Epic: Vi kommer inte banna politiska uttalanden

Medlem

Kan jag prata om min Nazism på epic då?

Medlem

Mycket skitsnack om Epicjust nu. När det kommer till kritan så har Epic inte böjt sig för Kina än Medans allas gogris Blizzard visat sin riktiga färger.

Medlem
Skrivet av nils45:

Kan jag prata om min Nazism på epic då?

Nej varför skulle du kunna det? Privata forum(som tex en chatt i ett spel) omfattas inte av yttrandefriheten på det viset, där kan ägaren sätt vilka begränsningar den vill.

Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kommer från mannen vars plattform inte ger möjlighet för människor att recensera eller kommentera spelen som säljs på plattformen.

Medlem
Skrivet av Komured:

Nej varför skulle du kunna det? Privata forum(som tex en chatt i ett spel) omfattas inte av yttrandefriheten på det viset, där kan ägaren sätt vilka begränsningar den vill.

Det var ju därför jag fråga.

Redaktör
Skrivet av Sillgam:

Kommer från mannen vars plattform inte ger möjlighet för människor att recensera eller kommentera spelen som säljs på plattformen.

Men det är ju helt orelaterat. Å ena sidan en spelklient som saknar betygssättning och forumdel, å andra ett spelföretag som stänger av en e-sportare för brott mot reglerna. Jag har svårt att se en koppling där. Dessutom har ju Epic forumdelar på sin site, plus att de inte kan hindra någon att uttrycka sin åsikt på övriga internet.


signatur
Skrivet av AplAy:

Givetvis. Kina är ju mer eller mindre en större och kanske(?) mildare variant av Nordkorea vad gäller hjärntvättning och mentalt järngrepp av befolkningen. Vad jag förstått så är Kinas befolkning faktisk en av de mest rasistiska befolkningarna som finns, troligen pga. all propaganda och inte pga. "folkslag" eller "gener".

Det är väl inte riktigt så enkelt. Visst, de växer upp med budskapet "Kina är bäst" men den stora faktorn är att alla nu levande kineser har upplevt en så extremt stor uppsving i ekonomin på en nivå vi i västvärlden helt enkelt inte kan förstå. Västvärldens resa från 1700-talet in till 2000-talet har kineserna upplevt under blott ett par generationer och det uppsvinget tackar de förstås regimen för. De är helt enkelt tacksamma mot sitt styre.

De är inte rasistiska på det sättet att de är aggressiva mot främlingar. Det är mer att de tycker att vi ser lustiga ut och beter oss lustigt ur kinesiska mått mätt så de provocerar gärna genom att retas så att de får sig ett skratt på vår bekostnad.

Lite kinesisk propaganda jag fotade senast jag var där:


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men det är ju helt orelaterat. Å ena sidan en spelklient som saknar betygssättning och forumdel, å andra ett spelföretag som stänger av en e-sportare för brott mot reglerna. Jag har svårt att se en koppling där. Dessutom har ju Epic forumdelar på sin site, plus att de inte kan hindra någon att uttrycka sin åsikt på övriga internet.

Du har svårt att se en koppling när hela debatten handlar om människors rätt att uttrycka sina åsikter fritt? Sweeny påstår att folk får ha vilken åsikt de vill, men detta är ju bara tomt prat så länge hans plattform aktivt väljer att stänga ute människors åsikter (genom att medvetet inte implementera funktioner där människor kan göra sina röster hörda). Så det Sweeny egentligen säger är att människor får ha vilken åsikt de vill, men inte på hans plattform.

Hur svårt är det att se en koppling här?

Redaktör
Skrivet av Sillgam:

Du har svårt att se en koppling när hela debatten handlar om människors rätt att uttrycka sina åsikter fritt? Sweeny påstår att folk får ha vilken åsikt de vill, men detta är ju bara tomt prat så länge hans plattform aktivt väljer att stänga ute människors åsikter (genom att medvetet inte implementera funktioner där människor kan göra sina röster hörda). Så det Sweeny egentligen säger är att människor får ha vilken åsikt de vill, men inte på hans plattform.

Hur svårt är det att se en koppling här?

Det verkar i så fall märkligt att Epic har forum.

Om jag ska spekulera: de kanske undviker kommentarer och betyg i klienten för att slippa kritik där - review bombing är ju ett fenomen hos Steam och andra, det slipper man gernom att flytta diskussionerna till andra ställen än i butiken, precis bredvid spelen de säljer. Oavsett är det inte att hindra folk från att uttrycka sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det verkar i så fall märkligt att Epic har forum.

Du menar forumet som man inte ens kan hitta på butikens officiella hemsida? Och som skaparna (av EGS) själva sagt att man inte vill ha i butiken?

Skrivet av Tomas Helenius:

Om jag ska spekulera: de kanske undviker kommentarer och betyg i klienten för att slippa kritik där - review bombing är ju ett fenomen hos Steam och andra, det slipper man gernom att flytta diskussionerna till andra ställen än i butiken, precis bredvid spelen de säljer. Oavsett är det inte att hindra folk från att uttrycka sig.

Väldigt konstigt resonemang. Så du menar att demonstranter inte tystas ner om de hänvisas till en öde plats där ingen vet att de finns och ingen kan höra deras meddelande? istället då för att få tillåtelse att göra det på en plats där de syns och hörs.

Medlem

@nils45: Gött mos
Tolkade det som ett Herp derp inlägg. My bad

Medlem

Tilläggas bör ju att även Blizzard sagt samma sak många gånger och se vad det var värt. Jag säger varken by eller bä om Epic förres de sätts i en liknande situation och vi kan se hur de reagerar.

Redaktör
Skrivet av Sillgam:

Du menar forumet som man inte ens kan hitta på butikens officiella hemsida? Och som skaparna (av EGS) själva sagt att man inte vill ha i butiken?

Väldigt konstigt resonemang. Så du menar att demonstranter inte tystas ner om de hänvisas till en öde plats där ingen vet att de finns och ingen kan höra deras meddelande? istället då för att få tillåtelse att göra det på en plats där de syns och hörs.

Jag menar det jag sa först: att det inte är särskilt relevant att jämföra en person som stängs av för ett politiskt uttalande och en spelbutik utan kommentars- och betygsfunktioner. Det första är uttryckligen att tysta ner någon, det andra inte - det är ingen mänslig rättighet att få kritisera ett företag på företagets plattform. På ett övergripande plan berör båda möjligheten att uttrycka sig, men mer konkret är det två skilda saker. Och om det är intressant: jag hade gärna sett både kommentarer och betyg i Epic-butiken.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag menar det jag sa först: att det inte är särskilt relevant att jämföra en person som stängs av för ett politiskt uttalande och en spelbutik utan kommentars- och betygsfunktioner. Det första är uttryckligen att tysta ner någon, det andra inte - det är ingen mänslig rättighet att kritisera ett företag på företagets plattform. På ett övergripande plan berör båda möjligheten att uttrycka sig, men mer konkret är det två skilda saker. Och om det är intressant: jag hade gärna sett både kommentarer och betyg i Epic-butiken.

Om vi ska använda mänskliga rättigheter som någon utgångspunkt för vad som är rätt och fel så är det väl ingen mänsklig rättighet att få göra som man vill på privata evenemang heller i sådana fall?

Medlem

@hannes.theorell: Jag tycker du drog ihope en massa helt skilda berättelser från människor där. Att stödja friheten för Hong Kong och att stödja en massaker kan omöjligen vara samma sak, även om det hände en massaker i går och idag som en konsekvens av detta frihetssökande. I vissa skeenden kan det mycket väl bli våldsamt och medan det självklart kan hända att Epic känner tryck från Kina så är det upp till dem och inte dig att avgöra när och om de vill cencsurera sina spelare och utvecklare. Det kan hända. Men att använda stora ord och måla upp dem som onda och oförmögna att berätta sanningen är ett sätt att skita i hur världen ser ut och bara ta de pessimistiska delarna för att de känns bäst att ha fel om.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av Proximately:

@hannes.theorell: Jag tycker du drog ihope en massa helt skilda berättelser från människor där. Att stödja friheten för Hong Kong och att stödja en massaker kan omöjligen vara samma sak, även om det hände en massaker i går och idag som en konsekvens av detta frihetssökande. I vissa skeenden kan det mycket väl bli våldsamt och medan det självklart kan hända att Epic känner tryck från Kina så är det upp till dem och inte dig att avgöra när och om de vill cencsurera sina spelare och utvecklare. Det kan hända. Men att använda stora ord och måla upp dem som onda och oförmögna att berätta sanningen är ett sätt att skita i hur världen ser ut och bara ta de pessimistiska delarna för att de känns bäst att ha fel om.

Nu vet jag inte vilket inlägg du hänvisar till men jag har väl inte målat upp någon som ond eller påstår att någon stödjer någon massaker. Sweeney hävdar att de aldrig kommer att att reagera på användare som uttalar sig politiskt om länder där Epic äger ett intresse. Jag skulle vilja påstå att detta är ett mycket naivt uttalande och att deras regler stipulerar att de ska reagera när användare kränker andra användare. Snarare är detta ett uttalande ett försök att skaffa sig lite goodwill efter att ha tagit skit i snart ett år för sin giriga och aggressiva metoder på marknaden. Metoder som Sweeney en gång i tiden uttalade sig starkt kritiskt mot, så han har ju en viss vana av twitter-hyckleri.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Ser att min post i den här tråden raderades utan något meddelande? Vad för "regel" bröt den mot? Slående hyckleri hos Fz (precis som hos Epic).

12
Skriv svar