Hearthstone-proffs kickad från Blizzards turnering för ”befria Hong Kong”-uttalande

Avstängd

Oh... nu fattar jag varför senaste South Park-avsnittet var så himla sjukt med hela Disney & Kina biten...

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Oh... nu fattar jag varför senaste South Park-avsnittet var så himla sjukt med hela Disney & Kina biten...

De bad ju faktiskt om ursäkt

Trey Parker och Matt Stone ber om "ursäkt"

Medlem

Politik har inte att göra i sport, om du låter en sida säga sitt ska du då låta andra sidan dela sina åsikter eller tänker du bara låta de du håller med prata? Då blir sport/e-sport bara en "shitshow" fylld med politiska budskap som inte har något att göra med sporten!

Inaktiv
Skrivet av Sandal:

Politik har inte att göra i sport, om du låter en sida säga sitt ska du då låta andra sidan dela sina åsikter eller tänker du bara låta de du håller med prata? Då blir sport/e-sport bara en "shitshow" fylld med politiska budskap som inte har något att göra med sporten!

Exakt så! Men folk är inte smarta nog att inse detta dessvärre.
De vill bara ha något att vara upprörda över. En syndabock att peka högaffeln mot.

Medlem

Herregud Blizzard är så extremt duktiga på att sätta sig i PR helvetet så det är fan komiskt. Jag förstår varför dem gör det men det betyder inte att jag stödjer dem. Detta är rent bevis på att Blizzard är 100% corporate med 0% moral. Det kanske är sällsynt men det finns vissa företag med åtminstone en gnutta moral i sig. Näe fuck Blizzard. Blir äcklad av detta och finner det smått skrämmande.

Medlem

Det tråkigaste är att det troligen blir som några sagt på reddit, detta kommer ge massa negativa kommentarer nån vecka eller 2 sen blåser det över och alla fortsätter ge Blizzard pengar :/

Medlem

Freedom schmeedom amirite?


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Sandal:

Politik har inte att göra i sport...

Nä men den är där. Bara att kolla på OS som fungerar som en ända stor marknadspelare för diverse länder och deras styre.

Medlem

Vi välkomnar Kinesisk censur i våra hem och hjärtan. Vi älskar också pengar över frihet och demokrati. Kinas president Xi Jinping liknar inte alls Nalle Puh. Länge leve det stora kommunistiska partiet av Kina! Må höstens durrakorns skörd vara riklig.

Medlem

CHINA HAS BEEN GENEROUS!

Det dröjer inte länge tills att man ser deras militära fordon vara utrustande med propaganda torn.
C&C Generals called it!


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

NuZ
Testpilot

Säg ifrån med plånboken. Köp inte något från Activision Blizzard. Mer kan man inte göra tyvärr mer en att säga som det är också. Att de totalt struntar i mänskliga rättigheter


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Exakt så! Men folk är inte smarta nog att inse detta dessvärre.
De vill bara ha något att vara upprörda över. En syndabock att peka högaffeln mot.

Så du menar att det är rätt av Blizzard att banna folk som står upp för mänskliga rättigheter, protesterar emot diktaturer eller på något sätt försöker stå upp för vad som är rätt eller fel?

Vilken form av samhälle vill du leva i? Ett samhälle där företag sätter gränsen vad som får sägas?

Det har inget med politiskt ställningstagande att göra detta har med att stå upp för vad som är vettigt och rättigheter för hela mänskligheten. Men du kanske tycker att mänskliga rättigheter är politik?

Medlem
Skrivet av Sandal:

Politik har inte att göra i sport

Men mänskliga rättigheter har...

Medlem

Jag ser inga problem med detta, det står inskrivet i deras policy att inga politiska uttalanden får göras. Så länge Blizzard hantera alla likadant så ser jag verkligen inga problem med detta. Om de skulle tillåta politisk propaganda för alla andra utom just befria Hong-Kong-relaterad propaganda så skulle det vara väldigt fel. Men nu är det ju så att det är totalt stopp för politiska åsikter överhuvudtaget, så då tycker jag det är OK. Hade det varit tillåtet hade det varit ren smörja att kolla på deras live-streams då den skulle innehålla propaganda för all möjlig extrema politiska åskådningar.

Jag är nog rätt övertygad om att deras policy även säger att man inte får göra reklam för konkurrerande spel under livesändning av turneringar.

Ärligt talat fattar jag inte folks irritation.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Så du menar att det är rätt av Blizzard att banna folk som står upp för mänskliga rättigheter, protesterar emot diktaturer eller på något sätt försöker stå upp för vad som är rätt eller fel?

Vilken form av samhälle vill du leva i? Ett samhälle där företag sätter gränsen vad som får sägas?

Det har inget med politiskt ställningstagande att göra detta har med att stå upp för vad som är vettigt och rättigheter för hela mänskligheten. Men du kanske tycker att mänskliga rättigheter är politik?

Det står i policyn för alla spelare. Man måste följa reglerna som en spelare. Inga politiska åsikter får uttryckas under sändning, punkt. Så länge de behandlar alla likadant är det okej enligt min mening. Man kan föra politiska åsikter i andra kanaler. Det finns liknande regler i alla typer av sportevenemang. Skulle det vara så att Blizzard tillåter all politisk propaganda att utom just en typ, då gör de ett aktivt val och då blir det genast väldigt fel. Blizzard kan välja att tillåta allt eller inget, de valde inget. Det är deras turnering, deras regler gäller.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Det står i policyn för alla spelare. Man måste följa reglerna som en spelare. Inga politiska åsikter får uttryckas under sändning, punkt.

Nja, det står inget om politiska åsikter i regeln.

"Engaging in any act that, in Blizzard’s sole discretion, brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damages Blizzard image will result in removal from Grandmasters and reduction of the player’s prize total to $0 USD, in addition to other remedies which may be provided for under the Handbook and Blizzard’s Website Terms. "

Regeln är till för att främst hindra rasistiska eller sexistiska uttryck men här har Blizzard gjort en väldigt fri tolkning (vilket de har rätt till).

Du får det att låta som att varenda spelare skulle börja rabbla politiska åsikter under sändningarna om de fick chansen.

Medlem

sa upp mitt konto på wow classic idag iaf efter detta, Blizzard kan nu fara åt helvete för min del.


signatur

God is dead

Ambassadör
Xbox
Medlem
Skrivet av Margy:

Nja, det står inget om politiska åsikter i regeln.

"Engaging in any act that, in Blizzard’s sole discretion, brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damages Blizzard image will result in removal from Grandmasters and reduction of the player’s prize total to $0 USD, in addition to other remedies which may be provided for under the Handbook and Blizzard’s Website Terms. "

Regeln är till för att främst hindra rasistiska eller sexistiska uttryck men här har Blizzard gjort en väldigt fri tolkning (vilket de har rätt till).

Du får det att låta som att varenda spelare skulle börja rabbla politiska åsikter under sändningarna om de fick chansen.

Ok! Du verkar ha rätt! Har läst på mer nu och jag drar tillbaka mina påståenden!

Samtidigt blir det ju lite löjligt då nog de flesta av oss stödjer Kina genom att köpa produkter som är tillverkade i Kina. Varför bara bojkotta Blizzard? Då borde vi ju bojkotta Volvo, Apple, Google, mfl då de har stora samarbeten med Kina. Eller har jag fel?

Medlem

Gamle Tim Sweeney i farten med var han/Epic står:

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1181933071760789504

"Epic supports the rights of Fortnite players and creators to speak about politics and human rights."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Gamle Tim Sweeney i farten med var han/Epic står:

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1181933071760789504

"Epic supports the rights of Fortnite players and creators to speak about politics and human rights."

https://i.imgur.com/TGoHoNc.jpg

Låter som två personer som läser från ett manus typ

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Låter som två personer som läser från ett manus typ

Jajo, man vet inte riktigt vad man ska tro. Står Tim / Epic för det han skriver får dom väl en liten guldstjärna i kanten, men det luktar ju även självfallet opportunism hehe.

"Epic supports the rights of Fortnite players and creators to speak about politics and human rights."

Sen kan man ju också fråga sig vad för politik folk skulle få ta upp? Den som passar deras(Epics)/massornas eller är det helt fritt, vad man än tycker och tänker? ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Jajo, man vet inte riktigt vad man ska tro. Står Tim / Epic för det han skriver får dom väl en liten guldstjärna i kanten, men det luktar ju även självfallet opportunism hehe.

"Epic supports the rights of Fortnite players and creators to speak about politics and human rights."

Sen kan man ju också fråga sig vad för politik folk skulle få ta upp? Den som passar deras(Epics)/massornas eller är det helt fritt, vad man än tycker och tänker? ^^

Ska bli intressant att se om någon kommer försöka testa hans ord

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Så då ska vi sluta med Path of Exile, Pubg, League of Legends, alla UBI soft spel, alla Activision/Blizzard spel, Elite Dangerous, Warhammer: Vermintide 2, Alla Paradox spel... Och sluta använda Discord?

Precis många glömmer (eller vet inte) att dem har många fingrar i många syltburkar som man säger. För övrigt dåligt gjort av Blizzard imo, några gränser måste man nog sätta.

Medlem

Jag personligen tycker att Blizzard hanterade det här fel men jag förstår deras val.
Jag tror inte att det är en konspiration med den kinesiska regering som styr bakom kulisserna som vissa verkar tro.
Det här är ett företag som gör vad företag gör. De trodde de spelade safe genom att sätta ner foten för att visa att det enda som ska vara i fokus är spelet i deras turneringar.
Gjorde dem det för att skydda sina investeringar i den kinesiska marknaden? Ja det är helt möjligt. Den kinesiska regeringen är inte främlingar med att förbjuda saker i sitt land.

"Politik har inte att göra i sport." Är ett argument som jag inte förstår. Eftersom "sport" är en del av samhället och där med påverkas det av politiken. Hong Kong slåss just nu för sin frihet.
Blitzchung slåss för sin frihet, han vill inte bli kontrollerad av den kinesiska regeringen. Han är en av världens bästa HS-spelare just nu och skulle den kinesiska regeringen få total kontroll över Hong Kong så finns det en chans att han blir låst ute från att streama om de känner till hans protest mot regeringen. I bästa fall, I värsta fall så försvinner han.
Så "Politik har inte att göra i sport" är en lyx alla inte har, politiken påverkar sporten.
Om en av världens bästa HS-spelar skulle försvinna från scenen för att den kinesiska regeringen tar total kontroll över Hong Kong så har politiken påverkar sporten.

Inaktiv

https://www.zdnet.com/article/apple-pulls-hkmap-live-from-app...

Ska bli intressant att se hur många som kastar sina apple-produkter nu

Medlem
Skrivet av UncleAlf:

Problemet här är att det lättkränkta kommunistpartiet har total makt över kinas inre markand och kan kasta ut blizzard. Hade någon från texas sagt "Texas Secede!" eller liknande hade inget hänt.

Fast det där med politisk känslighet är inte jämförbart i det läget - om en streamer hade varit iklädd orange fångdräkt, silvertejp för munnen och det hade stått "Free Guantanamo" eller så på den... då börjar du röra dig på liknande tunn is. Sannolikt hade också det fått konsekvenser.

Däremot är det bara spekulationer från oss båda, det där med starka politiska (inte minst geopolitiska) ställningstaganden i en förhållandevis ung bransch har inte prövats lika mycket som, säg, i traditionell idrott. Där testas ju gränserna kontinuerligt.

Skrivet av Gandir:

Så du menar att det är rätt av Blizzard att banna folk som står upp för mänskliga rättigheter, protesterar emot diktaturer eller på något sätt försöker stå upp för vad som är rätt eller fel?

Vilken form av samhälle vill du leva i? Ett samhälle där företag sätter gränsen vad som får sägas?

Det har inget med politiskt ställningstagande att göra detta har med att stå upp för vad som är vettigt och rättigheter för hela mänskligheten. Men du kanske tycker att mänskliga rättigheter är politik?

Skrivet av newlander:

Men mänskliga rättigheter har...

Mänskliga rättigheter är inget som magiskt kommit till mänskligheten, eller något som för den delen är statiskt och världsomspännande. Det är något som styrs, regleras och utvecklas från global ner till lokal nivå. Ergo: det är i allra högsta grad politik, oavsett vad en enskild individ tycker om att det är en politisk fråga.

Han ger ofta intrycket av att vara skärpt, både när han spelar och när han diskuterar i allmänhet - väldigt väl formulerat.

Skrivet av Fezk:

Gamle Tim Sweeney i farten med var han/Epic står:

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1181933071760789504

"Epic supports the rights of Fortnite players and creators to speak about politics and human rights."

https://i.imgur.com/TGoHoNc.jpg

Upp till bevis där, än så länge är det bara opportunism.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

heartstones officiella konto i kina hade detta att säga.
så att komma med att det inte är CCP som drar i trådarna om hur hela den här skiten har utspelat sig är bara idiotiskt.


signatur

God is dead

Inaktiv
123
Skriv svar