Blizzards VD: Kina hade ingen påverkan på bestraffningen av Blitzchung

Medlem

Personligen tycker jag det är skönt att kunna titta på sport utan att få politik nedkörd i halsen. Titta på damfotboll, absolut. Bli feminist på kuppen, nej tack.

Idag är det redan så hög volym på politiskt övertygade från alla riktningar. I dagstidningar, sociala medier, arbetsplatser, överallt. Nåt rackarns frirum kan det väl få finnas?

Att tillåta politiska markeringar i såna här sammanhang blir snabbt vanskligt. Ska det vara ok med PK-politik, men inte med det andra? Vem bestämmer det? Mobben? Kultureliten? Tokarczuk kan vi prisa för sitt hantverk men inte Handke eftersom han säger sa något för 10 år sedan som vi inte håller med om.

Medlem

Hepp jag låter Blizzards skit vara oinstallerat.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Kommentatorerna då? Som fick sparken bara för dom va där?

Om du kollar på klippet från händelsen ser man att både casters kollar på varandra och flinar lite, sen duckar bakom skrivbordet.
Så dom visste helt klart vad blitzchung skulle göra.

Medlem

Håller med en hel del av vad som sagts här.

Först och främst håller jag med om att e-sport borde skiljas ifrån politik. Det är jävligt tråkigt om man bara vill se på en match och så får man massa propaganda nerkörd i halsen. Oavsett vinkel eller åsikt så vill jag bara ha själva matchen och ingen annat.
Och med det sagt så är jag faktiskt för att Blitzchung får någon form av straff. Straffet han fick däremot var att ta i.

DÄREMOT.....
Med tanke på vad som uppdagats av internet av hur Activision Blizzard sköter detta så är det fullständigt uppenbart att de gjorde detta först och främst pga. KINA och kommunistpartiet. Inte pga. att Blitzchung gjorde fel.
Hong Kong är trots allt en väldigt känslig sak för Kina och jag har full förståelse varför Hong Kong borna slåss och demonstrerar.

Det kanske inte var den bästa av plats att profilera sitt stöd för Hong Kong utav Blitzchung men jag skulle inte vilja bestraffa honom för det, Men jag förstår om han får ett straff för att ha brutit mot Activision Blizzards turnering regler. Men det är fortfarande helt uppenbart att detta är Kina som ligger i bakgrunden och trycker på. Den kinesiska propaganda maskinen får aldrig slut på kräm.

Och sen det faktumet att rövhål som Tim Sweeney "passar på" att slå lite slag i luften emot Activision Blizzard med saker som "Vi skulle aldrig banna någon som uttrycker sig!" När Epic samtidigt ägs till nästan 40-45% utav Kinesiska Tencent är verkligen bara.

Dra den om rödluvan när du ändå är igång Mr Sweeney.

#BoykottBlizzard Får se. Kanske blir att avinstallera blizzard launchern igen. Har ändå inga spel installerade där längre då de suger.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av Troll1:

Personligen tycker jag det är skönt att kunna titta på sport utan att få politik nedkörd i halsen. Titta på damfotboll, absolut. Bli feminist på kuppen, nej tack.

Idag är det redan så hög volym på politiskt övertygade från alla riktningar. I dagstidningar, sociala medier, arbetsplatser, överallt. Nåt rackarns frirum kan det väl få finnas?

Att tillåta politiska markeringar i såna här sammanhang blir snabbt vanskligt. Ska det vara ok med PK-politik, men inte med det andra? Vem bestämmer det? Mobben? Kultureliten? Tokarczuk kan vi prisa för sitt hantverk men inte Handke eftersom han säger sa något för 10 år sedan som vi inte håller med om.

Ja, det är riktigt tråkigt att du känner dig så illa till mods av hans 5 sekunder långa uttalande, hoppas att du klarar av att komma över det och komma på bättringsvägen.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Nutidens outrage/cancel-culture sprider sig till gamers. Plötsligt är alla experter vad gäller politik och allt som hör därtill.

Hilarious!

"Bara för de var där".

Det är uppenbart att de var delaktiga i det hela och visste i förväg när det skulle komma.

Och på andra sidan av myntet så har vi din "hö hö lättkränkt lr?"-generation som förlöjligar alla försök att vara en hygglig människa och säga ifrån om det är något man tycker är fel. Tycker det är rätt uppenbart vilken av dessa två som gör mer skada i längden, även om extremister inte är bra på någon sida.

Medlem

Lätt att sitta i ett av världens mest demokratiska länder och tycka att folk inte ska gnälla över petitesser som mänskliga rättigheter i så allvarliga sammanhang som datorspel...

Medlem
Skrivet av SaunaWarrior:

"We are very angered and disappointed at what happened at the
event last weekend, and highly object the expression of personal
political beliefs in any of our events...
As always, We will defend the pride and dignity of China at all cost."

Fast nu sa ju faktist Blizzard aldrig det här, utan det är ett inlägg taget från ett Weibo konto som tillhör NetEase.

Medlem

Jag instämmer att politik ska hålla sig borta från E-sport turneringar, inget jag tvekar en sekund på.
Med det sagt så handlar det lite om hur stor reaktion det blev från Blizzard.

Beter sig någon illa eller framför politiska budskap så brukar det bli ett ordentligt snack efter turneringen eller eller så blir dom bannade på plats och fortsätter inte i turneringen.
Låter ganska resonligt?

Men här har vi ett beteende på uppåttjack deluxe! Du dödar streamen, du kickar annonsörerna, du bannar spelaren och tar hans prispengar och du ser till att städa internet från klipp på detta och får allt klart inom loppet av någon timme.

Jag menar.. kom igen, det är inte ett normalt beteende att hantera saker och ting sunt när folk beter sig "illa".

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast nu sa ju faktist Blizzard aldrig det här, utan det är ett inlägg taget från ett Weibo konto som tillhör NetEase.

NetEase representerar och publicerar spelen i Kina, det är dom som representerar officiella uttalanden i regionen.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast nu sa ju faktist Blizzard aldrig det här, utan det är ett inlägg taget från ett Weibo konto som tillhör NetEase.

Sen så verkar det vara en ganska grov översättning:

https://twitter.com/Slasher/status/1181926542080958464

Här är en annan, fortfarande ganska sjukt, men inte lika extrem.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Personligen tycker jag det är skönt att kunna titta på sport utan att få politik nedkörd i halsen. Titta på damfotboll, absolut. Bli feminist på kuppen, nej tack.

Idag är det redan så hög volym på politiskt övertygade från alla riktningar. I dagstidningar, sociala medier, arbetsplatser, överallt. Nåt rackarns frirum kan det väl få finnas?

Att tillåta politiska markeringar i såna här sammanhang blir snabbt vanskligt. Ska det vara ok med PK-politik, men inte med det andra? Vem bestämmer det? Mobben? Kultureliten? Tokarczuk kan vi prisa för sitt hantverk men inte Handke eftersom han säger sa något för 10 år sedan som vi inte håller med om.

Kopierar in vad jag skrev innan men först vill jag säga att jag förstår din poäng men...

"Politik har inte att göra i sport." Är ett argument som jag inte förstår. Eftersom "sport" är en del av samhället och där med påverkas det av politiken. Hong Kong slåss just nu för sin frihet.
Blitzchung slåss för sin frihet, han vill inte bli kontrollerad av den kinesiska regeringen. Han är en av världens bästa HS-spelare just nu och skulle den kinesiska regeringen få total kontroll över Hong Kong så finns det en chans att han blir låst ute från att streama om de känner till hans protest mot regeringen. I bästa fall, I värsta fall så försvinner han.
Så "Politik har inte att göra i sport" är en lyx alla inte har, politiken påverkar sporten.
Om en av världens bästa HS-spelar skulle försvinna från scenen för att den kinesiska regeringen tar total kontroll över Hong Kong så har politiken påverkar sporten.

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Kopierar in vad jag skrev innan men först vill jag säga att jag förstår din poäng men...

"Politik har inte att göra i sport." Är ett argument som jag inte förstår. Eftersom "sport" är en del av samhället och där med påverkas det av politiken. Hong Kong slåss just nu för sin frihet.
Blitzchung slåss för sin frihet, han vill inte bli kontrollerad av den kinesiska regeringen. Han är en av världens bästa HS-spelare just nu och skulle den kinesiska regeringen få total kontroll över Hong Kong så finns det en chans att han blir låst ute från att streama om de känner till hans protest mot regeringen. I bästa fall, I värsta fall så försvinner han.
Så "Politik har inte att göra i sport" är en lyx alla inte har, politiken påverkar sporten.
Om en av världens bästa HS-spelar skulle försvinna från scenen för att den kinesiska regeringen tar total kontroll över Hong Kong så har politiken påverkar sporten.

Självklart har politiken påverkan på allt vi gör, däremot om arrangörer sätter upp regler att förbjuda ta fram politiska åsikter så är det något som ska tillhållas eller ge konsekvenser, som i det här fallet.
Nu har det här blivit snabbt infekterat av (antagligen) rätta anledningar eftersom Kina är en sådan stor inkomst källa för västerländska företag så att man tar Kinas ord före egen moralsättning.

Jag har inte den blekaste hur Blizzards infrastruktur är, och vem som bestämmer vad, men nu försöker dom plåstra om såret samtidigt dom inte kan få det att sluta blöda, för i slutändan pratar pengar bäst och aktieägarna har stort ord i det hela samt ledningen för Blizzard Activision som tjänar så jäkla mycket pengar så dom bryr sig inte om moraliska principer sålänge dom kan köpa en ö ute i Karibien.
Det här är det som kommer få Blizzard på fall, dom har blivit förstora och för många kontrakt med folk som man inte vet är fiender eller vänner.
Det här går att relatera med hur beroende vi i Sverige kan bli på Rysk gas om vi börjar montera ner alla kraftverk.

Kortfattat; Jag stödjer HK och hoppas allt lidande ger frukt i slutändan, men samtidigt tror jag fortfarande på politikfria områden för våran egen hälsa att koppla ifrån en stund och bara ha trevligt.

Medlem

För mig är spel underhållning och den vill jag gärna ha fri från politik. Förstår att individer likt denna spelaren passar på under en stund i rampljuset då det är en hjärtefråga, men tyvärr så är det fel tid och plats kan jag tycka. Men samtidigt så har jag fått bättre insikt i vad som sker i Hong Kong.. Vilket är bra.

Kluven, är jag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare

När Blizzard skrev "ursäkten"..

Medlem

Det är ju ingen slump att Riot games, som ägs av Tencent, har sagt att de inte heller tolererar någon politisk kommentar i deras ligor...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är ju ingen slump att Riot games, som ägs av Tencent, har sagt att de inte heller tolererar någon politisk kommentar i deras ligor...

Även Streamers ska tydligen vara tysta


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Även Streamers ska tydligen vara tysta

Så jävla sjukt!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd

Personligen inser jag att jag är 100 % en hycklare i sammanhanget.

Å ena sidan värnar jag om demokrati och därmed står på Hong Kong's sida.

Å andra sidan så gör jag ju inte saken bättre genom att fortsätta att köpa många billiga varor från Kina, vare sig direkt eller indirekt via svenska återförsäljare.

Å tredje sidan så finns det en del saker som tur var går att köpa från Polen, Nederländerna och Tyskland. Men jag är fortfarande är en hycklare i sammanhanget.

Vill man verkligen stå på Hong Kong's sida så ska man genast sluta köpa saker från Kina, vare sig direkt eller indirekt från återförsäljare. Detta visar då också hur sjuk situationen är idag med billiga varor på bekostnad av mänskliga rättigheter.

Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå att folk tycker det är viktigare att de slipper politik i spel än att folk får stå upp för mänskliga rättigheter.

Visst, Blizzard har all rätt att stänga av dem eftersom de bröt mot deras regler. Men de kan också välja att vara anständiga människor och inte tysta folk som kämpar för en sådan sak.

Man kan tycka vad man vill om olika politiska värderingar, men mänskliga rättigheter trodde jag de flesta kunde skriva under på.

Medlem
Skrivet av Redguard:

Självklart har politiken påverkan på allt vi gör, däremot om arrangörer sätter upp regler att förbjuda ta fram politiska åsikter så är det något som ska tillhållas eller ge konsekvenser, som i det här fallet.
Nu har det här blivit snabbt infekterat av (antagligen) rätta anledningar eftersom Kina är en sådan stor inkomst källa för västerländska företag så att man tar Kinas ord före egen moralsättning.

Jag har inte den blekaste hur Blizzards infrastruktur är, och vem som bestämmer vad, men nu försöker dom plåstra om såret samtidigt dom inte kan få det att sluta blöda, för i slutändan pratar pengar bäst och aktieägarna har stort ord i det hela samt ledningen för Blizzard Activision som tjänar så jäkla mycket pengar så dom bryr sig inte om moraliska principer sålänge dom kan köpa en ö ute i Karibien.
Det här är det som kommer få Blizzard på fall, dom har blivit förstora och för många kontrakt med folk som man inte vet är fiender eller vänner.
Det här går att relatera med hur beroende vi i Sverige kan bli på Rysk gas om vi börjar montera ner alla kraftverk.

Kortfattat; Jag stödjer HK och hoppas allt lidande ger frukt i slutändan, men samtidigt tror jag fortfarande på politikfria områden för våran egen hälsa att koppla ifrån en stund och bara ha trevligt.

Först vill jag be om ursäkt om det lätt som att jag trodde att du skiter i folket i HK. Det va inte menat att låta så. Förstår helt och hållet att vilja komma hem sätta sig ner och bara skita i all politik, känner exakt samma sak ibland. Är tyvärr väldigt dåligt nivå just nu. Så jag ber om ursäkt.

"Engaging in any act that, in Blizzard’s sole discretion, brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damages Blizzard image will result in removal from Grandmasters and reduction of the player’s prize total to $0 USD, in addition to other remedies which may be provided for under the Handbook and Blizzard’s Website Terms.”"
Länk: https://playhearthstone.com/en-us/esports/news/23179289/heart...

Så skrev dem när de tog hans pris och när de stängde av honom. Hade inte med politisk åsikt att göra utan att det kan skada blizzards image. Och helt rätt så kan det han sa göra det då Kina brukar blocka företag som säger något om dem.
Så jag kan hålla med om att det det han sa kan vara skadligt för Blizzard, så en tids avstängning är jag egentligen inte så mycket emot.
Och man kan ju självklart tolka det han säger olika men jag tolkar det som ett frihets rop. Att de slåss för frihet och sina rättigheter. Om att uppmärksamma basic human rights kan vara skadligt för en image så är det något som är ganska skevt kan jag tycka. Det av tydliga med att säga att deras vision är som den alltid har varit.

"At Blizzard, our vision is “to bring the world together through epic entertainment.” And we have core values that apply here: Think Globally; Lead Responsibly; and importantly, Every Voice Matters, encouraging everybody to share their point of view."
Länk: https://news.blizzard.com/en-us/blizzard/23185888/regarding-l...

Och de sakerna de skriver där är det HK kämpar för så personligen känner jag att allt bara är bullshit.
Jag förstår helt och hållet varför de gjorde som de gjorde, de är ett företag och att bli blockad från Kina skulle antagligen skada dem. Tror inte att Kina har pressat Blizzard med ord att straffa honom, utan pressen är bara att alla företag vet att Kina blockar företag från att sälja saker i deras land om man pratar skit om dem. Så åter igen jag förstår varför de gör det men det känns bara så att de försöker slinga sig med att de följer sina regler när min killgissning är att det bara handlar om pengar.

Medlem

@Godofcheese: Mmm, tyvärr så växer den kinesiska censuren sig allt starkare i väst. Vi har för mycket pengar att vinna på deras marknad och billiga tillverkning. Det gör så att man önskar att den här "köp billigt och släng när det är trasigt"-mentaliteten vi har fått de senaste 30 åren skulle ta och gå i graven. Köp kvalitetsskor som går att reparera istället för ännu ett par billiga sneakers osv...

Avstängd

Politik kan gärna lämnas utanför spel och film, men då ska det vara konsekvent, inte bara när det pratas om Kina. Inget twittrande och smörande för feminism, HBTQ, inget klimat eller anti-Trump snack, håll skiten borta från våra spel och filmer.

NuZ
Testpilot
Skrivet av AplAy:

Personligen inser jag att jag är 100 % en hycklare i sammanhanget.

Å ena sidan värnar jag om demokrati och därmed står på Hong Kong's sida.

Å andra sidan så gör jag ju inte saken bättre genom att fortsätta att köpa många billiga varor från Kina, vare sig direkt eller indirekt via svenska återförsäljare.

Å tredje sidan så finns det en del saker som tur var går att köpa från Polen, Nederländerna och Tyskland. Men jag är fortfarande är en hycklare i sammanhanget.

Vill man verkligen stå på Hong Kong's sida så ska man genast sluta köpa saker från Kina, vare sig direkt eller indirekt från återförsäljare. Detta visar då också hur sjuk situationen är idag med billiga varor på bekostnad av mänskliga rättigheter.

Vad har stödja landets ekonomi, befolkningens lön och världsekonomin med att man håller med om våldsam, oetisk, organskördande enparti styre?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Harmond:

Politik kan gärna lämnas utanför spel och film, men då ska det vara konsekvent, inte bara när det pratas om Kina. Inget twittrande och smörande för feminism, HBTQ, inget klimat eller anti-Trump snack, håll skiten borta från våra spel och filmer.

Hur är sexuella läggningar eller klimatet politik?

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Hur är sexuella läggningar eller klimatet politik?

Hur är hbtq eller klimatet INTE politik?

Medlem
Skrivet av Harmond:

Politik kan gärna lämnas utanför spel och film, men då ska det vara konsekvent...

Okej, kan du säga till regeringen i Kina att sluta censurera och påverka spel och film?

Eller du kanske menar att politik inte borde finnas i spel och film alls, dvs spel liknande Deus Ex och Bioshock och filmer som Modern Times och 1984 borde inte göras?

Vad fasen innebär egentligen när politik kan gärna lämnas utanför spel och film? Vem bestämmer vad som räknas som politik, vem ska reglera och vem ska verkställa detta?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Hur är hbtq eller klimatet INTE politik?

Förklara hur heterosexualitet är politiskt. Och sedan förklara hur homosexualitet är det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Förklara hur heterosexualitet är politiskt. Och sedan förklara hur homosexualitet är det.

Jag tycker dock att det är politik. Att heterosexualitet är mer tolererat i ett samhälle är politik. Att homosexualitet inte är olika tolererat i ett samhälle är politik.

Ursäkta om jag lägger ord i munnen på dig här men jag gissar att din poäng är att människor inte ropar "Bort med politiken" när det är heterosexuella i spel medans de gör det när HBTQ+ tas upp.
Om det är det du menar så håller jag helt med dig, förstår inte hur något så basic som alla människors lika värde, oavsett deras sexuella läggning kan få människor att använda "Ingen politik i spel" kortet.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Förklara hur heterosexualitet är politiskt. Och sedan förklara hur homosexualitet är det.

Googla "hbtq politik". Det avslutar diskussionen om politik har med hbtq att göra eller inte.

Slut på off-topic från mig

123
Skriv svar