Starbreeze och Overkill återvänder till Payday 2 för ny dlc-satsning

Robot
Starbreeze och Overkill återvänder till Payday 2 för ny dlc-satsning

Det krisande företaget behöver pengar.

#overkill-software, #payday-2, #starbreeze


Medlem

låter vettigt

eld
Medlem
Citat:

Detta innebär att man bryter ett löfte, något Nermark inte hymlar med. Ultimate-utgåvan av Payday 2 kom med löftet om att alla dlc-paket därefter fram till nästa Payday skulle vara gratis. Så blir det alltså inte nu, och enligt Nermark är förklaringen att man vill framåt.

Falsk marknadsföring brukar man kalla det för.

https://web.archive.org/web/20190404040752/http://www.overkil...

"all future content will be released for free for anyone who owns PAYDAY 2"

Samma address går nu istället till:

http://www.overkillsoftware.com/games/payday2-legacy-collecti...

Medlem

Jag vet inte vad jag ska tycka om detta.
Dels är jag ett massivt Payday 2 fan som spelat spelet i nästan 2000 timmar och har alla achivements och därmed klarat av spelet.
Mer content så man kan spela igen är ju inte fel. Men att bryta på löftet att ALLT skulle vara gratis känns..... Jag förstår varför de gör de men det känns bara riktigt surt i munnen.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Riktigt damned if you do , damned if you dont scenario.

End jag kan se är väl om de bjuder de som köpt värsting utgåvan på en del DLC i 3an eller nått.

Medlem

att dom bryter löftet här är ju förståligt om man jämnför med ex fallout 76, här är ett företag det gick bra för med massa svindel och problem. och vill man ej köpa så visst. dock hade man ju kunnat bet om ursäkt.

Förstår dock logiken bakom det då dom behöver pengar för finansiera deras payday 3 arbete m.m

Ingen glad min men förståligt jämnfört med vad som hade hänt om andra AA företag med gott ställt om pengar hade gjort det.

tror nog inte dom bryter detta löftet med glädje gör nog rätt ont för dom.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Riktigt damned if you do , damned if you dont scenario.

End jag kan se är väl om de bjuder de som köpt värsting utgåvan på en del DLC i 3an eller nått.

Det skulle nog inte vara helt omöjligt. som tack för allt stöd och en fin gest.

FM-guru
F.d. Sisyr

Lätt att bli irriterad men vad ska dem göra? Blöder man pengar så får man ta till de medel som finns.

Medlem

Typ tvingade, hur skall företaget annars få in pengar. Hela iden pajade när det där zombiespelet inte sålde.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Typ tvingade, hur skall företaget annars få in pengar. Hela iden pajade när det där zombiespelet inte sålde.

Jo men det går inte, de sålde en produkt där alla framtida dlc ingick.

Det friade dom från att behöva göra mer dlc i framtiden, då det inte säger att det ska komma något mer dlc, men om det väl gör det så måste de ge ut det till alla som äger ultimate edition.

Som att strunta i att skicka ut en produkt man sålt, men att fortfarande sälja den för att man behöver pengarna.

Så det inte finns något tvivel om vad som såldes:
https://web.archive.org/web/20180420133734/http://store.steam...

Medlem

@eld: går inte?

Du menar att alla kommer hata dom om det inte blir så? =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

@eld: går inte?

Du menar att alla kommer hata dom om det inte blir så? =D

Går inte för att det bryter mot marknadsföringslagen, det är olagligt.

Eller ja, går och går, det går ju att dumpa aktier med hjälp av information som inte är publik ännu också.

Medlem
Skrivet av eld:

Går inte för att det bryter mot marknadsföringslagen, det är olagligt.

Eller ja, går och går, det går ju att dumpa aktier med hjälp av information som inte är publik ännu också.

Onödigt att vara så nitisk.
Det är ta betalt eller så finns inget Starbreeze kvar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Onödigt att vara så nitisk.
Det är ta betalt eller så finns inget Starbreeze kvar

Eventuell desperat försäljning av nytt payday 2 dlc kommer inte rädda starbreeze, payday 3 kommer inte hända hos starbreeze utan ordentlig investering, att ge upp ens konsumenträttigheter är inte värt det.

Nermark har varit Bo's högra hand ett bra tag, så han har varit delaktig i starbreeze slöseri av pengarna de mjölkade från sina kunder.

Spelföretag är inte konsumenternas vänner så de måste sluta behandla dom som det.

Medlem
Skrivet av eld:

Eventuell desperat försäljning av nytt payday 2 dlc kommer inte rädda starbreeze, payday 3 kommer inte hända hos starbreeze utan ordentlig investering, att ge upp ens konsumenträttigheter är inte värt det.

Nermark har varit Bo's högra hand ett bra tag, så han har varit delaktig i starbreeze slöseri av pengarna de mjölkade från sina kunder.

Spelföretag är inte konsumenternas vänner så de måste sluta behandla dom som det.

Det spelar väll ingen roll.
Det är fortfarande valet mellan att få mer från Starbreeze eller inte.
Det är ju tur man kan rösta med börsen och bara strunta i att köpa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Typ tvingade, hur skall företaget annars få in pengar. Hela iden pajade när det där zombiespelet inte sålde.

Och saken förbättras inte precis av att SkyBound hindrade dom från att sälja spelet mer och t.om. släppa patchar och resten av Säsong 2 av banor, story, karaktärer, vapen etc..
(Allt det där är dessutom färdigutvecklat men fortfarande stoppar SkyBound släppet av det).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Köpte "Ultimate Edition" i somras till PayDay 2. Har dock inte installerat det ännu. Verkar vara mycket content. Tråkigt att detta sker men samtidigt vill jag att våra svenska StarBreeze Studios finns kvar. Tungt val.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

eld
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

...att våra svenska StarBreeze Studios finns kvar. Tungt val.

Vilket starbreeze? det har funnits många.

Medlem

Jag tror iaf inte det blir några direkta problem, lite sura gamers, men det är bara att köra. Har väl inte stoppat något annat företag. Marknadsföringslagar... det är typ vite ändå, som alltid är för lågt.

Säkert kul för dom som VILL ha mer DLCs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror iaf inte det blir några direkta problem, lite sura gamers, men det är bara att köra. Har väl inte stoppat något annat företag. Marknadsföringslagar... det är typ vite ändå, som alltid är för lågt.

Säkert kul för dom som VILL ha mer DLCs.

Jo fast åker de dit så blir de utöver skadeståndet även skyldiga att fixa problemet, dvs se till att ultimate-ägarna får tillgång till all framtida dlc.

Jobbigast hade nog varit ifall Valve inte tycker det är bra.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo fast åker de dit så blir de utöver skadeståndet även skyldiga att fixa problemet, dvs se till att ultimate-ägarna får tillgång till all framtida dlc.

Jobbigast hade nog varit ifall Valve inte tycker det är bra.

Valve kommer inte bry sig. Det kanske dessutom är så att dom som har "alla" DLCs får de nya gratis då? Men alla andra måste köpa? Men oavsett så tror jag inte starbreeze får några problem förutom lite dålig PR, nu kanske man inte behöver just det, men ja.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk

Jag tror det är helt rätt beslut, oavsett om det innebär att de var tvugna att bryta sitt löfte. Jag ser det här som "mer ok" än t ex Bethesda. Starbreeze hänger på en skör tråd för överlevnad, spel där vi ser tvivelaktiga mtx och dylikt är det knappast för att utgivarna/utvecklarna står på ruinens brant.

Givetvis suger det och de är knappast glada själva att behöva göra så här, men i dagsläget får de välja på att bryta ett löfte och riskera få fans som vänder emot dem eller så ansöker de om konkurs.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Valve kommer inte bry sig. Det kanske dessutom är så att dom som har "alla" DLCs får de nya gratis då? Men alla andra måste köpa? Men oavsett så tror jag inte starbreeze får några problem förutom lite dålig PR, nu kanske man inte behöver just det, men ja.

Den jobbiga situationen för starbreeze är väl mest den att:

Om ingen bryr sig så betyder det att intresset för att köpa nytt dlc är väldigt litet.
Om det är stort intresse för nytt dlc så kommer folk bry sig om situationen och eventuellt anmäla.

Medlem

Och dessa köpte jag aktier hos xD...


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Och dessa köpte jag aktier hos xD...

Var många som blev lurade och många höjda dom till skyarna i diverse forum. Hade lite tur och sålde mina på nästan topp, så är inte så bitter.

1
Skriv svar