Recension – Call of Duty: Modern Warfare

Medlem

Jag skulle jätte gärna vilja spela spelet men jag kan inte godhjärtat stödja Blizzard. Det går bara inte så jag avstår helt enkelt.

Skrivet av NuZ:

Nu var det ju mer ett konstaterande i ett chocktillstånd än en fråga jag gjorde. I ett ”live service spel” som lever i 1år för att mjölka ur pengar. Låter väl annorlunda när Activision Blizzard visar sitt sanna jag om någon månad sen när du kan köpa vapen med stats som i CoD mobile och riggade lootbox försäljningar 🤷‍♂️

En enkel sak som server browser och att man får hosta egna servrar skulle förlänga spelet markant. Nu kan de lika bra stänga ner de dedikerade servrarna när nästa spel släpps

Det är väl orättvist att recensera ett spel efter hur det kan se ut i framtiden i värsta fall?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

"- Plattformslåst läge"
Vad innebär detta? Missar jag det i texten eller?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Trouler:

"- Plattformslåst läge"
Vad innebär detta? Missar jag det i texten eller?

Ett spelläge är låst till PS4 i 1år (spelets livstid) tyvärr


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl orättvist att recensera ett spel efter hur det kan se ut i framtiden i värsta fall?

Tycker jag verkligen inte. Då de gjort det förut flera gånger tycker jag man bör vara mer försiktig. Välskriven recension men för mig låter det som sveriges största CoD fantast har skrivit den. Hade det sett annorlunda ut om det skrevs av någon som aldrig spelat ett cod förut? Inget om mtx i spelet förutom att det inte finns lådor (just nu), inget om alla felsteg i skiten som utgivarna gjort och för den delen endast en rad om att ett helt spelläge är platformslåst år 2019.

Inget ont alls om recensenten men kan vara bra att ta med det som är dåligt i spelet också. Basera betyget på spelet i helhet och mer saker än att just ”jag älskade det”.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ett spelläge är låst till PS4 i 1år (spelets livstid) tyvärr

Åh fan. Det har jag helt missat. Tack för svaret <3

Skrivet av NuZ:

Tycker jag verkligen inte. Då de gjort det förut flera gånger tycker jag man bör vara mer försiktig. Välskriven recension men för mig låter det som sveriges största CoD fantast har skrivit den. Hade det sett annorlunda ut om det skrevs av någon som aldrig spelat ett cod förut? Inget om mtx i spelet förutom att det inte finns lådor (just nu), inget om alla felsteg i skiten som utgivarna gjort och för den delen endast en rad om att ett helt spelläge är platformslåst år 2019.

Inget ont alls om recensenten men kan vara bra att ta med det som är dåligt i spelet också. Basera betyget på spelet i helhet och mer saker än att just ”jag älskade det”.

Nä, det blir rätt skevt om andra faktorer ska spela in i recensionen som inte är kopplat till upplevelsen av själva spelet där och då recensenten spelar det. Ska FZ då ändra betyget i efterhand när utvecklarna inte följer din dystopiska sejd eller kanske höja betyget på nästa spel i ordningen per automatik?


signatur

Viam inveniam aut faciam

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Nä, det blir rätt skevt om andra faktorer ska spela in i recensionen som inte är kopplat till upplevelsen av själva spelet där och då recensenten spelar det. Ska FZ då ändra betyget i efterhand när utvecklarna inte följer din dystopiska sejd eller kanske höja betyget på nästa spel i ordningen per automatik?

Nae de tycker jag inte de ska behöva göra. Men jag med betoning på jag uppskattar recensioner som tar tar upp helheten. Därför FZ är den främsta sidan jag läser på då de oftast skriver på det sättet. Så var inte fallet denna gång. Därför jag reagerar. Jag betonar åter igen, min åsikt och jag reagerade. Ni får gärna tycka om spelet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Nae de tycker jag inte de ska behöva göra. Men jag med betoning på jag uppskattar recensioner som tar tar upp helheten. Därför FZ är den främsta sidan jag läser på då de oftast skriver på det settet. Så var inte fallet denna gång. Därför jag reagerar. Jag betonar åter igen, min åsikt och jag reagerade. Ni får gärna tycka om spelet

Jag bryr mig inte om spelet, tyckte mest att det är en underlig utgångspunkt att sia om framtiden och sätta betyget efter vad man tror ska hända längre fram. Blir det inte som du säger så sitter inte heller du på helheten, vilket gör att du inte kan bedöma recensionen i sin helhet heller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Spelet är BEROENDEFRAMKALLANDE!

Vet inte sist jag ägde ett COD. Har mest spelat "BF V" och "Battlefront II" men har länge sneglat på detta då jag saknar det lite snabbare spelandet.

TD och andra mindre lägen är så jäkla kul så jag knappt kan sluta spela på kvällen. Så har det inte varit för sen tidigt 90-tal (nu är jag nästan 40 år!!!)

Har inte testat SP men det blir nog i helgen på min hemmabio med stor duk och projektor. Hoppas bli "blown away" ordagrant.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Jag bryr mig inte om spelet, tyckte mest att det är en underlig utgångspunkt att sia om framtiden och sätta betyget efter vad man tror ska hända längre fram. Blir det inte som du säger så sitter inte heller du på helheten, vilket gör att du inte kan bedöma recensionen i sin helhet heller.

Helheten är inte bara siffran. Man ska ta recensionen tsm siffran för att få helheten. Står tom. På FZ’s förklaring om betygen. Som jag skrev. Jag bryr mig lika mycket om texten som siffran. Var väldigt riktad recension, kändes lite som reklam. Som sagt, min åsikt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av NuZ:

Helheten är inte bara siffran. Man ska ta recensionen tsm siffran för att få helheten. Står tom. På FZ’s förklaring om betygen. Som jag skrev. Jag bryr mig lika mycket om texten som siffran. Var väldigt riktad recension, kändes lite som reklam. Som sagt, min åsikt

Anledningen varför det inte finns så mycket negativt nämnt om spelet, är att det just inte fanns så mycket negativt att säga. Tyckte storyn var svag och att de väljer att låsa spellägen, men inte mycket mer. Har gjort flera CoD-recensioner här, kan rekommendera att du läser alla om du är osäker på min vinkling.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skrivet av NuZ:

Helheten är inte bara siffran. Man ska ta recensionen tsm siffran för att få helheten. Står tom. På FZ’s förklaring om betygen. Som jag skrev. Jag bryr mig lika mycket om texten som siffran. Var väldigt riktad recension, kändes lite som reklam. Som sagt, min åsikt

Jo, visst, det är din åsikt. Men åsikter är till för att utmanas! Du bygger din åsikt till dels på dina egna obekräftade framtidsförutsägelser (negativa) och det finns ingen annan recensent i hela världen som kan förhålla sig till din egna påhittade uppfattning. Sedan använder du detta för att kritisera någon annan? Där blir det skevt och orättvist, så det är nog bäst att du skriver en egen recension om du vill ha något som speglar din egen uppfattning.

Sen är jag helt för att vissa spel skulle behövas recenseras på nytt längre fram utefter tillagt extramaterial om spelet bedöms ha förändrats långt från sitt ursprungliga skick.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag har inte spelat ett Cod sedan Black Ops 2. Detta var jag väl kanske lite nyfiken på men jag hade nog aldrig köpt det själv, fick en kod med ett RTX-kort.

För mig personligen är grafiken viktig i ett spel och jag gillar att kunna skruva upp alla reglage till elva och njuta av allt ögongodis. Jag hade inte koll på att spelet stödde Raytracing så jag blev extra glad när jag fick se det i inställningarna. Satte allt på max och ställde upp renderresolution till 125%.

Första uppdraget kände jag att det här ser ju riktigt bra ut! Uppdraget "Clean house" gillade jag bäst, när det övergår från cutscene till spel och karaktären satte ned foten i marken kunde jag inte annat än känna den där barnsliga förtjusningen och förundran igen. Spelet är så förbannat snyggt att titta på!

Det kraschade och hade sig i början. Vad som till slut verkade hjälpa för mig var att ställa ned överklockningen på gpu något lite. Sedan har det funkat bra förutom stuttering i cutscenes. Nvidia släppte en ny drivrutin alldeles nyss som kanske hjälpt till efteråt också.

Spelat igenom kampanjen och jag älskar uppdrag som "Clean house", de tilltalar mig mycket mer än de större striderna. Har bara prövat MP lite men gissar att jag inte kommer lägga så mycket tid på det. Att bli instakillad av folk som är hälften så gamla ger helt enkelt inte mersmak

Medlem

Dom patchade ju spelet iförrgår också, tror krascherna blev mindre iom det

Medlem

Spelat nu sen release och kan inget annat än att hålla med. Bästa CoD på länge. Vapen med tyngd i allt ifrån, skada, ljud och rekyl. Välkomnar verkligen stora matcher a la Battlefield. Fordonen behöver liter arbete men annars riktigt nära! Väldigt bra optimerat spel också. Kanske bästa släppet i år enligt mej.

Skrivet av Zidious G:

Såg nåt klipp där man smög nattetid i ett bostadshus med nåt Swat-team. Såg helt sinnessjukt verkligt ut. Det var länge sen man körde CoD nu och var lite sugen på detta men multiplayer såg typiskt CoD-aktigt vilket var det jag tröttnade på en gång i tiden.

Jag som jobbar med bildförstärkare kan inget annat än att hålla med. Nästan obehagligt verkligt när man raidar huset med skrikande barn och kvinnor. Ljudeffekterna och ögonen när man setter en 5.56 och mellan ögonen på någon är känns.

Medlem

Personligen tycker jag att man ska uppdatera recensionen om de nu bestämmer sig att lägga in mtx. Oftast förändras spelen så pass mycket. Om någon skulle i framtiden söka på mw så blir det en ganska fel bild på hur spelet ser ut. Dock kommer inte sp delen förändras men multiplayer delen kan bli helt annorlunda, t.ex om det nu kommer vapen lådor, tänker speciellt på extrem grinding osv. Men såklart allt återstår att se.

Moderator | Testpilot
Skrivet av noyart:

Personligen tycker jag att man ska uppdatera recensionen om de nu bestämmer sig att lägga in mtx. Oftast förändras spelen så pass mycket. Om någon skulle i framtiden söka på mw så blir det en ganska fel bild på hur spelet ser ut. Dock kommer inte sp delen förändras men multiplayer delen kan bli helt annorlunda, t.ex om det nu kommer vapen lådor, tänker speciellt på extrem grinding osv. Men såklart allt återstår att se.

Inte en helt dumt idé, men tanken är att recensionen berör release. Nu när många spel uppdateras frekvent är det svårt att gå tillbaka till recensionen och lägga till / ta bort saker hela tiden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Jo, visst, det är din åsikt. Men åsikter är till för att utmanas! Du bygger din åsikt till dels på dina egna obekräftade framtidsförutsägelser (negativa) och det finns ingen annan recensent i hela världen som kan förhålla sig till din egna påhittade uppfattning. Sedan använder du detta för att kritisera någon annan? Där blir det skevt och orättvist, så det är nog bäst att du skriver en egen recension om du vill ha något som speglar din egen uppfattning.

Sen är jag helt för att vissa spel skulle behövas recenseras på nytt längre fram utefter tillagt extramaterial om spelet bedöms ha förändrats långt från sitt ursprungliga skick.

Som jag skrev tidigare så var det ett chockartat konstaterande att detta fick en 4a medans ett spel gjort av ren passion och spelglädje än pengar fick en 3a som förövrigt är lätt värd en 4a. Årets bästa spel tsm RE2. Har inte sagt mer en så. Det jag säger är att texten låter som reklam. Utan några negativa kommentarer och inget om alla felsteg både serien och företaget gjort. Verkar som du inte förstår mig?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av erikcedervall:

Anledningen varför det inte finns så mycket negativt nämnt om spelet, är att det just inte fanns så mycket negativt att säga. Tyckte storyn var svag och att de väljer att låsa spellägen, men inte mycket mer. Har gjort flera CoD-recensioner här, kan rekommendera att du läser alla om du är osäker på min vinkling.

Ja jag förstår det och jag är helt med på det. Det är ju din åsikt och den är också viktig i texten. Blir oftast bättre och trevligare att läsa personliga texter. Tycker bara det låter lite som reklam (Är de det? Har de betalt er?) samt var väl en liten mening om att ett helt spelläge är plattformsexclusivt i 1år, ett helt år. Hela spelets livslängd. Sen att de i de senaste spelen lurat spelarna totalt. Inte en mening t.ex ”Försiktigt positiv till detta och hoppas att de har ändrat sig” eller liknande. Som tidigare skrivet, min personliga åsikt är att ett bra spel är inte bara häftigt och roligt, utan också gjort med passion för mediet. Nu känns de som min kommentar har fått hela tråden att spåra så ”signar” ut nu.

Ps. Tack för recensionen. Den var välskriven men för mig lät den fel. Endast min åsikt tydligen men endå min. Så inget illa menat. Ha en bra kväll!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kampanjen var ganska uppfriskande, men jag kände att den var en aning för kort, hade förväntat mig lite längre speltid.
Och rent designmässigt så har den också lite misstag, så som att man ganska tidigt blir knockad och kan då inte röra sig mer än huvudet. Fienden är strax ovanför mig och jag försöker frenetiskt "komma loss" så jag kan nita fanskapet, men designern har bestämmt att jag ska ligga där jag ligger. Så ok, jag lär mig att spelet kommer ha moment där jag inte får spela utan jag får bara titta på. Så när nästa liknande moment sedan händer lite längre in så satt jag och stirrade på skärmen obekvämt länge innan jag insåg att jag kunde titta åt sidan för att där få möjlighet att kunna flytta en sten. Så helt plötsligt bryter designern sina egna spelregler som den satt upp tidigare i spelet. ^^

Och jag är fortfarande osäker på om banorna hade ett begränsat antal fiender, eller om de återspawnade så fort jag dödat dem ända tills jag flyttat mig till en osynlig checkpoint. Kunde döda en hel armé och ändå kom det fler ända tills jag tröttnade och gick vidare. Hade hellre sett smartare AI i färre antal som gjort spelet svårt än att bli överröst av en dum AI som kom i vågor. Men förutom det så var kampanjen riktigt kul och mysig, jag rekommenderar den varmt.

Medlem

Haha för 10 år sedan hade man tyckt det var uselt att spelet inte hade modstöd och dedikerade servrar. Nu hyllas vad som mer eller mindre är en rehash av en reskin, pga grafiken inte längre är utdaterad, ljudet faktiskt håller AAA-nivå och att det inte finns lootlådor... än. AI:n är fortfarande patetisk simpel och fysiken mer eller mindre bara dekorativ, men eftersom det varit så länge nu bryr sig ingen längre.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Haha för 10 år sedan hade man tyckt det var uselt att spelet inte hade modstöd och dedikerade servrar. Nu hyllas vad som mer eller mindre är en rehash av en reskin, pga grafiken inte längre är utdaterad, ljudet faktiskt håller AAA-nivå och att det inte finns lootlådor... än. AI:n är fortfarande patetisk simpel och fysiken mer eller mindre bara dekorativ, men eftersom det varit så länge nu bryr sig ingen längre.

https://youtu.be/DaOgZwk9rN8

Lämnar över (får tråden att koka)fanan till dig!

Ps. Håller helt med dig. Skrev tidigare i tråden att server browser skulle va en bra sak


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Som jag skrev tidigare så var det ett chockartat konstaterande att detta fick en 4a medans ett spel gjort av ren passion och spelglädje än pengar fick en 3a som förövrigt är lätt värd en 4a. Årets bästa spel tsm RE2. Har inte sagt mer en så. Det jag säger är att texten låter som reklam. Utan några negativa kommentarer och inget om alla felsteg både serien och företaget gjort. Verkar som du inte förstår mig?!

Kanske jag som missförstår men jag tycker det framgår att du har förutfattade meningar om CoD och inte kan ta in att utvecklarna lyckats med något bra?

Ett spel kan vara skapat av hur mycket "ren passion och spelglädje" som helst (vilket jag misstänker att även utvecklarna för CoD också har plöjt ner i sitt spel) men nu tyckte Jonny Myrén att The Outer Worlds utvecklare inte nådde ända fram. Men Erik Cedervall tyckte att utvecklarna av CoD nådde till en högre nivå.

Betyder detta att The Outer Worlds fått lite mer passion och omtanke? Onekligen hade det då varit ännu bättre!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Warfighter320:

Jag spelade ut Storyn igår och skulle starta upp spelet idag och märkte att all data som jag hade spelat försvann?? någon som har varit med om samma sak i singelplayer???

Hade en del problem igår med att min progress i 2st MP missions som nollställdes.. inte roligt när man fått grinda så länge för dom där värdefulla Headshotsen..
Låg nått på forumet om att det är något strul med progress både i storyn och i Multi playern?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Kanske jag som missförstår men jag tycker det framgår att du har förutfattade meningar om CoD och inte kan ta in att utvecklarna lyckats med något bra?

Ett spel kan vara skapat av hur mycket "ren passion och spelglädje" som helst (vilket jag misstänker att även utvecklarna för CoD också har plöjt ner i sitt spel) men nu tyckte Jonny Myrén att The Outer Worlds utvecklare inte nådde ända fram. Men Erik Cedervall tyckte att utvecklarna av CoD nådde till en högre nivå.

Betyder detta att The Outer Worlds fått lite mer passion och omtanke? Onekligen hade det då varit ännu bättre!

Har inga förutfattade meningar om CoD. Plöjt många timmar i det. Hostade server för både 4an, waw och Black ops i flera år. Har åsikter om scam och loot lådor dock. Om man tittar på vad företagen vill med spelet så ja. Mjölka kossan eller kanske testa nå nytt i ett fantastiskt mjölkat medie.
PS. Vi har säkert skilda åsikter om PRIO också fast det ska bli bättre efter varje uppdatering?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nu blev jag ändå ganska sugen på detta. Hm. Kanske får bli att plocka upp ett ex ändå när man kommer hem från Polen. Eller är det billigare där kanske? Troligen inte. Lite oklart för mig hur mycket som kan spelas i couch coop, vill gärna se flickvännen som lyckades falla mellan bilarna i Overcooked sådär 5000 gånger försöka överleva lite klassiskt MW. Verkar som det varken går i operations eller multiplayer om jag förstått rätt, lite trist.

Medlem

Första CoD som jag köper sedan Modern Warfare 2. Riktigt nöjd med kampanjen! Visst är den kort - men den är väldigt välgjord och känns aldrig utdragen. Det är viktigare än några timmar extra.

MP är fartfyllt och håller hög kvalitet.

4/5

Medlem

Är det mindre killstreaks i MW än i andra COD spel eller är det lika mycket bullshit som dödar en vart man än är? Enda anledningen till varför jag verkligen inte gillat COD spel är alla killstreaks som dödar spelare som myror.

Medlem

Skönt! Är bitter efter Black Ops 4 och hoppas att detta blir det bästa på länge. Ser fram emot Ground War!

123
Skriv svar