Recension – Death Stranding

Gnällkuk

@Flugsaft: recensionen är extremt spoilerfri. den avslöjar i princip inget som förtär spelupplevelsen och det antar jag var poängen med recensionen eftersom Gustav påpekar att han så gärna ville diskutera saker i spelet med andra, men valde att inte göra det eftersom han ville att de skulle få uppleva det själva.

TL;DR, han vill inte spoilera något som han själv tycker är det bästa han spelat på väldigt, väldigt länge. Han gör sitt bästa för att beskriva spelets premisser, utan att dela med sig saker som skulle förta någon upplevelse för en som spelar det för första gången.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Tack så mycket!

Kom bara ihåg den väldigt reella möjligheten att det inte klickar alls. Betygen verkar gå åt alla möjliga håll.

Ja absolut, detta är verkligen ett spel man antingen älskar eller hatar, kommer inte hålla dig personligt ansvarig ifall jag inte skulle gilla spelet! Ibland är inte målet det viktigaste utan resan dit, det här spelet verkar bygga mycket på resan och relationerna du skaffar, helt i min smak just nu. Du klarade spelet på över 60 h men kör man bara huvuduppdragen gissade du på 30 h, säger mig att resan är spelet, inte målet.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Grattis Sony till Game Of The Year 2019 på Game Awards. Det är 2 gånger efter varandra. Sedan framtida vinst nästa år för The Last Of Us Part 2.

Medlem

Många säger att det är en tråkig walking simulator och du gör samma sak hela tiden.
Men samtidigt hyllar folk spel som Journey (92 Metacritic score), som är knappt ett spel.

Om jag ska testa spelet så kommer jag invänta PC versionen helt enkelt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Så snyggt och annorlundare spelet är, jag kan inte se ett "glorified fetch quest" spel som mästerligt. Visst, kan ju vara bra och skoj andå, men en femma?
Får jag vara lite provokativ och säger att det är Kojima fandom som lät betygsättningen styra?

Medlem
Skrivet av Esri:

Tror att man kommer se lite olika sorters recensioner, antingen fans som ger det max oavsett hur bra det är, folk som förväntade sig mycket mycket mer än vad de fick och ger det dåligt betyg, butt hurt recensenter som tycker att inget annat än AAA spel ska få finnas. Och den som du länkade antar jag vara just det sistnämnda. Sen hade man sidor som gametrailers som gav allting mellan 7-10 oavsett hur bra/dåligt ett spel var :D.

Det jag var mest orolig över spelet var just att karaktärerna skulle vara platta då de inte har visat någonting om det mer än att Norman är med vilket jag har stört mig på sedan de visade upp det första gången, men det är bra att se att de faktiskt gjorde det rätt.

Death Stranding är ett AAA spel

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Rh3nium:

Får jag vara lite provokativ och säger att det är Kojima fandom som lät betygsättningen styra?

Jag har aldrig spelat ett Kojima-spel tidigare, så jag tror inte det.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Så. Man levererar paket? Går det att beskriva lite mer ingående hur det går till? Är det bara att man går en massa? Leverera nästan 1000 paket låter ju inte alls så kul

Tror det är en poäng med det. Hur kul är det att vara ensam? vart är världen påväg med mer ensamhet? hur kommer vi må i framtiden? etc etc.

Medlem

Ganska stort hopp från ”ett enformigt, pretentiöst skitspel” till ”5/5” och recensionen förklarade aldrig vad det var som orsakade skiftet. Likes? Vägbyggande? Nej, skippar nog detta.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_306295:

Kolla på Giant Bombs "quicklook":
https://www.youtube.com/watch?v=ltYRUvBiZ0k

Jeff verkar något skeptisk.

Hehe minst sagt
Lite för kort speltid dock. Hade man frågat mig vad jag tyckte om witcher 3 en timme in så hade jag nog visat samma min

Medlem
Medlem

Multiplayer-läget för mina tankar till Journey. En av avskalad och isolerande upplevelse i ett kargt landskap där man med mycket enkla medel kan skapa kontakt med andra spelare. Jämförelsen haltar lite eftersom i Death Stranding verkar man bara indirekt uppfatta andra spelare genom deras handlingar. Men jag hoppas att Death Stranding kan få samma känslomässiga genomslag som Journey. Upplevelsen av att oväntat möta en annan person, som jag knappt kan kommunicera med, som jag sedan tar följe med nästa hela vägen genom det ogästvänliga landskapet är något som jag minns starkt än idag. Att begränsa kommunikationen gör upplevelsen renare på något sätt och blir mer minnesvärd än man kunna chatta eller prata till varann.

Tack för en ypperlig recension. Spännande att Kojima verkar ha lyckats skapa en unik upplevelse som man nog kan uppskatta om man är öppen för det. Jag kommer sätta mig ner med Death Stranding när det släpps.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska stort hopp från ”ett enformigt, pretentiöst skitspel” till ”5/5” och recensionen förklarade aldrig vad det var som orsakade skiftet. Likes? Vägbyggande? Nej, skippar nog detta.

Taget från detta:

Citat:

En del kommer hata det och andra kommer älska det, så mycket vågar jag säga redan nu. Efter de första timmarna var jag nästan beredd att sammanfatta hela Death Stranding som ett enformigt, pretentiöst skitspel. En välpolerad flopp med ena halvan av Boondock Saints i spetsen. Ändå fanns det där en svårförklarad charm som gjorde att andra hjärnhalvan tänkte: “Det här kan också vara helt jävla genialt.”

Som jag uppfattade det från recensionen är det hur death stranding tagit något i openworld-spel där man i princip varje gång går genom en värld från A till B men att det aldrig betytt någonting, att det alltid varit det där tidsfördrivet mellan gameplay och gameplay, att det tagit detta och faktiskt gjort det till gameplay.

Citat:

Här är det istället helt tvärtom. Spelglädjen i Death Stranding är resan genom den vrålsnygga, karga och oförlåtande spelvärlden Kojima Productions byggt upp. Det är stenarna man snubblar på, floderna man korsar, bergen man bestiger och vägarna man färdas på. Det är förarbetet innan man ger sig ut; när kartan studeras för att hitta bästa möjliga rutt och rätt utrustning väljs för det valda uppdraget. Det är utmaningarna som uppstår på vägen, när området man håller på att korsa visar sig krylla av osynliga monster och skadlig gas. Lättnaden när man väl kommer fram och kan unna sig en varm dusch och en full natts sömn.

Medlem

Wow en 5:a!
Blir köp på Steam


signatur

Meep!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av eld:

Taget från detta:

Som jag uppfattade det från recensionen är det hur death stranding tagit något i openworld-spel där man i princip varje gång går genom en värld från A till B men att det aldrig betytt någonting, att det alltid varit det där tidsfördrivet mellan gameplay och gameplay, tagit detta och faktiskt gjort det till gameplay.

Exakt så. Jag ändrade uppfattning när den biten klickade för mig. I samma veva kom storybitarna i gång på allvar också.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Harmond:

"If Death Stranding sounds like a series of glorified fetch quests, it’s because that’s exactly what it is." (IGN)

Låter skit, om än snyggt skit.

IGN Japan - 9.5/10
IGN Italy - 9.8/10
IGN Spain - 8.7/10

IGN - 6.8/10

Medlem

Tack för recensionen. Få se vad det blir av detta men jag avbokade precis min CE.

eld
Medlem
Skrivet av devilrat:

IGN Japan - 9.5/10
IGN Italy - 9.8/10
IGN Spain - 8.7/10

IGN - 6.8/10

Som när man bygger något, man mäter 4 gånger och väljer resultatet som sticker ut mest

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Ganska stort hopp från ”ett enformigt, pretentiöst skitspel” till ”5/5” och recensionen förklarade aldrig vad det var som orsakade skiftet. Likes? Vägbyggande? Nej, skippar nog detta.

Det kan vara otroligt svårt att veta om ett spel faktiskt är bra. Speciellt när det är extremt påkostat och välbyggt.
Jag tror lite att det är en kejsarens nya kläder-situation vi har att göra med. Inte just denna recension specifikt utan "alla" tillsammans. Oftast kommer sanningen fram med tiden.

Avstängd
Skrivet av devilrat:

IGN Japan - 9.5/10
IGN Italy - 9.8/10
IGN Spain - 8.7/10

IGN - 6.8/10

Ja? antar dom helt enkelt är fans av fetch quests, och det får man ju vara såklart.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av anon_306295:

Det kan vara otroligt svårt att veta om ett spel faktiskt är bra. Speciellt när det är extremt påkostat och välbyggt.
Jag tror lite att det är en kejsarens nya kläder-situation vi har att göra med. Oftast kommer sanningen fram med tiden.

Jag ville ta höjd för det och väntade därför en vecka med att börja skriva om spelet. Däremellan rensade jag paletten genom att spela klart kampanjen i Modern Warfare.

Jag kan inte svara på om jag känner annorlunda om ett år eller två så klart, men recensionen bygger på tankar som jag hunnit landa i. Om det "mejkar sense" som det heter på svengelska.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Inaktiv
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag ville ta höjd för det och väntade därför en vecka med att börja skriva om spelet. Däremellan rensade jag paletten genom att spela klart kampanjen i Modern Warfare.

Jag kan inte svara på om jag känner annorlunda om ett år eller två så klart, men recensionen bygger på tankar som jag hunnit landa i. Om det "mejkar sense" som det heter på svengelska.

Makes sense och låter bra. Ändrade mitt inlägg lite för menar inte din recension specifikt utan mer situationen kring spelet.

Avstängd

Världen man ser i screenshots ser ju ganska same-same ut, berglandskap.

Det jag gillar i open world spel är ju att färdas för att se varierande landskap och kulturer, då känns det som man färdats och som att man är på en intressant resa med mystik osv. jag får inte det intrycket här alls. inte tror jag man kommer till tropiska regnskogar och träsk till öknar och eller djupa skogar. Vad finns det ens för intressant att hitta i den här världen, finns det ens loot (något som gör open world spel kul och ger en orsak att utforska osv)?

Nej detta verkar urtrist om man är ett fan av open world spel.. men jag kanske missat nått.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Världen man ser i screenshots ser ju ganska same-same ut, berglandskap.

Det jag gillar i open world spel är ju att färdas för att se varierande landskap och kulturer, då känns det som man färdats och som att man är på en intressant resa med mystik osv. jag får inte det intrycket här alls.

Titta på videon från Digital Foundry som finns i en annan av dagens nyheter på FZ.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Harmond:

Världen man ser i screenshots ser ju ganska same-same ut, berglandskap.

Det jag gillar i open world spel är ju att färdas för att se varierande landskap och kulturer, då känns det som man färdats och som att man är på en intressant resa med mystik osv. jag får inte det intrycket här alls. inte tror jag man kommer till tropiska regnskogar och träsk till öknar och eller djupa skogar. Vad finns det ens för intressant att hitta i den här världen, finns det ens loot (något som gör open world spel kul och ger en orsak att utforska osv)?

Nej detta verkar urtrist om man är ett fan av open world spel.. men jag kanske missat nått.

Jag gav ju Greedfall en del skit för att miljöerna var trista, så jag vill motivera varför jag känner annorlunda den här gången.

Du kommer mycket riktigt inte att hitta regnskogar eller lummiga träskmarker. Det pendlar mellan öppna fält, steniga partier, sumpmark, marsliknande delar, stadsruiner och vidsträckta, snötäckta berg.

Variationen kommer från det faktum att vegetation och topografi förändrar hur man tar sig an världen. Det ser en smula enformigt ut men känns varierat. Tyvärr kan jag inte sätta en kontroll i handen på dig, men det hade varit det lättaste sättet att förklara vad jag menar.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Gnällkuk
Skrivet av devilrat:

IGN Japan - 9.5/10
IGN Italy - 9.8/10
IGN Spain - 8.7/10

IGN - 6.8/10

Kan det vara något så radikalt som fyra olika personer som gjort recensionerna?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tack för recensionen. Nu vet jag säkert att jag inte ska köpa det.

Medlem

Mycket trevlig recension Gurra!

Spelet ser riktigt intressant ut och jag kommer "most def" köpa det. Tror det blir i slutet av november eller i december dock. Nu i november ska jag handla Star Wars Jedi: Fallen Order till Steam.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@Gustav Höglund

Förlåt om jag kommer med en fråga till. Men när ni gör recensioner brukar ni då t.ex tänka på olika typer av spelare? Ett exempel är väl att ni har tid att sitta och tänka på saker i spelen pga att man spelar igenom det under någon vecka (mer sammanhängande). Medans en "normal" spelare kanske sitter med ett spel 2 - 3 månader och samtidigt jobbar eller umgås med familjen m.m. Finns det då en risk att folk tröttnar på spelen och därför inte gillar dem då? Med resultatet att recensenten och spelarna ger olika omdömen. Är det något ni väger in? Kanske blir svårt.

Medlem

Fan, kommer vara jobbigt att vänta i sju månader tills man får spela detta på PC.

Skrivet av NordhNet:

Hehe minst sagt
Lite för kort speltid dock. Hade man frågat mig vad jag tyckte om witcher 3 en timme in så hade jag nog visat samma min

Och så är det. Oj vad många spel jag hade missat om jag slutat efter någon timme med mina tankar "Vad är detta för skit?".

Skriv svar