Den bästa recensionen

Medlem
Den bästa recensionen

Har ett minne från uppväxten då jag läste Super Play och mer specifikt en recension utav Devil May Cry. Den recensionen fick mig så otroligt sugen på vad jag då tyckte verkade vara det coolaste spelet någonsin. Författad av Daniel Grigorov (kan ha fel).

Deras recensioner av Halo och MGS2 står också högt upp på min lista.

I modern tid så tycker jag att FZ's recension av RDR2 är grymt bra.

Vad har ni för favoriter och varför?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gnällkuk

Kan inte dra mig någon speciell recension till minnes, men jag har Jocke som klar favorit här. Även om han kan gå till överdrift där han grävt djupt i ordförrådet för att möjligtvis försöka locka över Fredrik Lindström till att börja spela tv-spel så är det ändå en väldigt unik prägel på recensionerna och det är oftast med stor passion (förutsatt att det är rätt genre och spel).

Han gör det generellt sett väldigt bra som vuxen sagofarbror som berättar en saga om spelet han spelat snarare än att kanske mer objektivt recensera ett spel. Samtidigt passar det bättre i vissa fall med ett enklare språk och där recensenten besvarar ens frågor snabbt än att kanske sväva ut i halvflummiga liknelser om däckmönster för t ex DiRT-serien.

Tyvärr vet jag inte om recensioner överlag håller riktigt samma klass som förr, det känns inte som om det är så vanligt att recensionskoder tillhandahålls i god tid så att recensenten hinner spela igenom spelet ordentligt och lägga lika stor tid och passion till själva skrivandet.

Tänker i närtid på Calles RDR2-recension, nu var den förvisso som ovan nämnt en riktigt bra recension men samtidigt påtalade han hur han fick "hetsspela" det för att kunna hinna med att både ta sig igenom spelet, hinna uppleva så mycket som möjligt och samtidigt hinna ut med en recension i tid.

Hade han fått en eller två veckor extra tror jag det hade blivit ett både bättre intryck och bättre text i slutändan. Kanske något ni från redaktionen kan svara på som varit med länge i gamet - hur är det generellt med spel idag, åtminstone aaa-spel. Är det snävare med tid idag än för säg, 10-15 år sedan?

Och som avslutande kul tvist, vilka är era egna recensioner ni kan komma på som ni är mest, respektive minst nöjda med och varför?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot

Tycker det är svårt att välja en specifik recension man tycker är bäst, jag skulle nästan vilja ändra på frågan och istället berätta vilka recensenter jag tycker är bäst.

Easy Allies (Tidigare Gametrailers) är en av mina favoriter. De är i helhet väldigt rättvisa, och låter inte sin bias ta fokus. ACG är en annan favorit som går igenom det tekniska i spel, bland annat hur saker låter, hur bra spelet flyter och ser ut.

@Joakim Bennet: här på FZ, som nämnt i ett tidigare inlägg, är också en favorit. Det är mysigt hur hans recensioner låter som en historia man kan återberätta över en lägereld.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker det är svårt att välja en specifik recension man tycker är bäst, jag skulle nästan vilja ändra på frågan och istället berätta vilka recensenter jag tycker är bäst.

Easy Allies (Tidigare Gametrailers) är en av mina favoriter. De är i helhet väldigt rättvisa, och låter inte sin bias ta fokus. ACG är en annan favorit som går igenom det tekniska i spel, bland annat hur saker låter, hur bra spelet flyter och ser ut.

@Joakim Bennet: här på FZ, som nämnt i ett tidigare inlägg, är också en favorit. Det är mysigt hur hans recensioner låter som en historia man kan återberätta över en lägereld.

Hm, kan hålla med dig angående svårigheten att definiera en specifik recension. Ska kanske ändra rubriken till något mer passande så att det blir enklare för läsare att dela med sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Mina favoritrecensioner är när någon hypear upp ett spel totalt och man märker hur mycket personen älskar spelet och varje liten fantastisk detalj i spelet finns beskriven. Så det handlar väl kanske mer om kvaliteten på spelet än kvaliteten på recensionen.

När jag var liten och hade chansen att få tag på spel exakt två gånger per år, på julafton och på min födelsedag, brukade jag läsa sådana recensioner om och om igen och bara längta tills jag fick möjlighet att spela själva spelet.

En sådan recension var Operation Flashpoint i PC Gamer och en annan var Baldur's Gate 2-recensionen i en annan svensk speltidning jag inte minns vad den hette. Köpte aldrig BG2 numret av PC Gamer. Den andra speltidningen hade iaf en tecknad bild av något D&D-liknande på framsidan där ett gäng hjältar träffar på en röd drake bland bergen.

En annan intressant recension tycker jag var Half-Life 2 i PC Gamer. Det fick 97% i betyg vilket var det högsta någonsin men själva recensionen kändes kort och som att det saknades något, man kunde inte riktigt känna passionen från recensenten, som att recensenten kanske egentligen inte älskade spelet så mycket som betyget verkade indikera. Jag blev liksom aldrig riktigt sugen på att spela spelet och när jag väl spelade HL2 så var det EXAKT som recensionen. Grafik, animationer, fysik och allting var långt före allt annat och helt fantastiskt, hade jag satt ett betyg hade jag varit tvungen att sätta ett högt för att allt var så jäkla bra men spelet i sig tyckte jag egentligen aldrig var speciellt roligt.

1
Skriv svar