Skribent
Skrivet av dali:

@Shadee: Snälla gå inte in med taggarna utåt. Jag attackerade inte dig. Du har ingen anledning att "försvara" någon ståndpunkt. Och du kan skippa förminskade kommentarer nästa gång. Det är du som gör det svårt att hålla en diskussion eftersom du attackerar istället för att svara.

Men tack för lite matig information. Även fast det inte var så mycket nytt.

Jag är väl medveten om att jag konstant ger ut information om mig själv. Och jag är medveten om vilka effekter det kan leda till. Dock blir det en övervägning vad man tycker är värt och inte. Jag kan inte använda någon tjänst utan att ge bort information. Jag tror inte att Steam är bättre än Epic Store. Jag skulle inte kunna logga in på en vanlig hemsida utan VPN och definitivt inte spela onlinespel utan att ge bort information.

Om vi tar det mer sansat (utan att du går till ogrundad motattack). Detta är genuina frågor. Använder du inte någon onlinespel-tjänst? Köper du inte saker online? Använder du konstant VPN?

Finns det anledning att vara ännu mer orolig för företag som Tencent än västerländska motsvarigheter? De västerländska motsvarigheterna har ju redan bevisat att de tar första bästa chans att tjäna pengar på informationen vi ger dom (Facebook, apple, Google) som du länkar till i ditt inlägg?

Jag är lika dålig också. Google vet nog mer om mig än vad jag själv vet typ, precis som dig så använder jag olika tjänster, kör utan VPN m.m. Jag försöker dock vara försiktig med vilka appar jag kör på telefonen och vilka rättigheter dessa appar vill ha. Lite sila sand och svälja småsten men det går inte att ha ett normalt digitalt liv utan att sälja bort en del av sin privata information.

När jag tidigare har påpekat för folk att vara försiktig med att länka sina konton, se till att ha olika lösenord på olika sidor, fundera över varför gratisappen vill ha tillgång till kamera, kontakter, mikrofon o.s.v. så har jag fått liknande svar som du gav - och alltid med en förlöjligande ton eller svar som att "jag har inget att dölja" o.s.v. Därav tolkade jag det du skrev på samma sätt som de svar jag fått muntligt av andra, som alla insinuerat att jag skulle vara en foliehatt i stil med "jorden är platt" sekterna som i sin tur gav upphov till lite aggressioner och därav tonen jag hade i mitt svar. Jag har inget problem med att hålla en normal, saklig ton i diskussioner. Från min sida så försvarade jag mig, jag attackerade inte.

Precis som jag skriver så tror inte jag Kina är värre än någon annan (USA) gällande datainsamling utan jag vill bara att folk tänker till vilken information om sig själv som man säljer bort för att få en enklare tillvaro. Alltid inloggad på Gmail och Youtube med automatiska pushnotiser och notifikationer är jättesmidigt men samtidigt så loggas precis allting du gör (för det har du godkänt i deras avtal när du skapade kontot) och lagras på någon server i ett land du inte har en aning om, med lagar som kan se helt annorlunda ut än de svenska GDPR-lagarna. Att länka sitt Facebookkontot till massa tjänster och ha samma inloggningsuppgifter är jättesmidigt men Facebook dammsuger upp och sparar allting du gör och blir en tjänst hackad så är alla tjänster hackade.

Tencent är nog inte värre än de västerländska motsvarigheterna, vilket är det jag menar i mitt första inlägg där jag skriver att det ligger i tiden i spelbranschen att ge sig på Epic/Tencent för de utmanar "good guy Valve".

NSA och Snowden var väl först att åka dit om jag kommer ihåg rätt, Facebook och Google sedan och nu senast Cambride Analytica och frågetecken kring Huawei finns också. Vem blir nästa att åka dig på halvt olaglig datainsamling? Kina kommer ju ikapp i alla andra grenar och är bra på övervakning av den egna befolkningen sedan tidigare så det känns inte helt orimligt att Tencent är en kandidat till att hålla på med just sådan datainsamling. Att de även satsar stenhårt på gratisprylar för att folk till alla deras spelklienter gör ju saker lite mer suspekt också.

Det är en intressant diskussion, men kanske off topic för just den här gången?

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Shadee:

Jag är lika dålig också. Google vet nog mer om mig än vad jag själv vet typ, precis som dig så använder jag olika tjänster, kör utan VPN m.m. Jag försöker dock vara försiktig med vilka appar jag kör på telefonen och vilka rättigheter dessa appar vill ha. Lite sila sand och svälja småsten men det går inte att ha ett normalt digitalt liv utan att sälja bort en del av sin privata information.

När jag tidigare har påpekat för folk att vara försiktig med att länka sina konton, se till att ha olika lösenord på olika sidor, fundera över varför gratisappen vill ha tillgång till kamera, kontakter, mikrofon o.s.v. så har jag fått liknande svar som du gav - och alltid med en förlöjligande ton eller svar som att "jag har inget att dölja" o.s.v. Därav tolkade jag det du skrev på samma sätt som de svar jag fått muntligt av andra, som alla insinuerat att jag skulle vara en foliehatt i stil med "jorden är platt" sekterna som i sin tur gav upphov till lite aggressioner och därav tonen jag hade i mitt svar. Jag har inget problem med att hålla en normal, saklig ton i diskussioner. Från min sida så försvarade jag mig, jag attackerade inte.

Precis som jag skriver så tror inte jag Kina är värre än någon annan (USA) gällande datainsamling utan jag vill bara att folk tänker till vilken information om sig själv som man säljer bort för att få en enklare tillvaro. Alltid inloggad på Gmail och Youtube med automatiska pushnotiser och notifikationer är jättesmidigt men samtidigt så loggas precis allting du gör (för det har du godkänt i deras avtal när du skapade kontot) och lagras på någon server i ett land du inte har en aning om, med lagar som kan se helt annorlunda ut än de svenska GDPR-lagarna. Att länka sitt Facebookkontot till massa tjänster och ha samma inloggningsuppgifter är jättesmidigt men Facebook dammsuger upp och sparar allting du gör och blir en tjänst hackad så är alla tjänster hackade.

Tencent är nog inte värre än de västerländska motsvarigheterna, vilket är det jag menar i mitt första inlägg där jag skriver att det ligger i tiden i spelbranschen att ge sig på Epic/Tencent för de utmanar "good guy Valve".

NSA och Snowden var väl först att åka dit om jag kommer ihåg rätt, Facebook och Google sedan och nu senast Cambride Analytica och frågetecken kring Huawei finns också. Vem blir nästa att åka dig på halvt olaglig datainsamling? Kina kommer ju ikapp i alla andra grenar och är bra på övervakning av den egna befolkningen sedan tidigare så det känns inte helt orimligt att Tencent är en kandidat till att hålla på med just sådan datainsamling. Att de även satsar stenhårt på gratisprylar för att folk till alla deras spelklienter gör ju saker lite mer suspekt också.

Det är en intressant diskussion, men kanske off topic för just den här gången?

Tack för att du tog dig tiden att skriva tydligt vad du syftade på. Nu visade sig bara vara att vi misstolkat varandras ton. Min första fråga var inte alls menad som en "men jag har inget att dölja"-tonad fråga. Jag håller med dig i mångt om mycket att det är otroligt viktigt att vara vaksam och inte bara acceptera allt. Jag är absolut ingen expert på området och var därför rent intresserad av vad du håller utkik efter. Endast för att bredda min egen kunskap.

Jag har själv haft tur när det gäller sånt här och försöker hela tiden bli bättre på det. Använder mig exempelvis av olika lösenord överallt. Jag har även börjat använda olika mail som jag ger ut beroende på vad tjänsten i fråga gäller. Samma sak med bankkonton.

Det är väldigt intressant fråga och samtidigt väldigt skrämmande. Har köpt Snowdens bok men har inte haft tid att läsa den än.

Ambassadör
League of Legends

Har läst igenom tråden igen och känner att jag vill förtydliga lite.

Jag skrev inte denna tråden för att ta bort blicken och kritiken mot Riot Games. Snarare tvärtom, jag ville informera om att dom har kinesiska ägare. Samt vilka andra som deras ägare äger.

Min tanke var inte att få andra att sluta bojkotta. Jag ville bara diskutera frågan då jag har en annan syn på det. Min åsikt är att jag inte bojkottar (oftast).

Skribent
Skrivet av dali:

Tack för att du tog dig tiden att skriva tydligt vad du syftade på. Nu visade sig bara vara att vi misstolkat varandras ton. Min första fråga var inte alls menad som en "men jag har inget att dölja"-tonad fråga. Jag håller med dig i mångt om mycket att det är otroligt viktigt att vara vaksam och inte bara acceptera allt. Jag är absolut ingen expert på området och var därför rent intresserad av vad du håller utkik efter. Endast för att bredda min egen kunskap.

Jag har själv haft tur när det gäller sånt här och försöker hela tiden bli bättre på det. Använder mig exempelvis av olika lösenord överallt. Jag har även börjat använda olika mail som jag ger ut beroende på vad tjänsten i fråga gäller. Samma sak med bankkonton.

Det är väldigt intressant fråga och samtidigt väldigt skrämmande. Har köpt Snowdens bok men har inte haft tid att läsa den än.

Jo, jag tog nog i från tårna men det är som det är ibland och vissa saker gör en mer irriterad än annat. Allt som oftast så är det bara missförstånd eller man använder ord olika, bra att det går att reda ut. Jag har inte sett dig som en sådan som förlöjligar och hånar andra på forumet så kanske borde tänkt till en gång till samt säkerställt vad du menade innan jag publicerade inlägget.

Det som är skrämmande är ju att det händer hela tiden men ingen bryr sig, det blir lite kritik och någon som får svara på lite jobbiga frågor och sedan är det vidare till nästa grej och det gamla är glömt och förlåtet. Oerhört svårt att få folk att förstå att det inte är så bra att lämna ut så mycket information om sig själv, samtidigt vet jag att det nog finns folk som tycker att det är dubbelmoral med tanke på att den här profilen är hyfsat offentlig och även min Steamprofil är lika offentlig.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Inget misstag tycker jag. Xiaomi levererar extremt pålitliga och bra produkter av hög kvalité till extremt läckra priser. Vilken modell blev det? Själv kör jag med Pocophone f1 och före det hade jag en mi5.

Till exempel mitt senaste inköp. Xiaomi roborock s50 robotdammsugare för ~300 euro. Slår de flesta 900€ robotdammsugare på fingrarna.

När västvärlden kan börja erbjuda liknande produkter till samma priser kanske jag börjar överväga att sluta köpa Xiaomi produkter.

Redmi Note 7, ville ha en budget mobil med hyfsad prestanda och stor skärm, märks att det är lite budget men för det priset (2500~kr) var det ändå väldigt prisvärt.

123
Skriv svar