Fortnite jämförs med tobak och kokain i kanadensisk stämning

Medlem

@Hulle:
Vad är det som är oärligt? Moraliskt kanske, men nja.
Vad är alternativet? Fast månadskostnad för att spela t.ex. Fortnite?
Med en prenumerations modell, så tar du bort möjligheten för miljoner spelare att spela fortnite.
Gratis efter man har köpt spelet? Då blir det expansions, dlc istället.. om inte så slutar de utveckla det och servrarna läggs ner.

Skillnaden mot förr i tiden när utvecklarna hade ett hjärta och tänkte på spelarna och inte plånboken, är i denna digitala värld kräver spelarna ständiga buggfixar, balansering av klasser, nya banor, nytt content, nästa steg är de får maten levererat hem.

Multiplayer ställer till mycket bekymmer.

Okej, självklart bär alla föräldrar ansvaret för sina barn. Men vi ska samtidigt också komma ihåg att inga föräldrar idag har upplevt något av det vi ser idag i sin egen barndom. Vi 70-, 80- och 90-talister som blir föräldrar idag har inte vuxit upp i det samhälle som våra barn gör, vilket har ökat svårighetsgraden för föräldrarollen markant. Vi famlar till stor del i blindo inför vad barnen går igenom eftersom vi själva inte gått igenom det.

Jag tror att det är just därför föräldrar lägger mer press på lärare eftersom de vet att lärare kommer i kontakt med många fler barn och upplever barnens vardag på ett helt annat sätt. Tyvärr, ni drog något av en nitlott när ni valde att bli lärare i vår kaotiska tid.

När cyniska företag inriktar sig allt mer mot barnen i jakten på lönsamhet måste föräldrarna ha understöd från det omgivande samhället. Kör på med stämningsansökningar, ligg på våra folkvalda att få igenom lagförändringar, som hindrar företag att göra vad de vill och se till att företagen får betala dyrt för sitt svinaktiga beteende. Det är trots allt det enda som biter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tycker det är helt rätt, det enda den här typen av branscher förstår är pengar och jag tycker att det är ganska uppenbart att vi behöver vissa begränsningar när det gäller spel som är inriktade mot barn. Man kan designa spel på många olika sätt. Epic har valt att designa ett spel för barn som är grundat på att man stressar ungarna genom att få dem att må dåligt om de inte spenderar pengar. Reklam som är inriktat mot barn har alltid varit problematiskt, och därför har vi också särskilt höga krav på marknadsföring mot barn i Sverige.

Jag tyckte också att det var löjligt från början men efter att ha pratat med föräldrar som har haft problem med Fortnite så tycker jag att det är ganska obehagligt att Epic har skapat en miljö där barn som inte köper de senaste skinsen blir utfrysta och mobbade. Ord som "defaultbög" är ett vanliga skällsord som används mot barn som inte har råd/inte vill spendera pengar på skins. Det är något jävligt skevt med att spelutvecklare jagar valar bland inkomstlösa barn...

Medlem

@Zulthar:

Fortfarandevis på vilket sätt är det Epics och andra utvecklares ”problem” att föräldrarna inte uppfostrar sina barn? Epic och andra utvecklare har att välja på olika möjligheter hur de får intäkter för sin produkt... de har valt en modell som möjliggör att fler spelare har möjlighet att spela deras spel... Barn köper inte mikrotransaktioner, vuxna gör det..

Sen att försöka lägga ansvaret på Epic i det här fallet, för misslyckanden i uppfostran, så det är förkastligt.

Medlem

@hannes.theorell:
Och våra föräldrar har inte gått igenom det vi har gått igenom som barn.. att lägga allmänt uppfostrande av barn på lärarkåren, är fel på precis alla plan.. det är föräldrarnas ansvar att vara förebilder och uppfostra sina barn, så de inte är uppkäftiga snorungar i skolan.
Där ligger ett stort bekymmer idag.. det är på inga sätt hållbart att skolan ska uppfostra barnen, samtidigt som de utbildar dem.

Men den här diskussionen har spårat ur..

Medlem

@Iceman88: Vad har uppfostran med saken att göra? Tycker att du har ett väldigt naivt perspektiv på vad det innebär att vara ett barn, effekten av en bra uppfostran och vad det innebär att vara en förälder. Hade gärna velat höra dina åsikter igen efter att du själv har fått barn. Du kan vara världens duktigaste förälder och försöka resonera och förklara problematiken för ditt barn, men även om barnet förstår det så kommer hen fortfarande må dåligt över att bli retad och utfryst av kompisar. Som förälder är det ganska svårt att påverka detta, lycka till med att förklara för andra föräldrar att de gör fel med sin uppfostran...

Och det är precis detta som Epics och de flesta andra F2P-spels affärsmodell grundar sig på. Det är knappast så att de sticker under stolen med att de utnyttjar den här typen av grupptryck, testa att kolla på lite föreläsningar om lönsamhet i F2P-spel. Deras främsta mål är att främja känslan av "FOMO", och det är inte särskilt svårt då vi är sociala varelser och är extra känsliga när vi är unga. Tror de flesta hade kategoriserat den typen av metoder som industrin använder sig av som hjärntvättning om de verkligen visste hur företagen resonerar kring detta.

Du kan heller inte uppfostra bort benägenheten till att bli beroende av olika saker, det är en grundläggande del av hur våra hjärnor fungerar. Det är också på grund av detta som de flesta utvecklade länder ställer höga krav på marknadsföring och produkter som är riktade mot barn. Tror du verkligen att det är helt ogrundat? Sen tycker jag snarare att det är förkastligt att människor som du tycker att företag som Epic ska kunna komma undan med vad fan som helst i det oändliga vinstjagandets namn...

Medlem
Skrivet av Iceman88:

@Zulthar:

Fortfarandevis på vilket sätt är det Epics och andra utvecklares ”problem” att föräldrarna inte uppfostrar sina barn? Epic och andra utvecklare har att välja på olika möjligheter hur de får intäkter för sin produkt... de har valt en modell som möjliggör att fler spelare har möjlighet att spela deras spel... Barn köper inte mikrotransaktioner, vuxna gör det..

Sen att försöka lägga ansvaret på Epic i det här fallet, för misslyckanden i uppfostran, så det är förkastligt.

Föräldrar ska uppfostra sina barn. Men det motsäger inte att man samtidigt kan arbeta för att spel som riktar sig mot barn inte ska innehålla medvetet beroendeframkallande funktioner, sådana som inte har något att göra med egentligt gameplay. Att riktigt bra spel är beroendeframkallande är en sak, att mediokra spel blir beroendeframkallande pga utnyttjande av psykologiska reflexer är en annan.

Och kom inte och säg att Fortnite inte riktar sig mot barn. Jag hör 8-14-åringar prata om Fortnite hit och Fortnite dit (även om intresset definitivt svalnat senaste året) men känner ingen över 30 som spelar det.

Avstängd

Skönt att några vettiga personer äntligen kom in i diskussionen.

Medlem

Alltid ska det vara populärkultur som böcker, musik, tv och spel som fördärvar ungdomen. När alla 40-70-talister är i graven kommer de komma något annat som folk tar upp.

Skrivet av employed:

Alltid ska det vara populärkultur som böcker, musik, tv och spel som fördärvar ungdomen. När alla 40-70-talister är i graven kommer de komma något annat som folk tar upp.

Tänk om det faktiskt är så att populärkultur faktiskt fördärvar ungdomar?
Jag menar, ungdomarnas fysiska och psykiska hälsa har stadigt sjunkit sedan 90-talet och otäckt många unga mår riktigt dåligt idag.
Är du alldeles helt säker på att populärkulturen är helt oskyldig?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Tänk om det faktiskt är så att populärkultur faktiskt fördärvar ungdomar?
Jag menar, ungdomarnas fysiska och psykiska hälsa har stadigt sjunkit sedan 90-talet och otäckt många unga mår riktigt dåligt idag.
Är du alldeles helt säker på att populärkulturen är helt oskyldig?

Jag skulle snarare skylla på arbetsmarknaden. Dagens unga är i dagsläget skyldiga till att vara "flexibla", vilket enbart är ett annat ord för att inte kunna förvänta sig att befinna sig på plats nästa dag. Det skärs även ned på personal inom samtliga områden, vilket blott är en naturlig utveckling av den rådande automatiseringen, men trots detta läggs stor skuld på de individer som på grund av detta mist sina jobb. Istället för att rösta för en regering som är medveten om dagens utveckling verkar de okunniga svenskarna fortsatt rösta in rikskapitalister som utan tvekan roffar åt sig vinster och skriver in företaget på bästa möjliga skatteparadis.

Skrivet av Hordaland:

Jag skulle snarare skylla på arbetsmarknaden. Dags unga är i dagsläget skyldiga till att vara "flexibla", vilket enbart är ett annat ord för att inte kunna förvänta sig att befinna sig på plats nästa dag. Det skärs även ned på personal inom samtliga området, vilket blott är en naturlig utveckling av den rådande automatiseringen, men trots detta läggs stor skuld på de individer som på grund av detta mist sina jobb. Istället för att rösta för en regering som är medveten om dagens utveckling verkar de okunniga svenskarna fortsatt rösta in rikskapitalister som utan tvekan roffar åt sig vinster och skriver in företaget på bästa möjliga skatteparadis.

Du menar att barn i 7-9 års ålder grämer sig över arbetsmarknaden?
Tja, det är väl inte det första jag skulle sluta mig till.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

det är dom jävla korttidsbelöningarna man får av att spela! förmodligen inte så bra för barn. tror senare generationer kommer bestå av mer knarkare och alkisar än någon annan


signatur

//monster

Skrivet av monsterbenke:

det är dom jävla korttidsbelöningarna man får av att spela! förmodligen inte så bra för barn. tror senare generationer kommer bestå av mer knarkare och alkisar än någon annan

The quick fix generation


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar att barn i 7-9 års ålder grämer sig över arbetsmarknaden?
Tja, det är väl inte det första jag skulle sluta mig till.

Det var du som sa "ungdomar". Nu säger du barn. Vilket ska jag välja?

Skrivet av Hordaland:

Det var du som sa "ungdomar". Nu säger du barn. Vilket ska jag välja?

I genomsnitt kommer svensken ut i arbetslivet runt 27 års ålder. Jag räknar definitivt inte dessa som ungdomar.
Jag räknar nog ingen över 18 år som ungdom, oavsett hur ungdomlig jag själv kände mig runt 20 års ålder.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När jag var barn fanns det en annan livsfarlig sak som hette vhs, den gjorde barn till kallblodiga mördare!

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

I genomsnitt kommer svensken ut i arbetslivet runt 27 års ålder. Jag räknar definitivt inte dessa som ungdomar.
Jag räknar nog ingen över 18 år som ungdom, oavsett hur ungdomlig jag själv kände mig runt 20 års ålder.

Oj. Det låter som ett väldigt högt genomsnitt. Vad är denna källa ifrån?

Jag baserar nog också begreppet "ungdom" på tänket att man nog är det långt inpå 20-årsåldern numera. Jag tycker dock inte att det är något fel på det. Snarare skönt att ha lite tid på sig att bestämma vad man vill göra av detta skitlivet man blivit intvingad till att leva.

Skrivet av Hordaland:

Oj. Det låter som ett väldigt högt genomsnitt. Vad är denna källa ifrån?

Jag baserar nog också begreppet "ungdom" på tänket att man nog är det långt inpå 20-årsåldern numera. Jag tycker dock inte att det är något fel på det. Snarare skönt att ha lite tid på sig att bestämma vad man vill göra av detta skitlivet man blivit intvingad till att leva.

Svenskt näringsliv.
De argumenterar för att svenskar är alldeles för långsamma ut i arbetslivet och vill göra det svårare att studera på högre nivå för att öka antalet yngre arbetstagare. Deras slutsats är att vi lever för länge för att börja arbeta så sent som vi gör.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Liten disclaimer: alla föräldrar är så klart inte som jag beskriver här nedan, ursäkta om jag trampar på någons tår

Jag får intrycket att föräldrar över lag är rätt slapphänta mot sina barn idag. Curling och bortskämdhet på många håll. Uppfostran pekas mot skolan när det ska ske i hemmet. Sen är det sjukt tråkigt att barn blir mobbade för att de inte köper skins, samma hände när man växte upp på min tid fast istället hade de kanske inte råd med moderna nya kläder eller annat, nya fotbollskläder på fotbollsträningen osv osv.... det är tyvärr så det är i skolan och kan vara extremt tufft för en unge.

Sen är det jättebra att de ger en känga till företagen som verkligen utnyttjar kids mentalitet för att tjäna pengar. Jag tycker ändå det ligger hos föräldrarna att begränsa vad barnet gör.

Exempel från snack med arbetskamrater :
- körde hem och hämtade bandyklubba åt 15-årig unge mitt under arbetsdag för att ungen inte orkade cykla hem (3 km)
- kollegas fru är lärare - föräldrar säger "ska jag inte tro på mitt barn?" och tar barnets sida oavsett, när det är ord mot ord mellan lärare och barn (gällde klotter på skolans egendom, ungen påkommen under klottrandet). när jag växte upp var det inte ens snack om man ska tro på läraren eller inte . många mer exempel finns just i den här situationen mellan lärare / förälder / ungar. Helt galet.
- curla ungen fram och tillbaka till träning under goda väderförhållande, trygga områden med lite trafik och 2-3 km enkel väg där ungen har cykel.
- väldigt få ungar som hjälper till hemma med disk, klippa gräs och andra sysslor.

Sen kan det så klart vara så att man bara hör det värsta, kanske det inte är så illa som det verkar.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

12
Skriv svar