Nu vet vi varför vi "bara" behöver vänta en månad extra på Steam-släppet av Red Dead Redemption 2

Robot
Nu vet vi varför vi "bara" behöver vänta en månad extra på Steam-släppet av Red Dead Redemption 2

Steams avtal förhindrar långa exklusiviteter.

#epic-game-store, #red-dead-redemption-2, #steam


Medlem

Är det här bekräftat nu, att det verkligen är så det ligger till, eller är det fortfarande bara spekulation? För jag tycker inte den texten är varken klar eller tydlig.

Medlem

Mkt bra, Epics era är över


signatur

Meep!

Medlem

Skulle vara nice om det här är sant

Liksom en månad är inget för en vuxen.

(Men det här kan sluta med att dom skippar steam all together)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Spelar väll ingen roll egentligen.
Köper man det på Steam så måste man ha Rockstar launcher endå.
Sämst för utvecklarna själva att köpa på Steam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fiddi:

Är det här bekräftat nu, att det verkligen är så det ligger till, eller är det fortfarande bara spekulation? För jag tycker inte den texten är varken klar eller tydlig.

Texten finns klar och tydligt i avtalet, om nu inte en utgivare lyckats stryka den paragrafen. Ska försöka rycka lite i de jag känner i branschen för att få det 100 % bekräftat.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelar väll ingen roll egentligen.
Köper man det på Steam så måste man ha Rockstar launcher endå.
Sämst för utvecklarna själva att köpa på Steam

Två fördelar fortfarande med att köpa på steam
1. Du tankar spelet via Steams servrar, inte Rockstars
2. Du har spelet i din steam library.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Texten finns klar och tydligt i avtalet, om nu inte en utgivare lyckats stryka den paragrafen. Ska försöka rycka lite i de jag känner i branschen för att få det 100 % bekräftat.

Ja, gör gärna det, för jag tvivlar på att det är så det är, annars hade vi hört om avtalsbrott angående dessa exklusiviteter. Men tycker fortfarande inte själva texten är särskilt tydlig på vad exakt det är som menas, kan ju tolkas på en rad olika sätt, tex. betyder tredjepart verkligen andra plattformar eller betyder det nycklar som säljs via tredjepart innan Steam's butik säljer spelet.

Skrivet av Phobo:

Mkt bra, Epics era är över

beror ju på, det avtalet gäller ju bara om dom skriver på det samtidigt som sitt epic avtal, skriver utgivaren inte på nåt avtal om att sälja sitt spel på steam store förens efter "1år exklusivitet" har gått ut så kan ju inte steam göra nåt mer än att sitta å vänta på att utgivaren kommer och säger att dom vill sälja spelet hos steam.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Releasehästryttare

Ok, så Borderlands 3 borde komma till Steam om 3 dagar då! Gött!

Skribent
Skrivet av Fiddi:

Ja, gör gärna det, för jag tvivlar på att det är så det är, annars hade vi hört om avtalsbrott angående dessa exklusiviteter. Men tycker fortfarande inte själva texten är särskilt tydlig på vad exakt det är som menas, kan ju tolkas på en rad olika sätt, tex. betyder tredjepart verkligen andra plattformar eller betyder det nycklar som säljs via tredjepart innan Steam's butik säljer spelet.

Förmodligen så är det här är Valves kontring mot Epics offensiv. Alltså att det här är nya avtal som gäller kommande släpp och inte sådana som redan varit.

Sweclockers skrev om det här för någon dag sedan.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28313-steams-distributionsa...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Förmodligen så är det här är Valves kontring mot Epics offensiv. Alltså att det här är nya avtal som gäller kommande släpp och inte sådana som redan varit.

Sweclockers skrev om det här för någon dag sedan.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28313-steams-distributionsa...

Fast i den artikeln länkar de till en annan artikel de skrivit där det står att klausulen funnits sen 2017 (även fast de motsägelsefullt skriver i artikeln du länkade att det är en "förändring"), så kan ju inte vara en kontring.

Det har varit så jäkla många motsägelsefulla artiklar, från många olika håll, och folk som säger olika saker om detta ämne så man vet ju inte vad man ska tro.

EDIT: Kan ju vara något att länka artikeln jag nämnde: https://www.sweclockers.com/nyhet/28165-epic-games-stores-exk...

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Två fördelar fortfarande med att köpa på steam
1. Du tankar spelet via Steams servrar, inte Rockstars
2. Du har spelet i din steam library.

3. Möjlighet för refund om spelet inte skulle fungera på din dator alternativt trasigt vid release.

Medlem
Skrivet av Kent-Elvis:

3. Möjlighet för refund om spelet inte skulle fungera på din dator alternativt trasigt vid release.

That too


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Två fördelar fortfarande med att köpa på steam
1. Du tankar spelet via Steams servrar, inte Rockstars
2. Du har spelet i din steam library.

Vad är fördelen med att tanka från steams servrar?
Lägga till spel i Steam library kan man väll ändå göra?
Refund ser jag som ett plus.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sjukaste modden jag sett: https://www.youtube.com/watch?v=NiWLNGuM-mc

Skrattar så jag gråter.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Releasehästryttare
Medlem

Enligt uppgift har den delen av steamavtalet varit med länge, Valve har inte åberopat den.

Med en månads exklusivitet håvar 2K in kunderna som inte bryr sig om launcher och de som lider av FOMO. De får pengar av Epic för att hålla det borta från steam en månad och sen får de alla steamkundernas pengar en månad senare utan att behöva rea spelet. Dessutom har de marknadsfört sin egen launcher kraftigt i trailers jag sett.

Jag har sett några hävda att den korta exklusiviteten beror på att Epic inte var villiga att betala för en längre period då 2K vet att spelet kommer sälja fantastiskt bra oavsett launcher och valde att sätta ett högre pris på att göra det exklusivt. Jag tror mer på att 2K såg att Borderlands 3 inte gjort så bra ifrån sig i kombination med att folk som väntar på steamrelease påpekat att de inte tänker köpa spelet till nypris på steam när det är 6 månader gammalt.

Skribent
Skrivet av Kent-Elvis:

3. Möjlighet för refund om spelet inte skulle fungera på din dator alternativt trasigt vid release.

Samma som på Epic med andra ord.

Skribent
Skrivet av Fiddi:

Fast i den artikeln länkar de till en annan artikel de skrivit där det står att klausulen funnits sen 2017 (även fast de motsägelsefullt skriver i artikeln du länkade att det är en "förändring"), så kan ju inte vara en kontring.

Det har varit så jäkla många motsägelsefulla artiklar, från många olika håll, och folk som säger olika saker om detta ämne så man vet ju inte vad man ska tro.

EDIT: Kan ju vara något att länka artikeln jag nämnde: https://www.sweclockers.com/nyhet/28165-epic-games-stores-exk...

Jo, det är sant. Fast vad ska Valve göra om t.ex. en stortitel som RDR2 säger att vi släpper till alla övriga 1 december och hos er 1 juli om ni inte sänker en andel per sålt spel. Ska Steam neka dem att ha spelet där då? Kommer Valve och Steam fortfarande vara "good guy" och Rockstar vara pengagiriga barnätande monster?

Dessutom så rent krasst har det redan brutit mot avtalet för "first commercial release" är ju faktiskt när det kom till PS4 och Xbox. Så jo, jag håller men dig om att det luddigt. Hade faktiskt missat den artikeln du länkade och trodde att det var något som tillkommit nu. Vi får se vad som händer helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jo, det är sant. Fast vad ska Valve göra om t.ex. en stortitel som RDR2 säger att vi släpper till alla övriga 1 december och hos er 1 juli om ni inte sänker en andel per sålt spel. Ska Steam neka dem att ha spelet där då? Kommer Valve och Steam fortfarande vara "good guy" och Rockstar vara pengagiriga barnätande monster?

Dessutom så rent krasst har det redan brutit mot avtalet för "first commercial release" är ju faktiskt när det kom till PS4 och Xbox. Så jo, jag håller men dig om att det luddigt. Hade faktiskt missat den artikeln du länkade och trodde att det var något som tillkommit nu. Vi får se vad som händer helt enkelt.

Jag vet inte, hittills har ju inte Valve gjort eller sagt något alls om situationen så det är bara syrsor åt deras håll (och en och annan 'tumbleweed' ), men de har väl rätt att neka lite vad som helst, det är ju trots allt deras affär. Tycker Rockstar är det du beskrev oavsett, men det är inte pga. det här, utan andra saker de gjort (och inte gjort).

Det stod ju i den artikeln som du länkade att det är en förändring som gjorts så jag förstår förvirringen (och delar den). Men ja, återstår att se hur det blir, hade varit jäkligt gött med en ordentlig officiell förklaring på situationen.

Medlem

Funkar crossplatform? Jag menar, kan en spelare på Epic spela ihop med en annan spelare på Steam?
(Oh wait, kom just ihåg att oavsett launcherplattform så kommer man köra spelet genom Rockstars egna launcher, eller har jag fel?) o_O

Medlem

Men det förklarar inte varför Surviving the Aftermath kommer ett år senare till Steam. (De försöker iofs dölja detta genom att kalla EGS-versionen "early access".)

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är fördelen med att tanka från steams servrar?
Lägga till spel i Steam library kan man väll ändå göra?
Refund ser jag som ett plus.

Vi vet att servarna är bra.
Sen har du möjlighet att använda Steam Cache server för att dela ut spelen för snabb nedladdning på ditt lokala nätverk med din familj.
Och nej, det fungerar inte med non-steam games


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Två fördelar fortfarande med att köpa på steam
1. Du tankar spelet via Steams servrar, inte Rockstars
2. Du har spelet i din steam library.

Du vet att du kan lägga till spel i steams library ändå va?

Moderator | Testpilot
Skrivet av LARRYLUKE:

Du vet att du kan lägga till spel i steams library ändå va?

Att bara lägga till spelet i sin library ger ju dock inte spelet samma funktioner som om man köpte det på Steam från första början. Mest troligt det som @Godofcheese: menar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Självklart väntar man på Steamsläppet, finns så mycket annat att spela ändå. Och sen hinner förhandsbokarna och dag 1-köparna betatesta spelet lite också


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fiddi:

Ja, gör gärna det, för jag tvivlar på att det är så det är, annars hade vi hört om avtalsbrott angående dessa exklusiviteter. Men tycker fortfarande inte själva texten är särskilt tydlig på vad exakt det är som menas, kan ju tolkas på en rad olika sätt, tex. betyder tredjepart verkligen andra plattformar eller betyder det nycklar som säljs via tredjepart innan Steam's butik säljer spelet.

Skrivet av Fiddi:

Fast i den artikeln länkar de till en annan artikel de skrivit där det står att klausulen funnits sen 2017 (även fast de motsägelsefullt skriver i artikeln du länkade att det är en "förändring"), så kan ju inte vara en kontring.

Det har varit så jäkla många motsägelsefulla artiklar, från många olika håll, och folk som säger olika saker om detta ämne så man vet ju inte vad man ska tro.

EDIT: Kan ju vara något att länka artikeln jag nämnde: https://www.sweclockers.com/nyhet/28165-epic-games-stores-exk...

Fick bekräftat från en bekant att stycket faktiskt står i avtalet, men frågan som ställts även här i tråden är ju hur det tolkas - och om Valve är beredd att gå till domstol för att åberopa den. Det passar ju dock väldigt bra in i varför Steam väntar just en månad.


signatur
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vi vet att servarna är bra.
Sen har du möjlighet att använda Steam Cache server för att dela ut spelen för snabb nedladdning på ditt lokala nätverk med din familj.
Och nej, det fungerar inte med non-steam games

Ok det kanske är en ½ poäng fördel
Familysharing är bra det också.
Kommer nog endå köpa det på Rockstar för att slippa en launcher som startar en till launcher.

Hur funkar det om man köper en steam-nyckel på tex humble bundle, får utvecklaren mer betalt än om man köper från steam direkt ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fick bekräftat från en bekant att stycket faktiskt står i avtalet, men frågan som ställts även här i tråden är ju hur det tolkas - och om Valve är beredd att gå till domstol för att åberopa den. Det passar ju dock väldigt bra in i varför Steam väntar just en månad.

Tack för att du svarade Ja, det är ju lite det som är problemet här, att vi inte kan säkert säga si eller så. Håller med om att det är ett sammanträffande att det släpps på Steam dryga månaden (ifall det släpps i början som ni skrivit) efter första lanseringen, så vi får väl se hur det ligger till. Men hade som sagt varit gött med en rejäl förklaring om vad som egentligen gäller angående texten (kanske något att undersöka? ).

12
Skriv svar