Diskutera – Vad är viktigast med PS5 och Xbox Scarlett

eld
Medlem

Spelexklusivitet, alla andra svar är objektivt fel.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Håller helt med. Kör ps4 pro och lättare spel som t ex sonic mania, yooka Laylee eller little nightmares flyter på utan något som helst oljud. Men kunde knappt spela god of war 5 eller monster hunter world utan att ha hörlurar på. Använder spelaren mest som blueray-spelare nu för tiden.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@Molotov: Spelade mest på PC innan, men det handlar väl om bekvämlighet att jag flyttat mitt spelande till soffan istället. Multiplayerspel kör jag helst på PC:n dock och även spel som fungerar bättre med mus och tangentbord.

Medlem

För min del som är intresserad av PS5 så är mina krav: En snygg stilren konsoll med en UHD-skivläsare till ett vettigt pris... enda jag är intresserad av. Resten är jag inte så kräsen på.

Medlem

Är inte bra och underhållande spel viktigt längre?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Yep. Jobbigaste är när PS4an låter som en jumbojet.

Använder dessa på både PS4 Pro och One X, och de gör stor skillnad.
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/fasten-stativ-tillbehor/s...

Medlem
Skrivet av KoP:

Om man är ett fan av långa laddtider så kanske man diggar att spela ifrån skiva.

Släng in en snabbare skivläsare då. Så jävla svårt kan det inte vara, och så slipper man betala extra för obligatorisk lagring och man kan köpa den modellen av HDD/SSD man vill som tillägg. Problem solved.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Två saker är viktigare för mig än annat.

1) Spelbiblioteket. Det ska finnas flera exklusiva spel jag vill spela som jag inte kan spela på PC, annars är det inte värt det. Detta betyder i princip att det kommer ta 2-3 år innan en konsol blir intressant för mig.

2) Energisnål och tyst. Jag hade en tjock PS3 och den var ett jävelskap, lät som en dammsugare. Efter det bestämde jag mig för att aldrig igen köpa en konsol som konsumerar över 100W. Vill ha en konsol som inte behöver en massa kylning och klarar av att vara tyst. P.g.a. detta så köpte jag ingen PS4 förrän PS4 Slim släpptes, och nu 3 år senare så är den fortfarande knäpptyst så jag ångrar inte det att det blev ett köp av en PS4 lite senare.

Kommer med största sannolikhet vänta på PS5 Slim.

Medlem
Skrivet av excentri:

@Molotov: Spelade mest på PC innan, men det handlar väl om bekvämlighet att jag flyttat mitt spelande till soffan istället. Multiplayerspel kör jag helst på PC:n dock och även spel som fungerar bättre med mus och tangentbord.

Men.
Då borde du veta att soffspelande inte är nåt hinder
Det enda hindret är väll om nått spel man vill ha inte finns just till PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Äkta bakåtkompatibilitet utan konstigheter (som PC) och ett grymt spelbibliotek.

De som kräver 60fps verkar inte förstå att det är upp till utvecklarna. Så länge snygg grafik säljer mer än FPS kommer det inte att ske.

Medlem

Minst 60 frames i sekunden vore nice. Fast jag klarar att lira i 30 om det är på konsol. På PC känns 30 fps jobbigt dock. Minst 50 behöver jag till datorspelande.
Jag önskar bakåtkompatibilitet av PlayStation 4ans alla stora AAA-spel. Även PlayStation 3 där främst GTA 4 skulle jag så gärna kunna spela på en framtida PlayStation 5 då ingen remaster eller remake kommer. Därför har jag behållt min gamla PS3 bara för att kunna lira världens bästa spel genom tiderna; GTA4. Plus GTA: Episodes From Liberty City.

Handkontrollen blev suverän till PS4 så där behövs ingen stor förändring än batteritiden som var lite klen. Stor hårddisk behövs verkligen till PS5 så man kan ha mer spel installerade samtidigt. PS4 original HD var löjligt liten, imo. Jag skulle vilja ha lite mer statistik i operativsystemet som total speltid av dina spel i en rankad lista likt Steam har. Sånt älskar jag att följa. Hehe. Priset spelar inte så stor roll för min del. Visst ju billigare den blir mår ju min ekonomi bättre av men jag vill att SONY drämmer till med fräsig teknik och inte släpper en alltför åldrande teknik i den nya konsolen. Kraftfull processor och grafikkort ska bankas in i maskinen. Jag är beredd att betala för denna ljuvliga hobby. Mer än den vanlige casual gamern så klart.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Snabbare operativsystem/menyer/butiker

Lägre ljudnivå

Uppdaterade kontroller

Korta laddningstider

60 fps

Stor intern lagring

Bättre appar för att kunna ladda ner spel och uppdatera konsolen på distans


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Just estetiskt vill jag ha något klassiskt och stilrent. Xbox One X är väldigt bra byggd så stor eloge till Microsoft både med kyla och estetiskt. Sony verkar ha snålat rätt bra med kvalité i PS4an.

jbx
Medlem

Viktigt:
60 FPS som standard
High och ultra i grafik (inte low till medium som idag)
Ljudnivån
Spelen
Handkontrollen

Oviktigt:
Priset

Det som kan motivera mig till ett köp är om det kan jämföras med min 2080Ti dator som jag spelar på idag. Kanske inte troligt, men vad vet jag.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Laddtider är fan viktigt.. Spelar mest PC men de gånger jag sätte mig på xboxen så håller jag nästan alltid på att ge upp för att allt går så seeeeeeegt

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Yep. Jobbigaste är när PS4an låter som en jumbojet.

Hade varit fint med en liknande kylarlösning som de har på Xbox One X, ibland glömde jag bort att konsolen varit igång i flera dagar.

Medlem

Inte viktigast, men trådlös laddning av kontroller vore trevligt. Och en större on/off-knapp än ps4. Mer distinkt ljuddesign i meny och uppstart.

Medlem

Det viktigaste är att PS5an får lika bra exklusiva spel som PS4, PS3 osv. allt annat är bara bonus!

KoP
Medlem
Skrivet av Banzeken:

Släng in en snabbare skivläsare då. Så jävla svårt kan det inte vara, och så slipper man betala extra för obligatorisk lagring och man kan köpa den modellen av HDD/SSD man vill som tillägg. Problem solved.

En del spel överskrider dock skivstorleken idag, t.ex Red Dead Redemption 2 (88 GB på Xbox One och runt 100 GB på PS4) och måste hämta hem en stor del utav spelet över nätet. Visst kan man lägga spelet på flera skivor, men majoriteten av folket är nog inte så sugna på att swappa skiva mitt i spelet i dessa tider.

Medlem

@KoP: Du har några bra poänger i det du säger. Själv stör jag mig inte på diskbyte mitt i ett spel, men det kan också påverka strukturen på kampanjer och begränsa skalan på världar i vissa typer av spel om stora mängder av data splittras mellan skivor. Som sagt, det är mest en önsketanke från min sida. Blir bara lite deprimerad av att enkelheten och finessen med att spela på konsol har försvunnit i en tid med långa installationer (slöa skivläsare i relation till större mängder RAM-minne) och online-centriskt tänk. Avsaknaden av att bara kunna stoppa i en skiva och börja köra på en gång skär i mitt nördiga hjärta.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Till PS5: Bättre mjukvara. Kunde bli sjukt långsamt an hade ett annat tema än originaltemat på PS4. PS Store kunde man också störa sig på väldigt mycket.
Bättre WIFI. Verkligen jättedåligt på första utgåvan av PS4:an.
Och nästan lika viktigt: Trophy progress!

Medlem

Spelen. Det är det enda som spelar roll. Bryr mig inte för 5 öre för grafikhets/race; så länge det flyter hyfsat bra och man kan spela utan att det "hackar" så säger jag spelbarhet 10 gånger av 10.
Gör det lättare för utvecklarna att ta del av hela maskinen och utveckla obehindrat.

I slutändan så är det ju spelbarheten, inte den glättiga ytan som får spelare att stanna kvar.

Medlem
Skrivet av KoP:

En del spel överskrider dock skivstorleken idag, t.ex Red Dead Redemption 2 (88 GB på Xbox One och runt 100 GB på PS4) och måste hämta hem en stor del utav spelet över nätet. Visst kan man lägga spelet på flera skivor, men majoriteten av folket är nog inte så sugna på att swappa skiva mitt i spelet i dessa tider.

@Banzeken

Vet inte om det var här på FZ eller på svenska GameReactor där det stod att PlayStation 5 kommer använda 100 GB stora skivor den kommande generationen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Minimum 60Hz på ALLA spel och att konsolen inte låter som en jetmotor (som PS4).

Resten skiter jag i.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Japp.

Tappar alltid suget på att skaffa en konsoll efter att jag besökt min syster och hört deras dammsugare i TV-hyllan.

Den ska vara snygg och tyst. Mjukvaran ska underlätta interaktioner med vänner och bekanta och den ska ha bra spel

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men.
Då borde du veta att soffspelande inte är nåt hinder
Det enda hindret är väll om nått spel man vill ha inte finns just till PC

Självklart. Streamar en del spel till vardagsrummet med min Nvidia shield från PC:n men funderar faktiskt på en Intel NUC Hades Canyon till vardagsrummet för PC spelande. Dock väntar jag på att priset går ner.

Medlem

Jag förstår inte hur alla önskemål ska gå i hop sig med en billig konsol? Skulle man kräva det samma av en PC så lär den ju inte direkt hamna i samma prisklass! Jag köpte sist en telefon för 8000 spänn. Denna byter gemene man ut efter 24 mån... jag må ha råd men jag väljer då hellre en BRA konsol för 12000 spänn för att ha roligt i 5-7 år mer än jag hänger på krogen t ex:-)


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Finns bara en anledning till att jag köper en spelkonsol.
Exklusiva spel.
Personligen hoppas jag att det inte kommer något exklusivt spel som jag inte kan hålla mig ifrån (för jag vet att om det händer så köper jag) Annars räcker det med PC.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Spelen är klart det viktigaste. Där har Sony nu varit klart överlägsna i 1,5 generation.

Känns som att Microsoft tappat greppet helt
men förhoppningsvis hjälper deras uppköp av studios. För egen del blir det ingen Scarlett före dom faktiskt bevisar att dom har något som är värt min tid och mina pengar. Och då menar jag inte bara trailers eller tidigt gameplay. Pratar alltså om släppta måste ha titlar.

Ja. Sony har haft fanan högst när det gäller exklusiva spel. Helt klart!

Men..

Gamepass är ju en riktig femetta för Microsoft (och oss!). Det finns redan galet många (och bra!) spel på Gamepass. Relativt nya spel släpps regelbundet, och Microsofts egna spel släpps direkt där. Playstation Now är ju ett skämt i jämförelse, tyvärr.

Medlem

Har aldrig varit först ut med en konsol, men är riktigt sugen på att vara med på tåget denna generation. Om Halo Infinite leverar och förhoppningsvis överträffar våra förväntningar kommer jag vara en lycklig köpare. Dessutom är det lite speciellt med denna generation när spelen är bakåtkompatibla med nästa generation vilket fyller ut spelbiblioteket per automatik. Om vi också kan se förbättringar i laddningstider och frame rate är det ett stort plus.

Idag är de allra flesta konsolspelare bundna till respektive plattform via ett växande spelbibliotek och olika prenumerationer, vilket kommer spela en stor roll i valet av konsol. Här har Microsoft en uppförsbacke men löser detta någorlunda genom att tillförse GamePass som erbjuder ett stort spelutbud för en liten peng; konkurrensförmågan blir då en lägre ingångskostnad än konkurrenten och därav intressant från ett kundorienterat perspektiv.

123
Skriv svar