Disco Elysium - Stora diskussionstråden

FM-guru
F.d. Sisyr

Har nu klarat spelet. På grund av de val jag gjorde etc så blev min spelupplevelse betydligt kortare än vad man pratat om (jag klarade det på 17h), men på något vänster lyckades jag få till ett relativt lyckligt slut ändå.

Ska påbörja en andra genomspelning nu och göra saker lite annorlunda, så att jag inte missar lika mycket.

Hur som helst ett väldigt underhållande spel. "Välskrivet" är en underdrift. Återspelningsvärdet är dessutom uppenbart.

Medlem

Snälla FZ, låt någon som spelat (och tyckt om) Planescape Torment, Fallout, Baldur's Gate, Monkey Island och/eller några liknande spel recensera detta.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Snälla FZ, låt någon som spelat (och tyckt om) Planescape Torment, Fallout, Baldur's Gate, Monkey Island och/eller några liknande spel recensera detta.

Duger vår käraste Jocke?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Duger vår käraste Jocke?

Han förtjänar det och spelet förtjänar honom.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Gnällkuk

@Joakim Bennet: när pubbas recensionen?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Köpte igår och spelat två timmar. Herregud vilket välskrivet och smart spel. Får rejäla Hunter S Thompson vibbar och humorn är helt i min smak.

Gnällkuk
Skrivet av mondo:

Köpte igår och spelat två timmar. Herregud vilket välskrivet och smart spel. Får rejäla Hunter S Thompson vibbar och humorn är helt i min smak.

Påminner mig om att jag måste läsa boken som jag fick i julkapp. Fear & Loathing är helt klart en av mina favoritfilmer genom tiderna.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Dödgrävaren

Fantastiskt spel, spelat i tio minuter men redan fått en game over i samband med att jag slängde mig baklänges med två fuck you fingrar ute för att undvika betala en hotelnota. 10/10!

Medlem

Vad fan är det här för skit.
Enligt system requirements lab kan jag inte köra det här spelet. Ett peka klicka spel!?

Burken min klarar ju Witcher 3, Wreckfest, Division med flera.

Hur kan jag inte få ok på det här???

Tydligen måste man ha en värstingprocessor för att flytta runt musen?? Jävla skit, 1 av 10 för optimering.

"Minimum: Intel i5-7500 or AMD 1500 equivalent
You Have: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GH
z"

Medlem
Skrivet av Haddock:

Vad fan är det här för skit.
Enligt system requirements lab kan jag inte köra det här spelet. Ett peka klicka spel!?

Burken min klarar ju Witcher 3, Wreckfest, Division med flera.

Hur kan jag inte få ok på det här???

Tydligen måste man ha en värstingprocessor för att flytta runt musen?? Jävla skit, 1 av 10 för optimering.

"Minimum: Intel i5-7500 or AMD 1500 equivalent
You Have: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GH
z"

Kan en i5 7500 köra det kan en i7 2600k köra utan problem, var lugn


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Haha min gubbe torskade då han inte kunde klippa upp ett hänglås. Blev deprimerad och sedan game-over

Skrivet av Haddock:

Vad fan är det här för skit.
Enligt system requirements lab kan jag inte köra det här spelet. Ett peka klicka spel!?

Burken min klarar ju Witcher 3, Wreckfest, Division med flera.

Hur kan jag inte få ok på det här???

Tydligen måste man ha en värstingprocessor för att flytta runt musen?? Jävla skit, 1 av 10 för optimering.

"Minimum: Intel i5-7500 or AMD 1500 equivalent
You Have: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GH
z"

Vafan, efter 16 timmar i Disco Elysium så får jag veta av System Requirements Lab att jag inte kan köra det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Gött att höra! Blir att ladda ner och testa.

Skrivet av Molotov:

Kan en i5 7500 köra det kan en i7 2600k köra utan problem, var lugn

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vafan, efter 16 timmar i Disco Elysium så får jag veta av System Requirements Lab att jag inte kan köra det.

Haha vad spännande! Då blir det att pröva!

Medlem

Är det någon som har någon koll om hur bra spelet har sålts?
Hade ju varit väldigt roligt om det sålde riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Wille_3:

Är det någon som har någon koll om hur bra spelet har sålts?
Hade ju varit väldigt roligt om det sålde riktigt bra.

Enligt SteamDB har mellan 50 och 100 tusen köpt spelet hittills. Spelet säljs även på GOG.

Inget en AAA-utgivare skulle vara nöjd med, men förhoppningsvis tillräckligt för att ZA/UM ska känna motivation att jobba vidare.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Enligt SteamDB har mellan 50 och 100 tusen köpt spelet hittills. Spelet säljs även på GOG.

Inget en AAA-utgivare skulle vara nöjd med, men förhoppningsvis tillräckligt för att ZA/UM ska känna motivation att jobba vidare.

Jo, det är ju det som är det viktiga. Vill ju gärna ha mera och kanske även inspirera andra studios att våga göra något liknande.
Har bara kommit till andra dagen i spelet ännu men är golvad av upplevelsen.

Medlem

Lite udda första intryck måste jag säga. Hängde med på allt som hände till strax efter jag tittat på kroppen som hänger i trädet. gick sedan in i skjulet till höger och hamnade på taket, sedan hoppade jag ner för en kant och hamnade i Harbour master eller vad det hette, med massor konstigheter i dialogen som att "you can finally question the harbour master" Har spelat i 30 minuter och inte hört något om denna harbourmaster innan. Känns som att när man hoppade ner för att hämta sin jacka så skippade man 10 kapitel...

Någon mer som stött på detta märkliga?

Ambassadör
League of Legends

Vill börja med att säga att jag älskar spelet, åtminstone början. Här är mitt problem:

Jag ville köra som en extrem variant av mig själv. En tystlåten "tänkare", inga vidare fysiska eller sociala kunskaper. Självfallet föll jag ner i grovt drogberoende där en öl och cigg inte var tillräckligt för att hålla mig kvar i verkligheten. Jag maxade egenskaper som passade rollspelskaraktären jag byggde upp, inte vad som krävdes för att föra spelet vidare. Detta på grund av att jag tyckte det gick emot samtliga principer hur jag ville ta mig an spelet.

Under dag 3 fann jag mig dock i en situation där jag inte kunde ta mig vidare. Jag hade otur med vissa tärningskast och vad jag uppfattade fanns det inget sätt för mig att ta mig vidare. Det ledde till att jag ansåg att jag var tvungen att gå tillbaka till en tidigare sparfil och köra om ett tärningskast tills jag klarade det.

Spelet tilltalar min humor och är precis vad jag har önskat utan att veta om det. Denna händelsen var dock något som gör att mitt upplevda betyg faller ner mot en 4:a. Jag kommer ta en (ofrivillig) vecka paus från spelet och förhoppningsvis har jag glömt denna händelse så att spelet kan få den 5:a som mitt betyg som det troligtvis förtjänar.

Medlem

Nu tycker jag att vi kan få ett datum för final cut. Jag och min ps5 är redo.

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Nu tycker jag att vi kan få ett datum för final cut. Jag och min ps5 är redo.

Ja, vad hände med det? Mars var det väl sagt men konstigt att de inte satt något mer exakt datum.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Yaarr!:

Nu tycker jag att vi kan få ett datum för final cut. Jag och min ps5 är redo.

Skrivet av Lasrod:

Ja, vad hände med det? Mars var det väl sagt men konstigt att de inte satt något mer exakt datum.

Småproblem med att synka med återförsäljare, plattformar etc. Utvecklarna skrev lite om det på Discord i torsdags, men att "the game is releasing in March, for sure".

Frilansare

Blir härligt att återvända!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Småproblem med att synka med återförsäljare, plattformar etc. Utvecklarna skrev lite om det på Discord i torsdags, men att "the game is releasing in March, for sure".

Underbart att höra! Och eloge till utvecklarna att det inte lovas något som de inte kan hålla.

Frilansare

Snart så. Ni som ska köra om, vilken snut siktar ni på att bli dena gång? Jag funderar på en riktigt röd revolutionär. Sen får vi se om spelet håller med, det är ju lite quirky på det viset

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Snart så. Ni som ska köra om, vilken snut siktar ni på att bli dena gång? Jag funderar på en riktigt röd revolutionär. Sen får vi se om spelet håller med, det är ju lite quirky på det viset

Av det jag sett så kan de driva med sin egen politiska uppfatting ganska bra, var lite oväntat!

Tror det blir en historieintresserad artcop för min del, riiktigt gräva sig in i all lore

Medlem

Jag spelade som världens sämsta polis/människa.

Har nog aldrig haft så roligt i ett spel

Medlem

Liberal psykologisk nykter alkoholist.

Skriv svar