Racingratt till PC , tips och förslag?

Medlem
Racingratt till PC , tips och förslag?

Hej forumet! Är lite halvsugen på att köpa en ratt till min PC, även bonus om den funkar till Playstation också men inget krav. Är absolut inte någon "hardcore"-racing kille, men kände bara att det skulle kunna vara kul att ha.
Sneglat lite på Logitech G29, men 2000-2500 kr känns lite saftigt för något man bara ska använda ibland. Men kanske någon som köpt en sådan och tycker den är värd pengarna? Berätta gärna.

Tipsa gärna om andra med liknande funktioner i lägre prisklass! (Force feedback och växelpaddlar/spak är måsten!)
Spel jag primärt är intresserad att använda till är Wreckfest och Forza Horizon spelen. Skulle även för skojs skull vilja leka med emulatorer för att köra det med F-zero GX och Outrun 2 !

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av Luftman:

Hej forumet! Är lite halvsugen på att köpa en ratt till min PC, även bonus om den funkar till Playstation också men inget krav. Är absolut inte någon "hardcore"-racing kille, men kände bara att det skulle kunna vara kul att ha.
Sneglat lite på Logitech G29, men 2000-2500 kr känns lite saftigt för något man bara ska använda ibland. Men kanske någon som köpt en sådan och tycker den är värd pengarna? Berätta gärna.

Tipsa gärna om andra med liknande funktioner i lägre prisklass! (Force feedback och växelpaddlar/spak är måsten!)
Spel jag primärt är intresserad att använda till är Wreckfest och Forza Horizon spelen. Skulle även för skojs skull vilja leka med emulatorer för att köra det med F-zero GX och Outrun 2 !

Tack på förhand!

Hallå! Jag har en Thrustmaster F1 Force Feedback som i och för sig har många år på nacken, men är onödigt sparsamt använd. Den vill ha ett nytt hem!

Moderator | Testpilot

@Tomas Helenius: kanske har något förslag?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av millrov:

Hallå! Jag har en Thrustmaster F1 Force Feedback som i och för sig har många år på nacken, men är onödigt sparsamt använd. Den vill ha ett nytt hem!

Hej och tack så mycket för erbjudandet! Kikade lite bilder på Google och var inte supersåld på just den modellen , verkade sakna Styrkors och sånt på ratten om jag såg rätt va ? Gärna något jag vill ha om möjligt.
Men skicka hemskt gärna en bild på den via PM eller nått ? 🙂

Medlem

Hej,

saken beror väl lite på vad du är ute efter..

Billgaste "bra" alternativet är antagligen en begagnad Logitech DF GT ratt o pedal set, dom brukar vara rätt så billiga och relativt bra. Iaf här så går DF GT för kring 300-600kr.

Nyare budget modeller som är bra är Thrustmaster T150. Hittar säkert även sådana begagnade. Nya går säkert för 1400-1900kr, beroende varifrån man köper och med vilka pedaler.

Medlem

G29 är i överlag hyllad som en riktigt bra setup och duget mer än väl åt de flesta av oss! Du bör tänka på G29 (ca 2000kr) som en minimum nivå, men sålänge man uppnår den behöver man inte sikta långt högre.

salojarm nämner Logitechs äldre DFGT, jag hade en sån under lång tid och var helnöjd! Hittar du en sån för billig slant, som du vet inte är trasig, så är det definitivt värt ett köp!

Andra äldre modeller att titta efter på tradera/blocket vore föregångarna G25 och G27. De är äldre men fortfarande mer än tillräckligt för de flesta.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

CTI
Medlem

Logitech´s G29 pendlar rätt ofta i pris, och Blackfriday är runt hörnet.

Jag köpte min G29:a för 1890:- klart prisvärd ratt.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Redaktör
Skrivet av Luftman:

Hej forumet! Är lite halvsugen på att köpa en ratt till min PC, även bonus om den funkar till Playstation också men inget krav. Är absolut inte någon "hardcore"-racing kille, men kände bara att det skulle kunna vara kul att ha.
Sneglat lite på Logitech G29, men 2000-2500 kr känns lite saftigt för något man bara ska använda ibland. Men kanske någon som köpt en sådan och tycker den är värd pengarna? Berätta gärna.

Tipsa gärna om andra med liknande funktioner i lägre prisklass! (Force feedback och växelpaddlar/spak är måsten!)
Spel jag primärt är intresserad att använda till är Wreckfest och Forza Horizon spelen. Skulle även för skojs skull vilja leka med emulatorer för att köra det med F-zero GX och Outrun 2 !

Tack på förhand!

Växelspak lär du inte få med någon ratt för under (eller omkring) 2 000 kronor, du får nog nöja dig med växelpaddlar. Men force feedback-rattar finns ju, Thrustmaster T150 för ca 1 700 kr och nämnda G29. Jag har bara testat den senare, och tycker den är bra ratt för pengarna.

Lista på Prisjakt.


signatur
Medlem

Jag hade köpt en begagnad G25/27/29. Sådana här prylar köps ofta och sen används bara ett fåtal gånger så mycket av de som säljs begagnat är i mycket bra skick. Kör själv med en G27 och gjort så i flera år. Köpte begagnad för dryga tusenlappen då.

Medlem
Skrivet av CTI:

Logitech´s G29 pendlar rätt ofta i pris, och Blackfriday är runt hörnet.

Jag köpte min G29:a för 1890:- klart prisvärd ratt.

Haha det är just därför jag ställer frågan nu för att börja bevaka inför black friday 😃

Medlem

Tack för tips och hjälp ! Tror jag bevakar tills en G29 kryper ner i pris och investerar 🙂

Medlem

Epilog (Om någon råkar vara intresserad):
Någon vecka sedan nu, men jag har köpt en Logitech G29.
Är jättenöjd med den, hittills det mesta jag gjort är sladda Volvo 240 i Forza horizon 4.

Helt klart värt att lägga ut lite extra för något lite mer premium, men kan klart tipsa folk att dra ner force feedbacken lite grann i logitech programmet. Tror det låg på ca. 50% när jag började, tycker personligen 30% är lagomt.

Nu skulle man bara haft ett snyggare sätt att koppla upp detta...

CTI
Medlem

Wheel Stand Pro är en trevlig produkt, har två olika ställ

Skönt och slippa ta bort ratten från skrivbordet efter varje session, bara och lyfta undan allt.

Wheel Stand Pro for Logitech G29/G920/G27/G25


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

Skönt och slippa ta bort ratten från skrivbordet efter varje session, bara och lyfta undan allt.

Detta är exakt varför jag inte använder min G29:a. Alldeles för jobbig process. Ironiskt och onödigt, jag vet. En sådan stand är kanske en värd investering!

Till TS: Om du någonsin haft den minsta drömmen att provköra en lastbil eller att jobba som lastbilschaufför: Euro Truck Simulator 2 är ett absolut måste. Gigantiskt modcommunity. Har spelat 115 timmar och det känns som att jag vet hur det är att köra en lastbil.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Detta är exakt varför jag inte använder min G29:a. Alldeles för jobbig process. Ironiskt och onödigt, jag vet. En sådan stand är kanske en värd investering!

Till TS: Om du någonsin haft den minsta drömmen att provköra en lastbil eller att jobba som lastbilschaufför: Euro Truck Simulator 2 är ett absolut måste. Gigantiskt modcommunity. Har spelat 115 timmar och det känns som att jag vet hur det är att köra en lastbil.

Haha jag har ju faktiskt kört Euro Truck 2 en gång i tiden, inte riktigt för mig dock, jag är mer för arkadiga racingspel eller typ futuristiska racingspel. (Wipeout/F-zero/Redout m.m.)
Men tack för tipset!

Medlem

Har en G29 i nyskick som någon gärna får köpa av mig, använde den endast till F12011 och har stått nerpackad sedan dess. Nu är jag dock ute efter nya grejer eftersom att den inte funkar till Xbox Series X/S och tänkte höra med er om ni har något bra tips? Vill få den bästa F1 känslan som möjligt då jag tänker köpa F1 2020 eller F1 2021 under året Har sneglat på "Thrustmaster Ferrari F1 Wheel Add-On" och är redo att plocka ihop ett bra paket till det men vet inte om det finns något ännu fetare? Har sparat pengar till det här så pengar är inga problem i detta läge ..Tips?

1
Skriv svar