Diskutera – Vad är viktigast med PS5 och Xbox Scarlett

Robot
Diskutera – Vad är viktigast med PS5 och Xbox Scarlett

Grafik, upplösning, framerate..? Sjung ut!

#helgdiskussion, #ps5, #xbox-scarlett


Medlem
Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Yep. Jobbigaste är när PS4an låter som en jumbojet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte galet högt pris.

Medlem

60fps standard för spel.

Medlem

Bakåtkompatibilitet och möjlighet att spara framsteg i spel ända bak till PS1 hade varit drömfunktionen.

Medlem

Minst 4K 60fps på allt (och HDR)
Total bakåtkompatibilitet
SSD har de ju mer eller mindre bekräftat på båda tror jag, men jag hoppas att den är stor


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Nya revolutionerande kontroller som är anpassade för dagens 3D-spel och är inte bara markant bättre än gamepads utan även bättre än mus/tangentbord!!!

Medlem

Jag hoppas de tar i så att det inte blir en ny Xbo/PS4 generation där de var klena från start.

Och om spelet inte klarar av att hålla 60FPS stabilt bör de tvinga utgivaren att ha en stor Röd varningssymbol på spelets förpackning. I alla fall i FPS och Racing spel.
Klarar spelet inte av att köras i stabila 30FPS bör det inte få säljas till konsolen.
Krav på en högre lägstanivå helt enkelt.

Blev övertalad av några vänner att skaffa Pubg till xbox när det kom, var ju knappt 20FPS i många lägen.

Ambassadör
Xbox

Högre fps generellt. Efter att ha kört Gears 5 i 4K 60 fps i en månad eller så, så känns det vansinnigt segt i många andra spel. Det är inte viktigt i alla sorters spel, men många mår definitivt bättre av högre framerate.
Ju bättre och mer detaljerad grafik som man kan para med hög fps desto bättre i de nya konsolerna!

Allt det som sagts hittills låter bra, känns som att både Xbox och PS kommer att satsa på en allmänt bättre spelupplevelse med högre fps, kortare laddningstider etc.


signatur

Jump in.

-Lägre ljudnivå håller jag som högsta prio

-Även om 60 fps inte är nödvändigt i alla spel enligt mig vore det åtminstone trevligt att kunna ha valmöjligheten. 4k60fps förstår jag att det inte kommer vara möjligt i mer grafikkrävande spel, men att då kunna gå ner i upplösning för att får bättre flyt skulle jag vilja kunna göra. Fast allt det där är ju inte upp till Sony eller Microsoft utan det är ju upp till varje enskild utvecklare.

Medlem

Handkontrollen är det viktigaste användargränssnittet på en spelkonsol.

Medlem

vore ju fett med 60fps target på alla upplösningar spelar ej längre konsoll men vore nice det gynnar säkert PC - releaserna sen.

Dec
Medlem

Jag hoppas att spel börjar optimeras mer för SSD:er så det gynnar PC-spelare också!


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Avstängd

Spelen är klart det viktigaste. Där har Sony nu varit klart överlägsna i 1,5 generation.

Känns som att Microsoft tappat greppet helt
men förhoppningsvis hjälper deras uppköp av studios. För egen del blir det ingen Scarlett före dom faktiskt bevisar att dom har något som är värt min tid och mina pengar. Och då menar jag inte bara trailers eller tidigt gameplay. Pratar alltså om släppta måste ha titlar.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skrivet av Sapiens:

Nya revolutionerande kontroller som är anpassade för dagens 3D-spel och är inte bara markant bättre än gamepads utan även bättre än mus/tangentbord!!!

Det är nog svårt det där med tanke på hur många olika sorters spel det finns. Vi har FPS, plattformsspel, strategi, fightingspel, bilspel och sportspel så som NHL och Fifa. Tgb/mus må fungera bättre till shooters, men sämre till Fifa tex. Dagens handkontroller tycker jag ändå fungerar rätt bra som ett universalt styrdon till alla typer av olika spel och för att inte tala om komfortabelt som man ju uppskattar då man blivit gammal.

Långt in i framtiden kanske vi inte har nån som helst fysiska kontroller/tangentbord utan då viftar vi runt med endast händer eller kanske får vi styra runt med hjälp av endast vår tankekraft

Medlem

Viktigast för mig är att allt blir lite bättre och att man inte behöver vänta ett år på Netflix mm. Sånt ska vara där dag 1. Annars så är jag redan nu riktigt nöjd med spel mm till ps4an.

Medlem
Medlem

Det vanliga svaret är ju spelen men ett bättre batteri i handkontrollen vore något som skulle vara bra

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nya revolutionerande kontroller som är anpassade för dagens 3D-spel och är inte bara markant bättre än gamepads utan även bättre än mus/tangentbord!!!

Som @hoppalängdhopp skriver så är nog handkontroller det bästa sättet som finns för att styra spel med idag.

Visst finns det genrer som fungerar bättre med mus/tangentbord, ratt, "arkadsticka", rörelsekontroller osv. Handkontroller fungerar dock till skillnad från det mesta andra till i stort sett alla typer av spel.

Medlem

Förutom ovanstående...

USB C i handkontrollerna och iaf 2 stycken uttag i konsolen också

Medlem

Spel. Men just nu är det bara Sony som har det. 11 av 15 Xbox Game Studios studior gör inget än multiplats. Har man en X så är man good för 3 år framåt.

Medlem

om man ska lyssna på dagens folk det enda som värkar vara viktigt är 4-8k grafik och 120+ fps. Men jag vill säga bra spel, inga loot boxes, inge forced to be online och inte behöva day 1 patch för att funka.

Medlem

priset, och priset på spel.

Medlem

PS5:an kan vara hur klen som helst, men utan ett bra spelbibliotek överlever ingen konsol. Skulle vara skönt att slippa installationer av varje spel (spela direkt från skiva a la Xbox 360), men det är väl mest önsketänk från min sida.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

KoP
Medlem
Skrivet av Banzeken:

PS5:an kan vara hur klen som helst, men utan ett bra spelbibliotek överlever ingen konsol. Skulle vara skönt att slippa installationer av varje spel (spela direkt från skiva a la Xbox 360), men det är väl mest önsketänk från min sida.

Om man är ett fan av långa laddtider så kanske man diggar att spela ifrån skiva. Spelen blir ju bara större och större och mera data behöver skyfflas så installation utav spel är ett krav idag.

Medlem

Spelen så klart.
Valmöjlighet att använda vilken kontroll man vill.
Visst playstationkontrollen fungerar när man vant sig men tom gamla xbox360 kontrollen har bättre precision när det gäller styrning och triggers osv enda gången det inte funkar att köra medxbox kontroll på Playstation är när mittenplattan behövs.
Man ska kunna köra med mus och tangentbord utan problem.
Bättre flyt men jag är inte lika störd över det som många andra men så klart det märks när man går från ett spel som går i 60fps och sen kör ett 30fps spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den absolut viktigaste aspekten tycker jag är kontrollerna.

Personligen tycker jag konsoller SKA ha en legit option på mouse and keyboard.

Gör nya funktioner för handkontrollen absolut som haptic feedback osv, handkontroller funkar bra till vissa typer av spel. Men till FPS som ändå får ses som en av de största genrerna behövs det bättre kontroller än en gamepad.

Den Konsollen som kommer ha native mus/keyboard stöd 1:1 köper jag

Medlem

Det viktigaste för mig är spelen helt klart i kombination med hårdvara som håller ett lagom kliv från denna generationen. Den behöver inte vara speciellt billig bara man får det man betalar för. Finns andra alternativ om man vill ha konsoler som nischar sig till vissa typer av spel som är mindre krävande. Jag hoppas på ett kraftpaket som klarar driva många polygoner och högupplösta texturer utan framedrops. Ge oss en plattform som ger möjlighet för utvecklarna att utveckla riktigt tunga spel. Det är det Playstation är för mig och hoppas fortfarande kommer att vara!

Medlem
Skrivet av excentri:

Det viktigaste för mig är spelen helt klart i kombination med hårdvara som håller ett lagom kliv från denna generationen. Den behöver inte vara speciellt billig bara man får det man betalar för. Finns andra alternativ om man vill ha konsoler som nischar sig till vissa typer av spel som är mindre krävande. Jag hoppas på ett kraftpaket som klarar driva många polygoner och högupplösta texturer utan framedrops. Ge oss en plattform som ger möjlighet för utvecklarna att utveckla riktigt tunga spel. Det är det Playstation är för mig och hoppas fortfarande kommer att vara!

Låter som du ska gå pc master race


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar