Mössa inomhus?

Medlem
Skrivet av Roten:

Vissa personer snyter sig i näven också, rapar & släpper väder, kan inte använda kniv & gaffel, går utan kläder på överkroppen på stan eller tar inte i hand när man hälsar. Det är tyvärr så att alla har inte stil och är inte väluppfostrade, tråkigt men sant.

En jävla skillnad på att snyta sig i näven, något som har en saklig grund i varför det är dåligt, och att ha mössa. Att fisa luktar illa etc.

Mössor varken luktar eller sprider virus

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Dög inte det här?
#3936623

Hade inte läst det då det spann iväg i en lång harang av text. Men jag ser fortfarande ingen direkt anledning till att det är ohyfsat mer än "därför". Att gamla människor känner sig utanför, ja, synd för dem då.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

En jävla skillnad på att snyta sig i näven, något som har en saklig grund i varför det är dåligt, och att ha mössa. Att fisa luktar illa etc.

Mössor varken luktar eller sprider virus

SJälvklart luktar mössor och visst kan en mössa sprida virus, men det är inte det vi pratar om här. Det vi pratar om är att vissa personer är obelevade, vilket jag gav några andra exempel på.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

SJälvklart luktar mössor och visst kan en mössa sprida virus, men det är inte det vi pratar om här. Det vi pratar om är att vissa personer är obelevade, vilket jag gav några andra exempel på.

Det gör de väl inte? Inte mer än andra plagg.

Och jag hävdar fortfarande att det inte är varken ouppfostrat eller oartigt. Är det klädkod rättar man sig såklart, ANNARS är man oartig. Finns det ingen klädkod är det fritt fram.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det gör de väl inte? Inte mer än andra plagg.

Och jag hävdar fortfarande att det inte är varken ouppfostrat eller oartigt. Är det klädkod rättar man sig såklart, ANNARS är man oartig. Finns det ingen klädkod är det fritt fram.

Antar du inte skulle ha något emot att sitta bredvid en fet hårig gubbe i bar överkropp, extratight tutuklänning och randiga långstrumpor på kontoret om det inte fanns någon klädkod då?

=D

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det gör de väl inte? Inte mer än andra plagg.

Och jag hävdar fortfarande att det inte är varken ouppfostrat eller oartigt. Är det klädkod rättar man sig såklart, ANNARS är man oartig. Finns det ingen klädkod är det fritt fram.

Lukt är ett neutralt ord, blanda inte ihop det med exvis stank. Men, du har helt rätt i att bryta en klädkod är oartigt. Jag skulle även tillägga ouppfostrat. Det är ouppfostrat och obelevat att bära huvudbonad inomhus (se mitt tidigare inlägg ovan om generella regler) och samtidigt väldigt oartigt mot exvis värden för en tillställning om man är bortbjuden.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Antar du inte skulle ha något emot att sitta bredvid en fet hårig gubbe i bar överkropp, extratight tutuklänning och randiga långstrumpor på kontoret om det inte fanns någon klädkod då?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Fat_bastard.jp...

=D

Skulle faktiskt tycka det var minst lika obehagligt att sitta bredvid en naken super-fit man eller kvinna när man sitter och käkar finmiddag nånstans

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Antar du inte skulle ha något emot att sitta bredvid en fet hårig gubbe i bar överkropp, extratight tutuklänning och randiga långstrumpor på kontoret om det inte fanns någon klädkod då?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Fat_bastard.jp...

=D

Jo, men det är som sagt nog mer mitt problem än hans.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Alltså att folk går runt och faktiskt tycker sånt här är för mig helt utomjordiskt konstigt! Vad är det för fel i ditt huvud?

Känns lite smått överdrivet att påstå att någon har fel i huvudet för att de tycker att mössa inomhus är fel?
Har du också fel i huvudet som inte tycker det är fel?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Känns lite smått överdrivet att påstå att någon har fel i huvudet för att de tycker att mössa inomhus är fel?
Har du också fel i huvudet som inte tycker det är fel?

Nej, läs vad jag citerade. Att de tycker att det måste vara fel på deras (ex mina) föräldrar. Min uppväxt eller mina föräldrar har noll inverkan på hur jag klär mig idag. Att kunna på nåt sett bara se på en person, som bär en mössa, och dra sådana långdragna slutsatser som att dennes föräldrar måste vara dåliga föräldrar. Det är sjukt enligt mig.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nej, läs vad jag citerade. Att de tycker att det måste vara fel på deras (ex mina) föräldrar. Min uppväxt eller mina föräldrar har noll inverkan på hur jag klär mig idag. Att kunna på nåt sett bara se på en person, som bär en mössa, och dra sådana långdragna slutsatser som att dennes föräldrar måste vara dåliga föräldrar. Det är sjukt enligt mig.

Du refererar till det jag sade tidigare. Vi tar det en gång till så att du kan läsa det igen...

"Du har helt rätt att man inte kan se på någon om deras föräldrar är bra eller dåliga avseende detta. Men de har brustit i uppfostran avseende huvudbonad. Om det kan ju faktiskt vara droppen som får bägaren att rinna över, så att klassningen på föräldern blir "dålig" (om man nu väljer att ha en två-gradig skala på föräldrar, vilket kan tyckas något förenklat)."

Jag skriver alltså, förvisso inte tydligt nog för dig, att att klassa föräldrar som "bra" respektive "dåliga" är en ganska oprecis skala. Många faktorer väger in på ett gott föräldraskap och där mössa inomhus kan liknas vid en droppe. Alltså, en liten del i den totala barnuppfostran.

Det här är inte "sjukt", utan snarare ett ganska insiktsfullt resonemang.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Det här är inte "sjukt", utan snarare ett ganska insiktsfullt resonemang.

Insiktsfullt? Du sitter på ett forum och fördömer folk och deras liv efter hur de klär sig, och uppmanar dem att skämmas.

Du beter dig som att du tror du är bättre än andra och klappar dig själv på axeln. "Där kom jag med ett insiktsfullt resonemang". Nej det gjorde du inte.

En normal människa respekterar att folk har olika smak och tycke vad gäller vilka kläder man tycker om att klä sig i, och att det inte påverkar ditt liv för fem öre.

Medlem
Skrivet av Roten:

SJälvklart! Några enkla regler att följa:
- Kvinnors huvudbonad räknas som en del av klädseln och behöver normalt inte tas av. Dessutom var den ofta en del av håruppsättningen och därmed krånglig att ta av. Undantaget är självklart mössa, keps eller liknande.
- En man bär inte hatt inomhus, än idag gäller detta oavsett mössa, keps eller hatt.
- Undantagen är doktorshatt i akademiska eller studentsammanhang.
- Studentmössa kan bäras i kyrkan av kyrkomarskalk vid bröllop.
- Den person som bär huvudbonad av religiösa skäl omfattas inte av dessa etikettsregler.
- Personal som är beordrade att ha på sig huvudbonad pga säkerhetsskäl eller motsvarande, får bära huvudbonad inomhus. Exvis personal i livsmedelstjänst, hantverkare m fl
- För personal i uniform regleras huvudbonadens bärande i myndighetens uniformsreglemente (motsvarande)

Frågan du måste ställa dig själv är "hur vill jag uppfattas av min omgivning" och "hur kan jag påverka det?" . Huvudbonaden är en del i detta. Hur stor del av den sammanlagda bilden kan själv reflektera över. Men betänk att den första uppfattningen av en annan människa vi interagerar med är med hur denne ser ut.

Fast det är ju dina regler. Varför ska jag, eller andra förhålla oss till det?

Och att skilja på kön när det gäller huvudbonad låter jävligt märkligt må jag säg

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Insiktsfullt? Du sitter på ett forum och fördömer folk och deras liv efter hur de klär sig, och uppmanar dem att skämmas.

Du beter dig som att du tror du är bättre än andra och klappar dig själv på axeln. "Där kom jag med ett insiktsfullt resonemang". Nej det gjorde du inte.

En normal människa respekterar att folk har olika smak och tycke vad gäller vilka kläder man tycker om att klä sig i, och att det inte påverkar ditt liv för fem öre.

Bra sagt, håller med fullt ut. Vare sig någon har en mössa, eller inte, har ingen betydelse på deras personlighet eller värdighet. Finns ganska många jag sett som skulle gynnas av att ha mössa på sig inomhus.

Om man stör sig så mycket på en kepsjävel (som dessutom inte rör eller sitter på en själv) kanske det är dags att utvärdera sin generella syn på andra personers värde och sluta tro att ens egen beklädnad är den "rätta".

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Insiktsfullt? Du sitter på ett forum och fördömer folk och deras liv efter hur de klär sig, och uppmanar dem att skämmas.

Du beter dig som att du tror du är bättre än andra och klappar dig själv på axeln. "Där kom jag med ett insiktsfullt resonemang". Nej det gjorde du inte.

En normal människa respekterar att folk har olika smak och tycke vad gäller vilka kläder man tycker om att klä sig i, och att det inte påverkar ditt liv för fem öre.

Du verkar sannerligen ha problem med att förstå det man skriver. Så vi tar det en gång till.
Du skrev att jag menade att föräldrar var "dåliga". Då resonerade jag kring om att dela in föräldrar i två kategorier. Insiktsfullt må ha varit ett något förmätet uttryck, absolut.

Jag vet i alla fall hur man klär sig, något som du inte verkar bry dig om. Jag respekterar dig för att du har den åsikten, inga konstigheter. Men visst påverkar det mitt liv och andras. Exempelvis vid möten med andra människor, såsom vid en anställningsintervju eller ett kundmöte. Sociala underliggande koder är komplexa och där är klädsel en ingrediens.

Men, ser man tillbaka för 100 år sedan var det ouppfostrat att gå utomhus utan hatt för herrar. Normer, outtalade regler, klädkoder mm ändras i samhället. Om 100 år kanske det ses som okultiverat att inte ha mössa på sig inomhus.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Sompe:

Fast det är ju dina regler. Varför ska jag, eller andra förhålla oss till det?

Och att skilja på kön när det gäller huvudbonad låter jävligt märkligt må jag säg

Nej, det är inte "mina regler" - det är allmänt vedertagna etikettregler.
Varför ska du hälsa på andra människor med att ta i hand?
Varför ska du säga "tack så mycket" när du erhåller något?
Varför ska du ge en födelsedagspresent till din mor på hennes födelsedag?
Varför ska du vänta med att äta tills alla har fått mat när ni är ett sällskap under åtta personer?

Avseende skillnad på män och kvinnor så beror det på våra traditioner och arv. Kvinnor bär exempelvis inte handskar eller diadem till aftonklänning. Jävligt märkligt? Det kan man tycka, men sociala regler och etikett är ett hjälpmedel för oss att passa in i social situation. VI är till syvene och sist gruppdjur som inte vill sticka ut. Sen kommer det alltid finnas människor som prompt vill "gå emot strömmen" eller bara vara motvals, så har det alltid varit.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Du verkar sannerligen ha problem med att förstå det man skriver. Så vi tar det en gång till.

Du citerar mitt inlägg där jag kritiserar ditt sätt att uttrycka dig. Och hur inleder du ditt svar? Med precis dessa nedtryckande översittartoner!? Är det nån som är "obelevad" så är det ju du.

Jag förstår mycket väl vad du skriver. För tänka sig, trots att jag har mage att bära huvudbonad inomhus betyder det inte att jag har låg IQ.

Medlem
Skrivet av Roten:

Nej, det är inte "mina regler" - det är allmänt vedertagna etikettregler.
Varför ska du hälsa på andra människor med att ta i hand?
Varför ska du säga "tack så mycket" när du erhåller något?
Varför ska du ge en födelsedagspresent till din mor på hennes födelsedag?
Varför ska du vänta med att äta tills alla har fått mat när ni är ett sällskap under åtta personer?

Avseende skillnad på män och kvinnor så beror det på våra traditioner och arv. Kvinnor bär exempelvis inte handskar eller diadem till aftonklänning. Jävligt märkligt? Det kan man tycka, men sociala regler och etikett är ett hjälpmedel för oss att passa in i social situation. VI är till syvene och sist gruppdjur som inte vill sticka ut. Sen kommer det alltid finnas människor som prompt vill "gå emot strömmen" eller bara vara motvals, så har det alltid varit.

Så om jag exempelvis har keps på mig inomhus så innebär det att jag försöker gå emot strömmen? Det kan inte vara så att jag helt enkelt tycker det är snyggt eller skönt?

Jag klär mig förövrigt inte ut efter hur jag vill uppfattas av folk. Klär mig i precis det jag vill. Har gått finfint hittills!

Beter man sig däremot som ett rövhål, Så uppfattas man som ett

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Du citerar mitt inlägg där jag kritiserar ditt sätt att uttrycka dig. Och hur inleder du ditt svar? Med precis dessa nedtryckande översittartoner!? Är det nån som är "obelevad" så är det ju du.

Jag förstår mycket väl vad du skriver. För tänka sig, trots att jag har mage att bära huvudbonad inomhus betyder det inte att jag har låg IQ.

Ber om ursäkt för om du känner dig nedtryckt. Jag har aldrig ifrågasatt ditt IQ, utan jag tycker att man inte bär huvudbonad inomhus. Men bra att äntligen få klarhet i att du förstår vad jag skriver.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kyrre:

Snart har mösstråden lika många inlägg som nyhetstråden

Och offtopic-tråden har fått egna offtopic-tentakler!


signatur
Medlem
Skrivet av Sompe:

Så om jag exempelvis har keps på mig inomhus så innebär det att jag försöker gå emot strömmen? Det kan inte vara så att jag helt enkelt tycker det är snyggt eller skönt?

Jag klär mig förövrigt inte ut efter hur jag vill uppfattas av folk. Klär mig i precis det jag vill. Har gått finfint hittills!

Beter man sig däremot som ett rövhål, Så uppfattas man som ett

Självklart kan du tycka att det är snyggt och skönt. Likväl som man kan tycka att det är jättensnyggt att ha på sig en vit klänning på ett bröllop man är bjuden till.

Ja, du kanske ska tänka efter hur du klär dig, så att du inte uppfattas som ett rövhål? Jag skulle dock inte använda just begreppet "rövhål" till någon med huvudbonad inomhus, det är lite väl magstarkt.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Nioreh:

En normal människa respekterar* att folk har olika smak och tycke vad gäller vilka kläder man tycker om att klä sig i, och att det inte påverkar ditt liv för fem öre.

*Tolererar.

Det låter som att du och många andra här per automatik förväntas erhålla respekt för er klädsel, oavsett om ni klär er respektabelt eller inte. Det funkar inte så. Man tolererar men behöver absolut inte respektera. Respekt är något man förtjänar och det är upp till var och en vad man anser är respektabelt.

Om nu många anser mössa inomhus inte är respektabelt, tja får man helt enkelt leva med att inte blir lika respekterad av dessa personer. Svårare än så är det inte.

Respekt går åt båda hållen.

Som jag sa tidigare i den här tråden, de som klär sig lite hursomhelst och verkligen inte bryr sig vad andra tycker, okej det kan jag köpa. Det kan jag till viss nivå även respektera.

Men de som klär sig som en tölp men sen ändå tycks bry sig om vad folk tycker om deras utstyrsel och tom förvänta sig respekt för sin slabbiga klädstil, tja alltså då får jag automatiskt ganska lite respekt för den personen.

¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Roten:

Självklart kan du tycka att det är snyggt och skönt. Likväl som man kan tycka att det är jättensnyggt att ha på sig en vit klänning på ett bröllop man är bjuden till.

Ja, du kanske ska tänka efter hur du klär dig, så att du inte uppfattas som ett rövhål? Jag skulle dock inte använda just begreppet "rövhål" till någon med huvudbonad inomhus, det är lite väl magstarkt.

Jadu, jag förstår inte riktigt det med klänningen. Jag vet att bruden vanligtvis brukar vara den enda med vit klänning. Det låter dock inte applicerbart till huruvida man "kan" ha keps på sig inomhus eller ej

Uppfattar någon mig som ett rövhål enbart på grund av hur jag klär mig, så är det helt okej för mig. Då vill jag nog inte bekanta mig närmare med nämnd person ändå

Medlem
Skrivet av Sompe:

Jadu, jag förstår inte riktigt det med klänningen. Jag vet att bruden vanligtvis brukar vara den enda med vit klänning. Det låter dock inte applicerbart till huruvida man "kan" ha keps på sig inomhus eller ej

Uppfattar någon mig som ett rövhål enbart på grund av hur jag klär mig, så är det helt okej för mig. Då vill jag nog inte bekanta mig närmare med nämnd person ändå

Avseende klänningen; självklart kan du ha på dig vit klänning, men det är ju olämpligt och ouppfostrat. Så självklart kan du ha keps på dig inomhus.

Jag tror inte att man skulle använda det ordet, men bra att du är trygg med dig själv! Värdera dock hur du uppfattas av andra, vissa personer tvingas man bekanta sig med i sitt yrkesliv.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Sapiens:

*Tolererar.

Det låter som att du och många andra här per automatik förväntas erhålla respekt för er klädsel, oavsett om ni klär er respektabelt eller inte. Det funkar inte så. Man tolererar men behöver absolut inte respektera. Respekt är något man förtjänar och det är upp till var och en vad man anser är respektabelt.

Om nu många anser mössa inomhus inte är respektabelt, tja får man helt enkelt leva med att inte blir lika respekterad av dessa personer. Svårare än så är det inte.

Respekt går åt båda hållen.

Som jag sa tidigare i den här tråden, de som klär sig lite hursomhelst och verkligen inte bryr sig vad andra tycker, okej det kan jag köpa. Det kan jag till viss nivå även respektera.

Men de som klär sig som en tölp men sen ändå tycks bry sig om vad folk tycker om deras utstyrsel och tom förvänta sig respekt för sin slabbiga klädstil, tja alltså då får jag automatiskt ganska lite respekt för den personen.

¯\_(ツ)_/¯

Jag har inte sagt att jag kräver respekt för min hatt. Jag säger att man ska respektera ATT folk har olika smak, inte respektera personer pga deras olika smak. Det är skillnad.

Jag respekterar att folk har åsikter. Det betyder inte att jag respekterar åsikterna. Ser du skillnaden?

Medlem
Skrivet av Roten:

Jag tror inte att man skulle använda det ordet, men bra att du är trygg med dig själv! Värdera dock hur du uppfattas av andra, vissa personer tvingas man bekanta sig med i sitt yrkesliv.

Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om hur jag uppfattas. Men som du säger, ibland tvingas man. Och då känner jag att det är irrelevant hur man klär sig

Med det sagt så tycker jag att det är väldigt kul att "jävlas" med folk. Skulle jag märka att någon stör sig på att jag har keps på mig inomhus så skulle jag troligtvis bara bli lite glad:)

Medlem

att ha mössa på eller inte har med vett o etikett o göra? Vad tusan är det här 1800-kalt där det fisförnäma rike folket blir upprörd om någon har huvudbonad på sig inomhus. Må nog säga det finns nog viktigare saker i levet än att bryr sig om någon ungdom har mössa/keps på sig inne.

Stör man sig på det kanske man har för lite saker att oroa sig för i livet och ska nog skatta sig lyckad i så fall att man har sånt bra liv att man kan oroa sig om någon har något på skallen.

Själv skiter jag vad folk har på skallen inom hus, jag är snarare ofta oroad om personen har något i skallen.

Moderator | Testpilot

Jag sitter här bara och funderar över vad jag har skapat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Jag ser denna tråd till vänster på hemsidan och sen ser jag antalet kommentarer som för nuvarande är 117 st. Vem hade kunnat ana att mössa inomhus var ett lika hett ämne som vargjakt och invandringspolitik?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag sitter här bara och funderar över vad jag har skapat.

Jag undrar detsamma.

Ärligt talat tycker jag också det är saksamma om någon har mössa eller inte.

Skriv svar