FragZåne - Tråden om pizza

Skrivet av hannes.theorell:

@Fader Konungen: CJD genom oxfilén? Nu tar du ändå i.

Fast ändå, tycker det är lite olustigt. När jag köper kött i affären så kollar jag vart det kommer i från. Så går man på pizzerian så har de en misstänkt billig oxfilépizza...

Skrivet av Devan:

Jag skulle vilja veta vad det kosta för lunch pizza där ni bor, själv höjde den bra lokala pizzerian precis lunch priset till 90 spänn.

Så vad betalar ni?

Edit: Glömde skriva Norra Göteborg (hisingen).

Äter aldrig pizza på lunchen men hitta en för 79kr i Norrköping. Börjar bli dyrt med pizza, svårt att inte hamna över 100 spänn för enbart pizzan.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

På min lokala pizzeria, Bamse, har jag en favoritpizza som heter så mycket som Monte Carlo: Skinka, rödlök, köttfärs, bacon, salami. Den är så sjukt god precis som den är, behöver inget mer än så.

Deras kebabsås däremot är ganska medioker, men detta är ju trots allt i norra delarna av Södermanland.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

På tal om kebabsås, när jag växte upp i Eskilstuna/Arboga så fick man alltid röd och vit sås till kebaben. Nu i Östergötland får jag alltid bara vit sås till kebaben.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Själv lider jag av att ha flyttat ifrån en stad med Nötkebab som standard till en med Fläsk, snacka om kulturkrock

Skrivet av Fader Konungen:

Fast ändå, tycker det är lite olustigt. När jag köper kött i affären så kollar jag vart det kommer i från. Så går man på pizzerian så har de en misstänkt billig oxfilépizza...

Äter aldrig pizza på lunchen men hitta en för 79kr i Norrköping. Börjar bli dyrt med pizza, svårt att inte hamna över 100 spänn för enbart pizzan.

Visst, risken är att du käka något mysko smuggelkött är högre (beroende lite på var i landet du befinner dig, ju närmre gränsen desto högre risk). Men Galna ko-sjukan är ju i princip utrotad (Eftersom BSE kan uppstå spontant kan den aldrig bli utrotad, bara minimerad) i Europa så det köttet måste ju åka jäkligt långt om du ska oroa dig för vCDJ.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NordhNet:

Har ingen aning vad den heter, men favoriten just nu är pizza med banan, kyckling, jordnötter och curry. Sjukt god!

Just jordnötter, banan och curry brukar barnen ta, fast med skinka istället.


signatur
Inaktiv
Skrivet av smuts:

På min lokala pizzeria, Bamse, har jag en favoritpizza som heter så mycket som Monte Carlo: Skinka, rödlök, köttfärs, bacon, salami. Den är så sjukt god precis som den är, behöver inget mer än så.

Deras kebabsås däremot är ganska medioker, men detta är ju trots allt i norra delarna av Södermanland.

Haha..."behöver inget mer än så". Tro fan det med 4 sorters kött på

Själv är favoriten en pizza som heter Acapulco.
Tomatsås, ost, oxfilé, lök, tacosås, vitlök, champinjoner, jalapeños.
Sen klper man en burk tzatsiki till och har på innan man ska äta.
Perfekt pizza!

Medlem
Skrivet av Gregerory:

...eller SÅS! Var är min Batman!

Vad sjutton är en Batman-pizza?

Skrivet av Kyrre:

Finns inte mycket som slår en regnig höstdag när man är ledig, beställer onlinepizza och lirar spel

Hemkörning finns inte på min ort

(Fast det kanske är tur, fan vad fet jag hade blivit...)

Skrivet av Fader Konungen:

Hemma gör jag pizzan på pizzakit, slänger tomatsåsen, tar cream fraiche istället, strimlad kokt skinka, färska champinjoner, skivade svarta oliver, lök, mozzarellaost och ICAs pizzaost. Rekommenderar verkligen cream fraiche!

Just ja, det har jag hört någon nämna tidigare men det hade jag glömt bort. Tack för tipset.

Skrivet av Devan:

Jag skulle vilja veta vad det kosta för lunch pizza där ni bor, själv höjde den bra lokala pizzerian precis lunch priset till 90 spänn.

Så vad betalar ni?

Edit: Glömde skriva Norra Göteborg (hisingen).

Här kostar lunch-pizzan 80 kr och då ingår 1 sallad och 1 33-cl dricka, en brödbit och 1 kaffe. Annars kostar pizzorna (inkl 1 sallad) mellan 85-105 beroende på sort och drickan 15 kr.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Haha, jag förstår honom.
I Finland har en stor del av alla pizzor ananas, blåmögelost eller både och. Mycket irriterande för någon som inte tycker om någondera.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Releasehästryttare
Skrivet av ArcticFire:

Haha, jag förstår honom.
I Finland har en stor del av alla pizzor ananas, blåmögelost eller både och. Mycket irriterande för någon som inte tycker om någondera.

Har aldrig testat blåmögelost på pizza så ingen aning om jag skulle gilla det eller ej.

Ananas passar enbart i drinkar, ej på pizza

Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Haha, jag förstår honom.
I Finland har en stor del av alla pizzor ananas, blåmögelost eller både och. Mycket irriterande för någon som inte tycker om någondera.

Skrivet av Devan:

Har aldrig testat blåmögelost på pizza så ingen aning om jag skulle gilla det eller ej.

Ananas passar enbart i drinkar, ej på pizza

Gorgonzola är ju asgott på pizza. Inte i stora mängder, utan bara strött över för att ge pizzan en touch. Vi har t ex en här lokalt som innehåller köttfärs, fläskfilé, champinjoner, gorgonzola, lök.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

Favoriten just nu är Lindos - ost, skinka, köttfärs, räkor med hela pizzasalladsburken på samt vitlöksås med ett par streck sriracha! Mumma


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Releasehästryttare

Kunde äntligen komma åt mitt imgur konto! så här är en bild på en bra kebabpizza från en lokal pizzeria

Här är mig efter jag lyckades logga in

Medlem

@Devan: Jag har alltid föredrag kebebpizza utan isbergssallad. Är det bara jag, eller finns det fler här?

Releasehästryttare
Skrivet av Bennii:

@Devan: Jag har alltid föredrag kebebpizza utan isbergssallad. Är det bara jag, eller finns det fler här?

Tycker det beror på hur mycket de lägger på, för mycket isbergssallad förstör smaken ja, men är det bara lite så tycker jag personligen att de lyfter fram resten av smakerna i pizzan på ett bra sätt.

Tomat och gurka bort går för mig dock, de är dåliga smakbrytare på en kebabpizza i min mening.

Medlem

Dags för en omröstning, efter att jag läst om den goda småländska kebabsåsen i tråden. Vad föredrar ni för sås om ni köper kebab på pizzerian? Tungt ämne som kan leda till skilsmässa och krig mellan grannar, men här på FZ är vi alla kompisar.

Backloggens befriare

Att baka pizza är ju som bekant ett projekt som tar minst en hel dag.

Man börjar ju med att starta såsen.
Finhacka schalottenlök (ca 3st) eller gullök (1-2st), riv eller hacka vitlök, och finhacka lite stjälkselleri (ca 10cm).
Fräs detta i olivolja tillsammans med ca 2 matskedar tomatpuré, när tomatpurén börjar rostas lite, sänk temperaturen, tillsätt hackad kapris (ca en matsked), och 4-5 sardeller.

Slå i (deglacera) med ungefär en deciliter vitt vin och rör om ordentligt med en träsked, så att smakerna inte bränner fast i botten av kastrullen.

Dags för tomaterna, och här är det av yttersta vikt att man använder HELA TOMATER på burk om man inte har tillgång till solmogna goda tomater* och inte passerade eller krossade, det är en skitprodukt. Hela tomater smaker helt annorlunda. Ta två burkar, skölj ur burkarna så att allt får åka med ner i grytan. Lite extra vatten är bara bra.

Låt puttra minimum 3h, smaka upp med salt och svartpeppar och eventuellt citron. Rör om minst en gång i kvarten och håll ett öga på såsen. När såsen har puttra och resultatet börjar bli bra, tillsätt färsk basilika och eventuellt ett lagerblad, timjan och oregano.

Den deg jag oftast använder, på grund av dess smidighet kombinerat med sin korta jäsningstid (ca en lagom stor pizza för en person):
100g mjöl (gärna ett proteinrik mjöl som 00 eller vetemjöl special, men vanligt går alldeles utmärkt)
2g socker
1.5g salt
1.5g jäst (gärna torrjäst)

Lägg de torra ingridienserna i en matberedare, mixa ihop snabbt.
Tillsätt 67g vatten och 5g olivolja.
Mixa till en smidig deg och lägg den med lite olivolja utanpå under en duk eller under plast för att jäsa ca 1-2h till drygt dubbel storlek.

Kavla eller arbeta ut degen, om det inte finns en pizzasten, ha plåten i ugnen när du slår på den, så du har en varm plåt att baka pizzan på, detta gör under!
Pensla degen med ett tunt lager smakrik fin olivolja Inna du lägger på tomatsåsen!

Toppa pizzan med vad du vill. Jag brukar ofta hålla det enkelt, med buffelmozarella, lök, broccoli eller sparris och antingen lite parmaskinka eller vällagrad parmesan.
Salta med flingsalt och mal svartpeppar över pizzan och toppa med basilika efter att du tagit ut pizzan ur ugnen.

Såsen som blir över (det är absolut meningen) får fortsätta att puttra i ett par timmar (tillsätt vatten vid behov eller lägg på ett lock) och avnjuts dagen efter ihop med egengjord färskpasta. (100g durumvete (vanligt vetemjöl går också bra, men inte lika gott tycker jag, durumet ger en lite grövre textur) 1 ägg, 5g vatten och 5g olivolja (om det är durumvete, annars kan man skippa oljan) och kör i matberedare tills degen studsar på bladen, droppa olivolja på, och plasta, låt ligga i kylen, håller minimum 2-3 dagar i kyl och behöver vila i ca 1h innan utbakning.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: Jag har väntat på Kockens bidrag i tråden. Du har inte Onlinepizza bland favoriterna va?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Dags för en omröstning, efter att jag läst om den goda småländska kebabsåsen i tråden. Vad föredrar ni för sås om ni köper kebab på pizzerian? Tungt ämne som kan leda till skilsmässa och krig mellan grannar, men här på FZ är vi alla kompisar.

Röd kebabsås finns dessvärre inte att tillgå lokalt, så det har jag faktiskt aldrig ätit. Men det är alltså en slags tomatsås med spiskummin och chili, låter som att det kan gifta sig rätt fint med den vita såsen. (vitlök eller mild sås)

Skrivet av Bennii:

Dags för en omröstning, efter att jag läst om den goda småländska kebabsåsen i tråden. Vad föredrar ni för sås om ni köper kebab på pizzerian? Tungt ämne som kan leda till skilsmässa och krig mellan grannar, men här på FZ är vi alla kompisar.

De som inte röstar på Smålands kebabsås har helt enkelt inte smakat den.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Röd kebabsås finns dessvärre inte att tillgå lokalt, så det har jag faktiskt aldrig ätit. Men det är alltså en slags tomatsås med spiskummin och chili, låter som att det kan gifta sig rätt fint med den vita såsen. (vitlök eller mild sås)

Ja, den röda brukar vara en chilisås, alltså lite starkare.

Medlem

All mat blir godare mer norr i landet man är.
Ang pizza så är tonfisk är god ingrediens


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@conthox
Vad sjutton är en Batman-pizza?

Tomatsås, ost, skinka (inga flan utan smala bitar) kebabkött (gyros style) kebabsås (Smålandstyle)

Medlem

@Gregerory: Ah, tack för svaret.

Angående omröstningen så har jag inte smakat på småländsk och vet inte vad det är för skillnad mot de andra, så lite svårt att svara på. Men mellan vit och röd så är det den röda såsen, eller gula som t ex Lillesjö har.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox

Tror den kan vara bra nära, rätt färg. Kan ibland vara liiite vitare

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Dags för en omröstning

Om vit sås är vitlökssås och röd sås är stark så är ju svaret självklart. Båda såserna. Är hellre utan om det bara finns en av såserna

Aldrig hört talas om småländsk. Vad är det för hittepå?

Skrivet av Molotov:

All mat blir godare mer norr i landet man är.

Kul skämt!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Om vit sås är vitlökssås och röd sås är stark så är ju svaret självklart. Båda såserna. Är hellre utan om det bara finns en av såserna

Aldrig hört talas om småländsk. Vad är det för hittepå?

Kul skämt!

Inget skämt. Maten är godast i norra Norrland
Tom donken är det skillnad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Inget skämt. Maten är godast i norra Norrland
Tom donken är det skillnad

Respekterar din åsikt men håller inte med

Releasehästryttare
Skrivet av Molotov:

Inget skämt. Maten är godast i norra Norrland
Tom donken är det skillnad

Skrivet av anon_326725:

Respekterar din åsikt men håller inte med

När man gått flera timmar i vinterväder så smakar all mat bra

Inaktiv

Blev sugen på pizza av någon konstig anledning så slängde ihop lite hemmapizza.

Standard-pizza med tomatsås, mozzarella/cheddar-mix, silverlök, champinjoner och rökt skinka. Lite salt, peppar och oregano på också såklart!

https://imgur.com/a/tnOC8AL

Hekt okej smak med tanke på hur lite arbete som krävdes.

Skriv svar