FragZåne - Tråden om pizza

Skrivet av anon_326725:

Om vit sås är vitlökssås och röd sås är stark så är ju svaret självklart. Båda såserna. Är hellre utan om det bara finns en av såserna

Aldrig hört talas om småländsk. Vad är det för hittepå?

Kul skämt!

Småländsk kebabsås är något av en lyx man inte visste man hade innan man flyttade därifrån.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Småländsk kebabsås är något av en lyx man inte visste man hade innan man flyttade därifrån.

Okej... Någon som vill förklara vad det är?

Skrivet av anon_326725:

Okej... Någon som vill förklara vad det är?

Vet faktiskt inte vad den innehåller. Alla pizzerior i Småland har också sin lilla egna variant men likartad.
Oftast gör de såsen i en stark och en mild variant.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Vet faktiskt inte vad den innehåller. Alla pizzerior i Småland har också sin lilla egna variant men likartad.
Oftast gör de såsen i en stark och en mild variant.

Okej.. Men du har väl smaklökar? Vad för såsen speciell? Innehåller den spiskummin? Oregano? Måste ju vara något extremt speciellt med den? Något identifierbart?

Skrivet av anon_326725:

Okej.. Men du har väl smaklökar? Vad för såsen speciell? Innehåller den spiskummin? Oregano? Måste ju vara något extremt speciellt med den? Något identifierbart?

Ach, jag är värdelös på att identifiera specifika smaker. Basen är nog majonäs, sedan är det troligtvis spiskummin och oregano i den.
Ryktet säger att vissa restauranger slår i lite Fanta i såsen, men vet inte om det stämmer. Inget jag känner på smaken, i alla fall.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Ach, jag är värdelös på att identifiera specifika smaker. Basen är nog majonäs, sedan är det troligtvis spiskummin och oregano i den.
Ryktet säger att vissa restauranger slår i lite Fanta i såsen, men vet inte om det stämmer. Inget jag känner på smaken, i alla fall.

Jag bara drog till med spiskummin och oregano. Humor! Men okej... Låter som det kan vara ganska gott men blir lite mer av en annan rätt än en traditionell kebab som man bara har vitlök och stark sås på enligt mig. Men jag bor å andra sidan i kebabens svenska mekka så blir väldigt traditionsenligt här. Hade gärna provat den där småländska såsen dock!

Får kolla in det nästa gång jag är i Kalmar!

Backloggens befriare

@Bennii: jag har inga problem med den så kallade "fulpizzan" så lä ge den håller viss standard. Vissa dagar pr det ju bara gött att beställa en pizza från soffan och goffa sig. Tyvärr har jag inga bra pizzerior i närheten, har nog testat alla på onlinepizza som kör till mig, och ingen är någon höjdare. Så det blir allt mer sällan.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Devan:

När man gått flera timmar i vinterväder så smakar all mat bra

Gått?
Det räcker att rensa uppfarten och infarten till dörren över 2 metersvallarna så smakar det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@keffkebab: Det är aldrig kul när man får keff kebab på pizzan... *badum-tsh*

Backloggens befriare

@Bennii: haha, exakt!

Jag har ju för övrigt konstaterat att pizzan storhetstid är slut, iaf den gamla vanliga numera s.k. fulpizzan. Det finns helt okej pizzor att få, men då får man ofta betala ett mycket högre pris, mellansegmentet har tappat helt. De som förut var bra och prisvärda känns nu mest tråkiga och ointressanta. Och finpizzorna kostar oftast mer än de smakar. Tacka vet jag hur det var i slutet på 90-talet och 00-talet.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

@Bennii: haha, exakt!

Jag har ju för övrigt konstaterat att pizzan storhetstid är slut, iaf den gamla vanliga numera s.k. fulpizzan. Det finns helt okej pizzor att få, men då får man ofta betala ett mycket högre pris, mellansegmentet har tappat helt. De som förut var bra och prisvärda känns nu mest tråkiga och ointressanta. Och finpizzorna kostar oftast mer än de smakar. Tacka vet jag hur det var i slutet på 90-talet och 00-talet.

Kan inte hålla med alls. Iaf här i Malmö. Får sjukt bra pizzor för cirka 80 spänn och det är verkligen riktigt bra pizzor.
Fast du kanske menar ännu billigare? Minns faktiskt inte senast jag hade en fulpizza förutom typ kl 4 från onlinepizza någon otroligt blöt kväll. Men låt oss vara ärliga. Beställer man pizza kl 4 en söndagmorgon så vet man vad man ger sig in i

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Gått?
Det räcker att rensa uppfarten och infarten till dörren över 2 metersvallarna så smakar det

Men det är ju lite som att säga att maten som man ger till svältande personer är den godaste i världen.
Man måste ju ha någon sorts baseline och om man utgår ifrån att man inte arbetat 17 av 24 timmar innan man får äta så är gränsen för vad god mat är inte samma sak som för vanliga människor

Har du överhuvudtaget ätit mat utanför Norrland? (om det nu var du som sa att all mat är godast i norrland dvs)

Backloggens befriare

@anon_326725: Ah, malmö, falafelns förlovade stad! Ja, jag har iaf märkt en kraftig nergång i Göteborg. Kan ju inte svara för hur det ser ut i övriga Sverige, men här omkring känner jag att pizzan är på dekis.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

@SaltyApple: Ah, malmö, falafelns förlovade stad! Ja, jag har iaf märkt en kraftig nergång i Göteborg. Kan ju inte svara för hur det ser ut i övriga Sverige, men här omkring känner jag att pizzan är på dekis.

Även kebabens. Tror malmö har fler kebabtekniker per capita än resten av sverige. Dock så verkar den här smålandssåsen spännande. Måste testa!

Backloggens befriare
Skrivet av anon_326725:

Även kebabens. Tror malmö har fler kebabtekniker per capita än resten av sverige. Dock så verkar den här smålandssåsen spännande. Måste testa!

Fast ni är inte i samma klass när det kommer till kebab kontra resten av landet, som ni är på falafel. Enda platsen i Sverige där jag ätit en duglig falafel på gatan.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: Då min herre ska jag hänvisa dig till en av Göteborgs utan diskussion bästa falafel. 40 spänn för en rulle. Har du tur får du en liten "vänt-falafel" när du står där och väntar på tillagning. Det tar en stund, men det bådar bara för en god kvalité och den är gjord från grunden. Den här falafeln är i minst samma paritet som de omtalade i Malmö och den södra regionen.

Hållplats Aprilgatan, Kortedala (adress Årstidsgatan 1) - Leos Gatukök. En liten foodtruck, ser mäkta anspråkslös ut. Men oj, vilken falafel!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Men det är ju lite som att säga att maten som man ger till svältande personer är den godaste i världen.
Man måste ju ha någon sorts baseline och om man utgår ifrån att man inte arbetat 17 av 24 timmar innan man får äta så är gränsen för vad god mat är inte samma sak som för vanliga människor

Har du överhuvudtaget ätit mat utanför Norrland? (om det nu var du som sa att all mat är godast i norrland dvs)

Ja men det var bara ett svar på förra inlägget
Klart jag ätit mat i södern.
Det är inte dåligt men det är godare här.
Bästa pizzorna finns här uppe.
Bästa hamburgerhaken finns här.
Allt man stoppar i sig är godare.
Det som är lika det är frysrätterna från Findus typ
Jag har ätit på många restauranger i södra Finland Sverige och Danmark och ner i Europa, så allt blir verkligen sämre.
Åt en pizza i Stockholm som var helt ok var som hemma

Redigerar lite köpa kött från bondgårdarna där i Skåne där kan det däremot vara riktig kvalitet det har jag blivit bjuden av några trevliga skåningar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare
Skrivet av mtnordh:

@keffkebab: Då min herre ska jag hänvisa dig till en av Göteborgs utan diskussion bästa falafel. 40 spänn för en rulle. Har du tur får du en liten "vänt-falafel" när du står där och väntar på tillagning. Det tar en stund, men det bådar bara för en god kvalité och den är gjord från grunden. Den här falafeln är i minst samma paritet som de omtalade i Malmö och den södra regionen.

Hållplats Aprilgatan, Kortedala (adress Årstidsgatan 1) - Leos Gatukök. En liten foodtruck, ser mäkta anspråkslös ut. Men oj, vilken falafel!

Kul, tack för tipset! Får jag försöka spana in vid tillfälle!


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ja men det var bara ett svar på förra inlägget
Klart jag ätit mat i södern.
Det är inte dåligt men det är godare här.
Bästa pizzorna finns här uppe.
Bästa hamburgerhaken finns här.
Allt man stoppar i sig är godare.
Det som är lika det är frysrätterna från Findus typ
Jag har ätit på många restauranger i södra Finland Sverige och Danmark och ner i Europa, så allt blir verkligen sämre.

Wow... håller verkligen inte med

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Wow... håller verkligen inte med

Vad har du för erfarenheter då?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Ja men det var bara ett svar på förra inlägget
Klart jag ätit mat i södern.
Det är inte dåligt men det är godare här.
Bästa pizzorna finns här uppe.
Bästa hamburgerhaken finns här.
Allt man stoppar i sig är godare.
Det som är lika det är frysrätterna från Findus typ
Jag har ätit på många restauranger i södra Finland Sverige och Danmark och ner i Europa, så allt blir verkligen sämre.
Åt en pizza i Stockholm som var helt ok var som hemma

Redigerar lite köpa kött från bondgårdarna där i Skåne där kan det däremot vara riktig kvalitet det har jag blivit bjuden av några trevliga skåningar

Jag tror du har rätt om mycket, men när det kommer till hamburgare så har du garanterat fel Här vågar jag nog påstå att Stockholm är överlägset.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag tror du har rätt om mycket, men när det kommer till hamburgare så har du garanterat fel Här vågar jag nog påstå att Stockholm är överlägset.

Ge exempel på stockholmshamburgare så ska jag genast prova näst gång


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Ge exempel på stockholmshamburgare så ska jag genast prova näst gång

Absolut, finns flera men ett ställe jag ofta återkommer till är Barrels! Finns flera restauranger, god öl har de också!

https://barrels.se/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av trickeh2k:

Absolut, finns flera men ett ställe jag ofta återkommer till är Barrels! Finns flera restauranger, god öl har de också!

https://barrels.se/

Enda abret är att det är långt ifrån billigt med bra hamburgare i Stockholm. :/


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk
Skrivet av hannes.theorell:

Enda abret är att det är långt ifrån billigt med bra hamburgare i Stockholm. :/

Du kan ersätta "bra hamburgare" med "mat", inte nödvändigtvis bra heller. Jag har dock inga problem med att betala extra för en riktigt bra hamburgerupplevelse. Det trista är mer att det är dyrt, även om det är en intetsägande maträtt som presenteras på en lunchrestaurang eller dylikt.

Hängmörat kött, benmärgssmör "Bordelaise", källarrökt baconsida, Cheddar

145:- Dyrt? Ja. Värt? Japp. Du äter ju inte direkt lunch där fem dagar i veckan utan går dit en fredag/lördag och kombinerar det med några goda öl


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

@trickeh2k: Sen tillkommer förstås kostnader för pommes, und so weiter.

Men visst, det är ju ett par mil bättre än snabbmatsrestaurangerna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk

@hannes.theorell: så är det ju, snabbmatskrafset är bukfyllnad.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, finns flera men ett ställe jag ofta återkommer till är Barrels! Finns flera restauranger, god öl har de också!

https://barrels.se/

Får prova men det ser ut som generig icke snabbmats burgare som finns på dom flesta restauranger men det är nog gott jag tror inte nå annat
Fördelen med Stockholm och liknande storstad är utbudet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Får prova men det ser ut som generig icke snabbmats burgare som finns på dom flesta restauranger men det är nog gott jag tror inte nå annat
Fördelen med Stockholm och liknande storstad är utbudet

Hur ser burgarna ut i Norrland då? Måste vara något jäkligt unikt om det inte ska se ut som "generiska" restaurangburgare

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Får prova men det ser ut som generig icke snabbmats burgare som finns på dom flesta restauranger men det är nog gott jag tror inte nå annat
Fördelen med Stockholm och liknande storstad är utbudet

Långt ifrån, de har enbart burgare på menyn. Gör en sak och gör det bra Hamburgare på riktiga restauranger är nog bland det tråkigaste jag ätit. Lite omdömen - https://www.yelp.com/biz/barrels-burgers-och-beer-stockholm


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skriv svar