Recension – The Outer Worlds

Medlem

Blev lite orolig att de använde sig av Creation Engine (samma som används i Fallout och Skyrim), men de använder sig tydligen av Unreal Engine..
Så kontentan är helt enkelt att Obsidian är usel på det grafiska oavsett vilken motor de använder

Härligt att läsa. Obsidian levererar på sitt eget sätt. Det ska inte vara helt perfekt, utan lite "quirky". Alla som har spelat "Fallout: New Vegas" vet vad jag menar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Folk verkar ha blivit så jäkla bortskämda när det gäller speltid... 20+ timmars speltid med sidemissions och inte en walk-in-the-park svårighets grad är inte orimligt överhuvudtaget.

Ett av de bästa spelen storymässigt jag spelat var Hellblade: Senua's Sacrifice och det tog runt 8 timmar att klara. Är det ett sämre spel för det? Absolut inte! Helt fantastiskt spel.

Uncharted 1 klarade jag i en sittning på typ 8-9 timmar, är det ett dåligt spel? Nej absolut inte.

Mängden spel som är korta men fantastiska är lång. Längden på spelet har ingenting att göra med hur bra det är.

Klaga på saker som man bör klaga på, prestanda, buggar osv. Men sluta klaga på speltiden. Det är fortfarande mycket underhållning per krona.

Jag ser verkligen fram emot detta, dock vet jag inte om jag tänker köpa det hos Epic Games eller om jag ska vänta tills det dyker upp på Steam. Men ett köp är garanterat oavsett.

Medlem
Skrivet av krypet:

Hmm, Kotaku's recensent verkar tycka att spelet är betydligt längre är FZ. Ca 40h speltid hade dem.

Ett RPG spels längd varierar kraftigt beroende på vilken svårighet man kör på samt hur mycket sidouppdrag/utforskande man gör.

Mitt intryck av FZ's recension var att de körde på den lättaste svårigheten och undvek att gör någon märkvärdigt stor mängd sidouppdrag.

Relik 📜
Skrivet av magma:

Ingen game ready driver ännu från varken amd eller nvidia. Nej, precis

Jodå!
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/152654/


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av Chomag:

Efter recensionen känns spelet jääääävligt ljummet får jag säga. Att det dessutom är katastrofalt kort (med RPG-mått mätt) öknar inte direkt min köplust heller.

Nästan inga håller med FZ vad gäller speltiden, har läst allt ifrån 30-60h för att klara allt..

Medlem
Skrivet av neocon:

10 kronor är väl ändå inte för mycket för The Outer Worlds? https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/pc-games

Det står 45 kronor men det är 10 när du klickar vidare. Tänkte för mina 10 kronor varva åtminstone The Outer Worlds, Tyranny, Metro Exodus och Hellblade. Det är minsann valuta för pengarna det!

E la 10kr första månaden och sen 45?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

E la 10kr första månaden och sen 45?

Man hinner spela mycket på en månad så blir rätt bra värde på 10 kr även om man inte förlänger. Sen är 45 kr per månad helt sjukt bra värde för mängden spel.

Medlem
Skrivet av PsyCor:

Man hinner spela mycket på en månad så blir rätt bra värde på 10 kr även om man inte förlänger. Sen är 45 kr per månad helt sjukt bra värde för mängden spel.

Sant👍


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Härligt att läsa. Obsidian levererar på sitt eget sätt. Det ska inte vara helt perfekt, utan lite "quirky". Alla som har spelat "Fallout: New Vegas" vet vad jag menar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

En fråga.
Är spelet gory på det sättet Fallout att man kan skjuta av/sönder kroppsdelar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Striva:

Ett RPG spels längd varierar kraftigt beroende på vilken svårighet man kör på samt hur mycket sidouppdrag/utforskande man gör.

Mitt intryck av FZ's recension var att de körde på den lättaste svårigheten och undvek att gör någon märkvärdigt stor mängd sidouppdrag.

Jag lirade igenom det på flera svårighetsgrader och undvek absolut inte att göra sidouppdrag. Jag såg till att utforska alla sidospår jag stötte på under mina flera genomspelningar för att kunna bilda mig en ordentlig uppfattning.

Varje spelare har givetvis sitt eget sätt att spela på, men som jag skriver uppskattar jag att det för medelspelaren kommer ta typ 15 timmar att genomföra en genomspelning, med en hel del avklarade sidouppdrag. Vill man verkligen göra allt man stöter på uppskattar jag det till 20+. Lirar man på konsol kan det givetvis ta lite längre eftersom det generellt är svårare att sikta, vilket kan göra att man måste lägga mer tid på striderna.

Att man skulle lägga 50-60 timmar på en genomspelning har jag svårt att se. Däremot finns det som sagt två sidor man kan välja i konflikterna, vilket ger incitament att köra om spelet – då kan man absolut vara uppe och sniffa på runt 50 timmar.

Skrivet av Molotov:

En fråga.
Är spelet gory på det sättet Fallout att man kan skjuta av/sönder kroppsdelar?

Det flyger kroppsdelar lite här och där, men trots det upplevde jag inte spelet som överdrivet "gory".

Medlem
Skrivet av neocon:

10 kronor är väl ändå inte för mycket för The Outer Worlds? https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/pc-games

Det står 45 kronor men det är 10 när du klickar vidare. Tänkte för mina 10 kronor varva åtminstone The Outer Worlds, Tyranny, Metro Exodus och Hellblade. Det är minsann valuta för pengarna det!

Nu äger jag förvisso alla de spelen förutom just Outer Worlds, men för 10 spänn är det helt klart värt att testa. Tack för tipset.

Skrivet av Harmond:

Nästan inga håller med FZ vad gäller speltiden, har läst allt ifrån 30-60h för att klara allt..

Litar mer på FZ än på engelska publikationer i det här fallet, sen vi får se vad spelarna själva säger. 60 timmar tror jag inte ett dugg på men kanske 30 timmar är säkert rimligt om man är kass och spelar på högsta svårighetsgraden.

Avstängd

Ett RPG-spel ska vara gigantiskt, annars är det ett fusk-RPG.

Tycker inte alls detta ser bra ut så jag skulle nog gett 2/5. Har sett en del youtube videos nu på det.


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent
Skrivet av breahl:

Ett RPG-spel ska vara gigantiskt, annars är det ett fusk-RPG.

Tycker inte alls detta ser bra ut så jag skulle nog gett 2/5. Har sett en del youtube videos nu på det.

Mycket av tjusningen ligger i att man kan bestämma så mycket själv kring hur man slutför uppdragen, så det är svårt att få en känsla för det genom att bara titta på videor. På sätt och vis är det roligare än det ser ut.

Det är absolut inte ett dåligt (1) eller tveksamt (2) spel. Närmre en 4:a än en 2:a

Medlem
Skrivet av breahl:

Ett RPG-spel ska vara gigantiskt, annars är det ett fusk-RPG.

Tycker inte alls detta ser bra ut så jag skulle nog gett 2/5. Har sett en del youtube videos nu på det.

Och det är därför du inte är en recensent som folk baserar sina köpbeslut på

Med den inställningen att något per automatik är dåligt för att det inte är tillräckligt långt är en väldigt tråkig inställning. Det gör att man missar väldigt bra spel. Deus Ex spelen har alla gått att klara på 15-20 timmar om man verkligen satsar för main story, gör det dem till dåliga action-rpg? Absolut inte.

Sluta var så låst vid att längden på spelet måste vara X timmar långt för att det ska vara bra och bilda en egen uppfattning istället. Speciellt när spelet kan liras via XBOX PC game pass grejen för 10 kr första månaden...

Medlem

Superpeppad inför release, inte sällan jag är det. Den främst kritiken jag hört är att spelet är år det kortare hållet, vilket för mig är tvärtom ett superplus i kanten.

GamePass är laddat, nu är det bara att vänta

Precis, that's what I am talking about


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Matthias:

Superpeppad inför release, inte sällan jag är det. Den främst kritiken jag hört är att spelet är år det kortare hållet, vilket för mig är tvärtom ett superplus i kanten.

GamePass är laddat, nu är det bara att vänta

Tyckte om Tyranny av just denna anledning, kortare men gjort för att spela om det flera gånger.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Mixtrade med alla inställningar för att säkerställa att det inte var något sådant som spökade. Visst kan vissa spel lida av prestandastrul vid release, men jag tycker det för det mesta brukar rulla på bra.

Hursomhelst var det inget som knuffade ned betyget från 4 till 3

Kollade du CPU/RAM användingen? Vet att jag kan få stutters i spel som inte visas is frameraten om någon av dom maxar. Kan vara nån leak bugg kanske.

Medlem

Lite besviken på att dom har sparat på djupet. Tror inte man behöver ett grunt system för att få en bred målgrupp utan bara att det är lätt nog att lära sig. Aja låter fortfarande som en kul upplevelse och får dra igenom det på helgen.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

För IGN och Gamespot kan man ju lita på ? Köpta recensioner of hell

GS sågade ju Breakpoint rätt hårt så tror inte dom är köpta av Ubisoft iaf.

Skribent
Skrivet av Juel91:

Kollade du CPU/RAM användingen? Vet att jag kan få stutters i spel som inte visas is frameraten om någon av dom maxar. Kan vara nån leak bugg kanske.

Nä, inga problem med CPU eller RAM.

Medlem

apropos varierande recensioner:
https://www.psu.com/reviews/the-outer-worlds-ps4-review/
ger det en perfek 10....
hyller bl.a. det som många (såsom här) kritiserar.

PS: eftersom jag var tveksam i början, så kör jag nu med xbox gamepass

Medlem

Jag älskade hur folk var efter E3 många bara ja obsidian är bäst dom gjorde fallout new Vegas och när outer worlds kommet så kan vi visa bethesda hur spel ska göras. Jag personligen var beredd på denna utgång just pga jag spela new vegas och tycker inte new vegas car så märkvärdigt och speciellt som alla ppstår visst det var roligt och bra spel men folk fick ju det åt låta bättre ön det är. Så om outer worlds är ett okej spel förbryllar mig inte alls utan då lever det upp till hur jag tycker new vegas är.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag älskade hur folk var efter E3 många bara ja obsidian är bäst dom gjorde fallout new Vegas och när outer worlds kommet så kan vi visa bethesda hur spel ska göras. Jag personligen var beredd på denna utgång just pga jag spela new vegas och tycker inte new vegas car så märkvärdigt och speciellt som alla ppstår visst det var roligt och bra spel men folk fick ju det åt låta bättre ön det är. Så om outer worlds är ett okej spel förbryllar mig inte alls utan då lever det upp till hur jag tycker new vegas är.

Vad menar du egentligen? The Outer Worlds har i skrivande stund 82, 85 och 85 i snitt betyg på Metacritic, menar du att det verkar vara ett dåligt spel???

Medlem

@Duke_Gamer:

Fast man måste jämföra Obsidians version av Fallout världen med Bethesdas efter att ha först spelat Fallout 3 och sedan Fallout: New Vegas, för det var efter det spelet de stora förväntningarna och förhoppningarna skapades!

Nu är Bethesdas version av Fallout spelen förvisso långt ifrån att vara dåliga enligt mig (med en stor brasklapp för Fallout 76 som jag varken har spelat eller ens har en tanke på att testa). Men när man väl spelade Fallout 3 och sedan jämförde det med Fallout: New Vegas, insåg väldigt många personer hur otroligt mycket "fattigare" på innehåll, karaktärer, story, humor, världsbyggnad och egentligen allt Bethesdas värld var jämfört med den Obsidian skapade i samma universum. Att de dessutom inte fick tillräckligt med tid på sig att bygga färdigt sin vision av världen de skapat minskade inte direkt hypen när nyheten kom om att Obsidian skulle göra ett alldeles egen Open World RPG.

Allt detta skapade givetvis enorma förväntningar när de väl fick både en relativt stor budget samt (förhoppningsvis?) fria händer att skapa ett eget open world spel, där bara deras egna fantasi samt budgeten sätter gränserna istället för den ömtåliga och otåliga ledningen i Bethesdas styrelserum.

Men vad tusan spelet släpps imorgon och då får alla som tänkt köpa det se hurvida vi gillar det eller inte. För återigen tacka användaren neocon för tipset om Xbox Game Pass för PC (Beta) för sanslöst billiga 10 kr för den första månaden. Helt klart värt den lilla pengen istället för att betala dryga 400-500 kr för ett spel man kanske inte ens gillar.

OT;

Bethesda, som numera mest verkar sitta med dollartecken i ögonen likt tecknade serie-figurer och söker med ljus och lykta efter ständigt ökade vinster varje kvartal, oavsett om deras rykte sjunker snabbare än Fermenta aktien efter Refaat El-Sayed skandalen på 80-talet. Sist men inte minst blir ju dessvärre deras produkter, dvs spelen, lidande av den här formen av kortsiktig profithunger för oss spelare.

För övrigt anser jag att FZ's tekniker borde skapa en spoiler funktion när man vill redigera sina inlägg. För tusan, man kan både sänka, höja, centrera, sätta den till vänster och allt detta med olika färger, men inte lägga texten bakom en spoiler. Ja, det är dagens i-lands problem, men jag sitter här med en tidigt influensa och är känner mig allmänt kinkig idag.

Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vad menar du egentligen? The Outer Worlds har i skrivande stund 82, 85 och 85 i snitt betyg på Metacritic, menar du att det verkar vara ett dåligt spel???

Nä jag sa inte det värkar dåligt men det värkar inte vara vad folk ville ha och sedan tydligen jävligt kort spel också. Det jag menade att enligt vad jag hört och läst lite här o där så lever spelet inte upp till gudomligt bra som fallout new vegas var. Fast jag personligen tycker folk överdriver new vegas är inte så gudomligt bra som folk säger.

jag sa ingenting om att spelen är dåliga.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Duke_Gamer:

Nä jag sa inte det värkar dåligt men det värkar inte vara vad folk ville ha och sedan tydligen jävligt kort spel också. Det jag menade att enligt vad jag hört och läst lite här o där så lever spelet inte upp till gudomligt bra som fallout new vegas var. Fast jag personligen tycker folk överdriver new vegas är inte så gudomligt bra som folk säger.

jag sa ingenting om att spelen är dåliga.

Det ser ut att vara precis vad jag vill ha, som fan av New Vegas och Obsidian. Bådar mycket gott inför framtida spel, då detta är ett AA-spel gjort med liten budget och relativt lite folk.

Kort vet jag inte, runt 40h ser det ut att vara och det kanske inte är mastodontstort men inte är det "jävligt kort" i alla fall.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Nä jag sa inte det värkar dåligt men det värkar inte vara vad folk ville ha och sedan tydligen jävligt kort spel också. Det jag menade att enligt vad jag hört och läst lite här o där så lever spelet inte upp till gudomligt bra som fallout new vegas var. Fast jag personligen tycker folk överdriver new vegas är inte så gudomligt bra som folk säger.

jag sa ingenting om att spelen är dåliga.

Känns som du svamlar lite här. Regga dig på XBOX Game Pass för 10 kr så får du bilda din egen uppfattning.

Som sagt, spelet har 82, 85 och 85% snittbetyg än så länge. Vilket är mer än 4 av 5 i snitt. Så spelet verkar visst vara vad folk vill ha.

Och angående längden vet jag inte vad du pratar om, låg svårighetsgrad och endast och enbart main quest line så har du 15 speltimmar enligt flera. Går du upp till en vettigare svårighetsgrad som inte är busenkelt och gör sidoquestar vilket såna här typer av spel bygger på att du ska göra så har du utan problem dubblat det enligt flera av de recensioner jag läst.

Det har aldrig påståtts att detta ska vara ett 200++ timmars spel. Och om ett klagomål är att spelet är för kort så ser jag det snarare som att det är ett väldigt bra betyg! Det betyder ju att man ville spela mer av det inte mindre...

Skriv svar