Vilka spel har fått dig att gråta?

Medlem

A Way Out
Ori and the Blind Forest
Shelter 2

Medlem

What Remains of Edith Finch
Vissa scener i AssCred: Odyssey

Fler är det inte vad jag kan komma på. Dels för att jag inte spelar sådana spel, dels för att de spel med bra story i inte har den typen av scener som berör mig. Många spel har ju typiska "oh noes my brother in arm" scener a la typiska amerikanska krigsfilmer. Men få spel där man lär känna personerna och det på ett sätt som gör att man känner empati för dom på en slags mer personligt plan. (Svårt att beskriva bättre.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Life is Strange S1 och Before the storm. Har inte fått tummen ur för att köra säsong 2 även om det finns i mitt steam library.

Men helvete, slutet på life is strange säsong 1 avsnitt 2... jag misslyckades att rädda Kate. Var i shocktillstånd resten av den dagen.

Medlem

Spider-Man (PS4, 2018) flera gånger. Typ den enda spelet som fått mig att gråta

Medlem

När jag såg pappa spela igenom Illusion Of Time på Snes och man kommer till byn där Hamlet (grisen) måste offra sig för att rädda sina vänner. Då grät jag som fan minns ja!

Farornas Konung

Inget spel har fått mig att gråta, har däremot gråtit mången gång efter slagsmål över spel på 80 talet. Bror och jag drog inte alltid jämt...

Medlem

Jag och min bror hade kämpat med sista banan i Lord of the rings The Return of the King på pc.
och när vi väl klarade spelet så grät vi båda två^^

Medlem

Bara ett spel och en specifik sekvens kommer till minne & den har fått mig att fuktas kring ögonen mer än en gång - ME2 då Normandy 2.0 presenteras.

Jädrigt konstigt egentligen, kanske är det huvudsakligen den mäktiga musiken som gör det. Men samtidigt så finns det ju betydligt mer sorgsna scener i ME-serien. 🤷‍♂️


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Walking Dead, alla säsonger utom trean hade moments då en tår föll. När Clementine träffade Lee i sin dröm slog känslorna verkligen till. Lee och Clementine är bästa spelduon någonsin vilket gör hela serien så mycket mer sorglig.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det snackas ofta om hur macho spelkulturen och nu pratar jag om ur ett rent personligt perspektiv men jag tror de flesta av oss någon gång fällt en tår under en spelsession. Jag kom och tänka på det när jag läste nyheten om Last of Us Part Two, och de första 15 minuterna i det första spelet var verkligen en spark rakt i känslocentrum. Sen finns det såklart spel såsom Brothers: A Tale of Two Sons och Heavy Rain där föräldraaspekterna får mig att relatera extra hårt.

Har aldrig gråtit för TV-spel (Tyvärr blivit ganska avtrubbad) men The Last of Us från 2013 hade extremt starka känslor i början. Brutal inledning på spelet som man aldrig glömmer. Fantastisk mästerverk. Ser fram emot part 2 nästa år.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Medlem
Skrivet av Dec:

ME3 några gånger, kanske ME2 också.

BF1 i kampanjen, mest tack vare musiken. "Good kid."

Håller med om mass effect!

Medlem

Tror jag aldrig gråtit men berörd har man definitivt blivit. The last of us, Valiant hearts och firewatch är mina bidrag.

Medlem

Utan konkurrens så är det slutet på SOMA av svenska Frictional Games, har aldrig gråtit så mycket till ett annat spel eller en film förut. Magiskt!

Medlem

Många spel som nämnts där jag också fällt tårar. Dom som inte nämnts vad jag kan se är:

The Last Guardian - Som spel är det väldigt ojämnt och knaggligt. Men SLUTET. Tror inte jag gråtit så hårt som när jag såg det första gången. Jag satt nästan och skrek åt TV:n för att det gjorde så ont.

Journey - Det var flera gånger under spelets gång då det blev känslomässigt. Men även här blev det särskilt mycket under slutet.

Medlem

Slutet av Rime var jävligt tungt.

Medlem

Håller med om flera spel folk redan skrivit om. Tyvärr så är jag väldigt bra på att förtränga saker. Så jag minns inget som inte redan är skrivit här ovan.

ELF
Medlem

Dreamfall: The Longest Journey

PS.
Finns det inte redan en sådan här tråd?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

To the Moon har fått mig att gråta en hel del i slutet av spelet. Tips är att spela igenom det rakt igenom utan avbrott, de är ca 3 - 4 timmar speltid. Det blir en bättre helhet då.

Men även början av spelet Ori and the blind forest. Har inte spelat klart det pga att jag fastnade och visste inte hur ja skulle komma vidare. Kanske dags att ta tag i det igen..


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

What Remains of Edith Finch

När man sitter i badkaren

Life is Strange

När man gör ett val som resulterar i att kompisen sitter i rullstol.

Medlem

- Life is Strange (Säsong 1)
- Life is Strange: Before the Storm
- The Walking Dead: Säsong 1 (Telltale)

Medlem

Slutet av Brothers.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Medlem
Skrivet av Dralion:

MeToo. Den fruktansvärt hemska grafiken tömmer mina ögon på tårar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

FFX, var det första riktiga äventyret jag orkade hela vägen och älskar fortfarande det spelet.
Så genom alla år av spelande har jag bara fällt en tår för Yuna.

Inga tårar men som förälder är This War of Mine: Stories - Father's Promise inte helt lättspelat.

Medlem

To the moon är det enda spelet som lyckats med det.
Otroligt känslosamt spel.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Bojkott:

Slutet av Rime var jävligt tungt.

Ja det glömde jag på min lista!


signatur

Jump in.

Avstängd

Super Mario World: Yoshi's Island (SNES) - mest glädjetårar att jag klarat ut spelet och Credits Theme var magiskt passande för allt ens slit.

Kombinera detta med yngre ålder (mellan 7-10 år gammal) där man kunde uppslukas mer av spelet så blev detta en glädjande gråtgaranti.

https://store.steampowered.com/app/206440/To_the_Moon/

gråter du inte floder här är du psykopat


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Blackrabbit2:

Slutet av Final Fantasy X får mig och bli tårögd.

Ja fy satan, minns när jag klarade det när jag var runt 13-14år och då kom det tårar. Min save var på ca 500 timmar och hade typ 100% på spelet med maxxade spheregrids

Skriv svar