Call of Duty: Modern Warfare recensionsbombas av ryssar

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det skulle räknas som extremt kontroversiellt om man skulle spela FPS-spel som tysk under WW2 och springa runt och skjuta allierade soldater...

Det var ju exakt det man fick göra i Battlefield V i The Last Tiger. Det strök med en väldans massa jänkare i Köln 1945 när jag spelade.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv tyckte jag det var väldigt osmakligt att pissa på de norska kommandosoldaternas minne genom att låta någon annan göra deras uppdrag. Men feminism > fakta, amirite?

Det är i och för sig inte första gången det händer (samma uppdrag, fast med amerikaner har gjorts i Medal of Honor och Enemy Front) och Battlefield V innehåller fler historiska fel än så (Fallskärmsjägare vid Narvik, SBS i Nordafrika innan de ens bildats o.s.v.). Detta är dock inget unikt för Battlefield V. Alla Call of Duty-spel som handlar om andra världskriget har haft liknande fel. I det senaste är 1st Infantry Division med i Paris och Remagen trots att det var två helt andra divisioner som slogs där. I första Call of Duty sprängde SAS dammarna vid Eder och sänkte Tirpitz. I verkligheten var det bombplan från RAF som gjorde båda de sakerna. O.s.v.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det är i och för sig inte första gången det händer (samma uppdrag, fast med amerikaner har gjorts i Medal of Honor och Enemy Front) och Battlefield V innehåller fler historiska fel än så (Fallskärmsjägare vid Narvik, SBS i Nordafrika innan de ens bildats o.s.v.). Detta är dock inget unikt för Battlefield V. Alla Call of Duty-spel som handlar om andra världskriget har haft liknande fel. I det senaste är 1st Infantry Division med i Paris och Remagen trots att det var två helt andra divisioner som slogs där. I första Call of Duty sprängde SAS dammarna vid Eder och sänkte Tirpitz. I verkligheten var det bombplan från RAF som gjorde båda de sakerna. O.s.v.

Men de andra spelen är ju inte lika tuffa att klaga på, för där är det ju ingen feminism som i BFV!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Skrivet av Vojvoda:

Krim tillhörde sig vare Ukraina eller Ryssland under denna tid då Krim var under kontrakt från Sovjet tiden som sedan gick ut och folket fick rösta vem de ville tillhöra och det blev ja, du vet, majoritet i Krim är rysk talande samt ja, vill tillhöra Ryssland och inte Ukraina.

Nej, det fanns inget kontrakt. Krim är/var inget Hong Kong. Krim har officiellt tillhört Ukraina sedan 1957 då Sovjet beslöt att halvön skulle tillhöra Ukraina. Ryska federationen är inte Sovjetunionens efterträdare och har inget anspråk på Sovjets tidigare landområden. Krim var en ukrainsk angelägenhet som Ryssland inte hade någon rätt att lägga sig i. Ryssland ska ge fan i att ha sina intressesfärer och hålla sig inom sina egna landsgränser. Svårare än så är det inte.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Men de andra spelen är ju inte lika tuffa att klaga på, för där är det ju ingen feminism som i BFV!

Nej, man börjar ju undra om det inte är så. Jag störde mig själv väldigt mycket på Nordlys i Battlefield V. Delvis p.g.a. att det var en kvinna men betydligt mer för att uppdraget inte på något sätt liknade det som hände i verkligheten. I verkligheten var det en grupp kommandosoldater och inte en enda person dog.

Saker liknande Nordlys återfinns, som sagt, i alla FPS-spel om andra världskriget jag spelat. Det är påhittade slag, fel datum, fel förband, fel vapen/fordon/uniformer etc.

Det är dock rätt kul att se vad folk stör sig på. När den där okända trailern till Battlefield V släpptes så störde sig de flesta på kvinnan med protes. Själv störde jag mig betydligt mer på hur actionfilmsmässig trailern var och framförallt på att man använde V1-bomber taktiskt (tvivlar på att det någonsin skedde eller ens var möjligt). Jag störde mig för all del även på proteskvinnan, men mest för att hon hade ett prickskyttegevär. Brittiska kvinnor deltog i strid i andra världskriget (i form av SOE-agenter) och protesen ifråga ser ut som att vara just från 40-talet. Däremot så skulle en soldat med protes knappast ha ett precisionsvapen. Vladimir Pennikoff (grundaren av Popski's Private Army) hade en liknande protes men fick nöja sig med att panga med en pustol.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nej, det fanns inget kontrakt. Krim är/var inget Hong Kong. Krim har officiellt tillhört Ukraina sedan 1957 då Sovjet beslöt att halvön skulle tillhöra Ukraina. Ryska federationen är inte Sovjetunionens efterträdare och har inget anspråk på Sovjets tidigare landområden. Krim var en ukrainsk angelägenhet som Ryssland inte hade någon rätt att lägga sig i. Ryssland ska ge fan i att ha sina intressesfärer och hålla sig inom sina egna landsgränser. Svårare än så är det inte.

Uttala dig inte i ämnet, där du har 0 koll, bara ett vänlig tips


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Men de andra spelen är ju inte lika tuffa att klaga på, för där är det ju ingen feminism som i BFV!

Historierevisionism är vidrig, var den än visar sitt fula tryne. BFV är bara det senaste alstret.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Historierevisionism är vidrig, var den än visar sitt fula tryne. BFV är bara det senaste alstret.

Du var m.a.o. lika upprörd över varje Call of Duty och Medal of Honor i andra världskrigsmiljö som du är över Battlefield V?

Medlem
Skrivet av Popski:

Du var m.a.o. lika upprörd över varje Call of Duty och Medal of Honor i andra världskrigsmiljö som du är över Battlefield V?

Om jag hade varit upplyst vid tillfällena de släpptes så hade jag varit lika förbannad då, ja. Jag tycker det är helt fel att skriva om historian i spel utan att upplysa att spelet är löst baserat på en viss tidsepok, eftersom ungar nuförtiden tar spel som fakta. Det är bara ännu en inkörningsport för politisk indoktrinering, och det klarar vi oss utan.

Skrivet av Freywiind:

Uttala dig inte i ämnet, där du har 0 koll, bara ett vänlig tips

Med tanke på din uttömmande post som motbevisade allt han sade, så tror vi på dig nu.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag hade varit upplyst vid tillfällena de släpptes så hade jag varit lika förbannad då, ja. Jag tycker det är helt fel att skriva om historian i spel utan att upplysa att spelet är löst baserat på en viss tidsepok, eftersom ungar nuförtiden tar spel som fakta. Det är bara ännu en inkörningsport för politisk indoktrinering, och det klarar vi oss utan.

Med tanke på din uttömmande post som motbevisade allt han sade, så tror vi på dig nu.

Var lite upptagen vid tillfälle, ge mig ett par timmar eller googla och hitta informationen själv det är inte svårt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Historierevisionism är OK med BF, så varför inte CoD?

Skrivet av anon_306295:

Det "fula" är väl inte historierevisionism i sig utan i det här fallet att man i spelets kontext anklagar Ryssland för något som USA var ansvariga för, skulle jag gissa.

"Historierevisionism" i skjutSPEL... Tar ni biologilektioner från Goat Simulator också?

Jag fattar vinken men vem tar seriöst COD-spel som seriösa historielektioner?

Medlem
Skrivet av AplAy:

"Historierevisionism" i skjutSPEL... Tar ni biologilektioner från Goat Simulator också?

Jag fattar vinken men vem tar seriöst COD-spel som seriösa historielektioner?

Många ungdomar. Det är det stora problemet, samt att folk använder spel som indoktrinering.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Många ungdomar. Det är det stora problemet, samt att folk använder spel som indoktrinering.

Vilka ungdomar menar du är sig historia från actionspel? Om så verkligen är fallet så ligger problemet snarare i att de inte lärt sig källkritik. Om spel däremot får folk intresserade av historia och får dem att lääs på om kriget de spelat så är det utmärkt.

Gällande Battlefield V så är sp-kampanjen full med irriterande fel. Är väl egentligen bara den senare halvan (senegaleserna och tyskarna) som något så när är historiskt riktig. Även de innehåller dock en massa trams som är anakronistiska (höstlöv i södra Frankrike i augusti t.ex.). Spelet står dock inte ut gällande detta jämfört med andra actionspel om andra världskriget. Så länge spelet inte tutar i en allvarliga fel som att tyskarna skulle begått massakern i Katyn, att förintelselägren är en bluff eller att USA på egen hand vann kriget så ser jag ändå felen som relativt harmlösa (även om jag själv vägrar spela såna banor när jag varvar spelet).

Medlem

Det är alltid fascinerande att se hur många som som var helt okej med extremt orealistiska spel baserade på andra världskriget till det dök upp kvinnor eller färgade personer i dem. Då blev det plötsligt något det måste gnällas på så ofta det går.

Skrivet av Freywiind:

Var lite upptagen vid tillfälle, ge mig ett par timmar eller googla och hitta informationen själv det är inte svårt

Det tog visst lite längre tid än vad du bedömde. Behöver du hjälp i sökandet?


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar