Google tror att Stadia blir "snabbare och mer responsivt" än lokalt spelande om några år
I grunden handlar det om att servrarna bakom Google Stadia ska kunna förutse spelarnas input och därmed vara beredda att exekvera kommandon redan innan de trycks in.
Med andra ord teknik som funnits aplänge och har sina för- och nackdelar.
Enda sättet de kan få det att vara mindre latens än att game:a hemma är om de lyckas klura ut kvantmekanik som då är snabbare än ljuset, men om 1-2 år? Jag skulle inte tro det.
Typ som aim-assist fast för allt. Låter ganska omöjlig att kunna göra bra.
Med andra ord teknik som funnits aplänge och har sina för- och nackdelar.
Enda sättet de kan få det att vara mindre latens än att game:a hemma är om de lyckas klura ut kvantmekanik som då är snabbare än ljuset, men om 1-2 år? Jag skulle inte tro det.
Snart så kommer dom väl spela spelet för mig helt och hållet. Tror inte riktigt på detta. Man kommer säkert blir skjuten av något på andra sidan huset bara för att google tycker att de var han skulle gör
Nej, inte riktigt så enkelt. Det Google pratar om är inte att spelet gör inputs åt dig, bara att det förutser vilka inputs du kanske kommer att göra. Stadias algoritm förutser att ni ska trycka på X för att hoppa och renderar helt enkelt några frames som visar det, redo att skicka till er om ni gör den förutsedda inputen. Trycker ni inte på X kastar servern de bilderna i papperskorgen och streamar rätt input. Troligtvis något som kommer hjälpa lite, och något som kan kräva rejält många teraflops och gigaflips, men i slutändan står ju servern fortfarande 200 mil bort och renderar bilden åt mig så mycket av det han säger är definitivt säljsnack.
Förstår inte alls vad de menar med detta, låter som ren försäljnings-BS i mina öron.
För att det är BS.
I praktiken är det inget konstigt, det går att göra såna system, men i verkligheten så är rörelser och aktioner på sån liten tidsnivå väldigt svåra att förutse och kan ändras extremt mycket.
Det gör detsamma om stadia kan förutse att du kommer gå frammåt när du redan går frammåt då du redan skickat ett kommandå att gå frammåt, vad det däremot kan göra är att förutse att du ska gå frammåt när du istället tänkte stanna till: dvs det ökar latensen.
Typ som aim-assist fast för allt. Låter ganska omöjlig att kunna göra bra.
Med andra ord teknik som funnits aplänge och har sina för- och nackdelar.
Enda sättet de kan få det att vara mindre latens än att game:a hemma är om de lyckas klura ut kvantmekanik som då är snabbare än ljuset, men om 1-2 år? Jag skulle inte tro det.
Förstår inte alls vad de menar med detta, låter som ren försäljnings-BS i mina öron.
En hypotes är att de tänkt använda djupa neuronnät för detta. Det har, såvitt jag vet, aldrig använts för att uppnå negativ latens i spel tidigare. Google är världsledande på att applicera denna typ av teknik -- så det är inte alls omöjligt att det fungerar över vår förväntan.
Observera att det här är algoritmer som inte särskilt enkelt går att köra på människors hemmadatorer i dagsläget, utan kräver potentiellt väldigt skräddarsydd hårdvara (som exempelvis Google har i sina serverhallar/datorkluster). Men ja, det låter lite väl optimistiskt att klara detta inom 2 år ... men de fortsätter ju överträffa våra förväntningar på närliggande områden (med e.g., AlphaGo, AlphaZero, AlphaStar, etc). Oavsett hur verkligheten ser ut så blir det intressant och spännande att följa.
Men att det är fysiskt möjligt verkar definitivt rimligt.
Hur va de skulle inte Google+ ta över Facebook?
Som pc spelare ser jag ingen anledning alls till google stadia... Har min PC. Har en Raspberry pi som jag kan streama spelen till felfritt.
Var negativt inställt gentemot Stadia, men efter jag spelat igenom God of war 4 på svåraste genom Playstation Now på PC utan något som helt märkbart input lag, även mot bevingade gömda bossar och what not some instant dödar en vid en missad duckning. Ska bli roligt att testa betan sen!
Nej, inte riktigt så enkelt. Det Google pratar om är inte att spelet gör inputs åt dig, bara att det förutser vilka inputs du kanske kommer att göra. Stadias algoritm förutser att ni ska trycka på X för att hoppa och renderar helt enkelt några frames som visar det, redo att skicka till er om ni gör den förutsedda inputen. Trycker ni inte på X kastar servern de bilderna i papperskorgen och streamar rätt input. Troligtvis något som kommer hjälpa lite, och något som kan kräva rejält många teraflops och gigaflips, men i slutändan står ju servern fortfarande 200 mil bort och renderar bilden åt mig så mycket av det han säger är definitivt säljsnack.
Lät som att risken fanns att spelet kan göra beslut som aldrig skulle tas men vad du beskriver kommer det aldrig hända. Även om det skulle funka 50% av gångerna är det 50% med lägre input. Det är ganska nice.
Nej, inte riktigt så enkelt. Det Google pratar om är inte att spelet gör inputs åt dig, bara att det förutser vilka inputs du kanske kommer att göra. Stadias algoritm förutser att ni ska trycka på X för att hoppa och renderar helt enkelt några frames som visar det, redo att skicka till er om ni gör den förutsedda inputen. Trycker ni inte på X kastar servern de bilderna i papperskorgen och streamar rätt input. Troligtvis något som kommer hjälpa lite, och något som kan kräva rejält många teraflops och gigaflips, men i slutändan står ju servern fortfarande 200 mil bort och renderar bilden åt mig så mycket av det han säger är definitivt säljsnack.
Med andra ord en form av rubberbanding.
Kommer spelaren fortsätta rakt fram och sedan svänga vid hörnet? Jag antar det, för det är mest sannolikt.
Så sitter någon och campar med en 4-6a å ser dig titta fram, skjuter, men du dör inte. För du valde att stanna precis innan kanten och algoritmen estimerade fel och du rubberbandas tillbaka för motståndaren.
Visst att det kommer vara mycket bättre än dagens estimering på vad du kommer göra, men det kommer ändå inträffa tillfällen där du inte gör som algoritmen estimerat och därmed kommer scenarion likt ovan uppstå. något som inte hade hänt om man stängt av estimering skiten och du satt på ett lokalt lan med några få millisekunder latens osv.
Med andra ord en form av rubberbanding.
Kommer spelaren fortsätta rakt fram och sedan svänga vid hörnet? Jag antar det, för det är mest sannolikt.
Så sitter någon och campar med en 4-6a å ser dig titta fram, skjuter, men du dör inte. För du valde att stanna precis innan kanten och algoritmen estimerade fel och du rubberbandas tillbaka för motståndaren.
Visst att det kommer vara mycket bättre än dagens estimering på vad du kommer göra, men det kommer ändå inträffa tillfällen där du inte gör som algoritmen estimerat och därmed kommer scenarion likt ovan uppstå. något som inte hade hänt om man stängt av estimering skiten och du satt på ett lokalt lan med några få millisekunder latens osv.
Rubberbanding är något helt annat. Det Google pratar om är att minska lagen mellan input på din handkontroll och att du ser samma inputen på skärmen. Rubberbanding i multiplayerspel har helt andra orsaker.
Rubberbanding är något helt annat. Det Google pratar om är att minska lagen mellan input på din handkontroll och att du ser samma inputen på skärmen. Rubberbanding i multiplayerspel har helt andra orsaker.
Jag är medveten om att rubberbanding är något annat, men det kommer upplevas som samma. Om det estimeras att person gått till X, så kommer det då via algoritmen visas för motståndaren. Men sedan när det visar sig att personen inte gjorde som algoritmen estimerade och då ska det ju visas vad som faktiskt hände, i.e. gubben förflyttas till den faktiskta positionen för motståndaren.
Sedan om det sker via teleportering eller om det visas i några snabba frames eller hur de nu gör är ju upp till utvecklaren att bestämma sig för.
Personligen gillar jag det tekniska biten av det hela med gaming streaming, som en tech nörd så är det spännande att se hu tekniken blir bättre å bättre.
Som gamer så säger jag nej till sånt hära, jag vill kunna spela mina spel utan att behöva vara online.
"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets
What you don't learn with wisdom, you learn with pain.
Jag är medveten om att rubberbanding är något annat, men det kommer upplevas som samma. Om det estimeras att person gått till X, så kommer det då via algoritmen visas för motståndaren. Men sedan när det visar sig att personen inte gjorde som algoritmen estimerade och då ska det ju visas vad som faktiskt hände, i.e. gubben förflyttas till den faktiskta positionen för motståndaren.
Sedan om det sker via teleportering eller om det visas i några snabba frames eller hur de nu gör är ju upp till utvecklaren att bestämma sig för.
Nej, inte alls. Det som renderas "fel" kommer aldrig visas för någon alls, varken dig eller dina motståndare. Ditt antagande bygger på att servern streamar ut de felaktiga bilderna och sen måste korrigera det du redan sett.
Har förbeställt Stadia. Tror på det! Ser det på det här sättet. Betalar 1400 för att testa nu istället för att uppgradera min dator för minst 25 000 för att kunna spela 4K / 60 FPS.
Är det bajs så har jag bara förlorat 700 spänn för en Chrome ultra vill jag ha i vilket fall.
Funkar det som de påstår så skrotar jag min gaming PC.
Då blir det att lira 3:e parts spel på Stadia
och Exklusiva spel på Ps4/ PS5. fast skulle Stadia fungera då kommer konsol spelande med ändras
totalt.
Hur fixar de komprimeringen av bilder på ett bra sätt? Om de ska skicka 60bilder per sekund i 4K med HDR kommer varje bild vara 62,5kb stor och det är bara bilden sen ska ljud också trängas in i detta utrymme.... eller har jag fattat fel och det är en hastighet på 30mb per sekund som krävs dvs 180mbit? 🙄
Hur är den mer responsiv om den gissar vad som sker näst, det är väl snarare proaktiv, fast med gissning. Förklaringen ovan att den renderar bilder i förväg låter iofs logiskt, men hur skulle det vara en reell verklighet redan inom två år? USA är ju ett jävla u-land när det kommer till internet där kartellbildning inte är något konstigt eller ovanligt.
Kan tänka mig att det fungerar hyfsat efter att ha studerat tusentals timmar från olika användare från ett spel, sen ska de bara applicera det på alla spel och sedan skicka informationen från molnen med negativ överföringshastighet.
Google räknar ut i förväg vilken internetförbindelse du kan förväntas få, men förkastar detta då utvecklingen är potatis när det gäller infrastruktur utanför Cupertino och Mountain View. Men det fungerar säkert kanon för de som casualspelar lite i caféterian hos Google från molnlösningen.
Även om det kanske finns tekniker som löser det bra känns det svårt att gissa sig runt fysikens lagar? Vem vet, om ett par decennier kanske Google vinner OS guld i alla grenar, fem månader innan OS startar.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
"Ultimately, we think in a year or two we’ll have games that are running faster and feel more responsive in the cloud than they do locally, regardless of how powerful the local machine is."
Om dom kan få den att inte framedroppa så är det väl ett plus innan dom börjar pr snacka.
Största frågan är väl om Stadia ens finns kvar om två år.