Dina andra intressen /hobbyn

Inaktiv

Kul tråd! Jag älskar brittiska bilar och har för tillfället 2st Jaguarer som får gå på sommaren, en STR samt en XJ12 från 1981. Utöver det så är jag väldigt intresserad av historia samt fysik så läser väldigt mycket när tillfälle ges.

Men med ett jobb där man är hemifrån relativt mycket samt en dotter på under året så får man ta den tid man får helt enkelt.

Medlem
Skrivet av almblad:

Intressant tråd, roligt och höra vad andra håller på med förutom att sitta och nörda ned sig i spel och tillbehör

Själv håller jag mycket på med fotografering, amatörnivå, men börjar bli bättre och bättre. Det som jag försöker fokusera mera på är focus stacking, fotograferar insekter och andra småting. När man fotograferar insekter så använder jag diverse försättslinser (förstoringsglas), bälgar, microskopobjektiv och objektiv som är speciellt anpassade för att fotografera de små krabaterna. När man tar bilder med en sådan stor förstorning så blir skärpedjupet, den delen av bilden som är skarp, så otroligt liten, cirka 0.5 - 1 millimeter, och då måste man ta flera bilder och lägga ihop dem sedan i ett speciellt program för att få en skärpan över hela insekten. Tycker det är otroligt svårt, men man lär sig.

Här är några bilder, kanske inte mycket att skryta om

https://live.staticflickr.com/8341/29100680321_42f542ee87_k.j...

https://live.staticflickr.com/7335/14120111005_56f212c2a2_k.j...

Förutom det så ligger musik varmt om hjärtat, amatör audiofil på kvällarna :). Det var svårt att undgå när man fick prova ett par riktigt bra hörlurar och högtalare. Och sen började det köpas vinyler som ligger överallt i lägenheten känns det som.

När man tröttnar på allt spelade, fotograferande och musikspelande så brukar jag sticka iväg till fjällen och flugfiska, som jag nu har gjort i nästan 25 år. Har väl blivit några resor till utlandet med inriktning på flugfiske. Sen binder man ju självklart sina flugor själv också.... jag börjar undra hur fan jag får plats med all skit i lägenheten, andra skulle bli mörkrädda tror jag om de skulle komma in i min lilla håla.

https://live.staticflickr.com/3728/9017372795_4ac3d0815e_k.jp...

Imponerande bild på insekten!


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av almblad:

Intressant tråd, roligt och höra vad andra håller på med förutom att sitta och nörda ned sig i spel och tillbehör

Själv håller jag mycket på med fotografering, amatörnivå, men börjar bli bättre och bättre. Det som jag försöker fokusera mera på är focus stacking, fotograferar insekter och andra småting. När man fotograferar insekter så använder jag diverse försättslinser (förstoringsglas), bälgar, microskopobjektiv och objektiv som är speciellt anpassade för att fotografera de små krabaterna. När man tar bilder med en sådan stor förstorning så blir skärpedjupet, den delen av bilden som är skarp, så otroligt liten, cirka 0.5 - 1 millimeter, och då måste man ta flera bilder och lägga ihop dem sedan i ett speciellt program för att få en skärpan över hela insekten. Tycker det är otroligt svårt, men man lär sig.

Här är några bilder, kanske inte mycket att skryta om

https://live.staticflickr.com/8341/29100680321_42f542ee87_k.j...

https://live.staticflickr.com/7335/14120111005_56f212c2a2_k.j...

Död och sprayad med vatten förmodar jag? Annars har du ett hästjobb med skärpedjupet om insekten rör sig lol.
Kört en del med macro optik, helt ny värld som öppnar sig.
Cool bild.

Snöade in på tilt-shift optik ett tag.. Leksaksvärldar. Loved it. Det måste du prova.


signatur

"High life on low budget"

Quake-konnässsör

@bent toe: Går upp väldigt tidigt på morgonen, innan solen är uppe och letar efter insekterna. Då har de inte fått upp värmen än och rör sig inte. Men visst inte alla insekter går det att stacka, men man får ändå in vissa foton på dem att arbeta med. Trollsländor är väldigt enkla och jobba med på det sättet till exempel, och spindlar. Har försökt att fotografera hoppspindlar flera gånger, men aldrig lyckas. De små jeklarna är så otroligt snabba, hoppar upp på kameran eller hoppar iväg

Men dödar inte insekterna när jag fotograferar dem och frysspray har jag hört inte fungerar så bra, om jag inte nu ska studera dem när jag binder flugor.

Här är uppsättningen jag brukar använda och hur bilden blev när jag tog den. Utrustningen har väl ändrat lite under tiden som har gått, då bilden är rätt så gammal. Varit lat och inte laddat upp bilder på flickr på bra länge.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Soulless:

Konstigt många sätt att felskriva "Slaughter of the soul"

At the Gates <3


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av almblad:

@bent toe: Går upp väldigt tidigt på morgonen, innan solen är uppe och letar efter insekterna. Då har de inte fått upp värmen än och rör sig inte. Men visst inte alla insekter går det att stacka, men man får ändå in vissa foton på dem att arbeta med. Trollsländor är väldigt enkla och jobba med på det sättet till exempel, och spindlar. Har försökt att fotografera hoppspindlar flera gånger, men aldrig lyckas. De små jeklarna är så otroligt snabba, hoppar upp på kameran eller hoppar iväg

Men dödar inte insekterna när jag fotograferar dem och frysspray har jag hört inte fungerar så bra, om jag inte nu ska studera dem när jag binder flugor.

Här är uppsättningen jag brukar använda och hur bilden blev när jag tog den. Utrustningen har väl ändrat lite under tiden som har gått, då bilden är rätt så gammal. Varit lat och inte laddat upp bilder på flickr på bra länge.

https://live.staticflickr.com/8683/16539783428_a18ffe0daf_k.j...

https://live.staticflickr.com/5571/14498182090_7ec1ca3006_h.j...

Ok, coolt.
Mest bara hört och sett från folk som fotar döda insekter pga. skärpedjup och rörelser.
Tack för svar.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Vad fasen har jag för intressen? Jag har haft mycket men det känns som mycket ligger i malpåse just nu. Småbarnsförälder, mycket på jobbet, träningar/matcher som skall skjutsas för äldsta. Hinner just nu bara med PS4an, (gäller att prioritera)

Det jag INTE gör just nu:

Fixa iordning några bilar har det blivit. Senast en stackars misshandlad Corvette. Annat plock har varit ett par fula Amazoner blev en fin. En Porsche 944 med skuren motor blev fantastisk. Otaliga Twingosar och Volvo 480...Kollar ofta Blocket på udda bilar. Skulle gärna vilja ha en Studebaker...eller en Hudson....eller en Sunbeam Tiger....eller bara en Opel GT....eller en Mazda RX3....fast den där Taunusen var fin.....osv.
Nu kör jag Skoda

Göra iordning möbler, håller utkik på loppis/auktioner på 50-60- tal. Gärna danskt eller från Smålandstrakten. Köksstolarna är från Tranås, Spelfåtöljen från Bodafors. En pinnsoffa från Nässjö. Fina grejer! Snyggt som satan blir det hemma med.

Fantasy/ sci-fi böcker

Medlem
Backloggens befriare
Skrivet av Soulless:

Konstigt många sätt att felskriva "Slaughter of the soul"

Jag är med dig. Den bästa skivan som nämnts hittills. Tvåa är nog dock fortfarande "Closer". Men Slaughter of the Soul är bara <3


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Skulle gärna vilja ha en Studebaker.

Min granne har en studebaker 1950 pickup i toppskick. Grön med vaniljvit grill och jag har toppat den. 72km/h 😋

Skulle också vilja äga en studebaker.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Skulle också vilja äga en studebaker.

Jo tack, Champion Coupé är nog en av de ballaste bilarna i mina drömmar, tänk en sån med störtbur och Corona livery. Lite Carrera Pan America stuk 🥰

Medlem

Mitt största intresse och min passion är musik. Det har i slutändan lett till att jag vill leva helt på mixning/mastering. Driver hemmastudio på Punch Sector Studios


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Paleontologi, försöker hålla mig uppdaterad inom de senaste fossilfynden. Intresset har funnits sedan barnsben, då det för mig alltid varit intressant att fantisera hur världen såg ut för mer än 65 miljoner år sedan. Brukar se om Paleoworld (1994) och The dinosaurs (1992) just för Robert Bakker som är min favorit. Tog kvällskurser inom geologi och paleontologi på universitet samt om dinosaurier, riktigt kul!

Brukar kika en hel del på olika matematikkurser på youtube då jag tycker om siffror (oftast en- och flervariabelanalys, även linjär algrebra och dylikt).

Anime ser jag på dagligen, följer just nu prince of tennis och väntar på world cup ska konverteras från manga till anime.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Paleontologi, försöker hålla mig uppdaterad inom de senaste fossilfynden. Intresset har funnits sedan barnsben, då det för mig alltid varit intressant att fantisera hur världen såg ut för mer än 65 miljoner år sedan. Brukar se om Paleoworld (1994) och The dinosaurs (1992) just för Robert Bakker som är min favorit. Tog kvällskurser inom geologi och paleontologi på universitet samt om dinosaurier, riktigt kul!

Brukar kika en hel del på olika matematikkurser på youtube då jag tycker om siffror (oftast en- och flervariabelanalys, även linjeär algrebra och dylikt).

Anime ser jag på dagligen, följer just nu prince of tennis och väntar på world cup ska konverteras från manga till anime.

Vad rekommenderar du för videos i statistikväg?

Själv gillar jag
https://m.youtube.com/user/statisticsfun

Medlem
Skrivet av Nichegamer:

Vad rekommenderar du för videos i statistikväg?

Själv gillar jag
https://m.youtube.com/user/statisticsfun

Tack, la in den på min "att se lista". Brukar kika på mathtutordvd samt calculusworkshop då jag behöver detaljerade förklaringar som förklaras på ett trivialt sätt (då många föreläsare oftast saknar den pedagogiska biten). Finns några smakprov på youtube samt deras respektive hemsidor.

Smakprov:
Mathtutordvd: https://www.youtube.com/watch?v=bXrvHkbByik&list=PLnVYEpTNGNt...
Calculusworkshop: https://www.youtube.com/watch?v=W95p0E-CB_s


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@magma:

Samma här.
Tack för resurserna!

Medlem

@anon_326725:

Garbage Pail Kids. Hann bara få ihop typ 450 bilder. Serie 3-5 klara och större delen av serie 2. Lite av serie 6 sen förbjöd min skola korten och det blev svårare att byta. Jävligt roliga samlarbilder/klistermärken får jag säga


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv
Skrivet av Ariath:

@SaltyApple:

Garbage Pail Kids. Hann bara få ihop typ 450 bilder. Serie 3-5 klara och större delen av serie 2. Lite av serie 6 sen förbjöd min skola korten och det blev svårare att byta. Jävligt roliga samlarbilder/klistermärken får jag säga

Kul! Jag fick nyligen hem 4 lådor av senaste serien som heter "REVENGE OF OH, THE HORROR-IBLE".
Throwback till gamla och nya skräckfilmer och halloween-populärkultur. Rekommederar att du köper hem några lådor om du är sugen på att fortsätta samla. Annars kan jag rekommendera att du säljer din samling till mig ;D

Medlem

@anon_326725: Den samlingen är helig Jag sparar nästan allt från min barndom


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv
Skrivet av Ariath:

@SaltyApple: Den samlingen är helig Jag sparar nästan allt från min barndom

Haha! Helt rätt svar! Hade sett ner på dig om du hade velat sälja även om jag hade velat köpa (har serierna du nämnde men i tvivelaktigt tillstånd)

Då kan jag bara rekommendera att fortsätta samla. Du kan fixa kompletta serier via ebay bl a för att komplettera
Det tråkiga med att köpa färdiga serier istället för oöppnade paket är såklart att du missar chansen att få special-kort.
Har själv lyckats samla på mig både autografer och "tryckmallar" (eller vad det heter).

Ägnar timmar åt att skriva fantasy med illustrationer, men det är inget jag delar med mig av, avslutar aldrig något men glad om röda tråden håller till 20.000 ord.
Använder Word i Office 2016 Pro 64-bit samt DAZ3D Studio, har nyligen återupplivat Poser 11 Pro licensen så med 100+ tillägg blir det skoj.
Sedan har jag hembio byggd med separata delar, enkel TCL 40 tums TV som jag endast ser film på, den är fokuserad på musik men med subben XTZ Cinema 3X12 i en etta på andra våningen låter det maffigt i actionscenerna.

Medlem

@anon_326725: Nu är det länge sen jag kollade på bilderna. Jag kom ihåg att min favorit var Adam Bomb för dom använder lite american accent på korten så Atom Bomb blir uttalet Tiny Tim m.fl. var också coola


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv
Skrivet av Ariath:

@SaltyApple: Nu är det länge sen jag kollade på bilderna. Jag kom ihåg att min favorit var Adam Bomb för dom använder lite american accent på korten så Atom Bomb blir uttalet Tiny Tim m.fl. var också coola

Finns ofantligt många fina namn på de där korten med tillhörande bilder. Definitivt något av en glömd skatt för många tycker jag

Medlem

@anon_326725: Kul att kolla Amazon, Ebay och flera till. Det är fan inte gratis om man vill köpa komplettering till sin barndom hahaha

Serie 1 såldes för dryga 3000:- på nån sida


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Har ett bilintresse som dock legat i dvala några år. Mkt pga jag har skaffat familj.
Har fortfarande kvar en gammal Mazda RX-7 från -84 som dock mest står i garaget.

Största intresset förutom spel är discgolf. Eller som många felaktigt kallar det, frisbeegolf.
Åker landet runt och spelar på nya banor, njuter av skön natur i våra svenska skogar.
Är uppe i ca 70discar som jag handlat på mig senaste 5 åren.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Penna och pappers rollspel har varit mitt stora intresse sedan 80-talet och jag har suttit permanent som spelledare sedan -92.
Det har blivit en del spel genom åren och nu vet jag inte ens hur många spel jag har i samlingen, men skåp och lådor är överfulla så vissa spel får bo i kartonger i garderoben och i källaren.
Spelat med i princip samma gäng sedan starten och nu i Lördags så spelade vi det Svenska fantasyrollspelet Symbaroum, vilket verkligen rekommenderas.

Annars gillar jag det gamla filmformatet Laserdisc och har en fin japansk spelare och en 200 filmer som kan avnjutas när andan faller på.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Träning både gym och bjj&thai. Sen på sommaren så är det motorcykel motorcykel motorcykel som gäller för hela slanten. Köra bana är det roligaste som finns men absolut inte snällt mot plånboken.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Min största hobby är fiske. Började med detta för ca 20 år sedan,och nu på senare år har det verkligen eskalerat totalt.
Så är en riktig nörd.
Fiskar 3-4 gånger i veckan ca, eller så ofta jag kan helt enkelt.
Kör 90% insjö efter, gädda gös borre. 10%laxtrolling, har dock sommaren 2019 uppgraderat mig båtmässigt så nu kan jag ut och köra alla större vatten.
Bifogar en bild på båten
Finval 505 Fishpro JS , Yamaha 100hk , Minn kota ulterra 80lbs. Plotter/lod Humminbird Solix 12 G2.

Trollarrn på instagram


signatur

Skitfiske

Tråddemonen
Testpilot

Rita, skriva, göra film, djur, skulptera, musik, läsa på om vetenskap och göra egna maträtter med roliga råvaror

Gen
Medlem

Brukade ta bilder, laga mat, gå promenader i skogen. Nu är det mest kolla på serier eller youtube samt glo forum.

123
Skriv svar