Stopp för Gamestop – butikskedjan lägger ner i Norden

Robot
Stopp för Gamestop – butikskedjan lägger ner i Norden

Kommer successivt släcka ner under kommande år.

#gamestop, #nyhetstips


Medlem

Trist. Har handlat mkt hos dem genom åren och blivit mkt billigt o spela nya spel då jag inte bryr mig att spara på spel till moderna konsoler.
Då får det bli o köpa spel på reor enbart framöver.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Billigt på GameStop? nya spel kostar runt 800 kr där.. Red dead 2 på "rea" är fortfarande hundring dyrare än andra ställen.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag är mer förvånad över att de har lyckats hålla sig vid liv så länge. Det känns ju alltid som att allt är skitdyrt. Men de har väl inte haft så mycket konkurrens vad gäller fysiska butiker för spel.

Medlem

Tror jag har handlat där en gång, kanske två. Rätt säker på att vi köpte några riktigt dassiga handkontroller för att kunna spela Super Smash Bros tillsammans. Känns ändå som en bra butik för föräldrar som har noll koll, men ingenting jag själv kommer sakna.

Medlem

Inte så konstigt med tanke på vilka sinnessjuka summor dom tar för spelen, finns väl inte ett spel under 500 kr där.

Räcker med tre inlägg från den här tråden så förstår man varför dom kursar, för dyrt helt enkelt.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Trist. Har handlat mkt hos dem genom åren och blivit mkt billigt o spela nya spel då jag inte bryr mig att spara på spel till moderna konsoler.
Då får det bli o köpa spel på reor enbart framöver.

Va? Allt är ju till och med billigare hos alla andra butiker när de INTE har rea?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Billigt på GameStop? nya spel kostar runt 800 kr där.. Red dead 2 på "rea" är fortfarande hundring dyrare än andra ställen.

Personligen har jag inget intresse att slänga spelen i hyllan så ett spel för 699 hos gamestop blir för mig billigare än att betala 600+ för en kopia på en fil digitalt man inte kan göra ett skit med när man är klar, då man får runt hälften av pengarna tillbaka när man lämnar in spelet hos dem efter man är klar.
Pga jag köpt och bytt in spel hos gamestop så har jag även kunna skaffa hem VR kit till ps4an + ett par finare gaming lurar, handkontroller och lite annat smått och gått utan att lägga en enda krona extra för sakerna bara genom att köpa och byta in spel hos dem.
För mig är det bra deals helt klart.

Köpte ex God Of War där för 649 när det kom och när jag lämnade in det hade de en drive så man ficka extra inbytesvärde så fick 619 kr tillbaka för det.. haha. det blev rätt billigt o spela god of war vill jag lova haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tycker ibland att internet har blivit lite för bekvämt.
Tyckte jättemycket om att titta förbi TV/Data-spels butiker efter skolan när jag var grabb. Var alltid kul att plock up och kika och snacka spel med människor som faktist var fysiskt närvarande.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Billigt på GameStop? nya spel kostar runt 800 kr där.. Red dead 2 på "rea" är fortfarande hundring dyrare än andra ställen.

Han kanske köper spel i minibars på hotell i vanliga fall.

Skribent

När man tar ett högre pris för ett begagnat spel än vad konkurrenten tar för samma spel nytt. Kommer det sluta illa.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

eld
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Va? Allt är ju till och med billigare hos alla andra butiker när de INTE har rea?

Tror han menar att han byter in spel när han är färdig för att sedan skaffa nästa, på så sätt billigare.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Personligen har jag inget intresse att slänga spelen i hyllan så ett spel för 699 hos gamestop blir för mig billigare än att betala 600+ för en kopia på en fil digitalt man inte kan göra ett skit med när man är klar, då man får runt hälften av pengarna tillbaka när man lämnar in spelet hos dem efter man är klar.
Pga jag köpt och bytt in spel hos gamestop så har jag även kunna skaffa hem VR kit till ps4an + ett par finare gaming lurar, handkontroller och lite annat smått och gått utan att lägga en enda krona extra för sakerna bara genom att köpa och byta in spel hos dem.
För mig är det bra deals helt klart.

Köpte ex God Of War där för 649 när det kom och när jag lämnade in det hade de en drive så man ficka extra inbytesvärde så fick 619 kr tillbaka för det.. haha. det blev rätt billigt o spela god of war vill jag lova haha.

Har själv väldigt svårt att tro på det om du inte köpte ett spel samtidigt eller något. Annars måste ha varit en jäkla drive då man brukar få ca 300kr för ett sprillans nytt spel som kom för en vecka sen.

Medlem
Skrivet av eld:

Tror han menar att han byter in spel när han är färdig för att sedan skaffa nästa, på så sätt billigare.

Precis så.
Jag har helt slutat samla spel i hyllan nu för tiden förutom några få st som jag vill ha kvar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det måste ha varit en jäkla drive då. Brukar vara att man får ca 300kr för ett sprillans nytt spel som kom för en vecka sen.

haha ja de hade 50% extra inbytesvärde då höll på o dö av skratt.

Ja man får ungefär hälften tillbaka för nya spel och jag har rätt hög lvl där som kund då jag köpt o bytt in mkt så då får man än mer värde på sina inbyten.

Nu senaste har de haft drive om man lämnat in spel så får man boka ännu osläppta spel o betala 300 kr för dem ex death stranding.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Begagnade spel för 600 kr. Jag undrar vad som gick fel...


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av SunShine:

Personligen har jag inget intresse att slänga spelen i hyllan så ett spel för 699 hos gamestop blir för mig billigare än att betala 600+ för en kopia på en fil digitalt man inte kan göra ett skit med när man är klar, då man får runt hälften av pengarna tillbaka när man lämnar in spelet hos dem efter man är klar.
Pga jag köpt och bytt in spel hos gamestop så har jag även kunna skaffa hem VR kit till ps4an + ett par finare gaming lurar, handkontroller och lite annat smått och gått utan att lägga en enda krona extra för sakerna bara genom att köpa och byta in spel hos dem.
För mig är det bra deals helt klart.

Köpte ex God Of War där för 649 när det kom och när jag lämnade in det hade de en drive så man ficka extra inbytesvärde så fick 619 kr tillbaka för det.. haha. det blev rätt billigt o spela god of war vill jag lova haha.

Visst du kan byta in spel. Har dock aldrig sett ett enda gamestop där man stående får tillbaka 50% av den totala kostnaden av ett spel om det inte handlat om någon kampanj eller jobbat upp sig i under 300år eller jobbar där själv... Oavsett kan jag inte se hur det skulle göra Gamestop till ett billigare alternativ när deras spel ligger på 200kr över de flesta andra butiker?
Du menar alltså att du valt att köpa VR-prylar hos gamestop för att du kan byta in deras spel?!
För mig låter det som att du inte tittat dig omkring i andra butiker, lurats av några gamestop-kampanjer eller att du känner chefen väldigt väl... Eller också har du helt tappat omdömet om pengar. Eller alla fyra...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Visst du kan byta in spel. Har dock aldrig sett ett enda gamestop där man får tillbaka 50% av den totala kostnaden av ett spel... Oavsett kan jag inte se hur det skulle göra Gamestop till ett billigare alternativ när deras spel ligger på 200kr över de flesta andra butiker?
Du menar alltså att du valt att köpa VR-prylar hos gamestop för att du kan byta in deras spel?!
För mig låter det som att du inte tittat dig omkring i andra butiker, lurats av några gamestop-kampanjer eller att du känner chefen väldigt väl... Eller också har du helt tappat omdömet om pengar. Eller alla fyra...

Flesta av deras spel nya kostar mellan 649 och 699 kr inte mkt mer än vad webhallen tar i dagsläget ex och digitala spel kostar oftast över 600 kr med nu för tiden har jag märkt på konsol. Jo köper du ett nytt spel där och lämnar in i någorlunda tid, inom 2 månader från release iaf, får du ungefär hälften tillbaka.. om du inte tar pengarna i hand då får du mindre. Jag lägger det på kortet för att bruka det i butiken.

På vilket sätt är 1 999 kr för VR kittet dyrt bara för det är hos gamestop menar du? För det är vad de tog. Det var vid jul förra året när de hade lite jul drives. Och ja jag betalade för pengar som jag hade på gamestop kortet efter köpt och bytt in spel så lade inget extra ur egen ficka.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Ja vad skall man säga. Jag handlade ju för flera år sen alltid i fysisk butik och jag älskade verkligen att gå in i en butik fullproppad med spel och botanisera och var ju till en början
skeptisk till att köpa spel digitalt. Men med tiden så har det ju blivit så att man först började att så sakta glida över till att beställa fysiska kopior via nätsidor för att numera köpa nästan allt digitalt. Pratade faktiskt med en arbetskollega om spel idag och sa då att det måste varit år sen jag var in i den lokala Gamestop butiken. För en stund sen messade han en länk till computer sweden om detta. Lite tråkigt är det ju men väntat.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Slutade handla på gamestop när dom tog bort retro och pc saker i den lokala butiken här.
Sen att dom höjde priset på begagnade spel var grädde på moset liksom.
Dom tror att det är acceptabelt att betala 500kr för bloodbourne som har blivit resurfaced.
Aldrig


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Inte så konstigt heller när man kan köpa spel på Internet istället för att ta en promenad till någon fysisk butik. Jag personligen har aldrig handlat på gamestop. Samtidigt tråkigt för dom som blir av med sina jobb.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

jbx
Medlem
Skrivet av SunShine:

Personligen har jag inget intresse att slänga spelen i hyllan så ett spel för 699 hos gamestop blir för mig billigare än att betala 600+ för en kopia på en fil digitalt man inte kan göra ett skit med när man är klar, då man får runt hälften av pengarna tillbaka när man lämnar in spelet hos dem efter man är klar.
Pga jag köpt och bytt in spel hos gamestop så har jag även kunna skaffa hem VR kit till ps4an + ett par finare gaming lurar, handkontroller och lite annat smått och gått utan att lägga en enda krona extra för sakerna bara genom att köpa och byta in spel hos dem.
För mig är det bra deals helt klart.

Köpte ex God Of War där för 649 när det kom och när jag lämnade in det hade de en drive så man ficka extra inbytesvärde så fick 619 kr tillbaka för det.. haha. det blev rätt billigt o spela god of war vill jag lova haha.

Fel! God of War kostade 749:-, det har exklusiva ps4 spel gjort i flera år. Köpte mitt för 549:- på release På elgiganten. Ser du vad felet är?
Hade du bytt in gow mot kontanter så hade du fått typ 150kr men genom att ”låsa” pengarna hos dem så fick du säkert mer, typ 500kr i inbyte.

Har jobbat på GS mellan 2012-2016. Dåliga villkor, dåliga löner och det konstanta påtrycket av att du måste få kunder att boka spel. Det mäts i siffror som chefen går igenom med personalen varje vecka. Har du fått för få bokningar så blir det sura miner och hot om att de som bokar fler ska få dina arbetstider.
Förståligt att de behöver skära ner, girigt, snålt och idiotiskt företag som utnyttjar personal och kunder som delar vårt intresse!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Har nog inte handlat något på Gamestop på 15 år. Minns alltid att jag var så sur för allting var 20% dyrare där jämför med Elgiganten, men jag kunde inte ta mig till Elgiganten utan bil så det blev en del Gamestop. Sedan var ju inbytes värdet ganska kasst, minns att jag bytade in 4-5 spel och fick 1 nytt tillbaka. Ångrar det idag.

Var på Gamestop på någon galleria för ett tag sedan, såg att de knappt sålde spel längre, mest krims krams, leksaker, t-shirst etc. Det känns som att det hade varit en bra idé att satsa på mer brädspel och dylikt som ju fått ett uppsving på senare år.

Medlem

Minns bara att det var ganska dyrt, speciellt beggade spel.
Nya spel köpte jag nog ofta på EG eller Webhallen typ.

Kardemumman är att nej kommer inte sakna dom. Synd ändå för det kan vara kul att
bara gå in och kika ibland i en fysiskt butik när man är i nån galleria.

Medlem

kommer fan inte sakna dom...

Medlem

Någon som vet när utförsäljningen startar? Blir det 70% rea som på Toys 'r us?

Medlem

När de säljer ett nytt spel för 699kr, samma spel begagnat för 599kr och Webhallen (10m bredvid) säljer samma spel nytt för 179kr så förtjänar de inte att vara kvar. Det räckte inte att de köpte ThinkGeek tidigare, de skulle ha ändrat/uppdaterat sin affärsidé betydligt mer om de ville överleva.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Sist jag handlade på Gamestop var för någon vecka sen när jag ändå gick förbi.
Köpte en tshirt, en temugg och ett par strumpor. Kanske inte det jag förväntat mig att köpa på Gamestop.

Går det dåligt är det vettigt att stänga ned under kontrollerade former. Kommer nog inte sakna dom direkt, men lite tråkigt att alla fysiska butiker stänger ner.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Någon som vet när utförsäljningen startar? Blir det 70% rea som på Toys 'r us?

Dom avvecklar, det är alltså inte en konkurs det handlar om. Kanske kör dom lite större mellandagsrea eller black friday än vanligt, men förvänta dig inte någon utförsäljning som Toys 'r Us där det var fråga om en konkurs.

KoP
Medlem

Spelbutikernas grisiga priser har inte lockat på bra många år. Har man köpt spel i fysisk form har det blivit antingen Discshop, Elgiganten (oftast bäst pris på nyspel!) eller Mediamarkt. 👍

123
Skriv svar