Recension – The Outer Worlds

Medlem

Läste inte texten. Inga spoilers denna gång. Längtar som fan efter ett spel som detta och kommer bilda min egen uppfattning. Jag vet inte vad för specs test-riggen hade(cuz, no spoilers by reading), så om någon kan upplysa mig med specs, upplösning och presets vore jag tacksam.

Jag tänker lira på en rigg med r5 3600, RTX 2070 och 32 GB cl16 RAM(tror dom tickar i 34hundranånting). Jag har en 1440p @165hz skärm.

Medlem

Ständigt detta tjat om vad andra satt för betyg. Om Jonny nu menar det är 3av5 så menar han det, subjektivt. Om recensenten på IGN ger det 8 av 10 så ger han det, SUBJEKTIVT. Det finns inget facit för hur man ska ge betyg utan det är upp till den som recenserar. Gillar du det inte så skriv din egen vilket du har möjlighet till att göra just på den här sajten!

Medlem

Känns som att flera tar betyget väldigt personligt. 3/5 är inte ett dåligt betyg, men heller inte vad vissa förväntar sig av Obsidian. I slutändan är det alltid subjektivt, men Jonny motiverar sin betygssättning väl.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

"Grafikproblemen var mest ett irritationsmoment."

The master race wants to know at what resolution you were playing...?

Skribent
Skrivet av zappmeharder:

The master race wants to know at what resolution you were playing...?

1080p

FM-guru
F.d. Sisyr

Har varit väldigt skeptisk på förhand så är förvånad över de positiva betyg spelet fått både här och på annat håll. Får väl helt enkelt testa det själv framöver och se vad jag tror.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Tack och lov för Game Pass. Behöver inte köpa ett enda Microsoft spel de kommande 2,5 åren. Det är ett gott tecken.

Fan tack för påminnelsen. Har ju game pass för 10kr vid första användning, tackar :)!

Redaktör
Ponny

Jag har en otäck känsla av att detta kommer bli ett sådant spel jag är sugen på att köra, och plötsligt är det år 2027 och The Outer Worlds 3 är ett spel jag är sugen på att köra.


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd

Detta är nog inget för mig. Vill ha ett spel som man kan hålla på flera 100 timmar med som Witcher 3, AC Odyssey osv.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Bra skrivet, verkar tyvärr som att intrycken man fått från förtittar och annat stämde. Men man får nog köra igenom det ändå i framtiden, det är ju trots allt Obsidian.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent
Skrivet av Ravenknight:

Bra skrivet, verkar tyvärr som att intrycken man fått från förtittar och annat stämde. Men man får nog köra igenom det ändå i framtiden, det är ju trots allt Obsidian.

Jag tycker absolut du ska köra det, speciellt om du gillar valmöjligheter i hur man kan utföra uppdrag. Det är absolut inte ett dåligt spel, men inte heller "fantastiskt" i min mening.

Jag hoppas redan på en uppföljare med djupare rollspelsmekanik och en värld man byggt ut lite mer.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Laddemannen:

Ständigt detta tjat om vad andra satt för betyg. Om Jonny nu menar det är 3av5 så menar han det, subjektivt. Om recensenten på IGN ger det 8 av 10 så ger han det, SUBJEKTIVT. Det finns inget facit för hur man ska ge betyg utan det är upp till den som recenserar. Gillar du det inte så skriv din egen vilket du har möjlighet till att göra just på den här sajten!

Skrivet av G4ruda:

Känns som att flera tar betyget väldigt personligt. 3/5 är inte ett dåligt betyg, men heller inte vad vissa förväntar sig av Obsidian. I slutändan är det alltid subjektivt, men Jonny motiverar sin betygssättning väl.

Jag kan inte se någon som klagat på vare sig recension, betyg eller Jonny? 3/5 på FZ betyder "Bra", svårt att översätta till 10-skalan och det ska man nog inte ge sig på heller.


signatur

Jump in.

KoP
Medlem

Bra recension! Känns som ett säkert köp för egen del. Har inte tiden att plöja ner 50 (eller mer) timmar i spel nuförtiden.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Detta är nog inget för mig. Vill ha ett spel som man kan hålla på flera 100 timmar med som Witcher 3, AC Odyssey osv.

Allt måste inte vara mastodontspel! Jag gillar också de där riktigt långa, feta spelen som du vet. Men det finns många riktigt bra spel som man missar om det är ett krav.

Vad det gäller speltiden på TOW så verkar det variera en hel del mellan olika recensenter, de som spelar som vi ser ut att nosa på 50h-strecket iaf.


signatur

Jump in.

Medlem

Om det är ett kort spel kanske det blir det första spelet jag klarar ut på 5-7 år! (minus Diablo 3)

Medlem

"Betyget var inte det som jag förväntade mig! This is an outrage! Spelet kommer vara underbart! det förtjänar högre!"

TL;DR hur folk är


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Blir nog ett game pass på det här... Alltså att jag passar och fortsätter beta av min backlogg


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Ska bli kul och testa.
Har ju game pass så det blir perfekt

Medlem

Att spelet verkar vara så pass kort är verkligen en dealbreaker för mig, då kan jag lika gärna vänta ett år för Steam versionen. Då har de förmodligen fixat alla buggar och kanske lagt till några timmar speltid till.

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

Mja, inte så jätteblandat va? Några outliers här o där, men överlag finfina betyg. 86 på OC.

Okej då!

Medlem

Om jag minns rätt tror jag det var Ubi som gjorde South Park 2. I övrigt bra recension.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Joakim Bennet:

Okej då!

Haha,


signatur

Jump in.

Medlem

Blev ännu mer sugen av recensionen, tycker det låter precis som vad jag behöver och är ute efter för stunden. Har vi någon officiell tråd eller blir det här?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Ambassadör
Xbox
Skrivet av N_micke:

Blev ännu mer sugen av recensionen, tycker det låter precis som vad jag behöver och är ute efter för stunden. Har vi någon officiell tråd eller blir det här?

@Bennii drog igång en här: https://www.fz.se/forum/trad/436782-the-outer-worlds-stora-di... !


signatur

Jump in.

Medlem

Hmm, Kotaku's recensent verkar tycka att spelet är betydligt längre är FZ. Ca 40h speltid hade dem.

Medlem

För er som inte känner till så kan man fortfarande få Xbox Game Pass för 10kr/mån så för 10kr är det ju ett svårslaget spel.


signatur

Tack för visat intresse!

Medlem
Skrivet av cbird:

För er som inte känner till så kan man fortfarande få Xbox Game Pass för 10kr/mån så för 10kr är det ju ett svårslaget spel.

Enbart Xbox, eller även PC? Där trodde jag att Epic hade ensamrätt (än så länge).

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Mixtrade med alla inställningar för att säkerställa att det inte var något sådant som spökade. Visst kan vissa spel lida av prestandastrul vid release, men jag tycker det för det mesta brukar rulla på bra.

Hursomhelst var det inget som knuffade ned betyget från 4 till 3

Skrivet av Tomas Helenius:

Sweclockers är på gång med ett grafiktest, håll koll framåt helgen.

Ingen game ready driver ännu från varken amd eller nvidia. Nej, precis


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Rh3nium:

Enbart Xbox, eller även PC? Där trodde jag att Epic hade ensamrätt (än så länge).

Yep, PC också!


signatur

Jump in.

Medlem

Efter recensionen känns spelet jääääävligt ljummet får jag säga. Att det dessutom är katastrofalt kort (med RPG-mått mätt) öknar inte direkt min köplust heller. Nästan som att man misstänker att Obsidian har tagit hjälp av en "intressegrupp" som skapar en mall för att nå så många köpare som möjligt när man skapat spelet. I slutändan blir spelet istället ett enda stort "meh" om man nu gillar rpg's.

Trist, spelet är säkert bra, men jag förväntade mig mer, så väldigt mycket mer. Nu känns det som att jag lika gärna lira klart Greedfall som verkar vara i samma klass som det här, fast mer rpg-betonat, längre samt verkar hålla samma klass. Eller ännu hellre, sätta mig ner och bara njuta av det fantastiska Dicso Elysium som jag inte är klar med än. Inga fjuttiga 15 timmar där inte.

Skriv svar