Hur kunde eller borde Nintendo Switch Joy-Con se ut istället?

Kontot avslutas
Hur kunde eller borde Nintendo Switch Joy-Con se ut istället?

Om vi vrider tillbaka klockan till 2016 så lämnade Nintendo då in patent på olika modeller av Nintendo Switch Joy-Con handkontroller.
Nintendo har fått ett flertal stämningar, nu senast efter deras senaste konsol Nintendo Switch Lite där en eller båda styrspakarna får något som i folkmun kallas "Joy-Con Drift". Ett problem där konsolen får signaler att man rör vid spaken fast att man inte gör det.

Detta får många att hoppas på att Nintendo kommer fixa detta problemet snart och en lösning vore ju om Nintendo släppte en ny typ av Joy-Con handkontroller. Därför är det kanske inte så konstigt att dessa patenten kommer fram i ljuset just nu på ett flertal sidor.

Patenten handlar om tre andra modeller av Joy-Con handkontroller där den ena ser ut i princip som dagens fast att den är bredare, den andra så har de bytt ut spakarna mot varsin D-pad och på den tredje får man lite känslan av Wii remote med en D-pad längst upp och två knappar längst ner, men istället för en - och + knapp så sitter det en styrspak där istället.

Om Nintendo på något vis kommer på hur de ska fixa så att Joy-Con Drift blir ett minne blott så kan jag hålla med om att ett nytt utseende på handkontrollerna krävs så att man som konsument inte blandar ihop de med de nya.

Dock så skulle jag hellre se den äldre modellen av styrspakar som bland annat fanns i Wii U Gamepaden.
Problemet är att den är tjockare än styrspakarna i Joy-Con så just nu skulle den inte få plats som jag ser det om inte Nintendo gör deras nästa Joy-Con handkontroller tjockare och mer greppvänligare, ungefär som tillbehör till Switch som ger ett bättre grepp när man spelar.

Det andra som jag skulle vilja ändra på samtidigt är hur knapparna är placerade.
Jag skulle i fortsättningen också vilja se att styrspaken skulle sitta längst upp på den vänstra och längst ner på den högra, men mellan spaken och de fyra knapparna så skulle jag vilja placera photo/home knappen och -/+ knappen.
Då skulle det bli lättare att komma åt - eller + knappen när man spelar och det skulle bli ett bättre avstånd mellan styrspaken och de övriga knapparna när man spelar två spelare med varsin Joy-Con.

Om du fick chansen att designa dina egna Joy-Con handkontroller, hur skulle du då vilja att de ser ut?


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det är inget speciellt fel på joycons, vad jag vet finns det inga kontrollers varken till xbox eller ps som inte lider av drift efter ett tag.

Det jag sett av joycons är att styrspakarna är en modul för sig,
så om Nintendo bara säljer dom billigt till reparatörer borde det vara lätt att fixa dom utan att man behöver löda en massa.

Kontot avslutas
Skrivet av pacc:

Det är inget speciellt fel på joycons, vad jag vet finns det inga kontrollers varken till xbox eller ps som inte lider av drift efter ett tag.

Det jag sett av joycons är att styrspakarna är en modul för sig,
så om Nintendo bara säljer dom billigt till reparatörer borde det vara lätt att fixa dom utan att man behöver löda en massa.

Jag kan inte hålla med dig. Kan inte svara på hur det är med Playstation 4 handkontroller eller Xbox One kontroller men jag har aldrig haft någon tidigare handkontroll som har haft detta problemet.
Sen rapporteras det i princip bara från Nintendo Switch så det är ju den nya designen av spakar som det är fel på.
Alla har inte så gott ställt så att man kan skicka in sina kontroller så fort som de krånglar och då är det bättre att använda sig av en spak som inte har det problemet precis som jag i min blogg skriver.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar