Blizzards VD: Kina hade ingen påverkan på bestraffningen av Blitzchung

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Okej, kan du säga till regeringen i Kina att sluta censurera och påverka spel och film?

Eller du kanske menar att politik inte borde finnas i spel och film alls, dvs spel liknande Deus Ex och Bioshock och filmer som Modern Times och 1984 borde inte göras?

Vad fasen innebär egentligen när politik kan gärna lämnas utanför spel och film? Vem bestämmer vad som räknas som politik, vem ska reglera och vem ska verkställa detta?

Ett färskt exempel där Kina censurerar i film är att Tom Cruises ikoniska skinnjacka i kommande Top Gun-uppföljaren har fått sina japanska och taiwanesiska flaggor borttagna på ryggen. Allt eftersom att filmen delvis produceras av Tencent, som snart har sina fingrar i varenda syltburk i den västerländska nöjesbranschen...

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag tycker dock att det är politik. Att heterosexualitet är mer tolererat i ett samhälle är politik. Att homosexualitet inte är olika tolererat i ett samhälle är politik.

Det är inte politik så mycket som det är att människor har en unken värdegrund. Jag tror knappast det är av politiska själ som Nisse 43 är rädd för transpersoner.

Skrivet av anon_326725:

Googla "hbtq politik". Det avslutar diskussionen om politik har med hbtq att göra eller inte.

Slut på off-topic från mig

Det är ett väldigt dåligt argument du kommer med (inget alls). Om vi använder din logik är allting politik bara för att det berörs av politiska beslut. Husdjur? Politiskt. Leksaker? politiskt. Kom igen nu.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Okej, kan du säga till regeringen i Kina att sluta censurera och påverka spel och film?

Eller du kanske menar att politik inte borde finnas i spel och film alls, dvs spel liknande Deus Ex och Bioshock och filmer som Modern Times och 1984 borde inte göras?

Vad fasen innebär egentligen när politik kan gärna lämnas utanför spel och film? Vem bestämmer vad som räknas som politik, vem ska reglera och vem ska verkställa detta?

jag menar film och spelföretag (samt spelsajter!) som tar politiskt ställning, vilket i princip blivit en norm. UBIsoft har väl varit bland de värre (försöker påverka sina anställda också politiskt) men det finns andra också. Vissa spelsajter har mer eller mindre blivit sidor för politisk aktivism vilket är helt befängt.

Skrivet av Sillgam:

Hur är sexuella läggningar eller klimatet politik?

Självklart är både HBTQ, feminism och klimatet extremt politiserat. Klimatet speciellt. Du måste ha levt under en sten.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Vad har stödja landets ekonomi, befolkningens lön och världsekonomin med att man håller med om våldsam, oetisk, organskördande enparti styre?

Därför att det enda som biter på dem är pengar, inte massa #hashtags. Hashtags och virtuellt stöd kan censureras bort. Det är svårt att censurera bort ekonomiska förluster.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är inte politik så mycket som det är att människor har en unken värdegrund. Jag tror knappast det är av politiska själ som Nisse 43 är rädd för transpersoner.

En unken värdegrund kan ju vara politisk. Nazismen är en politisk ideologi. Man kan tolka det mesta som politik, det är inget fel att något är politik.
Att människor drar "ingen politik i våra spel" när HBTQ+ nämns, tycker jag är vidrigt då det är enligt mig lika naturligt att vara heterosexuell som t.ex. homosexuell.

Att Nisse 43 är rädd för transpersoner och uttrycker att det inte borde normaliseras i samhället (spel, film, osv.) är en politisk åsikt även om hans argument för det är, to put it mildly, svagt. Argument som "det är inte normalt" och "det är äckligt" är politiska ställningstaganden även om de för mig är argument som är så dåliga att jag inte ens tycker att de är argument.
Tyvärr finns det människor som bygger en mur mellan sig och det dem är rädda för eller inte förstår, istället för att lära sig mer om det och inse att det är inget farligt, dessa individer är precis som mig fast olika. Som alla andra människor på den här planeten.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Självklart är både HBTQ, feminism och klimatet extremt politiserat. Klimatet speciellt. Du måste ha levt under en sten.

Nej, det är inte politiska ämnen bara för att det kan beröras av politik. Att vara trans är inte ett politiskt ställningstagande. Att klimatet påverkas av människans levnadssätt är inte politik. Det blir politiskt när du diskuterar sakfrågor som berör dessa ämnen, exempelvis hur nationer ska motverka klimatförändringar eller hur vi i lag ska skydda HBTQ-personer från diskriminering. Men utanför den kontexten är de inte politiska.

Skrivet av akaLuckyEye:

En unken värdegrund kan ju vara politisk. Nazismen är en politisk ideologi. Man kan tolka det mesta som politik, det är inget fel att något är politik.
Att människor drar "ingen politik i våra spel" när HBTQ+ nämns, tycker jag är vidrigt då det är enligt mig lika naturligt att vara heterosexuell som t.ex. homosexuell.

Jag ser det snarare som att värdegrunden hos majoriteten är det som styr politiken (i demokratiska länder dvs). Människor röstar ju baserat på vad de "känner" är viktigast. Men helt klart kan politik forma människors värderingar och synsätt till viss del. Det är därför propaganda är effektivt.

Skrivet av akaLuckyEye:

Att Nisse 43 är rädd för transpersoner och uttrycker att det inte borde normaliseras i samhället (spel, film, osv.) är en politisk åsikt

Jag håller med om att det är en politisk åsikt om det är så att Nisse vill att det ska upprättas någon form av förbud mot homosexualitet.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Nej, det är inte politiska ämnen bara för att det kan beröras av politik. Att vara trans är inte ett politiskt ställningstagande. Att klimatet påverkas av människans levnadssätt är inte politik. Det blir politiskt när du diskuterar sakfrågor som berör dessa ämnen, exempelvis hur nationer ska motverka klimatförändringar eller hur vi i lag ska skydda HBTQ-personer från diskriminering. Men utanför den kontexten är de inte politiska.

Man har i allra högsta grad gjort det till politiska sakfrågor som bedrivs mer eller mindre som skräckpropaganda eller som en form av kvasireligion nästan. Inget nytt detta och man kan se mycket av dagens klimatpolitik på ett liknande sätt som 80 och 90-talets anti-drogpolitik (grava överdrifter, lögner, saker tagna ur sitt sammanhang mixat med vissa delar av sanning). Sakfrågor som kan driva ett parti och som man kan vinna val med, och då blir det konstigt att påstå "det är inte politiskt".

Pansarknekt

Märker att de som inte spelade WoW igår, så det var kö i 30 min, istället spenderade sin tid här på forumet :>


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv
Skrivet av deftune:

Märker att de som inte spelade WoW igår, så det var kö i 30 min, istället spenderade sin tid här på forumet :>

Hade 5000 före i kö på Gehennas igår. Tog väl cirka 2,5h...

Medlem
Skrivet av Harmond:

Man har i allra högsta grad gjort det till politiska sakfrågor som bedrivs mer eller mindre som skräckpropaganda eller som en form av kvasireligion nästan. Inget nytt detta och man kan se mycket av dagens klimatpolitik på ett liknande sätt som 80 och 90-talets anti-drogpolitik (grava överdrifter, lögner, saker tagna ur sitt sammanhang mixat med vissa delar av sanning). Sakfrågor som kan driva ett parti och som man kan vinna val med, och då blir det konstigt att påstå "det är inte politiskt".

Nej det är fortfarande inte politiska frågor. Dessa ämnen existerar utanför kontexten av politik. Religiös omskärelse är inte heller en politisk fråga, men om ett parti går ut och säger att de vill förbjuda det så blir det politiskt. Att kalla allt politik är felaktigt och det enda du gör är att förminska hatet som många sprider eftersom du tillåter att de gömmer sig bakom sin "politiska åsikt" sköld. Det finns inget politiskt i att en person identifierar sig som trans. Lika lite som att det skulle vara politiskt att hata svarta människor.

Medlem

Det här är jobbigt för många anställda på Blizzard också. Kan inte vara kul att sitta och undra vad man kan säga och inte säga utan att bli bestraffad som anställd.

Blizzard är inne på en farlig väg. Kina må vara en kassako med västvärlden är en större kassako och ännu viktigare en plats där dina mest lojala fans finns och där du har byggt upp din verksamhet och ditt förtroende.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Nej det är fortfarande inte politiska frågor. Dessa ämnen existerar utanför kontexten av politik. Religiös omskärelse är inte heller en politisk fråga, men om ett parti går ut och säger att de vill förbjuda det så blir det politiskt. Att kalla allt politik är felaktigt och det enda du gör är att förminska hatet som många sprider eftersom du tillåter att de gömmer sig bakom sin "politiska åsikt" sköld. Det finns inget politiskt i att en person identifierar sig som trans. Lika lite som att det skulle vara politiskt att hata svarta människor.

Med det synsättet så är inget politik. Låt mig citera wikipedia för dig:

"avser som regel alla de åtgärder och handlingar som hör till det allmänna livet (kommuner, stater, mellanstater), och inrymmer allt från diskussioner om offentliga angelägenheter till statlig verksamhet och organisation."

så ja, i hög grad är te.x sexualitet, klimat, droger politik. Men whatever, jag är färdig med att diskutera med någon som inte tror det finns te.x drogpolitik eller klimatpolitik (vad skulle MP vara utan sin klimatpolitik?) tillåt mig skratta.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Med det synsättet så är inget politik. Låt mig citera wikipedia för dig:

"avser som regel alla de åtgärder och handlingar som hör till det allmänna livet (kommuner, stater, mellanstater), och inrymmer allt från diskussioner om offentliga angelägenheter till statlig verksamhet och organisation."

så ja, i hög grad är te.x sexualitet, klimat, droger politik. Men whatever, jag är färdig med att diskutera med någon som inte tror det finns te.x drogpolitik eller klimatpolitik (vad skulle MP vara utan sin klimatpolitik?) tillåt mig skratta.

Fantastiskt att du kan fortsätta missförstå mig när jag redan har förklarat att ALLT är ett "politiskt ämne" om du ser det utifrån ditt perspektiv. Husdjur? Politik. Leksaker? Politik. Restauranger? Politik. Eftersom enligt dig så är något ett politiskt ämne så fort det omfattas av politiska åtgärder (vilket allt i samhället gör). Och sen skulle jag uppskatta att du visar när jag sagt att klimatpolitik etc inte existerar. Det jag har sagt är att de inte är politiska ämnen i sig. Ska jag verkligen behöva ge exempel så du förstår skillnaden?

"Klimatet består av fyra olika klimatzoner. Sverige befinner sig i den tempererade zonen." Inte politik.
"P.g.a klimatförändringarna måste Sverige investera mer i gröna industrier." Politik eftersom "Sverige" i denna bemärkelsen syftar på staten.
"Jag tänker installera solpaneler. Jag kommer spara på det i längden samt att jag bidrar till ett bättre klimat". Inte politiskt.

Och ska du citera wikipedia så förstå det du citerar nästa gång eftersom det du har klippt och klistrat förstärker det jag säger.

Medlem

Det är klart att det har med Kina att göra då det i stort sett är den enda plats där någon blir upprörd över det som sades.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Det jag har sagt är att de inte är politiska ämnen i sig.

Jo. Vad som är eller inte är politik växlar från år till år eller ibland från månad till månad, som Wikipedia även påpekar "blir en del av det alldagliga livet". Ett ämne blir politik när det påverkar oss på något sätt, eller när man påstår att det påverkar oss på ett fundamentalt sätt. Ämnen trendar och faller bort, nya tar vid. Det finns såklart många ämnen som varit politik men som idag inte kan anses vara det då ingen driver frågan, ingen har intresse av det, man anser inte att det påverkar oss i en sådan grad att det blir politik av det.

Dina citat kan ju f.ö appliceras på precis vad som helst inom politiken, dvs man kan uttala sig på sätt som inte är rent politiskt eller tar ställning om ämnen som i sig är politiska.
Allting är inte alltid politik men vissa ämnen är så pass "heta" (trendande) att de direkt blir politik av det om det börjar diskuteras på djupet. Rätt naturligt.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Ett ämne blir politik när det påverkar oss på något sätt, eller när man påstår att det påverkar oss på ett fundamentalt sätt.

Ja, som jag sagt så kan alla ämnen bli politiska. Det är ju därför jag säger att kontexten är det viktiga och inte ämnet i sig. Du kan diskutera de flesta saker utan att blanda in politik i det och vice versa.

Skrivet av Harmond:

Dina citat kan ju f.ö appliceras på precis vad som helst inom politiken, dvs man kan uttala sig på sätt som inte är rent politiskt eller tar ställning om ämnen som i sig är politiska.

Ja precis. Det är ju nästan som att det är i vilken kontext något sker eller sägs som är det viktiga.

Skrivet av Harmond:

Allting är inte alltid politik men vissa ämnen är så pass "heta" (trendande) att de direkt blir politik av det om det börjar diskuteras på djupet. Rätt naturligt.

Men de är ju heta just p.g.a. att de är relevanta politiska frågor och därför diskuteras de oftast utifrån en politisk synvinkel när de figurerar i media. Det innebär inte att ämnena alltid är politiska.

123
Skriv svar