.

Medlem

Om man kollar lite kan man fynda på gamestop
Här är några exempel på vad jag köpt till olika priser

Duke nukem forever ps3 49kr
Dnf strategiguide ny 1kr
Ps2 nätverkskort 0kr
Movekontroll 39kr
Ps headset 10kr
Komponentkabel ps2/3 79kr
Nba jam 11kr
Haze 20kr
Bad company gold edition 49kr
Halo 2 limited edition xbox 39kr
Doom 3 colector edition xbox 39kr
Blur 99kr
Buzz 79kr
Trådlösa buzz kontroller 149kr
Granturismo 6 50kr

Så dyrt är det inte om man hittar rätt saker


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Var lite utav en "Meh"-butik för egen del. Kommer inte saknas, köper mest mina fysiska spel på Elgiganten då dom är billigare.

Enda spelbutiken jag saknar något är gamla Tradition, men dom hade mer grejer än enbart tvspel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Var ju egentligen bara en tidsfråga. Game stängde för något/några år sedan för de kunde inte konkurrera samt det gick inte runt.

Gamestop har ju på senare år haft DVD filmer som man kan köpa, mest B-filmer. Har inte köpte något spel på Gamestop för det är dyra priser. De har ju mängder av The Sims grejer för de som gillar det, men resten känns meh.

Synd dock att de lägger ner.

Inaktiv

Ingen förlust direkt. Mer meningslös butik får man leta efter

Medlem

Någon enstaka gång har jag handlat där. Jag tror att jag inhandlade Dead Space II där och Deus Ex: Human Revolution köpte jag definitivt i butik.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av SunShine:

Personligen har jag inget intresse att slänga spelen i hyllan så ett spel för 699 hos gamestop blir för mig billigare än att betala 600+ för en kopia på en fil digitalt man inte kan göra ett skit med när man är klar, då man får runt hälften av pengarna tillbaka när man lämnar in spelet hos dem efter man är klar.
Pga jag köpt och bytt in spel hos gamestop så har jag även kunna skaffa hem VR kit till ps4an + ett par finare gaming lurar, handkontroller och lite annat smått och gått utan att lägga en enda krona extra för sakerna bara genom att köpa och byta in spel hos dem.
För mig är det bra deals helt klart.

Köpte ex God Of War där för 649 när det kom och när jag lämnade in det hade de en drive så man ficka extra inbytesvärde så fick 619 kr tillbaka för det.. haha. det blev rätt billigt o spela god of war vill jag lova haha.

Jag gjorde så också förr. (Idag gillar jag ha ett spelbilbiotek)
Inte på GameStop då det är efter min tid, då var det på lokala spelbutik.
Om man är denna typ av kund kommer prenumationstjänster passa dig utmärkt ist för att hålla på köpa, byta, sälja fysiska exemplar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Köpt fler spel på Preem-macken än ens besökt Gamestop.
Har alltid föredragit postorder/e-handel när det kommer till fysiska spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Var lite utav en "Meh"-butik för egen del. Kommer inte saknas, köper mest mina fysiska spel på Elgiganten då dom är billigare.

Enda spelbutiken jag saknar något är gamla Tradition, men dom hade mer grejer än enbart tvspel.

Håller med. Jag var en trogen kund hos Tradition i Göteborg, sedan när dessa butiker köptes upp av EB Games (senare GameStop) runt millenieskiftet slutade jag handla där.

Tradition hade en bred inriktning med många olika sorters nördkultur, inte bara dator- och konsolspel utan bordsrollspel, figurspel, brädspel och relaterad litteratur och film. De hade kunnig och engagerad personal, och ägarna var själva svenska spelentusiaster och entreprenörer (Äventyrsspel/Target Games/Paradox-sfären).
När detta ersattes med avskalade och tråkiga spelbutiker, någon slags konsolspels-IKEA i form av EB Games/GameStop, fanns det inte längre någon anledning att gå dit. De verkade mest intresserade av att blåsa skolbarn med usla inbytespriser på spel.

I samma vända började också PC-spelen sluta ha de stora, intressanta pappförpackningarna som det var roligt att gå och klämma på i butik och som innehöll rikligt med med manualer, kartor, små noveller som satte tonen för spelvärlden m.m. När spelen började komma i tråkiga DVD-förpackningar utan mer än en skiva kunde man lika gärna köpa dem på postorder. Inte konstigt att det gick så fort att gå över till Steam m.m., eftersom man redan hade tagit bort allt mervärde och all glädje med den fysiska produkten i butik.

Traditions tidigare utbud hittar man numera delvis hos t.ex. SF-bokhandeln och mindre spelbutiker, så detta är fortfarande en livskraftig marknad för fysiska butiker. Det är med viss skadeglädje jag ser att GameStop försvinner då det är de själva tillsammans med spelindustrins utveckling som har gjort deras verksamhet meningslös. Tradition-konceptet med sin mångfald hade däremot säkert kunna överleva i en mindre skala, om man inte medvetet hade förstört det.

Medlem

Inte så förvånande. Som tidigare talare nämnt, när deras begagnat priser antingen är dyrare än nytt eller likvärdigt, så är det inte så konstigt det inte går bra för dem. Det är föräldrar med för tjocka plånböcker som inte tittar efter billigaste alternativet som handlar där.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag var inne på GameStop för ett tag sedan. Köpte en Mariofigur till min son. Jag gillar konceptet nu med mycket samlarprylar. Spel brukar jag däremot aldrig handla där. Tidigare bodde jag nära en Game och gick ibland in och handlade något begagnat lite äldre spel som man brukade få för 99-149kr.

Att köpa ett hyfsat nytt spel (men då begagnat) går ju inte. När jag var där såg jag att Mario Oddessey kostade 499,- begagnat, varför skulle jag köpa det!?

Egentligen älskar jag att kunna gå in i butiker och kolla på prylarna. Dock har inte GameStop lyckats modernisera sina butiker. Hade nog varit smartare att försöka utveckla sin e-handel och konkurrera med priserna. Ska man ha en fysisk butik med höga priser måste det finnas någon slags lyxig upplevelse med att besöka butiken.

Minns TV-spelsbörsen i Göteborg. Där satt det TV-appareter i hela butiken och man kunde köpa både importspel, svenska spel och begagnade spel. Det var lite som en arkadhall där man även kunde prova olika spel. Spelade bland annat Neo Geo där en gång. Det hängde alltid massor av barn och ungdomar i butiken, på gott och ont 🙄.

Medlem
Skrivet av jbx:

Fel! God of War kostade 749:-, det har exklusiva ps4 spel gjort i flera år. Köpte mitt för 549:- på release På elgiganten. Ser du vad felet är?
Hade du bytt in gow mot kontanter så hade du fått typ 150kr men genom att ”låsa” pengarna hos dem så fick du säkert mer, typ 500kr i inbyte.

Har jobbat på GS mellan 2012-2016. Dåliga villkor, dåliga löner och det konstanta påtrycket av att du måste få kunder att boka spel. Det mäts i siffror som chefen går igenom med personalen varje vecka. Har du fått för få bokningar så blir det sura miner och hot om att de som bokar fler ska få dina arbetstider.
Förståligt att de behöver skära ner, girigt, snålt och idiotiskt företag som utnyttjar personal och kunder som delar vårt intresse!!

Fy det låter riktigt kass, men som jämförelse så har jag oxå jobbat där under 3 års tid, 2011 å framåt. Min sista tid i företaget jobbade jag som assisterande butikschef, så jag hade alla de ansvar du pratar om, och mer därtill med planering och strategi med områdeschefer etc. Tråkigt att du haft idiot till chef, men jag har inte alls din dåliga erfarenhet med hot och uppenbara brister i HR protokoll. Att företaget är snålt är en sak, vilket stämmer helt, men att din dåliga upplevelse med en extremt oprofessionell chef skulle vara genomsnittliga erfarenheten för de anställda på GameStop stämmer inte.

Medlem

GameStop i Västerås ligger långt åt helvetet tyvärr. Inte centralt som den tidigare kedjan GAME gjorde. GameStop ligger absolut längst ut i ena kanten på staden vilket gör att jag besöker den 1 gång per år. Hade de legat centralt hade jag varit inne 1-2 gånger i veckan som på GAME tiden.

Annars är deras priser sinnessjuka. Absolut gräsliga priser. Alltid roligt att ta upp deras galna priser varje gång jag är där inne för att dryga sig lite. Då kommer det många förklaringar tillbaka.. hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Aldrig orkat bry mig om att hyra, vem gör sånt i Sverige nuförtin ? (90-talet ringde, eller amerika)

Anyway har haft med dem att göra vid enstaka tillfällen, som inbyte till ps4 pro och någon gång man spontant köpt ett spel. Trevliga i butik och helt åt helvete online. Online förbokade jag re2 där pga någon exklusivitet, fick spelet 1 vecka efter release och ingen respons alls från kundtjänst, bland de sämsta jag varit med om.

Fortsätter hålla mig till webhallen när jag vill ha något fysisk.

Medlem

Gillade att man kunde boka spel och betala av fram till att spelet släpptes. Tänkte bokat diablo 4


signatur

Officiell gnällig surfitta med grammatiska svårigheter

Medlem

Fy dasen vilket negativt community...
Eller vad man ska säga om de som leker tangentbordskrigare här.
Vad jag kan minnas så har då en del pc spel jag köpt fysiskt varit billigare över disk än vad de kostar på internet, sen om folk väljer att köpa det på Gamestop där det är dyrare, vad drabbar det dig?

Undrar vad de krigar för egentligen för inte är det för våran skull, alltså för spelarnas skull eller barnen som blir glada över att det finns en liten oas i en galleria(eller på stan) som de kan fördriva tiden i samtidigt som föräldrarna går runt och köper kläder/skor och liknande. Att den lokala Gamestop har en halv vägg full av Funko Pop! figurer, vilket verkar vara populärt här uppe i norden, och vad är det för fel med det om butiken går runt på det?
EPIC $20,000 FUNKO POP COLLECTION - 750+ FUNKO POPS

Dyra spel, jasså det är det enda som räknas, att det är billigare någon annanstans.
För då ska inte butiker finnas till, jag blir kränkt av att det är dyrare på ett ställe.
Vilken otroligt smaklös retorik, skämmes.

Thinkgeek, borde man inte vara arg på thinkgeek som sålde sig själva istället för Gamestop? Jag har köpt från de en gång och är nöjd, och att tjata om det idag är lite som att gnälla över att det bästa Battlefield är en version och allt efter är skit. Tänk om thinkgeek själva inte hade mer ideer, på väg till konkurs, om de hade självdött(ägarna tröttnade på företaget?) och det bästa som hände var att bli uppköpta?

Service, garanti, butik, personal, liten omsättning kostar mer än det ger. Och är man nischad så det är klart att man inte kan konkurrera med en gigant som Elgiganten som säljer allt från kylskåp till gångjärn.
Vänder man sig till internetsajter generellt eller Amazon så är det väl ganska självklart att de kan dra in på kostnader och ge prispressade priser.

Tar vi Amazon till exempel, det verkar finnas en del exemplar som inte alltid är vad man köper eller att man får servade produkter som säljs som nya, exempel.

Går jag och köper en ssd på netonnet så är det 3 års garanti i BUTIK om det står det på produkten, det väger betydligt mer än några hundra kronor billigare på en sajt som amazon.

Vad gäller Gamestop, eftersom jag inte använder någon konsol, så köper jag alla dagar i veckan ett battle.net gift card eller steam wallet för att stödja en lokal butik och hade utan snack betalat en tia extra för det, och då slipper jag ge ut mitt kontokort till en internetsida. Synd bara att det inte finns gift cards till Ubisoft, EA eller Epic Games för så länge de inte har det kommer jag inte lägga ut en spänn till de.

Medlem
Skrivet av SunShine:

@jbx: Ja jag låser pengarna i butik och blir mkt billigare o spela än att bränna 600+ på en kopia på en digital fil man inte kan göra ett skit med när man är klar. Ibland köpte jag även från webhallen o lämnade sedan in hos gamestop och byggde pengar på kortet. Man får utan tvekan ca hälften, ibland mer tillbaka, på nya spel och flesta spel kostar inte inte mkt mer än de gör ens i digtial form idag. 699 kostar ex death stranding digtial utgåva idag.. 699 även på gamestop. samma med flertalet andra spel. Har man inget intresse i att behålla spel idag, som jag själv inte har ngt intresse i, är gamestop perfekt att handla hos för att få ut så mkt spel som möjligt för sina kronor.

Kanske därför de konka...

Minns att de hade något "Game protection" dom prackade på föräldrar.

Fan de hade kunnat göra så mycket som näthandeln inte kan göra. T ex massor av spelstationer, events, brädspelskvällar etc men något sådant har jag aldrig sett.

Medlem

Gamestop har satt sig i en svår situation. Som alla nämner så är de alltid dyrast på spel jämfört med andra butiker (även begagnat är ofta likvärdigt med nypris i andra butiker). Om det då visar sig att ekonomin inte går runt så kan jag förstå att det är svårt (eller i detta fall kanske omöjligt) att ta beslut om att sänka priserna för att konkurrera bättre.

Det har som sagt bara varit en tidsfråga hur länge de skulle kunna hålla ut.

Medlem

Jobbade på Gamestop på timmar under totalt tre års tid, mest helger och röda dagar för extra cash. Det är ett otroligt amerikanskt företag som tvingar butikschefer jobba helger utan OB ersättning och roterar personal fortare än medelsvensson gör hål på strumpor.

Min butikschef fick påtryckningar uppifrån att han var TVUNGEN att jobba helger utan OB för att "stärka sin position" trots att han precis blivit farsa och skulle snitta en 50h i veckan.

De lades också upp en lista som sas tidigare i tråden om vem som hade förhandsbokat mest spel under en månad och delade ut "Badges" till anställda för att visa olika nivåer bland arbetare.

Klassiskt drag för att skapa osämja, jag fick privata telefonsamtal av en arbetskollega om att jag snodde hennes och vår andra kollegas tider därmed pengar.
Jag hade ju redan ett heltidsjobb, det kunde jag gott nöja mig med tyckte dom.

Inga omklädningsrum, klädkod man själv fick köpa sig till, inget lunchrum minimalt eller inga raster öht. Jobba ensam i 4-5 timmar var inget ovanligt, man fick passa sig för att dricka för mycket osv.

Det är rent upp och ner ett skitföretag. Tack och kom inte tillbaka

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag gjorde så också förr. (Idag gillar jag ha ett spelbilbiotek)
Inte på GameStop då det är efter min tid, då var det på lokala spelbutik.
Om man är denna typ av kund kommer prenumationstjänster passa dig utmärkt ist för att hålla på köpa, byta, sälja fysiska exemplar

Ja det är vad som kommer hända för mig framöver tror jag. Blir nog o skaffa playstation now under nästa år då jag nog inte kommer köpa värst mkt spel längre efter detta. Reor osv sure men köpa spel vid release kommer det nog bli slut med för min del.

Ja gamestop har inget mkt att erbjuda i form av köp tror jag om man vill spara på spelen då blir det inte så billigt iof så satsar de inte så mkt på spel längre som förr. Mest accessoarer nu som muggar o t-shirt i allahanda krims krams


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Kanske därför de konka...

Minns att de hade något "Game protection" dom prackade på föräldrar.

Fan de hade kunnat göra så mycket som näthandeln inte kan göra. T ex massor av spelstationer, events, brädspelskvällar etc men något sådant har jag aldrig sett.

Det är möjligt. Dock har jag hört att här i Norden har det inte gått så dåligt för dem ändå. De satsar inte så mkt på spel längre om man går in i deras butiker. De lever mer på att sälja kläder osv nu för tiden. Men de hade kvar den här möjligheten att byta in spel o få en peng för dem vilket jag nyttjat mkt. Kommer man in med gamla spel så fick man inte mkt så klart men nya spel, om man kör igenom dem snabbt, genererade nästan alltid minst hälften av värde tillbaka.

Ja sådant skulle de helt klart satsat på, det håller jag med om.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Haha att detta inte skett tidigare är ju ett mirakel. Minst 100 kr dyrare på spel än alla andra samt att begsgnade spel bokstavligen talat hade samma prislapp som ett helt nytt exemplar.

Medlem

Jag har köpt väldigt många billiga spel där och tycker att det är väldigt tråkigt att de ska stänga. Nu finns det inga riktiga fysiska spelbutiker kvar Och jag räknar inte de där småbutikerna som säljer begagnade retro-spel.
Som sagt, mycket trist

Medlem
Skrivet av rosroborb:

Jag är mer förvånad över att de har lyckats hålla sig vid liv så länge. Det känns ju alltid som att allt är skitdyrt. Men de har väl inte haft så mycket konkurrens vad gäller fysiska butiker för spel.

Jo då.
Mediamarkt, Elgiganten... och till och med ICA Maxi säljer billigare.

123
Skriv svar