Både Steam och Epic Game Store uppdaterar gränssnittet

Robot
Både Steam och Epic Game Store uppdaterar gränssnittet

Valve bjuder på en skarp version av sitt uppdaterade bibliotek.

#epic-game-store, #steam, #nyhetstips


Medlem

Tycker det är skitkasst, så mycket usel information, långsamt, drar asmycket RAM, lagrar en enorm mängd data och bilder, sen är det inte särskilt vackert heller. De tog bort "small mode" också (men går att få fram igen genom startparameter).

Åh nej, hatar det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gen
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Tycker det är skitkasst, så mycket usel information, långsamt, drar asmycket RAM, lagrar en enorm mängd data och bilder, sen är det inte särskilt vackert heller. De tog bort "small mode" också (men går att få fram igen genom startparameter).

Du pratar om EGS nu?

Medlem

Jag gillar det. (Steam)


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Gen:

Du pratar om EGS nu?

Nä, där är det tvärt om när det gäller information, de har tex. lagt speltiden i en undermeny istället för i själva listan, däremot är UIn mycket mer stilren (lite som Metro for Steam gör)... Men det är också rätt långsamt, men nog ändå snäppet snabbare (inte med alls mycket) än Steam.

Man undrar ju vad det är för fel på UI och UX designers... Allting ska vara stora knappar sk. "Tiles" och inget program ska fungera ordentligt med Aero snap etc.

Medlem

mycket bättre nu än det nästan DOS gränsnittet som var förut.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Bra


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Tycker det är skitkasst, så mycket usel information, långsamt, drar asmycket RAM, lagrar en enorm mängd data och bilder, sen är det inte särskilt vackert heller. De tog bort "small mode" också (men går att få fram igen genom startparameter).

En chrome flik drar lika mycket ram som nya steam drar.

Medlem
Skrivet av erson:

En chrome flik drar lika mycket ram som nya steam drar.

Beror helt på vad för webbsida du har öppen i fliken samt hur många spel du har i din spellista. Har sett folk rapportera att Steam tar över 1Gb RAM med nya uppdateringen.

Medlem

Föredrar starkt Steams nya gränssnitt. Filtrering av spel baserat på tags, collections som känns utförligt implementerade, tillgång till fler element inom respektive spels sida i Library och generellt en fräsch känsla, gamla gränssnittet var ganska daterat.

De relativt negativa aspekterna är att det nya gränssnittet är kopplat till Steam Client WebHelper vilken även kör Steam Friends och diverse element i Steam Overlay när man spelar, dessa har en tendens att strula för mig vilket gör att jag ibland måste döda processerna för att ens komma in i mitt library vilket i sin tur även startar som Steam Friends och stänger ner eventuella webbläsare jag har uppe i Overlayen.
Detta har blivit mycket stabilare med tiden och jag har de senaste två veckorna märkt av drastiska förbättringar, det gick från att vara problematiskt varje gång jag startade ett spel till max en gång i veckan, om ens det.

Denna förändring uppvisar även att Valve satsar mer på att vidareutveckla sin klient istället för att låta den stagnera likt tidigare form där man var, mer eller mindre, tvungen att använda ett tredje-parts modifierat gränssnitt för att det skulle kännas som att man inte var fast i tidigt 2000-tal.

Medlem
Skrivet av Superfly74:

mycket bättre nu än det nästan DOS gränsnittet som var förut.

Nästan DOS gränsnittet? Inte ens som ett skämt kommer Steam i närheten av att ha sett ut dom DOS

Medlem

Gillar nya Steam-gränssnittet, bra mycket bättre än det gamla, imo.

Medlem

Vafan har de gjort med steam biblioteket? Tagit bort funktionalitet - meh.

Jag vill lista mina installerade spel i de kategorier de tillhör.
Nu verkar det som att jag bara kan göra endera åt gången. Kasst. -.-

Jag saknar redan raderna med text... Så otympligt med stora ikoner med undermenyer.
Jag sitter på en PC, inte en jäkla konsol!

Ge mig en detaljerad lista på ENDAST mina installerade spel.
Inga jäkla "specialcollections". Inga filter som nollställs hela tiden.
Hur svårt ska det vara? xD

Edit:
Och när jag startar om Steam så defaultar biblioteket till deras framsida som ser ut som en konsol-shop. Förhelvette xD


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Vafan har de gjort med steam biblioteket? Tagit bort funktionalitet - meh.

Jag vill lista mina installerade spel i de kategorier de tillhör.
Nu verkar det som att jag bara kan göra endera åt gången. Kasst. -.-

Jag saknar redan raderna med text... Så otympligt med stora ikoner med undermenyer.
Jag sitter på en PC, inte en jäkla konsol!

Man kan lista spelen i olika egna namngivna kategorier. Eller hur menar du?

Har kört detta sedan beta perioden började. I början var det lite ovant men nu känns det naturlisch.
Fast jag gillade den gamla looken också. Borde finnas ett val på vilken man vill använda.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@Shimo: Nej dem har inte tagit bort någonting.
Du kan fortfarande se dina se dina egna kategorier/samlingar. Klicka på drop-down knappen under sökrutan. Sedan kryssa i "group by collection" (har mitt Steam på engelska. Vet inte vad det står på Svenska).
Då får du tillbaka dina egna kategorier, precis som förr.

Medlem

@CARTMAN: Ja, kunde göra en "dynamisk lista". Men den är otroligt klumpig. Lägger sig som en lista bland alla andra, och råkar jag gå ifrån den så måste jag scrolla ner till den bland alla mina icke installerade spel... Så otroligt klumpigt.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

@Dr904: Ja, fast det är ALLA spel. Inte bara de som är installerade...
Och hela höger panel är onödigt oöversiktlig och konsol-inspirerad med sina kortlika-ikoner.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Vafan har de gjort med steam biblioteket? Tagit bort funktionalitet - meh.

Jag vill lista mina installerade spel i de kategorier de tillhör.
Nu verkar det som att jag bara kan göra endera åt gången. Kasst. -.-

Jag saknar redan raderna med text... Så otympligt med stora ikoner med undermenyer.
Jag sitter på en PC, inte en jäkla konsol!

Ge mig en detaljerad lista på ENDAST mina installerade spel.
Inga jäkla "specialcollections". Inga filter som nollställs hela tiden.
Hur svårt ska det vara? xD

Small mode verkar vara något du skulle gilla. Du aktiverar det genom att lägga till +open steam://open/minigameslist i steamgenvägen på målfältet. Däremot så finns det stor risk att det tas bort helt inom kort.

Edit: Hah, går till och med att klicka på den länken och Steam öppnas i small mode.

Medlem

@Fiddi: Underbart - Jag kan sortera listan som sig bör igen!
Tyvärr så verkar en inte komma åt butiken i det tillståndet?
Jag håller mig nog där så länge jag får.

Tack!

#resist


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:

@Fiddi: Underbart - Jag kan sortera listan som sig bör igen!
Tyvärr så verkar en inte komma åt butiken i det tillståndet?
Jag håller mig nog där så länge jag får.

Tack!

#resist

Nä, forum och affär går inte att komma åt i det läget utan att gå ur small mode. Men både affär och forum fungerar ju ofantligt mycket bättre i en vanlig webbläsare gentemot direkt i Steam, så är väl ingen särskilt stor förlust.

Medlem

@Shimo:

Medlem

@rigge: OK, Lite bättre. Men höger panel är Pesten fortfarande


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Gen
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nä, där är det tvärt om när det gäller information, de har tex. lagt speltiden i en undermeny istället för i själva listan, däremot är UIn mycket mer stilren (lite som Metro for Steam gör)... Men det är också rätt långsamt, men nog ändå snäppet snabbare (inte med alls mycket) än Steam.

Man undrar ju vad det är för fel på UI och UX designers... Allting ska vara stora knappar sk. "Tiles" och inget program ska fungera ordentligt med Aero snap etc.

Får kolla själv sen. Faktiskt lirat The Outer Worlds på Xbox Beta (PC) den senaste tiden och innan det blev det FarCry New Dawn på Uplay och innan det körde jag lite World War Z på EGS så har inte rört Steam på ett tag.

Medlem
Skrivet av Gen:

Får kolla själv sen. Faktiskt lirat The Outer Worlds på Xbox Beta (PC) den senaste tiden och innan det blev det FarCry New Dawn på Uplay och innan det körde jag lite World War Z på EGS så har inte rört Steam på ett tag.

Riktigt bra spel det, Outer Worlds. Har själv inte provat Far Cry New Dawn, men femman var väldigt rolig i coop (speciellt fisket ).

Medlem

Steam ser dock fortfarande ut som skit om man inte kör nåt nice skin som tex Pixelvision.

Denna versionen funkar med det nya biblioteket: https://github.com/somini/Pixelvision2

EGS ser lika förjävligt ut, men har bara en bråkdel av funktionaliteten..

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Steam ser dock fortfarande ut som skit om man inte kör nåt nice skin som tex Pixelvision.

Denna versionen funkar med det nya biblioteket: https://github.com/somini/Pixelvision2

Stort tack för tipset! Senaste version av Steam är ett sår.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Tycker det är skitkasst, så mycket usel information, långsamt, drar asmycket RAM, lagrar en enorm mängd data och bilder, sen är det inte särskilt vackert heller. De tog bort "small mode" också (men går att få fram igen genom startparameter).

Drar steam mycket mer ram än motsvarande konkurrenter för dig? Om vi bortser från small mode som jag också tycker borde få vara kvar så tar steam ungefär samma mängd som origin och battlenet för mig. Beror nog på hur många spel man har synliga på varje plattform eftersom den laddar bilderna som du säger men såhär mycket minne drar det på min dator.

Steam: 21 installerade spel i library fliken 330 MB
Origin: 1 installerat spel i My game library fliken 286 MB
Battlenet: 3 installerade spel, overwatch markerat 260 MB

Battlenet har ju animerad reklam och trailers ibland på sina flikar så den kan dra iväg högre i ramanvändning om man inte stänger ner klienten när man spelar. Steam drar iväg på liknande sätt om jag går till halloween sales event sidan. För där laddar den både bilder för alla spelen och en livestream högst upp på sidan. Men i library mode på dom 3 klienterna jag använder så verkar dom alla ligga runt mellan 250-350MB.

Gen
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Riktigt bra spel det, Outer Worlds. Har själv inte provat Far Cry New Dawn, men femman var väldigt rolig i coop (speciellt fisket ).

Har du lirat FC5 har du lirat FCND Skillnaden är att ND är kortare och att det är mer fokus på att uppgradera bas och saker i basen, plus att fienden har "styrkenivåer" och vapen likaså. Krångel för ett annars väldigt kort spel

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Drar steam mycket mer ram än motsvarande konkurrenter för dig? Om vi bortser från small mode som jag också tycker borde få vara kvar så tar steam ungefär samma mängd som origin och battlenet för mig. Beror nog på hur många spel man har synliga på varje plattform eftersom den laddar bilderna som du säger men såhär mycket minne drar det på min dator.

Steam: 21 installerade spel i library fliken 330 MB
Origin: 1 installerat spel i My game library fliken 286 MB
Battlenet: 3 installerade spel, overwatch markerat 260 MB

Battlenet har ju animerad reklam och trailers ibland på sina flikar så den kan dra iväg högre i ramanvändning om man inte stänger ner klienten när man spelar. Steam drar iväg på liknande sätt om jag går till halloween sales event sidan. För där laddar den både bilder för alla spelen och en livestream högst upp på sidan. Men i library mode på dom 3 klienterna jag använder så verkar dom alla ligga runt mellan 250-350MB.

Steam drar mer än Uplay och Origin för mig, drar mer än Epic Store också (men det är nytt, det gjorde inte Steam innan).

På Steam har jag 6 spel installerade, med 150-200 i listan. Drar ca: 4-500Mb (på lägsta inställningar för biblioteksvyn).
Uplay är 1-2 installerade, 20-tal i listan, runt 300Mb.
Origin samma som Uplay.
Epic, 1 spel, 30-något i listan, 2-250Mb.

Battlenet har jag inte.

Steam drar även ganska mycket CPU (även på prestandaläget som finns tillgängligt), Origin tar mest av de alla.

Skrivet av Gen:

Har du lirat FC5 har du lirat FCND Skillnaden är att ND är kortare och att det är mer fokus på att uppgradera bas och saker i basen, plus att fienden har "styrkenivåer" och vapen likaså. Krångel för ett annars väldigt kort spel

Ah, okej, då missar jag nog inget

12
Skriv svar