Mössa inomhus?

Medlem
Mössa inomhus?
Skrivet av Bennii:

Och är det bara jag som ogillar när folk har mössa inomhus?

Det är fult och slarvigt, och det är inne.

https://mobil.kuriren.nu/nyheter/mossa-inomhus-varre-an-att-s...

Frilansare

Men herregud.

Medlem

@Joakim Bennet:

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Jag tror definitivt att det var två äkta nördar som var med i filmen, men det svarsalternativet fanns inte.

Och är det bara jag som ogillar när folk har mössa inomhus?

Skrivet av Nichegamer:

Ber om ursäkt för off-topic..

Det är intressant hur det också ses som oartigt på något sätt. Det är bara en huvudbonad, varför är det dåligt på något sätt? Från vad jag kan läsa verkar det gå tillbaka långt bakåt till kristendomen. Vissa påstår att det kommer från när riddare behövde ta av sig hjälmen så man fick se deras hela huvud innan diverse strider och ceremonier. Dessutom gäller det för det mesta bara män. Kvinnor har kunnat ha olika huvudbonader genom åren utan att det varit respektlöst.

Ganska fånigt, men nu har det hängt med så länge att man inte kan säga emot.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: De flesta vett och etikettsregler har gamla anor, men kan ändå appliceras i dagens samhälle i någon form. Så att dra upp nån gammal riddarkodex som källa och använda som argument för att mitt tänk är förlegat känns konstigt. Med risk för att gå ännu mer off-topic låter jag ämnet bero. Men jag har så mycket att skriva om du vill fortsätta diskussionen via PM.

Medlem

Mössan saknade ju både fjong och flurp, så jag tycker det är ok.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ber om ursäkt för off-topic..

Det är intressant hur det också ses som oartigt på något sätt. Det är bara en huvudbonad, varför är det dåligt på något sätt? Från vad jag kan läsa verkar det gå tillbaka långt bakåt till kristendomen. Vissa påstår att det kommer från när riddare behövde ta av sig hjälmen så man fick se deras hela huvud innan diverse strider och ceremonier. Dessutom gäller det för det mesta bara män. Kvinnor har kunnat ha olika huvudbonader genom åren utan att det varit respektlöst.

Ganska fånigt, men nu har det hängt med så länge att man inte kan säga emot.

I enlighet med svensk kristen tradition ska kvinnor täcka håret för att det ses som erotiskt med utsläppt hår. Så av respekt för männen så ska kvinnorna täcka sig. ¯\_(ツ)_/¯

Männen å andra sidan ska lägga ifrån sig sin huvudbonad, traditionellt symboliserar detta att man inte bär ont uppsåt utan kan visa sig sårbar. I männens fall handlar det helt om att visa respekt.

För den som gjort GU med Försvarsmakten vet också att mössa bär man utomhus och blott lodisar står med händerna i fickorna!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

I enlighet med svensk kristen tradition ska kvinnor täcka håret för att det ses som erotiskt med utsläppt hår. Så av respekt för männens så ska kvinnorna täcka sig. ¯\_(ツ)_/¯

Männen å andra sidan ska lägga ifrån sig sin huvudbonad, traditionellt symboliserar detta att man inte bär ont uppsåt utan kan visa sig sårbar. I männens fall handlar det helt om att visa respekt.

För den som gjort GU med Försvarsmakten vet också att mössa bär man utomhus och blott lodisar står med händerna i fickorna!

Ja.. Vad säger man.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ber om ursäkt för off-topic..

Det är intressant hur det också ses som oartigt på något sätt. Det är bara en huvudbonad, varför är det dåligt på något sätt? Från vad jag kan läsa verkar det gå tillbaka långt bakåt till kristendomen. Vissa påstår att det kommer från när riddare behövde ta av sig hjälmen så man fick se deras hela huvud innan diverse strider och ceremonier. Dessutom gäller det för det mesta bara män. Kvinnor har kunnat ha olika huvudbonader genom åren utan att det varit respektlöst.

Ganska fånigt, men nu har det hängt med så länge att man inte kan säga emot.

Tycker att det är bra med regler kring vett och etikett. Dagens ungdom med hängande kläder och kepsar på inomhus är fel.

*hytter med käppen*


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har alltid mössa inomhus (keps). Mest för att irritera folk som av nån anledning tycker det är så hemskt. Plus att jag slipper hålla på och fixa frisyren. Jobbar på kontor.

(Ålder 36)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Tycker att det är bra med regler kring vett och etikett. Dagens ungdom med hängande kläder och kepsar på inomhus är fel.

*hytter med käppen*

Jag håller med, och är som sagt fast i det själv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tycker att det är bra med regler kring vett och etikett. Dagens ungdom med hängande kläder och kepsar på inomhus är fel.

*hytter med käppen*

Kunde inte bry mig mindre vad folk har på sig, haha. Så länge det inte handlar om så pass mycket häng att deras underkläder syns eller dylikt så bryr jag inte mig. Huvudbonader ska det va'! (NSFW?)

Medlem
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Kunde inte bry mig mindre vad folk har på sig, haha. Så länge det inte handlar om så pass mycket häng att deras underkläder syns eller dylikt så bryr jag inte mig. Huvudbonader ska det va'! (NSFW?)

Jag bryr mig väl egentligen inte heller, upplever däremot en koppling mellan omogna attityder och klädsel. Samtliga av hiphopparna på mitt kontor är de överlägset mest barnsliga och jobbiga att ha att göra med.

De verkar ha fått för sig att personlighet går före kunskap.

Eller så är jag bara jävligt bitter.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Brukar oftast regera på när folk har mössa inomhus, men är jag den enda som tycker att Joakim passade i det? Om det är någon som spelar rollen bra så är det han, kanske för att man är van vid att yngre ouppfostrade barn med mössa bär det inomhus, medans Joakim beter sig "någorlunda" intelligent. Flurp. :P.

Skulle dock rekommendera att ge håret lite luft inomhus då skalpen, precis som vilken del utav huden, behöver andas, annars kan celler ta skada. http://orientalhairsolutions.com/blog/2017/12/30/importance-o...

Medlem

Är man åtta år får man väl ha mössa inomhus och röda skor och vantar som är fastknäppta i jackärmarna så man inte tappar bort dem, men inte en vuxen man.

Skrivet av Arcadia:

Är man åtta år får man väl ha mössa inomhus och röda skor och vantar som är fastknäppta i jackärmarna så man inte tappar bort dem, men inte en vuxen man.

Om jag minns min tid i grundskolan rätt så var förbudet mot mössa den första gyllene regeln i skolans lokaler och därtill strängt bestraffat. På den gamla goda tiden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mössa är ju också ett utomhus plagg, precis som en Jacka, har man inte tagit av sig dessa inomhus så kan det kännas lite snuskigt, lite som att ha skor på sig inomhus som Amerikanerna, som blir skogstokiga om du mobbar dom för det, men framförallt handlar det väl om att utomhusplaggen värmer och bildar svett om det bärs inomhus. Känns snuskigt helt enkelt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är man en vuxen man tar man sina egna beslut och respekterar andras beslut.

Om andras beslut är att man inte har mössa på sig inomhus, då är det lugnt?

Kan det vara vuxet att förstå att man klär sig professionellt när man arbetar?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är man en vuxen man tar man sina egna beslut och respekterar* andras beslut.

*tolererar...
https://www.southparkstudios.nu/clips/104225/acceptance-speec...

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Jag bryr mig väl egentligen inte heller, upplever däremot en koppling mellan omogna attityder och klädsel. Samtliga av hiphopparna på mitt kontor är de överlägset mest barnsliga och jobbiga att ha att göra med.

De verkar ha fått för sig att personlighet går före kunskap.

Eller så är jag bara jävligt bitter.

Håller med helt. Ser så otroligt dumt ut med en vuxen man som sitter på restaurang med en stor jävla NY-keps på huvet.
Så jobbigt är det inte att ta av den

Rent generellt så tolererar (inte respekterar) jag folk som har på sig mössa/keps inomhus då det inte direkt är något som stör mitt liv. Det ser bara dumt ut helt enkelt. Det finns andra huvudbonader som jag har större problem med av viktigare anledningar men känns som det snabbt hade spårat ur tråden ännu mer att gå in i detalj på det så jag låter bli

OnT: Ska bli fett med RDR2 till PC då jag knappt orkade 3-4 timmar på PS4 med kontrollerna. Skjutare ska spelas med tangentbord och mus!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Well that escalated quickly! Brukar ofta säga vilket härligt community vi har men den här tråden kan vara ett riktigt bottennapp. Kul gäng!

Jag undrar mest bara varför @Carl Johansson-Sundelius: släppte in den där luffaren till att börja med?

Skämt åsido, nu vet jag inte om du genuint tog illa upp om vad folk sagt i den här tråden men jag hoppas inte det. För de som klär sig lite hursomhelst och verkligen inte bryr sig vad andra tycker, okej det kan jag köpa, rock on you rebel I guess...

Men de som klär sig som en tölp men sen ändå tycks bry sig vad folk tycker om deras utstyrsel... öhm okej... lycka till med det... x)

Moderator | Testpilot

// Flyttat inlägg från denna tråd till att skapa en egen på grund av att det gick väldigt off-topic.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Jag har alltid mössa inomhus (keps). Mest för att irritera folk som av nån anledning tycker det är så hemskt. Plus att jag slipper hålla på och fixa frisyren. Jobbar på kontor.

(Ålder 36)

Vilken rebell du är!

Ser inget fel med konstiga blickar mot folk som har mössa/keps inomhus (om man nu inte befinner sig i alperna på after ski såklart).
Ungefär samma nivå på folk som envisas med solglasögon inomhus. Inget av dem hör hemma inomhus men dessa "fria själar" envisas med att ha det på sig inomhus ändå.

Har personligen inget emot det då det inte skadar eller stör mig fysiskt. Men som vuxen person så undrar man ju vad som försigår. Är det ett resultat av dagens "fuck you jag bryr mig inte trollollol"-kultur eller kanske något som pågår för att personen ifråga är osäker över sin hårväxt? Vem vet? Inte jag! Har svårt att se det som ett modemedvetet inslag dock då det 9 av 10 gånger ser förjävligt ut om det inte råkar vara någon picture perfect calvin klein-modell man kollar på...

Hursomhelst...

Fascinerande samtalsämne!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Vilken rebell du är!

Ser inget fel med konstiga blickar mot folk som har mössa/keps inomhus (om man nu inte befinner sig i alperna på after ski såklart).
Ungefär samma nivå på folk som envisas med solglasögon inomhus. Inget av dem hör hemma inomhus men dessa "fria själar" envisas med att ha det på sig inomhus ändå.

Har personligen inget emot det då det inte skadar eller stör mig fysiskt. Men som vuxen person så undrar man ju vad som försigår. Är det ett resultat av dagens "fuck you jag bryr mig inte trollollol"-kultur eller kanske något som pågår för att personen ifråga är osäker över sin hårväxt? Vem vet? Inte jag! Har svårt att se det som ett modemedvetet inslag dock då det 9 av 10 gånger ser förjävligt ut om det inte råkar vara någon picture perfect calvin klein-modell man kollar på...

Hursomhelst...

Fascinerande samtalsämne!

Förstår inte riktigt vad det är som stör folk. En del säger att de tycker det är fult. So? Jag går inte runt och stör mig på att folk har fula kläder, och skriver på forum om att folk borde ta sig i kragen och ha snyggare kläder på sig. Smaken är som baken. Andra säger att det är otrevligt/ohyfsat. Något som har noll grund. Det är nåt de fick itutat i sig av nån kyrklig person eller nåt när de var små. Exakt varför är det otrevligt? Jag har inte keps för att vara rebell, det var lite av ett skämt. Jag har det för det är mer praktiskt än att gå och klippa sig hela tiden. När håret blir för långt och bångstyrigt är det keps på. Om folk stör sig är det deras problem. Jag tycker dock på riktigt det är lite festligt att folk kan störa sig så enormt på att nånstans där ute så finns det folk som har keps på sig inomhus

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nioreh:

Förstår inte riktigt vad det är som stör folk. En del säger att de tycker det är fult. So? Jag går inte runt och stör mig på att folk har fula kläder, och skriver på forum om att folk borde ta sig i kragen och ha snyggare kläder på sig. Smaken är som baken. Andra säger att det är otrevligt/ohyfsat. Något som har noll grund. Det är nåt de fick itutat i sig av nån kyrklig person eller nåt när de var små. Exakt varför är det otrevligt? Jag har inte keps för att vara rebell, det var lite av ett skämt. Jag har det för det är mer praktiskt än att gå och klippa sig hela tiden. När håret blir för långt och bångstyrigt är det keps på. Om folk stör sig är det deras problem. Jag tycker dock på riktigt det är lite festligt att folk kan störa sig så enormt på att nånstans där ute så finns det folk som har keps på sig inomhus

Jag kan inte annat än hålla med.

Enda gången jag kan tycke det är onödigt är vid finare tillställningar, men jag har egentligen ingen grund för det annat än det man är uppvuxen med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Förstår inte riktigt vad det är som stör folk. En del säger att de tycker det är fult. So? Jag går inte runt och stör mig på att folk har fula kläder, och skriver på forum om att folk borde ta sig i kragen och ha snyggare kläder på sig. Smaken är som baken. Andra säger att det är otrevligt/ohyfsat. Något som har noll grund. Det är nåt de fick itutat i sig av nån kyrklig person eller nåt när de var små. Exakt varför är det otrevligt? Jag har inte keps för att vara rebell, det var lite av ett skämt. Jag har det för det är mer praktiskt än att gå och klippa sig hela tiden. När håret blir för långt och bångstyrigt är det keps på. Om folk stör sig är det deras problem. Jag tycker dock på riktigt det är lite festligt att folk kan störa sig så enormt på att nånstans där ute så finns det folk som har keps på sig inomhus

Det var lite av ett skämt att kalla det för en rebellisk person också faktiskt och som jag skrev så är det inget jag mår fysiskt dåligt av. Precis samma sak med solglasögon inomhus och liknande saker. Rapa högt bland folk och spotta kors och tvärs vart man än går. Kultur och beteende som inte alla är intresserade av att vara en del av.

Alla gör vad de vill helt enkelt.

Dock så kan man kalla mig gammeldags då jag anser att mössa/keps inte hör hemma på restaurang eller finare tillställningar utav respekt. Men som sagt. Vi är alla olika. Vilket som jag nämnde gör detta till ett intressant ämne!

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag kan inte annat än hålla med.

Enda gången jag kan tycke det är onödigt är vid finare tillställningar, men jag har egentligen ingen grund för det annat än det man är uppvuxen med.

Vilket var exakt det jag syftade på. Typ ett bröllop där någon sitter i kostrym och en trucker-keps. Ser bara weird ut.
Men vem vet? Jag är kanska för gammaldags och det där är det nya? Framtidens fintillställningar har kanske en keps/mössa som följer med kostymen/smokingen?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Vilket var exakt det jag syftade på. Typ ett bröllop där någon sitter i kostrym och en trucker-keps. Ser bara weird ut.
Men vem vet? Jag är kanska för gammaldags och det där är det nya? Framtidens fintillställningar har kanske en keps/mössa som följer med kostymen/smokingen?

Är det en tillställning med uttalad klädkod följer man såklart den. Det tror jag ingen sagt emot. Däremot att det skulle finnas nån slags oskriven klädkod i vardagen är det jag inte är med på.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Är det en tillställning med uttalad klädkod följer man såklart den. Det tror jag ingen sagt emot. Däremot att det skulle finnas nån slags oskriven klädkod i vardagen är det jag inte är med på.

Sitta hemma hos grabbgänget med keps och solbrillor skitier nog vem som fan helst i. Det är väl när det kommer till fintillsällningar som sagt det blir en aktuell fråga

Skriv svar