Star Citizen Alpha Patch 3.7 - Välkommen till underjorden

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Det är faktiskt ingen laddnings skärm. Allting streamas in till spelaren i omgivningen där spelare befinner sig i. Quantum travel tar så lång tid för dom vill att spelaren ska känna rymden är stor. Kallas för object container streaming. Innan hade vi inte det, då laddades hela spelet in på klienten och man hamnade på 2 FPS. Går också avbryta quantum travel och flyga en annan riktning om man vill.

Jag vet givetvis att det inte är en riktig laddningsskärm, men den beter sig som en från spelares perspektiv, och det är vad poängen är och vad som, när allt kommer till kritan, betyder absolut mest.

Och tror vi alla kan vara överens att dötid i spel ska vara så minimalt som möjligt.

Minns mycket väl hur det var före OCS dök upp, väldigt bra förbättring.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vad är en laddningsskärm? Dötid mellan faktiskt spelande.

Vad är QT? Dötid mellan faktiskt spelande.

Vad gör en spelare under en laddningsskärm? I stort sett inget alls, inte sant? Kanske läser något tips som dyker upp.

Vad gör spelare under QT? I stort sett inget alls. Kanske tittar på cockpitskärmarna, men inget mer.

QT är BARA en glorifierad laddningsskärm, att den går att avbryta är helt irrelevant, då majoriteten av tiden är trots allt dötid. Det du beskriver att man kan "göra" under QT är något som kommer vara aktuellt en promilles promille av gångerna man ska ta sig någon vart. Att ens kalla dem laddningsskärmar är en förolämpning mot laddningsskärmar, då laddningsskärmar sannerligen sällan tar 5+ minuter.

Så vad är ditt problem? Ska man bara trycka på en knapp och teleportera till ditt mål direkt? Hastigheten är föränderlig, de kan öka den ännu mer om det krävs. Större skepp kommer du utföra sysslor på som att reparera komponenter etc.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Så vad är ditt problem? Ska man bara trycka på en knapp och teleportera till ditt mål direkt? Hastigheten är föränderlig, de kan öka den ännu mer om det krävs. Större skepp kommer du utföra sysslor på som att reparera komponenter etc.

För all del, varför inte bara ta bort skeppen överhuvudtaget? Var inte barnslig.

Problemet är att det krävs. Vissa får det att låta som att QT är det mest intressanta i spelet och att öka hastigheten en omöjlighet, vilket såklart är totalt skitsnack. Och är rätt säker på att majoriteten av spelarna inte kommer ha ett större skepp, och om besättning kommer fungera som väntat kommer piloten ändå bara sitta i stolen under färden.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

För all del, varför inte bara ta bort skeppen överhuvudtaget? Var inte barnslig.

Problemet är att det krävs. Vissa får det att låta som att QT är det mest intressanta i spelet och att öka hastigheten en omöjlighet, vilket såklart är totalt skitsnack. Och är rätt säker på att majoriteten av spelarna inte kommer ha ett större skepp, och om besättning kommer fungera som väntat kommer piloten ändå bara sitta i stolen under färden.

Jag tycker qt är en naturlig del av en rymdsim. Avstånd måste finnas, dels för att det är rymd med också för att det ska finnas incitament att frakta t ex last längre sträckor eller uppgradera skeppet. Det tog innan en evig tid att lämna atmosfären och det kortade de ner. Om folk tycker att det blir för mycket dötid så kommer de öka hastigheten överlag i qt.


signatur

Burn in the light.

Medlem

@redruM: probelmet är jag vill gilla star citizen då jag länge drömt om något episkt sci-fi spel jag menar jag älskar freelancer, wing commander,X 1-3 me mer. Men snart 9 år har gått dom har bara en alpha. Visst dom lovat singel player delen nästa år om han nu inte kommer på någe mer o lägga till och skjuter på spelet igen. Sedan sälja skepp för flera hundra dollar är vansinne men men kollar man på folk som spenderar fler tusen kroner på kläder o skit i spel som Second life ja vissa är besatt av spel. Men allt detta känns bara fel jag menar 9 år för och släppa spel i alpha och sälja skepp för flera hundra lappar allt låter bara som girighet.

Det var ju också prat ett tag det inte skulle bli en squadron 42 som sagt allt låter och ser fishy ut.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Det var ju också prat ett tag det inte skulle bli en squadron 42 som sagt allt låter och ser fishy ut.

Mhm, från snubbar som har noll koll på spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag tycker qt är en naturlig del av en rymdsim. Avstånd måste finnas, dels för att det är rymd med också för att det ska finnas incitament att frakta t ex last längre sträckor eller uppgradera skeppet. Det tog innan en evig tid att lämna atmosfären och det kortade de ner. Om folk tycker att det blir för mycket dötid så kommer de öka hastigheten överlag i qt.

Tycker det är en arbiträr begränsning med tanke på att QT är orealistiskt/fantasiteknologi i sig självt. 20% ljushastighet är ju bara en påhittad hastighet. Det är ändå ett spel, och meningen är väl att spela det och inte sitta och rulla tummarna en stor del av tiden man "spelar" då de flesta redan har begränsad speltid som det är.

Uppenbarliga anledningar till att frakta saker längre sträckor är ju bara en fråga om utbud och efterfrågan. Och uppgraderingar kan väl lika gärna dra ner värmeutveckling, bränsleåtgång, öka kapacitet etc. Än hastighet?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Tycker det är en arbiträr begränsning med tanke på att QT är orealistiskt/fantasiteknologi i sig självt. 20% ljushastighet är ju bara en påhittad hastighet. Det är ändå ett spel, och meningen är väl att spela det och inte sitta och rulla tummarna en stor del av tiden man "spelar" då de flesta redan har begränsad speltid som det är.

Uppenbarliga anledningar till att frakta saker längre sträckor är ju bara en fråga om utbud och efterfrågan. Och uppgraderingar kan väl lika gärna dra ner värmeutveckling, bränsleåtgång, öka kapacitet etc. Än hastighet?

Tror det har med att dom kanske kommer släppa jump points snart, dom kommer va mycket snabbare. Men farligare att ta sig igenom, kan även va elaka spelare som väntar vid andra sidan. Quantum drive är nog designat att va ett val för dom som vill ta den långa och säkrare vägen.

Håller med, det är drygt att flyga igenom den. Men det kanske är meningen att man ska tycka det.

Edit: Om det är så att det är ett problem för många, så kan dom ändra det ganska lätt. Kan också tillägga att det finns quantum drives som man kan köpa till sitt skepp som uppgradering, som gör så att det går snabbare. Har dock inte testat det om det funkar än.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av redruM:

Okej, problemet med det du föreslår är att det blir svårt att realisera visionen om någon som vill ha sin investering med profit tillbaka ska ha inflytande i produktionen. Jag har inte lagt pengar på star citizen för att tjäna något. Jag gör det för att någon äntligen kan utveckla spelet jag alltid velat spela. Alla gnäller på i princip varenda spelutvecklare idag, oavsett vilken finansieringsmodell som används.

Jag gissar att du inte ser en enda pryl i ditt eget hem som personligt heller då. Det har inget att göra med att andra också har köpt ett likadant skepp. Poängen är att jag har arbetat ihop pengar för att kunna köpa ett och därmed blir det personligt för mig. Och det verkar vara här skon klämmer, att spelet inte är tillgängligt för dig eftersom du inte är beredd att betala. Därmed riktar sig inte spelet till det klientel du tillhör. Om ingen bryr sig alls, varför gör du det så jävla mycket då?

Kanske för att spelet som jag, och kanske även han, ville ha inte är ett där man kan köpa sig fördelar för riktiga pengar?

Men spelet du alltid velat spela, det byggde på P2W?

Medlem
Skrivet av filbunke:

Kanske för att spelet som jag, och kanske även han, ville ha inte är ett där man kan köpa sig fördelar för riktiga pengar?

Men spelet du alltid velat spela, det byggde på P2W?

Vi har redan diskuterat det där. Jag tycker du har en skev uppfattning om vad p2w är. Finns ingen tävling, inget slut och inget behov av att mäta sig med någon annan i spelet. Har du ett mindre skepp så tjänar du mindre pengar men syftet med pengarna är inte att slå andra utan ta dig till ditt eget mål. Till slut har även du råd med ett större skepp. Om man ändå tycker att det är p2w så måste man inte köpa star citizen. Det finns säkert andra spel som passar din preferens bättre.

Jag ville ha ett spel där jag äger mitt eget skepp och finns incitament för att ta hand om det. Ett spel där jag är fri att skriva mitt egna narrativ, besöka olika världar obunden av laddningsskärmar och utforskningsmöjligheterna är enorma. Tar det lång tid att utveckla det? Ja. Men man ska vara ödmjuk inför den svårighet det innebär att bygga upp ett företag från inget till enormt på så kort tid och samtidigt leverera en bra produkt. Det tar tid att utveckla ny teknik, hitta kompetens, få struktur och infrastruktur på plats. Det är inte friktionsfritt och det påstår heller ingen.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Det är intressant när vissa hävdar att utvecklingen av Star Citizen skulle ha tagit 8 år hittills. Jag vet inte riktigt vad man vill visa med den uppgiften, men om det är tänkt som ett mätvärde för att jämföra med utvecklingstiden för andra AAA-spel så stämmer det helt enkelt inte.

Vad menar jag med det?

För att utveckla ett AAA-spel idag i klass med GTA, Red Dead Redemption 2, Call of Duty och Assassin's Creed, för att nämna några, så krävs en fullt fungerande organisation och infrastruktur samt flera hundra utvecklare, grafiker, testare och annat folk.

Frågan som måste ställas är, när hade Cloud Imperium Games allt detta på plats?

Var det 2012? Nej, då fanns endast Chris Roberts samt en handfull människor på plats. De hade tagit fram en demo som visades upp i samband med crowd funding-kampanjen till spelet. De var inte ett gäng som hade kapacitet för AAA-spel.

Var det 2013? Nej, det året byggdes organisationen och infrastrukturen upp. Det lilla team som fanns då tog fram hangarmodulen och folk kunde gå omkring i sina rymdskepp vilket var trevligt, men det var fortfarande inte ett team med kapacitet för fullskalig AAA-spelsutveckling. Manchester-studion skapades samma år och började fyllas på med folk, men alla som jobbat på en uppstartsfirma vet att det tar månader innan alla processer och rutiner finns på plats och folk har blivit varma i kläderna. Det fanns under den här perioden fortfarande inget team med kapacitet för fullskalig AAA-utveckling.

Hur såg det ut 2014, fanns allt på plats då? Ja, nu hade Manchester-studion kommit igång och fått full momentum och övriga team runt om i världen var också i stort sett kompletta. Ska man jämföra utvecklingstiden på Star Citizen med andra AAA-spel så är det från och med detta år det bör göras om man ska var ärlig, i annat fall jämför man bara äpplen och päron.

Vi landar då på fullskalig AAA-utvecklingstid på 6 år hittills. För ett spel av Star Citizens storlek är detta helt normalt och helt förväntat, om man jämför med andra AAA-titlar.

Medlem

@haeihaeihaei: Kom med och spela med oss så kan du hänga på saker som t.ex. detta


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vad är en laddningsskärm? Dötid mellan faktiskt spelande.

Vad är QT? Dötid mellan faktiskt spelande.

Vad gör en spelare under en laddningsskärm? I stort sett inget alls, inte sant? Kanske läser något tips som dyker upp.

Vad gör spelare under QT? I stort sett inget alls. Kanske tittar på cockpitskärmarna, men inget mer.

QT är BARA en glorifierad laddningsskärm, att den går att avbryta är helt irrelevant, då majoriteten av tiden är trots allt dötid. Det du beskriver att man kan "göra" under QT är något som kommer vara aktuellt en promilles promille av gångerna man ska ta sig någon vart. Att ens kalla dem laddningsskärmar är en förolämpning mot laddningsskärmar, då laddningsskärmar sannerligen sällan tar 5+ minuter.

Nja, jag har alltid trott att star citizen använder sej av qt för att hoppa mellan olika instanser... Fram tills förra veckan då bored gamer tog upp detta och menade på att vanliga banor i 32 bitars format (vilket de flesta utvecklare kör med) kan bara hantera banor upp till några km medans cloud imperium faktiskt gett sej på 64 bitars banor som kan hantera banor på flera miljoner km. När man qt mellan två positioner så är du enligt honom i den stora instansen hela tiden och därmed är det enligt mej en helt annan femma också.

Sen har ju Chris själv sagt att tiden det tar mellan positionerna är med flit inlagt för att lägga till fler gameplay-element. Tex hur sjutton ska du som pirat hinna attackera en convoy om det inte finns någon lucka på tid i convoyens resa? Vanligt underhåll ska ju också göras och det förväntas också göras i qt. Tror folk att dom kommer vara arbetslösa under en färd eller?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nja, jag har alltid trott att star citizen använder sej av qt för att hoppa mellan olika instanser... Fram tills förra veckan då bored gamer tog upp detta och menade på att vanliga banor i 32 bitars format (vilket de flesta utvecklare kör med) kan bara hantera banor upp till några km medans cloud imperium faktiskt gett sej på 64 bitars banor som kan hantera banor på flera miljoner km. När man qt mellan två positioner så är du enligt honom i den stora instansen hela tiden och därmed är det enligt mej en helt annan femma också.

Sen har ju Chris själv sagt att tiden det tar mellan positionerna är med flit inlagt för att lägga till fler gameplay-element. Tex hur sjutton ska du som pirat hinna attackera en convoy om det inte finns någon lucka på tid i convoyens resa? Vanligt underhåll ska ju också göras och det förväntas också göras i qt. Tror folk att dom kommer vara arbetslösa under en färd eller?

Ja, de flesta spel använder sig utav 32-bitars tal för koordinater (X, Y, Z), vilket bara ger X antal värdesiffror innan den tappar precision, så en stor värld kan vara knepigt med endast 32-bitars flytvärden, 64-bitars koordinatsystem ökar antalet värdesiffror något enormt, vilket ger millimeterprecision över, som du säger, miljoner km.

Och, ja, är ganska rätt säker på att någon i en Aurora kommer inte ha något alls att göra under dessa 5-15 minuterna de är i QT, sen är det lite snedvridet, att det skulle vara meningen att det blir mer gameplay genom att dra ut den tråkiga biten, och dessutom hade det väl ändå varit logiskt att mindre skepp körde snabbare eftersom det inte finns något alls att göra under tiden, och större skepp tog längre tid?

Pirater får väl ligga i lä, eller hur? Med ett "nät" vid populära rutter och fiska, helt enkelt, spelar ju ingen roll hur snabbt QT är då, för skeppen passerar ju nätet då oavsett. Och om de ska kapa en konvoj så får de väl skaffa lite information över var, hur, när först, ska väl ändå inte vara busenkelt att vara pirat?

Medlem

@Fiddi: Det är väl där pocket carriiers kommer in senare. Dom måste kunna tjäna pengar med sina skepp också. Om det är jätte drygt att flyga långa avstånd med en fighter, så kommer dom flesta vilja betala andra spelare istället för att transportera sitt skepp till ett annat system.

Tror det kommer bli ännu svårare för pirater senare med. i denna patchen är det för lätt att va pirat, för man blir av med bountyn om man blir nerskjuten av en polis eller militär. Men det är bara för tillfället. Dom ska visa upp fängelsebaser vid citizencon. Så det är väl där dom kommer hamna istället sen om dom blir nerskjuten av en polis.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Det är väl där pocket carriiers kommer in senare. Dom måste kunna tjäna pengar med sina skepp också. Om det är jätte drygt att flyga långa avstånd med en fighter, så kommer dom flesta vilja betala andra spelare istället för att transportera sitt skepp till ett annat system.

Tror det kommer bli ännu svårare för pirater senare med. i denna patchen är det för lätt att va pirat, för man blir av med bountyn om man blir nerskjuten av en polis eller militär. Men det är bara för tillfället. Dom ska visa upp fängelsebaser vid citizencon. Så det är väl där dom kommer hamna istället sen om dom blir nerskjuten av en polis.

Finns fler anledningar än tid för att välja att transportera sitt skepp, som tex. bränslekostnad, trasiga delar, säkerhet etc. Tycker spel ska respektera spelares tid (de absolut flesta har begränsad tid att spela, går inte att lägga 8 timmar per dag för att kunna ta sig någonvart i spelet), speciellt när det gäller segment med minimal spelarinteraktion. Jag menar, att transportera sitt skepp med en sådan "pocket carrier" kommer säkert inte vara särskilt intressant heller, också bara sitta och kolla medan man blir transporterad.

Ja, tycker verkligen att vara kriminell inte ska vara något enkelt, pirater bör ju inte ha någon vidare livslängd (beroende på zon, såklart). Men sen har de väl tagit bort att kunna kapa skepp och behålla dem? Det är tråkigt, om man tar över ett skepp och tar sönder transpondern (eller vad det nu kan vara) och återregistrerar skeppet (på något vis, NPC-tjänst eller något manuellt) bör man ju realistiskt sett kunna behålla det.

Ser fram emot CitizenCon, ska bli intressant.

Medlem

Hade gärna köpt ett lite mindre skepp som är enkelt att flyga på egen hand. Ta sig runt, göra lite combat och sådär. Vilket skulle ni rekommendera att köpa löst? Det ska komplettera Cutlass Black.

Medlem

@Ribcage: Cutlass Black är starkt rekommenderat som ett start skepp eftersom du kan göra i princip allt i spelet med den (Ingen skeppsmining)
Men vill du ha något mindre skepp så beror det på vad du vill göra med det. Slåss? Utforska? Handel?


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Ribcage: Vangaurden är mitt favorit skepp än så länge för space combat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ja, de flesta spel använder sig utav 32-bitars tal för koordinater (X, Y, Z), vilket bara ger X antal värdesiffror innan den tappar precision, så en stor värld kan vara knepigt med endast 32-bitars flytvärden, 64-bitars koordinatsystem ökar antalet värdesiffror något enormt, vilket ger millimeterprecision över, som du säger, miljoner km.

Och, ja, är ganska rätt säker på att någon i en Aurora kommer inte ha något alls att göra under dessa 5-15 minuterna de är i QT, sen är det lite snedvridet, att det skulle vara meningen att det blir mer gameplay genom att dra ut den tråkiga biten, och dessutom hade det väl ändå varit logiskt att mindre skepp körde snabbare eftersom det inte finns något alls att göra under tiden, och större skepp tog längre tid?

Pirater får väl ligga i lä, eller hur? Med ett "nät" vid populära rutter och fiska, helt enkelt, spelar ju ingen roll hur snabbt QT är då, för skeppen passerar ju nätet då oavsett. Och om de ska kapa en konvoj så får de väl skaffa lite information över var, hur, när först, ska väl ändå inte vara busenkelt att vara pirat?

Ok, så du menar att alla som lirar i ett singleskepp skulle slippa risken för att bli attackerade av pirater men de som kör större skepp ska behöva riskera detta pga det är tråkigt ombord på ett singleskepp? E inte det ett väldigt tunnt argument för att förstöra ett stort gameplay moment?

Dessutom, vad blir igentligen charmen att köra cargo från a till b med ett litet skepp om det verkligen inte finns någon risk med att göra det alls utan ren och skär vinst utan att behöva oroa sej? Då kan vi väl lika gärna ta bort själva flygandet också och spawna på den andra basen direkt med lite extra cash?!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ok, så du menar att alla som lirar i ett singleskepp skulle slippa risken för att bli attackerade av pirater men de som kör större skepp ska behöva riskera detta pga det är tråkigt ombord på ett singleskepp? E inte det ett väldigt tunnt argument för att förstöra ett stort gameplay moment?

Dessutom, vad blir igentligen charmen att köra cargo från a till b med ett litet skepp om det verkligen inte finns någon risk med att göra det alls utan ren och skär vinst utan att behöva oroa sej? Då kan vi väl lika gärna ta bort själva flygandet också och spawna på den andra basen direkt med lite extra cash?!

Läs igen och läs rätt, det var definitivt inte alls vad jag skrev. Inte ens nära.

Medlem

@rmpyro:

Vanguard verkar inte gå att köpa nu? Kanske avvaktar till spelet är "ute".

Medlem
Skrivet av Ribcage:

@rmpyro:

Vanguard verkar inte gå att köpa nu? Kanske avvaktar till spelet är "ute".

Säljs på stora events som citizencon. Går också hyra skeppet ingame.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Om nu spelet skall vara någorlunda realistiskt, sett då tex till tiden det skall ta flyga från A till B så kan man ju vänta med diskutera piratanfall till att spelet har stöd för dessa.

För realistiskt så är rymden stor och antal spelare kommer att vara begränsat av ett antal faktorer, hur många som kan spela samtidigt i samma värld och hur många som faktiskt kommer att göra det.

Så vad hindrar då en spelare från att flyga en omväg om han skall mellan A och B, annat än att då RSI skulle stoppa in artificiella hinder?

Alltså så kommer risken för piratanfall från andra spelare vara nära noll.

Eller skall piraterna ha teknik med räckvidd på ljusår som skall kunna dra andra skepp ljusår åt ett annat håll? De är inte ju precis realistiskt...

Men det hela låter väldigt häftigt på pappret precis som många andra av Chris Roberts idéer...

Edit: Och om nu pirater skulle kunna flytta stora skepp ljusår med hjälp av något, kan man i såfall inte använda samma teknik för att flytta last ljusår också....? Varför ens då ha fraktskepp?

Jag får väl gissa att SC kommer att få någon form av artificiell begränsning för 0.2c förflyttning, någon sorts motorväg. Dvs inte särskilt realistiskt...

Medlem

@filbunke: Mantisen's sfär ligger på 10km, ja man kan lätt komma förbi den. Dock plaserar man den nära ett mål där någon vill hoppa till för att ha chansen att fånga någon.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@filbunke: Mantisen's sfär ligger på 10km, ja man kan lätt komma förbi den. Dock plaserar man den nära ett mål där någon vill hoppa till för att ha chansen att fånga någon.

10 km? Det är ju inte ett avstånd i rymden. tex är medelavståndet mellan jorden och månen 384.402km....

Och nära ett mål?

Ser siffror på att något skepp skall kunna gå i 400km/s, dvs avståndet mellan månen och jorden på drygt 16 minuter (utan då att räkna på acceleration och deceleration om det nu skulle vara punkterna man vill åka mellan.)

Om sfären är 10 km i diameter så har den en volym på avrundat 4.200km3. Säg att ett skepp istället för 400km/s, i medel går i 100km/s, då skulle det på 1 minut kunna färdas 6000km, en sfär runt målet på 6000km har en volym på avrundat 904.800.000.000km3, dvs runt 215 miljoner gånger Mantisen's sfär. Hur skall en pirat lyckas med träffa rätt här?

Som sagt, allt låter häftigt tills man börjar räkna på det.

Eller kommer SC ha motorvägar för 0.2c resor som är 10 km breda?

Edit: blev _lite_ fel, sfären runt det tänkta målet kommer givetvis att ha en diameter på 6000*2 km, dvs en volym på 7238229473870.882812 km3... Dvs 1,7 miljarder gånger så stor som mantisens sfär....

Medlem

@filbunke: Man kan inte quantum driva vart som helst, man måste välja waypoints. Men visst, man kan hoppa åt ett annat håll sen stanna mitt i sen hoppa mot målet man vill komma till. Om du tex quantum drivar till Yela från port olisar, och stannar halva vägen och sätter igång quantum fishing, så kommer du garanterat att fånga någon.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@filbunke: Man kan inte quantum driva vart som helst, man måste välja waypoints. Men visst, man kan hoppa åt ett annat håll sen stanna mitt i sen hoppa mot målet man vill komma till. Om du tex quantum drivar till Yela från port olisar, och stannar halva vägen och sätter igång quantum fishing, så kommer du garanterat att fånga någon.

Så en mil breda vägar för "quantum drive" traffik då?

Som sagt, articiella hinder som inte på något sätt kan anses vara realistiska.

Dock även om, ser nu att det skall finnas ett antal olika waypoints till/från en planet. Lagrangepunkter (5 st per planet), Orbital Markers (6 st per planet), och hel del andra, och man verkar även kunna skapa nya.

Men om jag bara väljer dessa 11 punkter per planet. så om jag då fritt kan åka mellan dessa hur som helst så finns det 121 st olika vägar att ta sig mellan två planeter. Och sett till avstånden i rymden så kommer inte två av dessa att gå igenom en sfär med en diameter på 10km, varken halvvägs eller nära.

Alltså, på pappret så låter allt det här häftigt... Såvida man inte då tänker efter lite.

Tror dock att sälja piratförsäkring kommer att vara rätt så lukrativt.

Edit: Sen kan man tänka på antalet utlovade solsystem och planeter, och antal spelare då både vad som är möjligt på en server och hur många som faktiskt kommer att spela och förstå att en spelare som vill vara pirat kommer att dö av skjörbugg innan denne fångar några skepp. Arrgh!

Medlem

@filbunke: Har inte provat den, men dom nerfade avståndet på den i ptu:n. Antar att den var för kraftfull där.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Så, nu har man testat på det här spektaklet sedan det var en hangar och betyget är:
Vilket jävla skräp alltså, efter alla år.
Om man börjar med det jag klagat på tidigare här så är det det minst bekymmersamma med detta projekt.
Även om det är allt annat än någon SIM med denna förjävliga utsikt i rymden ger det ingenting för inlevelsen annat än att det påminner om No Mans Sky:
På väg till ArcCorp, till slut efter alla om och men, men vad händer där...

Det här ovan föreställer alltså rymden när det går fort
Jag har ingen aning om hur man landar. Landningssystemet i Star Citizen är ren jävla skit(designmässigt),

Man ska alltså sitta och scrolla upp och ner för att zooma in på en liten symbol(lyckades zooma in på en skyskrapa på ArcCorp istället för mina egna instrument...) som i sin tur är en knapp för att fråga om tillstånd...?
Det verkar som Chris vägrar inse hur otroligt dålig hans ide är för att göra det lätt för sig det är ju tråkigt. Och det ska ju vara på olika ställen i alla skepp också, typ en wifi symbol(om den inte buggar bort förstås). Brorsan däremot lyckas få fram det och vi landar 50 meter ifrån där spelet säger sig att det är okej...

Någon röst säger något som jag inte lyssnar på och sedan är skeppet borta och jag har fått böter, parking violation.
Vi tar oss inte härifrån sedan, inte en jävla npc eller en enda spelare så långt ögat kunde nå och grafiken såg ut som Doom 3, psykadeliska väggar, men det viktigaste av allt är att spelet tar ifrån oss skeppet för att vi parkerat fel(viktigt), bugg eller inte, jag fick navigera efter brorsans avstånds information han fick och det verkar som att det ska gå att landa där i närheten verkar det som.
Här gav vi upp efter 4 timmars frustration, ingen aning om var vi är, om det ens finns någon civilisation i närheten och vi var fast i en placeholder så det fanns inget att göra här.

Sen alla dessa buggiga skepp eller feldesignade, att man inte kommer in dem(när man idag kan öppna bilar trådlöst), Att Cutlass inte ens går att flyga iväg med, att man dör av ingenting(jag dog av att brorsan åkte ner i Co-pilot stolen när jag var på väg till pilotstolen i Cutlass), det ska vara enkelt att sitta i ett kanontorn men brorsan kom inte fram till något vettigt i den striden vi lyckades råka ut för(Vanguard), att man inte vet vad det är för fel på skeppen(det flyger konstigt men att det saknas en vinge eller att det bara inte vill fungera, det är kul), STAR MAP är så jävla trasig och urusel design att de borde göra om den helt och hållet(lite som att leta efter Cosmic Anomalies i Eve online fast drygare, för planeter försvinner och kartan gör som den själv vill), jag ger upp, och hoppas det blir bättre om några år...

Just ja, andra försöket då vi kom fram till ArcCorp(före det jag visar ovan), med en Valkyrie som jag inte vet varför jag har så kraschade skeppet flera hundra meter från marken bara sådär utan vidare, det roliga var ju att det såg ut som skeppet backade frammåt för det kom jetstrålar ut ur båda främre luftintagen...

Det är bara så sorgligt för det här kunde vara så kul men det är sån urusel design på så många ställen och det enda positiva är ju att det inte är så krävande. Iofs så såg vi max 3 spelare totalt på samma gång.

Skriv svar