Legends of Runeterra (LoR) - kortspel

Ambassadör
League of Legends
Legends of Runeterra (LoR) - kortspel

Riot Games var en av få Dota-kopior som lyckades fånga spelarna och hålla dom(oss) kvar. Nu ger man sig på kortspels-genren med samma mål. Lyckas man eller ej får framtiden utvisa. Här ger jag en del av den information som släppts sedan spelet utannonserades på League of Legends 10 årsjubileum, den 15:e oktober.

Jag börjar med att tacka @Devan för tidig info då han följde streamen (vad är svenska ordet?) då spelet utannonserades. Här är utvecklarnas presentation av spelet.

Korten

I länken nedan kan ni se samtliga kort som finns i dagsläget.

https://lor.mobalytics.gg/cards

Regioner

Som ni hörde i första klippet har en förhandstitts-version redan släppts. Jag har inte fått möjlighet att testa spelet men tack vare att jag följer en del Youtube-kanaler kopplat till utvecklarna har mitt flöde fyllts av videos. Jag har endast orkat kolla på Phreaks klipp så den information jag har samlat in kommer framförallt från honom samt hemsidan https://lor.mobalytics.gg/.

Spelets namn kommer från regionen som League of Legends utspelar sig i, Runeterra. Många av LoL:s karaktärer kommer att finnas som kort i spelet men man kommer även bygga vidare på världen. Korten är uppdelade i set från sex olika regioner av världen och när man bygger sin kortlek kommer man endast kunna blanda kort från två olika regioner. Korten från de olika regionerna kommer ha olika mekanik och synergi.

De olika regionerna som är spelbara och vad som gör dom unika förklars här:

Karaktärer

Från varje region finns för tillfället 4 olika karaktärer som man kan spela i LoL. Återigen kan ni följa länken för att se samtliga kort.

https://lor.mobalytics.gg/cards

Vad som gör dessa speciella är att de kan utvecklas (levla upp) till en starkare utgåva om ett specifikt mål uppfylls. Detta kan i sin tur leda till en starkare attack eller färdighet.

Spelupplägg

Du använder dig av en kortlek med 40 kort, som max kan blanda två olika regioner. Målet med spelet är att förstöra motståndarens Nexus innan din blir förstörd. Varje Nexus har 20 livspoäng. När matchen startar får du 4 kort. Samtliga av dessa kan bytas ut mot nya kort.

Själva matchen är uppdelad i tre upprepade faser (runda, tur och handling). Då en ny runda startar får båda spelarna var sin manakristall och ett kort. En av spelarna får attack-initiativ och den andra blir försvarare under rundan. Vem som blir anfallare/försvarare är helt slumpmässigt i första rundan. Spelarna turas nu om att utföra sin tur som är uppdelat i två steg (spela kort, utför handling). Detta upprepas tills båda spelarna väljer att inte utföra en handling, då går spelet vidare till nästa runda. Den som har attack-initiativ utför attack-handlingar genom att bestämma vilka kort eller förmågor som ska attackera och försvararen utför blockerande handlingar mot dessa attack-handlingar.

Varje kort har en manakostnad. Om spelaren inte använder all sin mana under en runda kan överbliven mana (upp till tre) sparas till nästa runda. Denna sparade mana kan endast användas för att spela färdighets-kort, men tillåter spelaren att planera framtida drag i rundan innan.

Spelplanen är uppdelad i tre segment. Din hand, brädet och handlings-brädet. Korten i din hand fylls på med nytt kort i början på varje runda. Dessa kan spelas när det är din tur och du lägger ner detta kortet på brädet. Korten på brädet kan sedan användas, eller inte användas, under handlings-skedet.

Det var krångligt att skriva denna förklaring och jag gissar på att ingen förstår vad jag menar. Här är istället en match när Phreak spelar.

Mekanik

Här presenterar jag olika korts mekanik, den lilla text som framgår av olika kort.
Källa till detta: https://mobalytics.gg/blog/lor-mechanics-keywords-guide/

  • Spell speed - Förmågor har olika hastighet: slow, fast och burst. Slow kan spelas för och efter handlingsfasen. Fast kan spelas före, under och efter handlingsfasen. Burst kan spelas före, under och efter handlingsfasen samt du förlorar inte din tur vilket gör att du kan spela fler kort efter att ha använt en “burst”-färdighet.

  • Can’t Block - Man kan inte spela detta kort defensivt

  • Challenger - Man kan välja vilket kort som ska blockera detta kortets attack.

  • Elusive - Attack kan bara blockeras av ett kort som också har elusive.

  • Ephemeral - Kortet dör när den attackerar eller när rundan är slut.

  • Fearsome - Kan bara attackeras/blockeras av kort med 3+ i attack.

  • Overwhelm - Skada som är över från att man attackerat ett blockerande kort tilldelas motståndarens Nexus.

  • Quick Attack - När man attackerar sker detta innan det blockerande kortet

  • Regeneration - Kortet återgår till full hälsa vid starten av varje runda.

  • Skill - En förmåga som du kan besvara.

  • Tough - Tar -1 i skada från alla.

  • Trap - placeras på ett kort och aktiveras när detta kort används.

Personliga sluttankar

Jag spelar inte kortspel, jag har väl totalt 5 timmar i Hearthstone och 2 timmar i Magic: The Gathering, fysisk version. När Devan ställde frågan om man kommer att vara intresserad av detta spelet svarade jag nej. Nu har jag spenderat 1,5 h i smyg på jobbet med att skriva ihop denna guiden och troligtvis blir mitt engagemang i spelet inte mycket mer än så här. Troligtvis kommer jag testa det när det släpps eller om jag får möjlighet under Betan (jag har ansökt om att få testa). Detta gör att jag inte kan säga om spelet verkar lovande eller ej då mitt egna intresse är svalt.

I slutändan faller allt på finansieringsmodellen. Spelet kommer vara gratis och man ska kunna få tag på alla(?) kort utan att betala. Det ska finnas möjlighet att köpa specifika kort och slumpmässiga lootboxes ska inte vara det enda sättet att få tag på kort. Jag är dock ganska säker på att det kommer finnas möjlighet att pumpa in massor med pengar för en snabbare och “bättre” upplevelse. Jag kommer dock inte göra det.

Moderator | Testpilot

Den delen jag gillar mest är väl det faktum att om man spelar ett kort får motståndaren tillåtelse att spela ett kort också. Säg att du hamnar i en situation där du har tre kort du kan anfalla med, och du behöver endast en till för att vinna matchen, lägger du ut en till "unit" så kan motståndaren göra samma sak, och om du har väldigt otur, vänta på hela matchen.

Inget unikt för just det här kortspelet, men tycker det är bra att det finns med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Jag har sett ca en timme extra från twitch och det har bara gjort mig mer sugen på spelet och säker på att detta kan bli en allvarlig contender till Hs.

Förutom några små buggar (av det jag sett och hört) så är spelet redan väldigt polerat, så för min del så blir det garanterat att spela detta. kommer dock inte aktivt jaga en beta nyckel utan väntar snällt tills spelet är i release format.

Bra tråd @dali btw

Medlem

Ser ju inte dåligt ut det där.


signatur

IDKFA

Medlem

Fick tag i en nyckel igår och testade lite. 2h kanske. Det var ändå rätt nice. Positivt överaskad än så länge. Skall inte börja mata exempel men klart värt att testa om man är intresserad av kortspel. Känns som de fångat det bättre från magic, HS och det som var lite spännande med Artifact (dvs hjältar som är återkommande).

För er som är sugna att testa så tipsar jag er att hänga på flertalet twitch streams samtidigt med spelets addon aktiverat. Access lottas ut lite då och då. Har du tur aktiveras ditt konto. Du behöver inte vara aktiv och gå med i lottningar etc. Bara vara en viewer med addon aktiverat. Du måste ladda ner spelets klient först för att addon skall dyka upp i twitch.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Govein:

Fick tag i en nyckel igår och testade lite. 2h kanske. Det var ändå rätt nice. Positivt överaskad än så länge. Skall inte börja mata exempel men klart värt att testa om man är intresserad av kortspel. Känns som de fångat det bättre från magic, HS och det som var lite spännande med Artifact (dvs hjältar som är återkommande).

För er som är sugna att testa så tipsar jag er att hänga på flertalet twitch streams samtidigt med spelets addon aktiverat. Access lottas ut lite då och då. Har du tur aktiveras ditt konto. Du behöver inte vara aktiv och gå med i lottningar etc. Bara vara en viewer med addon aktiverat. Du måste ladda ner spelets klient först för att addon skall dyka upp i twitch.

Har du någon bild eller så som kan visa hur det fungerar? Jag har då installerat spelet, men det säger på en gång att jag inte kan logga in då jag inte har access. Ser ingen addon på Twitch i deras stream heller.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Då har du kommit halvägs. Gå in på twitch och börja titta på en kanal som säger att dom har drop-addon aktiverat. Kolla på deras titel så står det ofta där. Sen när du är inne på kanalen skall du hitta en en rad som säger att dom har det aktiverat (dvs den riktiga infon om att det verkligen är aktiverat). Brukar stå på samma ställe under "skärmen"/sändningsrutan där de lämnar info om vilket spel de spelar. Troligtvis står det att DU inte aktiverat addonet och då kan du trycka på den raden så kommer du automatiskt rätt.

Allt sker alltså i Twitch efter du installerat spelet på din dator.

Edit - Jag gjorde det på PC och med samma dator som installerade spelet. Vet inte hur det funkar på mobil etc.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Govein:

@uberpwnage2.0: Då har du kommit halvägs. Gå in på twitch och börja titta på en kanal som säger att dom har drop-addon aktiverat. Kolla på deras titel så står det ofta där. Sen när du är inne på kanalen skall du hitta en en rad som säger att dom har det aktiverat (dvs den riktiga infon om att det verkligen är aktiverat). Brukar stå på samma ställe under "skärmen"/sändningsrutan där de lämnar info om vilket spel de spelar. Troligtvis står det att DU inte aktiverat addonet och då kan du trycka på den raden så kommer du automatiskt rätt.

Allt sker alltså i Twitch efter du installerat spelet på din dator.

Edit - Jag gjorde det på PC och med samma dator som installerade spelet. Vet inte hur det funkar på mobil etc.

Är inne här nu: https://www.twitch.tv/riotgames ser dock ingenting som sticker ut precis som du nämner.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

Riot ska alltså göra en variant av Hearthstone och om några år, CS:Overwatch? Gör ju iofs inget om man tar något som redan finns och gör det bättre (har iofs aldrig spelat lol), men de sprudlar ju inte direkt av egna idéer där borta i Kina.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av trickeh2k:

Riot ska alltså göra en variant av Hearthstone och om några år, CS:Overwatch? Gör ju iofs inget om man tar något som redan finns och gör det bättre (har iofs aldrig spelat lol), men de sprudlar ju inte direkt av egna idéer där borta i Kina.

Dom har ju lyckats bra med att kopiera andra, tänker på LoL=Dota och Teamfight Tactics=Auto Chess. Så föga förvånande att de fortsätter kopiera koncept.

Nu är det så att Riots huvudkontor fortfarande ligger i USA och det är där dom har flest anställda. Det är också där dom har spelutvecklingen. Jag tror deras kontor i Hong Kong håller på med spelutveckling också. Men de som var med i klippet ovan jobbar på huvudkontoret. Så brist på idéer beror nog på amerikanarna och inte Kina. I Kina har dom kontor i Shanghai men där sysslar man endast med e-sport-verksamhet och merchandise.

Gnällkuk
Skrivet av dali:

Dom har ju lyckats bra med att kopiera andra, tänker på LoL=Dota och Teamfight Tactics=Auto Chess. Så föga förvånande att de fortsätter kopiera koncept.

Nu är det så att Riots huvudkontor fortfarande ligger i USA och det är där dom har flest anställda. Det är också där dom har spelutvecklingen. Jag tror deras kontor i Hong Kong håller på med spelutveckling också. Men de som var med i klippet ovan jobbar på huvudkontoret. Så brist på idéer beror nog på amerikanarna och inte Kina. I Kina har dom kontor i Shanghai men där sysslar man endast med e-sport-verksamhet och merchandise.

Aha, trodde Riot var helkinesiskt - men det kanske bara är ägarskapet? Nej, som sagt så behöver man inte ju inte uppfinna hjulet på nytt hela tiden. Tycker snarare det som ofta kan vara problemet med spelserier där vara ny version av spelet ska vara en revolution vilket ofta resulterar i att inget verkar fungera kanon ut i praktiken och/eller så hatar fans av spelet nya inriktningen.

Riot kanske hittat sin grej, hitta någon genre/idé som de gillar och sedan renodla den. Däremot vet jag inte om jag som utvecklare hade varit supertaggad på att hela tiden göra varianter på andras framgångsspel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av trickeh2k:

Aha, trodde Riot var helkinesiskt - men det kanske bara är ägarskapet? Nej, som sagt så behöver man inte ju inte uppfinna hjulet på nytt hela tiden. Tycker snarare det som ofta kan vara problemet med spelserier där vara ny version av spelet ska vara en revolution vilket ofta resulterar i att inget verkar fungera kanon ut i praktiken och/eller så hatar fans av spelet nya inriktningen.

Riot kanske hittat sin grej, hitta någon genre/idé som de gillar och sedan renodla den. Däremot vet jag inte om jag som utvecklare hade varit supertaggad på att hela tiden göra varianter på andras framgångsspel.

Korrekt, dom är helt ägda av ett gigantiskt kinesiskt investmentbolag (diskussion om det tog jag upp i tidigare tråd https://www.fz.se/forum/trad/436881-tencent).

Det ska bli spännande att se hur dom hanterar andra genrer. Jag tror inte dom gjort något annat spel än LoL. Där har dom ju åtminstone visat att dom håller igång spelet.

Tycker det är konstigt/tråkigt av Riot att presentera 2 nya spel som båda är "kopior" av andra. Oberoende om dom lyckas eller ej så kommer företaget ha stämpeln som "ctrl+c-ctrl+v"-företaget.

Medlem

@uberpwnage2.0: Nej det är inte riot games twitchkanal bara och hela tiden. Som jag skrev, flera twitch-kanaler. Hitta en vilken streamer som helst som är live och se om dom har modden enablead. Alla streamers kan ha det igång så länge de är live.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Govein:

@uberpwnage2.0: Nej det är inte riot games twitchkanal bara och hela tiden. Som jag skrev, flera twitch-kanaler. Hitta en vilken streamer som helst som är live och se om dom har modden enablead. Alla streamers kan ha det igång så länge de är live.

Ah! Man tycker ju att sajten hade kunnat förklara allt det här.

Tack!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av dali:

Dom har ju lyckats bra med att kopiera andra, tänker på LoL=Dota och Teamfight Tactics=Auto Chess. Så föga förvånande att de fortsätter kopiera koncept.

Nu är det så att Riots huvudkontor fortfarande ligger i USA och det är där dom har flest anställda. Det är också där dom har spelutvecklingen. Jag tror deras kontor i Hong Kong håller på med spelutveckling också. Men de som var med i klippet ovan jobbar på huvudkontoret. Så brist på idéer beror nog på amerikanarna och inte Kina. I Kina har dom kontor i Shanghai men där sysslar man endast med e-sport-verksamhet och merchandise.

Tåls att nämnas igen att Steve "Guinsoo" Feak som var en av de tidiga grundarna till Dota (innan icefrog) och var den som skapade LoL, så "kopiera" och "inga egna idéer" känns inte speciellt rättvist.


signatur

IDKFA

Ambassadör
League of Legends

@mrFluffy: Ja det var lite av en överdrift från min sida

Ambassadör
League of Legends

Ikväll öppnar en beta för spelet. Har man föranmält sig får man tillgång redan ikväll. Om jag orkar kommer jag nog testa det och lämna mina tankar här.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Ikväll öppnar en beta för spelet. Har man föranmält sig får man tillgång redan ikväll. Om jag orkar kommer jag nog testa det och lämna mina tankar här.

Samma här! Vi kan ju också lägga till varandra så kan vi spela


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Jag va lite lat, inte registerat mig än, så får vänta tills i morgon. qq

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av uberpwnage2.0:

Samma här! Vi kan ju också lägga till varandra så kan vi spela

Ja det låter bra. DonDanjel tror jag användarnamnet ska vara är på EUW.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Ja det låter bra. DonDanjel tror jag användarnamnet ska vara är på EUW.

När ska vi få access då? Jag spelade if förra testet men verkar inte ha tillgång ännu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av uberpwnage2.0:

När ska vi få access då? Jag spelade if förra testet men verkar inte ha tillgång ännu.

kl. 20 tror jag det skulle vara

Releasehästryttare

Yep, ni borde kunna komma in och lira nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Yep, ni borde kunna komma in och lira nu.

Yep. Det fungerar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

Yes jag kör lite tutorials. Spelar in och lägger upp en video på det sen. @uberpwnage2.0: du kan lägga till mig om du vill spela

Ambassadör
League of Legends

Spelade in en match mot datorn om någon är intresserad av att kolla.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Ja det låter bra. DonDanjel tror jag användarnamnet ska vara är på EUW.

Riot ID behöver ja tydligen. Jag skulle iofs kanske kunna gå in på LoL och adda dig där istället. Ska försöka.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar