Star Citizen Alpha Patch 3.7 - Välkommen till underjorden

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vill poängtera att Cyberpunk 2077 inte har varit under aktiv utveckling sedan 2012, utan de startade "pre-production" på spelet efter The Witcher 3s expansion 'Blood and Wine' var klar, dryga mitten av 2016.

https://www.eurogamer.net/articles/2018-06-10-cd-projekt-red-...
https://www.ign.com/articles/2019/01/14/cyberpunk-2077s-devel...

Så trött på det argumentet, det är så trögt. 'Pay to win' betyder inte endast att du kommer "vinna" om du betalar, termen innefattar också där man kan betala för ett distinkt övertag gentemot andra. Vilket är precis vad Star Citizen gör, utan någon som helst svängrum för tolkning.

Men förklara då vilket övertag du har gentemot andra.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Håller med om tipset ovan, ta en titt på twitch om man skulle vara intresserad av spelet. Märks rätt tydligt att spelet inte är i närheten av att vara färdigt, vilket också innebär att man kan inte riktigt hävda något utifrån alphan....

Så du menar alltså att spelvalutan man redan idag kan köpa inte kommer att ha någon effekt i spelet? Eller att skeppet som folk i dag betalar tusentals kronor (den dyraste skeppsmodellen kostade runt 22.000kr...) för inte kommer att vara bättre? Att man inte skulle kunna använda valutan man köpt till att anställa andra?

De flesta skeppsmodeller som folk köpt är ju bara det, modeller, eller rättare sagt bilder, de går inte att flyga i dem i alphan, de är som en poster på en vägg. Och skulle dessa inte bli av, då kan vi tala om scam. Men som sagt, tror inte det är en scam, bara som sagt en man som inte klarar av att driva ett projekt. Kombinationen Chris Roberts och crowdfunding var en mycket dålig idé.

Varför ljuger du? Man kan inte köpa spelvaluta och det är fler skepp som är flygbara än inte så nej, de flesta är inte "posters".


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Men förklara då vilket övertag du har gentemot andra.

Ett stort skepp är ju en början (varav, i stort sett, alla skepp är bättre, på allt, än standard Aurora MR eller Mustang Alpha/Beta), sen har de ju sålt mark också. Plus att de säljer, eller kommer sälja, spelvaluta för pengar också.
Enorma övertag, och inte bara i strider, utan ett stort jäkla fraktskepp för 5000 kr kommer ju omsätta en hel del mer gods and en Aurora som inte ens har ett lastutrymme än, därav kommer någon som köpt det ha ett extremt övertag över någon som inte köpt mer än själva spelet.
Jag ska inte behöva förklara detta.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ett stort skepp är ju en början (varav, i stort sett, alla skepp är bättre, på allt, än standard Aurora MR eller Mustang Alpha/Beta), sen har de ju sålt mark också. Plus att de säljer, eller kommer sälja, spelvaluta för pengar också.
Enorma övertag, och inte bara i strider, utan ett stort jäkla fraktskepp för 5000 kr kommer ju omsätta en hel del mer gods and en Aurora som inte ens har ett lastutrymme än, därav kommer någon som köpt det ha ett extremt övertag över någon som inte köpt mer än själva spelet.
Jag ska inte behöva förklara detta.

Självklart kan ett större skepp ta mer frakt än ett mindre, det är väl rätt naturligt. Vad ska de annars göra? Ska det bara finnas ett enda skepp i spelet eller ska alla skepp kosta lika mycket oavsett storlek? Att något ger ett övertag implicerar väl ändå att det går att använda emot någon annan. Ska du flyga upp jämte ett mindre fraktskepp och ropa fula ord genom rutan? Det finns inget end game och det är ingen tävling. 90% av alla jag möter flyger jämförbara skepp som jag själv.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Varför ljuger du? Man kan inte köpa spelvaluta och det är fler skepp som är flygbara än inte så nej, de flesta är inte "posters".

Vill minnas att det var ett mindre uppror när RSI lyfte taket på hur mycket man kunde köpa, kanske ändrade de sig? Får kolla upp det där. Och om man bara kan skaffa alpha-valuta idag, så går det ju utmärkt att köpa skepp idag, för riktiga pengar, som man sedan säljer för spelvaluta när spelet blir skarpt, som man sedan kan använda till att köpa annat eller betala andra för.

Så ja, man kan indirekt köpa spelvaluta idag för riktiga pengar.

Och kommer man inte kunna köpa skepp och spelvaluta för riktiga pengar när väl spelet släpps? Kommer man inte kunna sälja skepp för spelvaluta? Kommer inte skeppen som spelare köpt till alphan inte längre gälla när spelet blir skarpt? (Det om något vore en scam...)

Ge oss lite information om hur många olika typer av skepp som sålts, hur mycket de olika typerna kostade, och hur många av dessa som bara är bilder eller faktiskt går att flyga.

Kan jag flyga runt i en Aegis Javelin nu? Dvs skeppet för 22.000kr.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill minnas att det var ett mindre uppror när RSI lyfte taket på hur mycket man kunde köpa, kanske ändre de sig? Får kolla upp det där. Och om man bara kan skaffa alpha-valuta idag, så går det ju utmärkt att köpa skepp idag, för riktiga pengar, som man sedan säljer för spelvaluta när spelet blir skarpt, som man sedan kan använda till att köpa annat eller betala andra för.

Så ja, man kan indirekt köpa spelvaluta idag för riktiga pengar.

Eller kommer man inte kunna köpa skepp och spelvaluta för riktiga pengar när väl spelet släpps? Kommer inte skeppen som spelare köpt till alphan inte längre gälla när spelet blir skarpt? (Det om något vore en scam...)

Ge oss lite information om hur många olika typer av skepp som sålts, hur mycket de olika typerna kostade, och hur många av dessa som bara är bilder eller faktiskt går att flyga. I dag.

Kan jag flyga runt i en Aegis Javelin nu? Dvs skeppet för 22.000kr.

Med olika varianter medräknade är exakt 100 skepp flygbara idag. Utöver det är det ytterligare 50 skepp utannonserade men alla kan inte köpas ännu av dessa. Några har dessutom bara sålts i ett väldigt begränsat antal eller under en kort tidsperiod. Skepp görs efter vilken funktion de har i spelet. Eftersom en del spelmekanik inte är implementerad ännu behöver de heller inte lägga resurser på skepp som inte skulle fylla någon funktion. Vad gäller javelin är det i sin slutfas så vitt jag vet.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Självklart kan ett större skepp ta mer frakt än ett mindre, det är väl rätt naturligt. Vad ska de annars göra? Ska det bara finnas ett enda skepp i spelet eller ska alla skepp kosta lika mycket oavsett storlek? Att något ger ett övertag implicerar väl ändå att det går att använda emot någon annan. Ska du flyga upp jämte ett mindre fraktskepp och ropa fula ord genom rutan? Det finns inget end game och det är ingen tävling. 90% av alla jag möter flyger jämförbara skepp som jag själv.

De kan ju tex. LÅTA BLI att sälja saker som påverkar gameplay, tex. spelvaluta, skepp eller mark. Det verkar som du missförstår hela grejen med varför folk inte tycker om pay-to-win i mikrotransaktioner (eller ja, i Star Citizens fall är det nog rättare med makrotransaktioner). Det har ingenting med spelbalansen att göra, det har med att framgång i spelet inte ska bestämmas av vem som har tjockast plånbok.

Och nej, övertag behöver inte nödvändigtvis betyda att något används emot någon, det kan också betyda att någon kan tjäna mycket mer i spelet på mycket mindre tid än någon annan, och det är för att de specifikt köpt något för riktiga pengar. Eller tex. att en spelare som tjänat ihop spelvaluta "ordentligt" och så vill de köpa mark på en viss planet, så "Nehe, det här var redan köpt av någon annan som betalat för det på riktigt", går att göra oerhört många liknande exempel.

Ännu ett nej, 90% av spelarna som du möter i spelet har inte jämförbara skepp, det är rent skitsnack.

Medlem

Större skepp kostar mycket mer att driva, så många uppdrag är andra skepp bättre på. Även starter skeppen är bra, fast dom är mer Jack of all trade. Lite som en inledning vad man vill prova. Om du gör bounty uppdrag med en javelin destroyer så förlorar du allt du tjänar in plus mycket mer bara på bränslet. Om du gillar att smuggla gods, då kanske ett litet skepp är mycket bättre.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Större skepp kostar mycket mer att driva, så många uppdrag är andra skepp bättre på. Även starter skeppen är bra, fast dom är mer Jack of all trade. Lite som en inledning vad man vill prova. Om du gör bounty uppdrag med en javelin destroyer så förlorar du allt du tjänar in plus mycket mer bara på bränslet. Om du gillar att smuggla gods, då kanske ett litet skepp är mycket bättre.

Startskeppen är inte alls "bra", man ska inte behöva vara en ultragud på allt i spelet för att lyckas i startskeppen, vilket man i stort sett måste vara för tillfället.
Och om nu startskeppen är en "inledning" så bevisar det bara min poäng ytterligare, då det är tämligen omöjligt att tjäna ihop pengar till ett av de bättre skeppen inom en rimlig tidsram i dem (speciellt eftersom Quantum Travel tidsåtgången är så ofantligt lång).

Sen är det väl rimligt att man i en stor "destroyer" kan ta större bounty uppdrag, eller? Därav ha en ganska mycket större vinstmarginal. Samma gäller smuggling, smuggla större saker med större skepp = mer vinst.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Startskeppen är inte alls "bra", man ska inte behöva vara en ultragud på allt i spelet för att lyckas i startskeppen, vilket man i stort sett måste vara för tillfället.
Och om nu startskeppen är en "inledning" så bevisar det bara min poäng ytterligare, då det är tämligen omöjligt att tjäna ihop pengar till ett av de bättre skeppen inom en rimlig tidsram i dem (speciellt eftersom Quantum Travel tidsåtgången är så ofantligt lång).

Sen är det väl rimligt att man i en stor "destroyer" kan ta större bounty uppdrag, eller? Därav ha en ganska mycket större vinstmarginal. Samma gäller smuggling, smuggla större saker med större skepp = mer vinst.

Ska bara tillägga att det ryktas om att dom ska visa upp Jump points på citizencon. Dom ska komma i olika storlekar, endel kommer va så små att bara en auroa kan flyga igenom.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Ska bara tillägga att det ryktas om att dom ska visa upp Jump points på citizencon. Dom ska komma i olika storlekar, endel kommer va så små att bara en auroa kan flyga igenom.

Mm, det är möjligt, men det är ju bara en ganska liten del av spelet, samt att Auroran är ju inte precis särskilt mycket mindre än en del andra skepp, så tvivlar på att det kommer finnas Jump points där bara ett enda skepp passar in, och om så är fallet så kommer just det "hopphålet" (:D) knappast vara enda vägen till ett solsystem ändå.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Startskeppen är inte alls "bra", man ska inte behöva vara en ultragud på allt i spelet för att lyckas i startskeppen, vilket man i stort sett måste vara för tillfället.
Och om nu startskeppen är en "inledning" så bevisar det bara min poäng ytterligare, då det är tämligen omöjligt att tjäna ihop pengar till ett av de bättre skeppen inom en rimlig tidsram i dem (speciellt eftersom Quantum Travel tidsåtgången är så ofantligt lång).

Sen är det väl rimligt att man i en stor "destroyer" kan ta större bounty uppdrag, eller? Därav ha en ganska mycket större vinstmarginal. Samma gäller smuggling, smuggla större saker med större skepp = mer vinst.

Den bästa valutan ingame är utan tvekan andra spelare. Utan andra spelare spelar det mindre roll hur mycket cash du häller över spelet. Du behöver ändå en massa vänner som hjälper dej driva dina större skepp eller hjälper dej med en convoy. Att köpa vänner är dock inte lika lätt som att köpa skepp 😉

Som spelet är upplagt nu så gör ett litet skepp av sej lite värme och därför kommer du lättare undan utan att bli upptäckt. Dessutom, även om du har en liten cargobay på din starter Aurora så bör man därför köpa/sälja dyrare grejer där man får en bättre avkastning per kilo. Med andra ord kanske det är smartare att handla med guld än tex kol.

När man väl köpt sej ett större fraktskepp börjar nästa problem. Större skepp ger större värme och kan därför lättare ses av tex pirater. Därför behöver du escort och eventuella gunners på ditt skepp. Visst, du kan hyra in folk men det finns ju alltid risk att dom begår myteri å snor allt från dej.

Det Chris gjort är att göra dom större skeppen värdelösa om man försöker driva skeppet själv för att man inte ska kunna köpa det bästa skeppet och sedan döda allt och alla. Man blir helt enkelt tvungen att samarbeta med fler å fler människor ju större skepp man har vilket tar bort en stor del av detta p2w.

Om du är en ensamvarg kommer du ha begränsad möjlighet att kunna köpa dej fördelar emot andra för att du måste ha med dej andra spelare för att nyttja tillgångarna.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Mm, det är möjligt, men det är ju bara en ganska liten del av spelet, samt att Auroran är ju inte precis särskilt mycket mindre än en del andra skepp, så tvivlar på att det kommer finnas Jump points där bara ett enda skepp passar in, och om så är fallet så kommer just det "hopphålet" (:D) knappast vara enda vägen till ett solsystem ändå.

Hört det från gamla intervjuer med CR,dom små kan leda vart som helst. Endel till andra sidan galaxen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Startskeppen är inte alls "bra", man ska inte behöva vara en ultragud på allt i spelet för att lyckas i startskeppen, vilket man i stort sett måste vara för tillfället.
Och om nu startskeppen är en "inledning" så bevisar det bara min poäng ytterligare, då det är tämligen omöjligt att tjäna ihop pengar till ett av de bättre skeppen inom en rimlig tidsram i dem (speciellt eftersom Quantum Travel tidsåtgången är så ofantligt lång).

Sen är det väl rimligt att man i en stor "destroyer" kan ta större bounty uppdrag, eller? Därav ha en ganska mycket större vinstmarginal. Samma gäller smuggling, smuggla större saker med större skepp = mer vinst.

Startskeppen är till för vad de kallas. En start för att kunna bygga upp ett kapital för att skaffa nästa skepp. Inga skepp ska kunna göra allt, oberoende på vad de kostar. Både Aurora och Mustang är begränsade i deras förmåga på grund av att de är små skepp med små skeppskomponenter och vapen. Det är också bara Aurora CL och Mustang Alpha som har cargo utrymme som man kan fylla med varor om man vill syssla med handel. (Jag brukar alltid rekommendera Reliant Kore eller Avenger Titan som startskepp).

Reliant Kore och Avenger Titan är lite större skepp men räknas fortfarande som små, men de har lite större hardpoints så de har mer vapen och ett större lastutrymme som du i första person kommer åt så du kan göra specifika uppdrag där du ska plocka upp en låda och leverera den någon annanstans.

Ett större skepp ger dig såklart vissa fördelar, större vapen skadar skepp bättre (om du kan träffa något) och ett skepp med mer lastutrymme spar dig tid och ger mer pengar över en viss tid. Men som det har påpekats så kostar det också mer att driva ett större skepp i form av slitage, bränsle och ammunition. En destroyer som du säger kommer du aldrig kunna tjäna pengar på utan den är till för större organisationer som har fler medlemmar som kan bidra med pengar till organisationen.

En pinsam händelse som hände organisationen häromdagen var att vi satt i en Hammerhead. HH är ett gun-ship med sex stycken torn som har fyra vapen var, vi försökte skjuta ner än av de bästa piloterna vi känner som flög omkring i en liten Anvil Hawk (litet smalt skepp) och han var nära på att döda oss för han dansade i princip runt oss och visste vilka vapen han skulle ha för att penetrera skölden.

Att det är "omöjligt" att tjäna ihop pengar som du kallar det är antingen en lögn eller visar på din egna inkompetens. Att transportera en låda kan ge dig mellan 2000-9000 aUEC. Åker du till Hurston och gör ett "bunker" uppdrag (Åka till en utpost och förstör AA torn och sedan åker ner i byggnaden och dödar 4-8 NPC:er, *Tips* Automat vapen krävs) ger dig 7000 aUEC och kan göras av någon som är van vid spelet på ca 15 minuter. Vill du göra något mer passivt så kan du skaffa Multitool, OxyBit Mining Attachment och MaxFlex "Rucksack" Core (Chestpiece) och bege dig till en av de nya grottorna på Daymar, Hurston eller Aberdeen och farma mineraler. En full inventory med Hadanite mineraler ger dig ca 33000 aUEC.

Pengarna som du tjänat ihop kan du använda till att hyra ett skepp i spelet (Kostnaden är 2% av skeppets till salu pris för varje 24 timmar som du hyr det, tid är realtid.) De flesta skepp kostar mellan 20000-40000 aUEC för 24 timmar (realtid) och du kan då använda dem för att snabbt tjäna ihop mer pengar för att förlänga din hyrperiod till kanske 14 dagar och då tjäna ihop pengar så du kan "köpa" skeppet i spelet och ha den tills en större patch släpps och resetar alltihop.

De arbetar just nu på att i en kommande uppdatering inom en snar framtid så kommer skepp som man köpt i spelet för ingame pengar samt de pengar du samlat ihop ska sparas även om de släpper en större patch så folk får mer tid att testa de funktionerna i spelet för som vi vet så är det ju ett spel som fortfarande är under utveckling.

Du nämner också att Quantum Travel (Warp Drive, Hyperdrive) är orealistisk lång. Jaha? Välkommen till en rymdsimulator där du rör dig i 0.2% av ljusets hastighet. Jag ser inte att du gnäller på Eve Online eller Elite Dangerous.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Den bästa valutan ingame är utan tvekan andra spelare. Utan andra spelare spelar det mindre roll hur mycket cash du häller över spelet. Du behöver ändå en massa vänner som hjälper dej driva dina större skepp eller hjälper dej med en convoy. Att köpa vänner är dock inte lika lätt som att köpa skepp 😉

Som spelet är upplagt nu så gör ett litet skepp av sej lite värme och därför kommer du lättare undan utan att bli upptäckt. Dessutom, även om du har en liten cargobay på din starter Aurora så bör man därför köpa/sälja dyrare grejer där man får en bättre avkastning per kilo. Med andra ord kanske det är smartare att handla med guld än tex kol.

När man väl köpt sej ett större fraktskepp börjar nästa problem. Större skepp ger större värme och kan därför lättare ses av tex pirater. Därför behöver du escort och eventuella gunners på ditt skepp. Visst, du kan hyra in folk men det finns ju alltid risk att dom begår myteri å snor allt från dej.

Det Chris gjort är att göra dom större skeppen värdelösa om man försöker driva skeppet själv för att man inte ska kunna köpa det bästa skeppet och sedan döda allt och alla. Man blir helt enkelt tvungen att samarbeta med fler å fler människor ju större skepp man har vilket tar bort en stor del av detta p2w.

Om du är en ensamvarg kommer du ha begränsad möjlighet att kunna köpa dej fördelar emot andra för att du måste ha med dej andra spelare för att nyttja tillgångarna.

Som jag förstår det så kommer man kunna anlita NPCer att bemanna ens skepp, eller har det ändrats? Och de NPCerna ska ju ha betalt men då kan man ju bara köpa lite stålar för riktiga pengar för att betala lönen.

Mitt argument är inte baserat på hur spelet är balanserat (även om det kan uppfattas så), utan jag bara klargör att just nu kan man köpa till sig "makt" i spelet, och allt som kan ge en övertag (oavsett hur mycket) genom riktiga köp är klassificerat som pay-to-win. Jag tycker inte man ska kunna köpa något sådant för riktiga pengar (vare sig de kommer hålla sitt löfte att sluta sälja skepp är oklart).
De kan balansera spelet hur mycket de vill, kommer inte förändra det faktum att om man kan köpa skepp, valuta eller mark för riktiga pengar är det helt enkelt ett pay-to-win-spel. Jag hoppas verkligen inte de kommer bli som GTA Online, men hittills så lutar det åt det hållet.

Skrivet av rmpyro:

Hört det från gamla intervjuer med CR,dom små kan leda vart som helst. Endel till andra sidan galaxen.

Se där, ja, det är tufft. Frågan är ju, med tanke på hur stora solsystemen är och tiden det tar att färdas inom dem, hur ofta man kommer hoppa till ett annat system.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Stärker också mitt argument i dina första paragrafer. Du tom. föreslår att köpa dyra skepp som motargument....

Och om man måste sitta och googla på vad som ger bra pengar bara för att kunna tjäna ihop det inom en rimlig tidsram låter som ett oerhört trist sätt att designa ett spel på. Och sa inte "omöjligt", jag sa "tämligen omöjligt", de absolut flesta personerna har inte 10 timmar per dag att spela.

Sen är 0.2% av ljusets hastighet en helt arbiträr siffra, går enkelt att ändra på hur effektiva och snabba dessa quantum drives är. Realism har inget med det att göra ( och om vi ska prata realism finns det en hel del att nämna som inte riktigt håller det ), men du kanske gillar att inte göra någonting, alt-tabba tex, medan du tittar på en glorifierad laddningskärm (för det är precis vad det känns och upplevs som). Och jag bryr mig inte om Elite Dangerous eller Eve Online (har inte spelat dem), de är helt irrelevanta i den här diskussionen.

Medlem

Lite mer om server side object container streaming.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Stärker också mitt argument i dina första paragrafer. Du tom. föreslår att köpa dyra skepp som motargument....

Och om man måste sitta och googla på vad som ger bra pengar bara för att kunna tjäna ihop det inom en rimlig tidsram låter som ett oerhört trist sätt att designa ett spel på. Och sa inte "omöjligt", jag sa "tämligen omöjligt", de absolut flesta personerna har inte 10 timmar per dag att spela.

Sen är 0.2% av ljusets hastighet en helt arbiträr siffra, går enkelt att ändra på hur effektiva och snabba dessa quantum drives är. Realism har inget med det att göra ( och om vi ska prata realism finns det en hel del att nämna som inte riktigt håller det ), men du kanske gillar att inte göra någonting, alt-tabba tex, medan du tittar på en glorifierad laddningskärm (för det är precis vad det känns och upplevs som). Och jag bryr mig inte om Elite Dangerous eller Eve Online (har inte spelat dem), de är helt irrelevanta i den här diskussionen.

Men du kan ju inte förvänta dig att få det absolut bästa skeppet i spelet som tar minst 4-5 månader för ett flertal utvecklare att göra och oftast har speciell spelmekanik just för dess roll att kosta noll och ingenting. Då skulle alla ha den och det skulle besegra hela anledningen att avancera i spelet. Stora och specialiserade skepp är begränsade nu i början just för att alla inte ska ha dem. De kommer också kosta enormt mycket att underhålla och använda. Du kan inte förvänta dig att du kommer tjäna pengar med de skeppen utan de är avsiktligt gjorda för organisationer.

Ingångskostnaden är verkligen inte så stor som du verkar tro. Ett startpaket kostar 56,25 Dollar (25% är svensk skatt). Då får du ett startskepp och tillgång till MMO spelet. 2015 när jag köpte spelet så fick jag samma paket + Squadron 42 singleplayer för 36 Euro. Jag vet inte varför de gick tillbaka till dollar och det var innan EU slog igenom att elektroniska tjänster ska betala skatt.
Det billigare priset då var för att belöna de som stödde spelet tidigare i utvecklingen då framtiden var med osäker.

För ytterligare 25-31 Dollar (igen 25% skatt) så kan kan du uppgradera om du vill till en Avenger Titan (Skeppet jag har). Sen behöver du inte lägga en krona till och min rekommendation är att man inte gör det. Då har du betalat 81-87 Dollar vilket är ca 793-856 kr. Lite dyrt i min mening men då har du ett väldigt bra start skepp samt lite andra saker när spelet går live.

(Hur mycket får man inte betala för att få ett spel idag som är slut inom 15 timmar och dessutom har ett season pass för utklippt material från grundspelet)

Att man behöver googla hur man tjänar pengar genom att köpa och sälja varor är ju för att spelet är under utveckling. En sak du verkar glömma hela tiden. Alla funktioner och spelmekanik är inte inlagda i spelet för att de utvecklar dem just nu. Patch 3.9. som planeras komma i slutet av Mars innehåller just de funktionerna du inte vill googla.

  • Uppdrag baserade på ekonomin på servern

  • Automatiserad lastning av skepp baserat på vara och efterfrågan

  • En ekonomi app. Information om skepp hyror, försäkringar och org medlemsavgifter

  • En ekonomi tavla med priser, uppdrag och ekonomi events

Du kan inte heller eliminera eller kraftigt förkorta Quantum Travel tiden för då försvinner känslan av att man flyger omkring i rymden. Det är mening att kännas tomt och att det ska vara långa avstånd mellan planeter och månar. Tar du bort det så försvinner lite av mening att spela en rymdsimulator. Ändringar kan säkert ändras i framtiden när de större solsystemen implementeras i spelet. Stanton är 5 AU i storlek (1 AU är avståndet mellan solen och jorden). Nästa solsystem enligt läckor är Pyro och den kommer vara 17 AU. Den störta som nämns i wikin är 303 AU.

Utvecklarna har också nämnt att de ska utveckla små spel som du kan spela i din mobiglas. Som tidigare påpekat, spelet är inte färdigt. Större skepp med en större Quantum Drive åker såklart snabbare och det kommer i framtiden finnas skyttelbussar (Genesis Starliner) som de som åker i de minsta skeppen att kunna åka mellan befolkade solsystem och planeter.

Det verkar Fiddi som du vill ha allt på en gång och inte vill ha någon form av downtime eller behöva vänta på något och då är verkligen inte Star Citizen MMO spelet för dig. Det är en rymd simulator, själva fokus är just att man är i rymden där avstånden är långa, skepp kommer kosta ingame pengar att underhålla och det kommer alltid finnas någon annan som är bättre än dig oberoende på vilket skepp du har. Vill du ha saker så behöver du spendera tiden för att tjäna ihop pengarna, själv eller med vänner och sedan planera hur du aktivt ska tjäna mer pengar. Vill du ha en snabbare spelstil med rymdskepp och mer aktivt spelande så kan jag bara rekommendera singleplayer spelet Squadron 42 eller något annat rymdspel med arkad känsla.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Helt rätt, de ska inte ens säljas överhuvudtaget för riktiga pengar, i spelet kan de kosta vad som helst, det är inte problemet. Och igen använder du att man ska spendera mer pengar bara för att ha ett bra STARTSKEPP som motargument...

Att spelet inte ens är klart och de redan har (och alltid haft) helt sjuka mikrotransaktioner är bara ännu värre. Såklart kommer spelet förbättras, men det ursäktar inte pay-to-win, inget ursäktar pay-to-win, alls. Om de tvunget måste sälja mikrotransaktioner ska de vara 100% kosmetiska (även det är kasst i ett spel som kostar pengar, men kan förlåta det), och inte kosta tusentals kronor eller inkludera något som påverkar spelmekaniken alls.

Nej, det skadar definitivt inte rymd-känslan, är det då sämre känsla i tex. en Caterpillar eller en Starfarer som har mycket, mycket snabbare 'Quantum Drives' än de andra skeppen, eller är det helt plötsligt okej?

Så man ska alltså spela ANDRA spel medan man flyger, bra design...

Okej, så pga. kritik av meningslöst slös av spelares tid och sjuka mikrotransaktioner är det helt plötsligt inte något spel för mig? Skepp kommer kosta att underhålla, ja, men spelar knappast roll då man bara kan öppna plånboken och köpa lite spelvaluta för att betala den kostnaden, dvs. igen pay-to-win. Har absolut inga problem att det tar rimligt lång tid att tjäna ihop pengar, men när dessa priser och vinstmarginaler helt uppenbarligen kommer bli påverkade av mikrotransaktionerna (är sjukt naivt att tro att de inte kommer göra det) är det bara meningslöst "grind".

Från mitt perspektiv verkar det mer som att du inte klarar av kritik av spelet (dvs. hävdar att det är fel på mig snarare än att spelet ens möjligt kan vara något annat än perfekt), vilket ger ganska dålig smak i munnen då du på flera tillfällen rekommenderat att jag borde spendera mer pengar på spelet för att det ska bli en bra upplevelse.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Helt rätt, de ska inte ens säljas överhuvudtaget för riktiga pengar, i spelet kan de kosta vad som helst, det är inte problemet. Och igen använder du att man ska spendera mer pengar bara för att ha ett bra STARTSKEPP som motargument...

Att spelet inte ens är klart och de redan har (och alltid haft) helt sjuka mikrotransaktioner är bara ännu värre. Såklart kommer spelet förbättras, men det ursäktar inte pay-to-win, inget ursäktar pay-to-win, alls. Om de tvunget måste sälja mikrotransaktioner ska de vara 100% kosmetiska (även det är kasst i ett spel som kostar pengar, men kan förlåta det), och inte kosta tusentals kronor eller inkludera något som påverkar spelmekaniken alls.

Nej, det skadar definitivt inte rymd-känslan, är det då sämre känsla i tex. en Caterpillar eller en Starfarer som har mycket, mycket snabbare 'Quantum Drives' än de andra skeppen, eller är det helt plötsligt okej?

Så man ska alltså spela ANDRA spel medan man flyger, bra design...

Okej, så pga. kritik av meningslöst slös av spelares tid och sjuka mikrotransaktioner är det helt plötsligt inte något spel för mig? Skepp kommer kosta att underhålla, ja, men spelar knappast roll då man bara kan öppna plånboken och köpa lite spelvaluta för att betala den kostnaden, dvs. igen pay-to-win. Har absolut inga problem att det tar rimligt lång tid att tjäna ihop pengar, men när dessa priser och vinstmarginaler helt uppenbarligen kommer bli påverkade av mikrotransaktionerna (är sjukt naivt att tro att de inte kommer göra det) är det bara meningslöst "grind".

Från mitt perspektiv verkar det mer som att du inte klarar av kritik av spelet (dvs. hävdar att det är fel på mig snarare än att spelet ens möjligt kan vara något annat än perfekt), vilket ger ganska dålig smak i munnen då du på flera tillfällen rekommenderat att jag borde spendera mer pengar på spelet för att det ska bli en bra upplevelse.

Du behöver inte köpa något i spelet för riktiga pengar, man kan köpa allt för ingame credits. Visst dom större skeppen är svindyra men priserna är anpassade på dom för större organisationer för det är ingen som kan använda dom effektiv solo. I senaste patchen kan man hyra skepp också. Räcker bara att göra ett uppdrag som ger bra betalt så kan man hyra en bra single seat fighter. Att köpa ett skepp i spelet nu är helt onödigt för spelet wipas för ofta. Men dom jobbar med det så vi kommer få behålla våra grejer efter patcherna snart. Innan dess får man nöja sig med att hyra skeppen.

Det kanske är p2w att man kan köpa skeppen för riktiga pengar. Men spelet kommer som sagt va som EVE online. I sånna spel är det alliancer som dominerar inte den individuella spelaren. Du kanske fixar det fetaste skeppet i spelet, men du kommer aldrig vinna mot någon stor organisation. Världen är så stor med så om man väljer att hålla sig undan så klarar man sig bra på det också. Det kommer inte va helt som EVE online heller, men det är lite åt det hållet. Sen har dom också en balans mellan skeppen med, finns olika skepp som är bra mot andra. En Retaliator kan ta en Hammerhead solo utan problem, medans en hammerhead ska va bra mot många små fighters. Även om dom vet att dom inte kan vinna mot den så kan dom välja att flyga iväg från den.

Sen om det är någon spelare med ett stort skepp som lever rövare, och förstör för andra spelare så kommer han garanterat få ett pris på sitt huvud som bara ökas hela tiden tills han får hela npc flottan efter sig.

Dom som betalar för skeppen gör det mest för att stödja spelet utveckling. Lite som att dom har spelat spelet från början och blivit belönat ett skepp för det. Många har backat spelet sen 2013, och det har varit en stor risk för dom fram tills nu.
P2W har CIG haft i åtanke sen början, därför ska det finnas gameplay för alla skeppen i spelet som är mer eller mindre lönsamma, det är inget skepp som är värdelöst. Finns många skepp som är byggda för saker som inte påverkar dom andra spelarna så mycket. Vem bryr sig om någon minar en asteroid,, eller plockar skrot från ett skeppsvrak när nästan hela ekonomin styrs av npcerna. Dom flesta skeppen är npcer också som gör samma jobb.

Quantum drive tiderna har ändrats i varje patch. Inget som är spikat än, men det är tänkt att man ska göra saker i skeppet under tiden man åker i quantum drive. Så att det ska kännas som att man är med i en sci-fi film. Om många inte gillar det så kommer dom nog ändra på det. Var många som inte gillade hovermode, så dom tog bort det helt och lade tillbaka det på ritbordet.

Senare kommer dom lägga till jump points med, så det äver väl det dom flesta kommer använda istället. Fast dom flesta jump pointsen måste man upptäcka själv, man kan välja att sälja informationen till allmänheten. Eller hålla den hemlig för att gynna en själv.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Du behöver inte köpa något i spelet för riktiga pengar, man kan köpa allt för ingame credits. Visst dom större skeppen är svindyra men priserna är anpassade på dom för större organisationer för det är ingen som kan använda dom effektiv solo. I senaste patchen kan man hyra skepp också. Räcker bara att göra ett uppdrag som ger bra betalt så kan man hyra en bra single seat fighter. Att köpa ett skepp i spelet nu är helt onödigt för spelet wipas för ofta. Men dom jobbar med det så vi kommer få behålla våra grejer efter patcherna snart. Innan dess får man nöja sig med att hyra skeppen.

Det kanske är p2w att man kan köpa skeppen för riktiga pengar. Men spelet kommer som sagt va som EVE online. I sånna spel är det alliancer som dominerar inte den individuella spelaren. Du kanske fixar det fetaste skeppet i spelet, men du kommer aldrig vinna mot någon stor organisation. Världen är så stor med så om man väljer att hålla sig undan så klarar man sig bra på det också. Det kommer inte va helt som EVE online heller, men det är lite åt det hållet. Sen har dom också en balans mellan skeppen med, finns olika skepp som är bra mot andra. En Retaliator kan ta en Hammerhead solo utan problem, medans en hammerhead ska va bra mot många små fighters. Även om dom vet att dom inte kan vinna mot den så kan dom välja att flyga iväg från den.

Dom som betalar för skeppen gör det mest för att stödja spelet utveckling. Lite som att dom har spelat spelet från början och blivit belönat ett skepp för det. Många har backat spelet sen 2013, och det har varit en stor risk för dom fram tills nu.
P2W har CIG haft i åtanke sen början, därför ska det finnas gameplay för alla skeppen i spelet som är mer eller mindre lönsamma, det är inget skepp som är värdelöst. Finns många skepp som är byggda för saker som inte påverkar dom andra spelarna så mycket. Vem bryr sig om någon minar en asteroid,, eller plockar skrot från ett skeppsvrak när nästan hela ekonomin styrs av npcerna. Dom flesta skeppen är npcer med som gör samma jobb.

Quantum drive tiderna har ändrats i varje patch. Inget som är spikat än, men det är tänkt att man ska göra saker i skeppet under tiden man åker i quantum drive. Så att det ska kännas som att man är med i en sci-fi film. Om många inte gillar det så kommer dom nog ändra på det. Var många som inte gillade hovermode, så dom tog bort det helt och lade tillbaka det på ritbordet.

Senare kommer dom lägga till jump points med, så det äver väl det dom flesta kommer använda istället. Fast dom flesta jump pointsen måste man upptäcka själv, man kan välja att sälja informationen till allmänheten. Eller hålla den hemlig för att gynna en själv.

Även om det nu är så att organisationer kommer vara starkare än en individuell spelare, kommer ju organisationer som köper skepp och valuta för riktiga pengar ha ett rejält övertag över organisationer som inte gör det, och pay-to-win gäller därmed ändå.

Jag tror inte jag kan hålla med om att största motiveringen bakom att köpa skepp är för att stödja utvecklingen, då hade de ju lika gärna kunnat sätta upp ett vanligt donationssystem istället, men det hade inte gett dem lika mycket pengar, eller hur?

Det löser ju bara ett problem med pay-to-win, och även om de slutar sälja skepp går det fortfarande köpa valuta, och oavsett vilka restriktioner de sätter på det är det ett helt sjukt övertag.

Problemet med att det ska kännas som en sci-fi film är ju att de filmerna oftast inte brukar hålla på i hundratals timmar, vilket gör att sitta framför en tunnel (glorifierad laddningsskärm) i 15 minuter ganska sjukt då de absolut flesta inte har flertal timmar att spela varje dag och att spendera så mycket tid i den här laddningsskärmen (speciellt i mindre skepp då, för finns ju knappast något att göra i dem) är inte alls kul eller givande. Jag hoppas de ändrar det, spelet lär ju knappast kunna hålla någon vidare spelarbas om det mesta i spelet bara är bokstavligt talat dötid.

Vi vet ju inte helt hur jump points kommer fungera, så kan ju inte riktigt säga att det kommer lösa quantum-problemet.

Medlem

Även om organisationer skulle få börja med ett starter skepp så kan jag lova att dom skulle ha samlat ihop pengar till de större skeppen innan en casual spelare knappt hunnit lära sig att lämna hangaren. (ok, lite överdrivet men men)
För en casual spelare eller nybörjare spelar det knappast nån roll om denne blir krossad av en spelare med ett mycket större skepp som köpts för riktiga pengar eller som man spelat sig till.

Medlem

Jag har för mig att Chris har sagt att man inte kan köpa in-game-cash för riktiga pengar när väl spelet är släppt.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jag tror inte jag kan hålla med om att största motiveringen bakom att köpa skepp är för att stödja utvecklingen, då hade de ju lika gärna kunnat sätta upp ett vanligt donationssystem istället, men det hade inte gett dem lika mycket pengar, eller hur?

Låt oss bryta ner just detta.

Om jag fick välja så hade ingen börjat med ett fetare skepp än Aurora vid star citizens släpp, men hur skulle dom isf få in pengarna för att göra spelet? Tror du folk donerat flera tusen på utan att få nånting för det? Lite hönan och ägget över det hela.

Men samtidigt tror jag många som köpt fetare skepp kanske inte förstått att skeppen kräver mer manskap och dyrare underhåll, för läser man alla money-sinks som spelet kommer ha så verkar det långt ifrån att spelet är linjärt ekonomiskt, dvs ju större skepp ju mer pengar gör man.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Många stora skepp behöver också en stor besättning. En snubbe som har köpt en javelin destroyer behöver 20 spelare för att använda skeppets maximala potential. Resten av besättningen kanske bara behöver en auroa eller något annat litet skepp.

Npc crew har också ett moral system, så om man sätter skeppets status till battle ready hela tiden så sjunker moralen från npcerna.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Låt oss bryta ner just detta.

Om jag fick välja så hade ingen börjat med ett fetare skepp än Aurora vid star citizens släpp, men hur skulle dom isf få in pengarna för att göra spelet? Tror du folk donerat flera tusen på utan att få nånting för det? Lite hönan och ägget över det hela.

Men samtidigt tror jag många som köpt fetare skepp kanske inte förstått att skeppen kräver mer manskap och dyrare underhåll, för läser man alla money-sinks som spelet kommer ha så verkar det långt ifrån att spelet är linjärt ekonomiskt, dvs ju större skepp ju mer pengar gör man.

Såklart jag fattar att de säljer skepp för att tjäna pengar (och det fungerar uppenbarligen väldigt bra), men det förändrar inte att det är pay-to-win, vilket ett nekande till började denna diskussion. Men det är ju också min poäng att jag inte höll med om att folk mest köper skepp för att stödja spelet, utan de gör det för att få skeppen de köper, så nej, tror verkligen inte att spelet hade fått ihop den summan de har om det varit donationer gentemot köp.

Ja, det beskriver nog de flesta, tror jag. Finns risk att dessa personer blir asförbannade när det visar sig att de inte kan spela ordentligt med sina skepp. Men om nu dessa money-sinks är såpass stora finns det ju helt plötsligt ingen anledning att ha de stora skeppen alls, åtminstone för fraktskepp. Jag menar det måste ju vara större vinstmarginal ju mer man kan frakta.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Såklart jag fattar att de säljer skepp för att tjäna pengar (och det fungerar uppenbarligen väldigt bra), men det förändrar inte att det är pay-to-win, vilket ett nekande till började denna diskussion. Men det är ju också min poäng att jag inte höll med om att folk mest köper skepp för att stödja spelet, utan de gör det för att få skeppen de köper, så nej, tror verkligen inte att spelet hade fått ihop den summan de har om det varit donationer gentemot köp.

Ja, det beskriver nog de flesta, tror jag. Finns risk att dessa personer blir asförbannade när det visar sig att de inte kan spela ordentligt med sina skepp. Men om nu dessa money-sinks är såpass stora finns det ju helt plötsligt ingen anledning att ha de stora skeppen alls, åtminstone för fraktskepp. Jag menar det måste ju vara större vinstmarginal ju mer man kan frakta.

Troligen är det större vinstmarginal men troligen så behöver man investera mer % av sina egna besparingar vid användning av ett större skepp för att göra den vinsten om man jämför den mot ett litet skepp. Du behöver tex ingen eskort, inga militärer ombord för att skydda vid en eventuell bordning osv.

Dessa komponenter kommer du dock behöva vid tex en cargorun med ett större skepp och därför behöver du anställa dessa personer, npcs eller ej. De kostar pengar oavsett.

Det som kan hända med ett större skepp som är fyllt med cargo är givetvis att du också kan bli av med den investerade valutan i råvaran som transporteras vilket då kan göra att du som spelare backar reellt rent ekonomiskt så bara för att man kan göra större vinster betyder ju inte per automatik att du kommer göra denna vinst.

Dessutom så skapas en massa jobb runtomkring denna spelare som skall köra ett stort skepp. Det skapas eskortjobb, militärjobb, gunner osv så många andra kommer kunna dra nytta av en spelare som det går bra för.

När det gäller förbannade människor så har du troligen helt rätt där. Många är dåligt pålästa och köper feta skepp där dom inte fattat hur det igentligen ligger till. Om du inte har en stor guild i ryggen som kan backa upp med personal när du ska ut med en fet rackare så kommer du ju få börja med att ragga folk eller hyra personal och hur lång tid kommer inte gå åt att göra det tror du? Där kommer många säkert bli sura då dom kanske tänkte göra en snabb cargorun å så slutade det med att dom måste fixa personal i 1 timme innan dom ens kan lämna hamnen när en annan i en Aurora lämnat hamnen efter 5 minuter. Ju större skepp ju större företag blir det hela.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Troligen är det större vinstmarginal men troligen så behöver man investera mer % av sina egna besparingar vid användning av ett större skepp för att göra den vinsten om man jämför den mot ett litet skepp. Du behöver tex ingen eskort, inga militärer ombord för att skydda vid en eventuell bordning osv.

Dessa komponenter kommer du dock behöva vid tex en cargorun med ett större skepp och därför behöver du anställa dessa personer, npcs eller ej. De kostar pengar oavsett.

Det som kan hända med ett större skepp som är fyllt med cargo är givetvis att du också kan bli av med den investerade valutan i råvaran som transporteras vilket då kan göra att du som spelare backar reellt rent ekonomiskt så bara för att man kan göra större vinster betyder ju inte per automatik att du kommer göra denna vinst.

Dessutom så skapas en massa jobb runtomkring denna spelare som skall köra ett stort skepp. Det skapas eskortjobb, militärjobb, gunner osv så många andra kommer kunna dra nytta av en spelare som det går bra för.

När det gäller förbannade människor så har du troligen helt rätt där. Många är dåligt pålästa och köper feta skepp där dom inte fattat hur det igentligen ligger till. Om du inte har en stor guild i ryggen som kan backa upp med personal när du ska ut med en fet rackare så kommer du ju få börja med att ragga folk eller hyra personal och hur lång tid kommer inte gå åt att göra det tror du? Där kommer många säkert bli sura då dom kanske tänkte göra en snabb cargorun å så slutade det med att dom måste fixa personal i 1 timme innan dom ens kan lämna hamnen när en annan i en Aurora lämnat hamnen efter 5 minuter. Ju större skepp ju större företag blir det hela.

Ja, risken är större ju större skepp, men som jag förstår det så finns det säkra solsystem också, givetvis så kommer det bli mindre vinst än i högriskzoner men jämförelsevis lär ju risken då vara lika mellan stora och små skepp.

Känns ju som att det kommer vara jättesvårt att hitta polare att spela med, vet ju själv hur svårt det kan vara att koordinera spelstunder med hela gänget, och man vill ju inte låta vem som helst in i sitt skepp, därav hoppas jag NPC-besättningssystemet kommer vara bra, så man kan hyra sådana till de uppgifter som är jättetråkiga för en spelare att göra också.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ja, risken är större ju större skepp, men som jag förstår det så finns det säkra solsystem också, givetvis så kommer det bli mindre vinst än i högriskzoner men jämförelsevis lär ju risken då vara lika mellan stora och små skepp.

Känns ju som att det kommer vara jättesvårt att hitta polare att spela med, vet ju själv hur svårt det kan vara att koordinera spelstunder med hela gänget, och man vill ju inte låta vem som helst in i sitt skepp, därav hoppas jag NPC-besättningssystemet kommer vara bra, så man kan hyra sådana till de uppgifter som är jättetråkiga för en spelare att göra också.

Ja, eller så går du bara med i en större guild. I mitt tycke ska man lira mmo ihop med andra, annars kan man ju lika gärna lira singleplayer 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skriv svar