The Sims 4 ser ut att få en universitets-expansion lagom till jul

Robot
The Sims 4 ser ut att få en universitets-expansion lagom till jul

Yay, mitt guilty pleasure får mer innehåll som det borde haft för sisådär 5 år sedan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sjukt hur mycket DLCs som släpps till The Sims. Sju expansioner, åtta 'Game Packs' och femton 'Stuff Packs'. Mycket av detta fanns i trean och bör ha inkluderats i fyran vid release.

Jag gick igenom alla på Origin Store och respektive pris, allt tillsammans kostar 6080kr... Nu är det visserligen fyra år sedan det släpptes men faktumet att saker som husdjur kräver att man köper en expansion för 429 kr är diskutabelt. Det känns så skevt att det kostar så pass mycket när enorma ny-releaser går för blott hundra kronor mer.

(Kan påpekas att jag är väldigt uttråkad)

@MrPeters: Å andra sidan hade det väl släppts nu ifall de skulle arbetat in allt från början. Men husdjuren, universitet, småbarn och säsonger hade de nog kunnat få med i grundutförandet utan längre tidsåtgång.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Grovt överpris för deras DLC's för det lilla man får imho.
Och som sagt, de flesta av deras DLC's för Sims4 är detsamma som kom till Sims3, varför inte låta det vara inkluderat i Sims4 från start och släppa något nytt och genuint istället för fyran?

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Grovt överpris för deras DLC's för det lilla man får imho.
Och som sagt, de flesta av deras DLC's för Sims4 är detsamma som kom till Sims3, varför inte låta det vara inkluderat i Sims4 från start och släppa något nytt och genuint istället för fyran?

Because mjölkning, och folk betalar ju uppenbarligen.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv

The Sims påminner på sätt och vis om NHL och Fifa i den mån att det är mer eller mindre samma sak om och om igen till en förhållandevis allt för stor peng för vad man får. Nu var det många år sedan jag spelade The Sims men måste ju kännas konstigt för fansen att varje gång det kommer en ny siffra på titeln så är man tillbaka på ruta ett innehållsmässigt.

Självklart har The Sims 4 funktioner och innehåll som trean inte hade men det låter ju som att The Sims 3 med alla sina expansioner och paket hade mer innehåll som sedan "skalats av" i fyran för att sedan komma tillbaka i expansionsform igen.

Detta är en blandning av vad jag vet och spekulation så någon får gärna rätta mig här om jag har fel.

Edit: Okej holy sh*t, jag gjorde en liten ansträngning och sökte fram expansionerna för The Sims 3 och 4 och de var mer eller mindre identiska! Jag förstod att det skulle finnas ett par liknande som husdjuren men det här var bara för mycket.

The Sims 3 > 4
Ambitions > Get to Work
Late Night > Get Together
Pets > Cats & Dogs
Showtime > Get Famous
Island Paradise > Island Living
University Life > Discover University
Seasons > Seasons

Så av The Sims 4 åtta expansioner är sju stycken mer eller mindre hämtade från The Sims 3 elva expansioner. Game Packs och Stuff Packs orkar jag inte ens jämföra men finns väl ett par liknande där också kanske.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sims_3#Expansion_packs
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sims_4#Expansions,_add-ons_...

FM-guru
F.d. Sisyr

@anon_119148: Fanns flera av dem där som expansioner redan till ettan och tvåan. Husdjur exempelvis (hette "Unleashed" i ettan och "Pets" i tvåan).

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

@grollo_92: Fanns flera av dem där som expansioner redan till ettan och tvåan. Husdjur exempelvis (hette "Unleashed" i ettan och "Pets" i tvåan).

Ja du ser ju. En skulle kunna tycka att innehåll som husdjur borde varit standard sedan The Sims 2 men EA är väl inte dumma, de är ju ett vinstdrivande företag och har förstått att detta genererar mest inkomst men det är svårt att inte känna att det är ett väldigt sniket sätt, som för övrigt EA inte är okända för...

eld
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Grovt överpris för deras DLC's för det lilla man får imho.
Och som sagt, de flesta av deras DLC's för Sims4 är detsamma som kom till Sims3, varför inte låta det vara inkluderat i Sims4 från start och släppa något nytt och genuint istället för fyran?

Som Star Citizen ungefär, sitta med spelet i 10+ år för att man ska få med allt.

Medlem

Ironiska är att Sims 4 värld känns mycket mindre än den i Sims 3. Vad jag minns så innehöll kartan i Sims 3 många fler landsplättar att bygga på, samt att du kunde köra bil vart du än ville.
I sims 4 är kartan uppdelad i mindre zoner, och varje zon innehåller tillsammans färre tomter än kartan i Sims 3. Därtill hör att Sims 4 släpper nya kartor med varje expansion som du kan hoppa mellan, så i och med det ökar antalet tomter men det känns ändå "konstigt" att hoppa mellan dem.
Istället för att det känns som att man spelar i stockholm som i Sims 3 så spelar du istället i mindre kvarter så som Norrmalmstorg, Uppsala centrum, Visby innerstad, osv. Och när du ska mellan dessa områden så teleporteras du istället för att ta din bil (immersion breaker).

Skrivet av ForrestFox:

Ironiska är att Sims 4 värld känns mycket mindre än den i Sims 3. Vad jag minns så innehöll kartan i Sims 3 många fler landsplättar att bygga på, samt att du kunde köra bil vart du än ville.
I sims 4 är kartan uppdelad i mindre zoner, och varje zon innehåller tillsammans färre tomter än kartan i Sims 3. Därtill hör att Sims 4 släpper nya kartor med varje expansion som du kan hoppa mellan, så i och med det ökar antalet tomter men det känns ändå "konstigt" att hoppa mellan dem.
Istället för att det känns som att man spelar i stockholm som i Sims 3 så spelar du istället i mindre kvarter så som Norrmalmstorg, Uppsala centrum, Visby innerstad, osv. Och när du ska mellan dessa områden så teleporteras du istället för att ta din bil (immersion breaker).

Det här tror jag mer beror på att Sims 3 blev galet krävande för datorn med tiden. Målgruppen är helt enkelt inte den som lägger särskilt mycket pengar på hårdvara.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det här tror jag mer beror på att Sims 3 blev galet krävande för datorn med tiden. Målgruppen är helt enkelt inte den som lägger särskilt mycket pengar på hårdvara.

Så är det absolut. Vår hemdator är helt ok men ingen riktig speldator (spel körs mest på konsol) och när min fru kör Sims3 med alla expansioner kämpar den så att man tror att den ska braka ihop för gott. Hon vill ändå inte gå över till Sims4 just för att världen verkar vara betydligt mer begränsad.

1
Skriv svar