Mössa inomhus?

@anon_306295: Jag tror "sticka ut" tolkas lite väl drastiskt. Tänk dig så här, en med högre status kan utan problem ha en kostym för 50 000 kr när personen går till en tillställning där de flesta andra har kostymer för en tiondel av det priset. Lite väl uppklätt och utmanande, men "sticker ut" inom de fastställda reglerna (De har kostymer på sig). Har personen en tillräckligt hög status så kommer det kanske vara okej (Det kommer alltid att vara onödigt provokativt att göra dessa snedtramp). Det kommer dock inte vara acceptabelt på något sätt att personen kommer i smoking eller, åt andra hållet, en hoodie och mjukisbyxor till tillställningen – oavsett vilken status personen har. Det kanske inte sker en reaktion direkt på tillställningen men det kommer att komma någon sorts reaktion.

Gruppen kommer alltid att sätta reglerna, en ledare kan aldrig sätta reglerna. En ledare måste leda inom gruppens regler, det är därför vi exempelvis oftast ser hur svårt det är att få bukt med skadliga vanor på arbetsplatser. En ledare som själv försöker sätta regler för gruppen kommer att förlora sin position och någon/några kommer att ta över rollen istället – alternativt skapa grupper i grupperna och i en sådan situation går det inte längre att återskapa gruppen som den var.

Även i fallet Charles Manson, som jag tror beskrivs som sektliknande familj, så var det gruppen som agerade. De här individerna lyckades bara hitta en person som förenade dem och tillsammans utvecklade dessa tankar om att dra igång ett raskrig.
Vad kommer du ta härnäst? Adolf Hitler? Du kanske tror att en karismatisk österrikare genom sin status kunde skapa ett diktatoriskt Nazityskland? Tyvärr, men så var det ju inte heller även om vissa gillar att förklara det så (vilket mest verkar vara för att inte gång på gång anklaga det tyska folket för brott mot mänskligheten). Eller kanske Jesus? Var det Jesus som skapade kristendomen? Eller var det apostlarnas arbete, långt efter Jesu död på korset, som lade grunden till en av våra världsreligioner?

Du kopplar ledarskap till någon sorts överlägsenhet. Jag påstår att det inte alls är kopplad till någon överlägsenhet. "Bäst lämpad" innebär INTE en överlägsenhet. En projektledare kan vara underlägsna ALLA i sin projektgrupp, helt enkelt är sämst på allt det som gruppen ska utföra under projektets gång men ändå tillåts leda gruppen.

Det är tråkigt att du känner att min argumentation är oärlig och kanske är det så att du ligger närmre mig i vad du tycker och tänker. Men du uttrycker dig alldeles för drastiskt för att hamna där (så som jag uppfattar det) och kanske är det diskrepans mellan vad du tycker och hur du uttrycker vad du tycker. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? (Matteus 7:3)


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell:

Medlem

meh, tycker ingenting speciellt om det. Förutom att jag själv blir tok varm om huvudet om jag har mössa på mig inomhus, så jag fattar inte vad som är bekvämt med det bara.

Medlem

Jag har ofta mössa inomhus, utan att vara hipster.
Det finns tunna mössor som man inte svettas i.
Skönt att slippa fixa till håret, man kan säga att mössan är min frisyr.
Ni konservativa pensionärer som har problem med det, har ni problem med pojkar med för långt hår också? För små gossar ska väl ha kort hår?

Mössa FTW!

Skrivet av Leffe76:

Jag har ofta mössa inomhus, utan att vara hipster.
Det finns tunna mössor som man inte svettas i.
Skönt att slippa fixa till håret, man kan säga att mössan är min frisyr.
Ni konservativa pensionärer som har problem med det, har ni problem med pojkar med för långt hår också? För små gossar ska väl ha kort hår?

Mössa FTW!

Som sagt tidigare, det är förlåtligt att barn har mössa på sig inomhus så, för all del, fortsätt med det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Som sagt tidigare, det är förlåtligt att barn har mössa på sig inomhus så, för all del, fortsätt med det.

touché

Medlem

Första man lär sig i lumpen. Ingen keps inomhus.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Avstängd

@hannes.theorell: Mycket intressant perspektiv. Jag skall erkänna att jag själv har varit "offer" för ledarskapsparadigmet att "en ledare är som silvergorillan", dvs., stereotypiskt fysiskt störst, aggressivast och "alfa", innan jag fick hela paradigmet krossat såväl som hela skitsnacket om "alfa och beta" hos människor.

Nu är det förvisso extremt off-topic men vilka ansågs ingå i "gruppen+Hitler" som skapade dåtidens Nazityskland? Himmler och de andra snubbarna som man fick läsa om på historielektionerna mellan 6:an-9:an?

Jag tror att hela grejen med att enstaka personer tillskrivs stora historiska händelser ligger i människans natur att förenkla saker och ting ned till "A orsakade B" medan verkligheten är mer komplicerad som, "A -> Z samverkande på komplexa sätt och vis orsakade Å, Ä och Ö som i sin tur påverkade varandra".

Vad beträffar Steve Jobs så finns en annan komplex historia där som faktumet att han kunde sparka alla som sa emot honom (även om han bar mössa inomhus), så där fanns en tydlig makthierarki som möjliggjorde ett slags "dikaturliknande ledarskap" ("Obey me or die!") men det betyder inte att han skulle kunna vara "ledare" i alla situationer. I situationen där han förlorar sin "ledarskapsmakt" så skulle nog "gruppen/hans tidigare anställda" slänga ut honom som "the baby with the bath water".

Medlem

@BurningMan: Militärens regler gäller dock inte i resten av samhället

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

@BurningMan: Militärens regler gäller dock inte i resten av samhället

Syftades nog på ordning och reda. Hänsyn och respekt. Struktur och disciplin.
Verkar vara återkommande teman bland folk som ogillar mössa inomhus och motsatsen hos de som tycker mössa inomhus är okej.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Syftades nog på ordning och reda. Hänsyn och respekt. Struktur och disciplin.
Verkar vara återkommande teman bland folk som ogillar mössa inomhus och motsatsen hos de som tycker mössa inomhus är okej.

Precis. Mitt fel att inlägget var lite otydligt, men ja jag syftar på iaf det sistnämnda struktur och disciplin. Kan också benämnas som vett och etikett


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Inaktiv
Skrivet av BurningMan:

Precis. Mitt fel att inlägget var lite otydligt, men ja jag syftar på iaf det sistnämnda struktur och disciplin. Kan också benämnas som vett och etikett

Helt enig!

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Precis. Mitt fel att inlägget var lite otydligt, men ja jag syftar på iaf det sistnämnda struktur och disciplin. Kan också benämnas som vett och etikett

Ser inte hur det är varken ostrukturerat eller odiciplinerat med mössa. Struktur? Hur menar du där? Och diciplin handlar väl om lydnad. Men finns det ingen regel att bryta så kan man ju inte vara odiciplinerad. I lumpen fick man inte ha mössa inomhus. Det var en regel. Då är det klart det är odiciplinerat att bryta mot det. Det gjorde jag heller inte när jag gjorde lumpen. Hade aldrig några diciplinärenden mot mig. Betedde mig alldeles utmärkt där.

Att dra in hur militären gör ser jag som helt ovidkommande.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Ser inte hur det är varken ostrukturerat eller odiciplinerat med mössa. Struktur? Hur menar du där? Och diciplin handlar väl om lydnad. Men finns det ingen regel att bryta så kan man ju inte vara odiciplinerad. I lumpen fick man inte ha mössa inomhus. Det var en regel. Då är det klart det är odiciplinerat att bryta mot det. Det gjorde jag heller inte när jag gjorde lumpen. Hade aldrig några diciplinärenden mot mig. Betedde mig alldeles utmärkt där.

Att dra in hur militären gör ser jag som helt ovidkommande.

Snart ses det väl som normalt att inte ta i hand när man möter nya människor. En "sup brah" blir standard i framtiden. Fan va fint!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Snart ses det väl som normalt att inte ta i hand när man möter nya människor. En "sup brah" blir standard i framtiden. Fan va fint!

Kanske det. Om det blir standard ser jag inte hur det skulle vara ett problem iofs. Men fram tills dess så tar jag i hand, som är standarden just nu.

Inaktiv

@Nioreh: Fast du tycker inte att "ingen mössa inomhus" är standard? Förutom på finmiddag eller bröllop? Eller inte ens då!?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

@Nioreh: Fast du tycker inte att "ingen mössa inomhus" är standard? Förutom på finmiddag eller bröllop? Eller inte ens då!?

Nej det är inte standard. Åtminstone inte längre. Lika lite som det är standard att niga och bocka, eller kalla äldre för Ni.

Dessutom har jag redan sagt massa gånger att jag inte har problem att följa klädkod om sådan råder. Jag har inte keps på bröllop, eller om jag klär upp mig i allmänhet. Men det tillhör min vardagsklädsel.

Skrivet av AplAy:

@hannes.theorell: Mycket intressant perspektiv. Jag skall erkänna att jag själv har varit "offer" för ledarskapsparadigmet att "en ledare är som silvergorillan", dvs., stereotypiskt fysiskt störst, aggressivast och "alfa", innan jag fick hela paradigmet krossat såväl som hela skitsnacket om "alfa och beta" hos människor.

Nu är det förvisso extremt off-topic men vilka ansågs ingå i "gruppen+Hitler" som skapade dåtidens Nazityskland? Himmler och de andra snubbarna som man fick läsa om på historielektionerna mellan 6:an-9:an?

Jag tror att hela grejen med att enstaka personer tillskrivs stora historiska händelser ligger i människans natur att förenkla saker och ting ned till "A orsakade B" medan verkligheten är mer komplicerad som, "A -> Z samverkande på komplexa sätt och vis orsakade Å, Ä och Ö som i sin tur påverkade varandra".

Vad beträffar Steve Jobs så finns en annan komplex historia där som faktumet att han kunde sparka alla som sa emot honom (även om han bar mössa inomhus), så där fanns en tydlig makthierarki som möjliggjorde ett slags "dikaturliknande ledarskap" ("Obey me or die!") men det betyder inte att han skulle kunna vara "ledare" i alla situationer. I situationen där han förlorar sin "ledarskapsmakt" så skulle nog "gruppen/hans tidigare anställda" slänga ut honom som "the baby with the bath water".

Det finns ju kilometervis med bokhyllor som försöker förklara hur Nazityskland kunde uppstå. Vanligtvis, vad jag hittills läst i alla fall, vill de flesta forskare undvika att peka brett på tyskarna och istället peka ut en liten grupp övertygade människor, som samlade fler och fler till sig tills de växte till en kritisk massa. Men för många historiker tycks detta vara dels en för simpel förklaring på fenomenet. Istället pekar de på att det fanns något i den tyska identiteten, som växt fram genom de 600 år av politisk och religiös turbulens som präglat landet, och som bara väntade på att mogna likt en blomma. Att det helt enkelt kvittade vilka som var de första "bladen" på blomman när den slog ut – det var oundvikligt att blomman skulle slå ut.

Angående Steve Jobs är det visserligen en komplex historia men det finns inget som pekar på att han på något sätt gick utanför då rådande företagskultur eller IT-kultur i USA. Både företagskulturen och IT-kulturen i USA har sina specifika kulturella uttryck och Steve Jobs tycktes inte sticka ut från de andra företagsledarna i hans bransch. När Steve Jobs representerade sitt företag valde han en svart polotröja, ett par blå jeans och ett par sneakers. Ungefär som andra företagsledare inom IT-branschen, ivrigt påhejade av populärkulturen som gärna förstärker de här kulturuttrycken. Sedan kickades han också från sitt arbete på Apple 1985 för att företagsledningen ogillade att han var för oberäknelig, särskilt i en ledande position.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Nioreh:

Nej det är inte standard. Åtminstone inte längre. Lika lite som det är standard att niga och bocka, eller kalla äldre för Ni.

Dessutom har jag redan sagt massa gånger att jag inte har problem att följa klädkod om sådan råder. Jag har inte keps på bröllop, eller om jag klär upp mig i allmänhet. Men det tillhör min vardagsklädsel.

Många äldre tar otroligt illa upp av att bli niad. "Ni" var något man sa till personer som inte betydde något för en eller var underordnade en. Helt enkelt en förolämpning mot den du tilltalar, för du sätter dig själv över personen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Nej det är inte standard. Åtminstone inte längre. Lika lite som det är standard att niga och bocka, eller kalla äldre för Ni.

Dessutom har jag redan sagt massa gånger att jag inte har problem att följa klädkod om sådan råder. Jag har inte keps på bröllop, eller om jag klär upp mig i allmänhet. Men det tillhör min vardagsklädsel.

Tycker heller inte det är fel på hemmafester, krogen/puben eller konserter och liknande där det är allmänt känt med "lax" klädkod.
Tror de flesta i tråden hade varit överrens om man bara varit mer tydlig med saker och ting.

"Seriösa" tillställningar som bröllop och finrestauranger är generellt sett som fel att ha mössa/keps på och det köper jag till 100% varför folk tycker det. Sen att man har på sig vad fan som helst på mindre seriösa evenemang är det nog ingen som egentligen har något emot.

I mitt arbete har jag keps/mössa på mig under nästan hela min tjänst (jobbar som lokförare) då man är ute mycket och meckar med lok och vagnar och under vissa månader på året är det väldigt fördelaktigt med huvudbonad. Denna keps/mössa har jag på mig överallt jag befinner mig förutom när jag går in på en restaurang eller liknande och då jag tar av mig den.

Hursomhelst så är det för mycket "jag tycker det är fel så du har fel och du är dum" i denna tråden. Tråkigt!

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Många äldre tar otroligt illa upp av att bli niad. "Ni" var något man sa till personer som inte betydde något för en eller var underordnade en. Helt enkelt en förolämpning mot den du tilltalar, för du sätter dig själv över personen.

Har ett minne från när jag gick i årskurs 5 där en av mina lärare frågade "Hur mår NI idag?" Varpå jag svarade "Vilka vi?" och han fortsatte med att förklara att det är så man tilltalar personer för att vara hövlig.
Detta är typ 30 år sedan och minnet sitter fortfarande som en smäck då det var ett så tydligt ställningstagande i vett och etikett.

Kom bara att tänka på det och det tillför egentligen ingenting till diskussionen gissar jag

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Hursomhelst så är det för mycket "jag tycker det är fel så du har fel och du är dum" i denna tråden. Tråkigt!

Tack för en bra sammanfattning

edit: Hela inlägget var för övrigt sansat och rationellt.

Inaktiv
Skrivet av Mauk:

Tack för en bra sammanfattning

edit: Hela inlägget var för övrigt sansat och rationellt.

Blir tyvärr ofta så online. Hade alla deltagare i tråden suttit öga mot öga och haft en sansad diskussion så hade ens poänger kommit fram tydligare och bättre och det hade inte resulterat i så mycket trams som denna tråd tyvärr blivit...

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@Pecman: Jag tror "sticka ut" tolkas lite väl drastiskt. Tänk dig så här, en med högre status kan utan problem ha en kostym för 50 000 kr när personen går till en tillställning där de flesta andra har kostymer för en tiondel av det priset. Lite väl uppklätt och utmanande, men "sticker ut" inom de fastställda reglerna (De har kostymer på sig). Har personen en tillräckligt hög status så kommer det kanske vara okej (Det kommer alltid att vara onödigt provokativt att göra dessa snedtramp). Det kommer dock inte vara acceptabelt på något sätt att personen kommer i smoking eller, åt andra hållet, en hoodie och mjukisbyxor till tillställningen – oavsett vilken status personen har. Det kanske inte sker en reaktion direkt på tillställningen men det kommer att komma någon sorts reaktion.

Gruppen kommer alltid att sätta reglerna, en ledare kan aldrig sätta reglerna. En ledare måste leda inom gruppens regler, det är därför vi exempelvis oftast ser hur svårt det är att få bukt med skadliga vanor på arbetsplatser. En ledare som själv försöker sätta regler för gruppen kommer att förlora sin position och någon/några kommer att ta över rollen istället – alternativt skapa grupper i grupperna och i en sådan situation går det inte längre att återskapa gruppen som den var.

Även i fallet Charles Manson, som jag tror beskrivs som sektliknande familj, så var det gruppen som agerade. De här individerna lyckades bara hitta en person som förenade dem och tillsammans utvecklade dessa tankar om att dra igång ett raskrig.
Vad kommer du ta härnäst? Adolf Hitler? Du kanske tror att en karismatisk österrikare genom sin status kunde skapa ett diktatoriskt Nazityskland? Tyvärr, men så var det ju inte heller även om vissa gillar att förklara det så (vilket mest verkar vara för att inte gång på gång anklaga det tyska folket för brott mot mänskligheten). Eller kanske Jesus? Var det Jesus som skapade kristendomen? Eller var det apostlarnas arbete, långt efter Jesu död på korset, som lade grunden till en av våra världsreligioner?

Du kopplar ledarskap till någon sorts överlägsenhet. Jag påstår att det inte alls är kopplad till någon överlägsenhet. "Bäst lämpad" innebär INTE en överlägsenhet. En projektledare kan vara underlägsna ALLA i sin projektgrupp, helt enkelt är sämst på allt det som gruppen ska utföra under projektets gång men ändå tillåts leda gruppen.

Det är tråkigt att du känner att min argumentation är oärlig och kanske är det så att du ligger närmre mig i vad du tycker och tänker. Men du uttrycker dig alldeles för drastiskt för att hamna där (så som jag uppfattar det) och kanske är det diskrepans mellan vad du tycker och hur du uttrycker vad du tycker. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? (Matteus 7:3)

Ja din argumentation är oärlig.

Du påstår att jag enligt forskningen har fel men sedan är du helt inkapabel till att visa eller ens formulera varför jag enligt forskningen har fel. Istället börjar du argumentera mot halmgubbar och skriva en massa blaj.

I ditt första stycke här är det samma sak. Poängen är inte att vad som helst blir okej för en med hög status. Poängen är att en med hög status kommer undan med mer.
Det handlar heller inte om vad en person med hög status bör göra eller oftast gör.
Även om en person kom till en tillställning i mjukiskläder kommer det i större grad accepteras om personen har hög status i gruppen.

Jag håller inte med om att en ledare aldrig sätter reglerna. Varje grupp är inte någon demokrati där man röstar om vad som är bäst.
Ibland krävs det att gruppen har tillit till att ledaren vet bäst. De kan t.ex. veta av erfarenhet att ledaren lett gruppen rätt innan.

Jag tror absolut Charles Manson varit ledande i att utveckla Manson-familjens världsbild. Allt sker inte gemensamt "av gruppen". Ibland kan en karaktär vara så mycket starkare än de andra att hans världsbild och sätt att göra saker på blir det som gäller.

Igen skapar du halmgubbar för att det blir enklare att argumentera emot. Jag har inte påstått och skulle heller aldrig påstå att Adolf Hitler ensamt skapade Nazityskland eller att Jesus skapade Kristendomen.

Bäst lämpad är en överlägsenhet. Personens lämplighet är överlägsen de andras i gruppen.

@anon_306295: Vad är det här för hittepå? Jag har väl aldrig påstått att grupper skulle vara demokratier? Nu får du nog vässa din läsning lite. Som om jag skulle påstå att du bestämt sagt att en grupp bara har en ledare, när vi bägge vet att det är mest sannolikt två eller fler ledare i en grupp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kan vi inte alla bara mötas halvvägs och ha pannband eller kalott inomhus??


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Kan vi inte alla bara mötas halvvägs och ha pannband eller kalott inomhus??

Det går inte! Har vi "alltid" gjort så måste vi så för alltid göra! Utan anledning!
Vi borde införa mer medeltida seder.

Medlem
Skrivet av Mauk:

Det går inte! Har vi "alltid" gjort så måste vi så för alltid göra! Utan anledning!
Vi borde införa mer medeltida seder.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Kro...

Var bättre förr

https://www.lodosemuseum.se/contentassets/6fdacd3d0f704eb5a20...

Bättre att bara skaffa en frisyr som ser ut som en mössa


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Du är inne på nåt där. Vi borde gå tillbaka till ett feodalt samhälle.

Medlem

Ser verkligen inte problemet. Om det sticker i folks ögon att någon har mössa på sig inomhus så är det annat folk det är fel på som lägger sig i. #backamössan


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Skriv svar