Sony arbetar fortfarande på bakåtkompatibiliteten i Playstation 5

Robot
Sony arbetar fortfarande på bakåtkompatibiliteten i Playstation 5
Medlem

Hur funkar det på Xbox one? Är väl att man laddar ner spelet till konsolen istället för att använda skivan. Borde det inte gå att gör något liknande?

Medlem

Behåller ändå min PS4 för nästan ingen konsol kan vara 100% bakåtkompatibel.. Jag har fortfarande kvar min PS1 för min PS2 vägrar köra Sentinel Returns t.ex. Jag säljer aldrig gamla konsoler just av den anledningen.

Gen
Medlem

Hoppas att de lyckas uppnå 100% i slutändan.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Min spekulation är att Sony uttalat sig om detta enbart för att de inte kan garantera att 100 procent av alla titlar är kompatibla. Jag skulle tro att det är väldigt få utvecklare som går utanför ramen vad Sonys API:er (utvecklargränssnitt) beskriver, och då ska Sony kunna hantera skillnaderna mellan arkitekturerna i mjukvara.

Om det finns ett litet antal speltitlar som hårdkodats på ett sätt som gör att de inte stöds med tillförlitlig prestanda kan Sony ändå välja att låta dem vara spelbara på PS5, med brasklapp om att deras prestanda eller stabilitet inte garanteras. Tror nog inte det blir ett stort bekymmer i slutändan.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur funkar det på Xbox one? Är väl att man laddar ner spelet till konsolen istället för att använda skivan. Borde det inte gå att gör något liknande?

Xbox one emulerar spelen men det är inte varje spel som fungerar.

Medlem

skulle vara betydligt mer intressant för min del om den vart kompatibelt med ps3 spel.

Medlem

Ja där ser man största nackdelen med att koda mot hårdvara och inte ha typ DX att jobba emot. Undrar hur mycket prestandaskillnad det hade inneburit om man hade slängt in ett lager mellan hårdvaran och spelet så att det liknar windows-datorer.

Kul video btw

*viskar* data


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

CTI
Medlem
Skrivet av Magadovski:

skulle vara betydligt mer intressant för min del om den vart kompatibelt med ps3 spel.

Ps3 kompatibel Ps4:a är inte realistiskt pga av Ps3:ans Cell cpu, den arkitekturen är rätt speciell. (Milt uttryckt hehe)


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

Ps3 kompatibel Ps4:a är inte realistiskt pga av Ps3:ans Cell cpu, den arkitekturen är rätt speciell. (Milt uttryckt hehe)

Jag tror att chansen finns att Sony försöker lösa det på något sätt även om man kanske inte når fullständig kompatibilitet.

Anledningen är att man nu försöker få PS Now att växa. Det vore betydligt enklare och billigare för Sony om det går att installera PS5-hårdvara som kan agera server för alla spel som ingår än att även tillverka PS3-hårdvara i små serier som måste installeras parallellt.

Backloggens befriare

Hade varit nice om man faktiskt hörde vad som sades också!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Trist att dom lägger ned stora resurser på det här. Dom pengarna hade kunnat gå till bättre hårdvara exempelvis.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av keffkebab:

Hade varit nice om man faktiskt hörde vad som sades också!

Spoiler, det står i citatet!


signatur
Medlem

Det enda jag vill mest att kunna spels alt jag har på mit ps konto

Medlem

Jag vill kunna spela alt jag spenderat

Medlem

Drömmen vore att man skulle kunna spela alla generationers spel, men det lär nog tyvärr förbli en dröm...

Medlem

Min förhoppning är mer att alla hits (God of War, Spiderman, Bloodbourne etc.) får en upphottnings-patch från utvecklarna. Så vi får se hur favoriterna ser ut med lite maxade inställningar.

1
Skriv svar