Fortnite jämförs med tobak och kokain i kanadensisk stämning

Robot
Fortnite jämförs med tobak och kokain i kanadensisk stämning

Arga föräldrar anser att spelet är för beroendeframkallande för deras barn.

#Epic, #Fortnite, #Stämningar


Medlem

Alldeles för Många föräldrar lider av oförmågan att sätta gränser för sina barn.

Många är rädda för sina barn eller rädda för att bli "ovänn" med barnen.
Man är inte sina barns vän man är sina barns förälder


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelar ungen för mycket får man axla föräldra-ansvaret som med allt annat. Det värsta med Fortnite är i mitt tycke att det kränger micro-transactions till ungarna. Inte att det är kul att spela.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alldeles för Många föräldrar lider av oförmågan att sätta gränser för sina barn.

Många är rädda för sina barn eller rädda för att bli "ovänn" med barnen.
Man är inte sina barns vän man är sina barns förälder

Kunde inte sagt det bättre själv. Många av dagens föräldrar är riktigt urusla föräldrar. Och ja jag har själv barn tre stycken.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Spelar ungen för mycket får man axla föräldra-ansvaret som med allt annat. Det värsta med Fortnite är i mitt tycke att det kränger micro-transactions till ungarna. Inte att det är kul att spela.

Knappast endast Fortnite som har microtransaktioner. Hur många barn har kreditkort?

Medlem

Föräldrar får väl börja sätta gränser, det är inte företagens ansvar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Releasehästryttare
Skrivet av Yabba:

Knappast endast Fortnite som har microtransaktioner. Hur många barn har kreditkort?

Hade du haft barn i "rätt" ålder så hade du vetat hur stort trycket är från andra barn att köpa skinns och andra saker i fortnite.

Medlem
Skrivet av Devan:

Hade du haft barn i "rätt" ålder så hade du vetat hur stort trycket är från andra barn att köpa skinns och andra saker i fortnite.

haha som att du vet hur gamla mina barn är?

Medlem
Skrivet av Devan:

Hade du haft barn i "rätt" ålder så hade du vetat hur stort trycket är från andra barn att köpa skinns och andra saker i fortnite.

Ja och ändå får man sätta gränser. Inte företags fel att föräldrar inte kan uppfostra sina barn samt säga ifrån och sätta gränser.
Jag har 2 barn, lite äldre än dom som spelar fortnite men ändå. Dom har ju varit yngre


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Avstängd
Skrivet av Devan:

Hade du haft barn i "rätt" ålder så hade du vetat hur stort trycket är från andra barn att köpa skinns och andra saker i fortnite.

Samma sak var det ju på tiden med Pokémon-kort men vissa föräldrar sade ändå ifrån på skarpen. Utmaningen är att det räcker med bara ett bortskämt barn för att grupptrycket skall börja spridas till andra barn vilket i sin tur då lägger "trycket" på andra föräldrar.

Alla föräldrar på samma lokala skola bör gå ihop, åtminstone informeras om detta så de fattar att världen de är föräldrar i INTE är samma värld som de själva som barn växte upp i.

Inaktiv

Med tanke på att alla som diskuterar ämnen som dessa är expertföräldrar undrar man hur det finns problem bland barn när alla föräldrar är så jävla duktiga överallt

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Med tanke på att alla som diskuterar ämnen som dessa är expertföräldrar undrar man hur det finns problem bland barn när alla föräldrar är så jävla duktiga överallt

Shots fired.

Jag har aldrig velat ha ungar själv, men leker man med tanken så skulle jag nog ge dom veckopeng eller liknande och låta dom välja om de skulle spendera pengarna på Fortnite eller kokain. När pengarna är slut så är de slut, då skulle det bara vara livsnödvändiga kostnader kvar tills nästa vecka/månad. Kommer ihåg min egen fars besvikelse när jag själv spenderade alla pengar på Pokémon kort som var så förbannat populära på sin tid.

Avstängd
Skrivet av anon_326725:

Med tanke på att alla som diskuterar ämnen som dessa är expertföräldrar undrar man hur det finns problem bland barn när alla föräldrar är så jävla duktiga överallt

Negativa nyheter dyker upp till ytan. Jämför med PostNord-tråden på Sweclockers där du sällan läser om alla gånger brev & paket faktiskt kom fram.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Med tanke på att alla som diskuterar ämnen som dessa är expertföräldrar undrar man hur det finns problem bland barn när alla föräldrar är så jävla duktiga överallt

Problemet är ju att det finns för lite "expert föräldrar".
Barnen får problem med ett spel så stämmer man företaget bakom spelet, ja herre jävlar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Devan:

Hade du haft barn i "rätt" ålder så hade du vetat hur stort trycket är från andra barn att köpa skinns och andra saker i fortnite.

Det här förstår jag inte.
Man måste ju ge barnet självförtroendet att inte bry sig om sånt.
Ett tips annars. Köp Fortnite dvs grundspelet.
Då får barnen Grinda till sig saker a själv ist för att man ska dra fram kreditkortet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Problemet är ju att det finns för lite "expert föräldrar".
Barnen får problem med ett spel så stämmer man företaget bakom spelet, ja herre jävlar.

Finns det verkligen för lite expertföräldrar?
Verkar ju som att i alla diskussioner man läser om problembarn så är deltagarna perfekta föräldrar och de har inga som helst problem med sina barn.

Lite som att alla alltid säger hur äckligt det är med donken och att de aldrig skulle få för sig att äta där men ändå är där alltid fullt tryck varje dag.

Går inte ihop riktigt. Någon är inte riktigt ärlig mot sig själv eller mot andra online

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Finns det verkligen för lite expertföräldrar?
Verkar ju som att i alla diskussioner man läser om problembarn så är deltagarna perfekta föräldrar och de har inga som helst problem med sina barn.

Lite som att alla alltid säger hur äckligt det är med donken och att de aldrig skulle få för sig att äta där men ändå är där alltid fullt tryck varje dag.

Går inte ihop riktigt. Någon är inte riktigt ärlig mot sig själv eller mot andra online

Hur folk äter på donken eller inte med sina barn vet jag inte. Känns inte som mitt ämne.
Vi brukar äta på donken ibland men har iaf sunda "gamingvanor"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Finns det verkligen för lite expertföräldrar?
Verkar ju som att i alla diskussioner man läser om problembarn så är deltagarna perfekta föräldrar och de har inga som helst problem med sina barn.

Lite som att alla alltid säger hur äckligt det är med donken och att de aldrig skulle få för sig att äta där men ändå är där alltid fullt tryck varje dag.

Går inte ihop riktigt. Någon är inte riktigt ärlig mot sig själv eller mot andra online

Ärlighet online? Folk har problem med det där i verkliga livet. Men jag tror att du missar en detalj när det kommer till föräldrar i det här fallet. Det är förmodligen inte samma personer som skriver om hur duktiga de är i alla olika forum du är inne på. Människor har en tendens att framhäva sig, speciellt online, och åsikter är viktigare nu än vad de någonsin har varit. Kanske att det är samma människor som du stöter in i om och om igen, men jag tvivlar på det. Bara olika människor som skryter om olika saker på olika sidor, förmodligen. Förvirrade mig själv där till och med, så jag ber om ursäkt och håller käften nu.

Medlem

Varför är det så hemskt att barnen spelar spel? Föräldrarna till dessa barn sitter säkert själva med sina smartphones eller dylikt och leker flera timmar om dagen.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Finns det verkligen för lite expertföräldrar?
Verkar ju som att i alla diskussioner man läser om problembarn så är deltagarna perfekta föräldrar och de har inga som helst problem med sina barn.

Lite som att alla alltid säger hur äckligt det är med donken och att de aldrig skulle få för sig att äta där men ändå är där alltid fullt tryck varje dag.

Går inte ihop riktigt. Någon är inte riktigt ärlig mot sig själv eller mot andra online

Haha, minns innan man fick barn och jag och hustru satt och talade oss samman om vilka visioner vi hade om vårt föräldraskap. Att man aldrig skulle tappa humöret, aldrig använda iPad som barnvakt, inga fördummande filmer, ingen McDonalds...osv. osv. Sedan kom barnet, verkligheten hann ikapp med en smäll och alla illusioner vi hade om att vara perfekta föräldrar rasade samman som ett korthus vilket tog lång tid att erkänna ens för sig själv. Trots det så artar hon sig riktigt bra så vem vet?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Visst att spel kan vara beroendeframkallande men att jämföra med tung narkotika som "Ladd" /cola är löjligt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Föräldrar får väl börja sätta gränser, det är inte företagens ansvar.

Jag håller med dig att föräldrar ska sätta gränser på sina barn, absolut. Men jag vill vända på din fråga lite.

Är det inte företagens ansvar att inte göra spel som riktar sig till barn, att inte innehålla mikrotransaktioner eller annan beroende framkallande mekanik?

Fortnite som är ämnet här har en åldersgräns på 12 år, men det innehåller mikrotransaktioner som är sprängfyllt med effekter och mekanik som är till för att öka dopamin nivån så du ska få en fix av att köpa eller öppna saker. (Det var först i år som de tog bort möjligheten att köpa loot lådor utan att veta vad som var i dem). Spelet är väldigt populärt bland yngre spelare.

Ett annat spel som är aktuellt är NBA 2k20. Ett spel som är E for Everyone, d.v.s. Små barn och upp. Det är också ett sportspel så du har inget våld eller annat som föräldrar kan se som en tydlig gräns för sina barn. Men det är absolut fullpackat med mikrotransaktioner som de inte är rädda att gömma. https://www.youtube.com/watch?v=46MQ1ZMZ-l4

Argumentet för att organisationerna som ska sätta åldersgräns på spel ska göra sitt jobb är ett gott argument men tyvärr gör dem inte det. ESRB (Electronic Software Ratings Board) som ska sätta dessa gränser i USA har erkänt att de inte spelar spelet utan de får en video skickat från utgivaren som ska visa vad spelet innehåller, ESRB sätter en åldersgräns och först efteråt om det blir massa oväsen så kan de spela spelet för att se om de följer riktlinjerna vilket de sällan gör, inte för att ESRB bryr sig eftersom de grundades av ESA (Entertainment Software Association). Organisationen som styrs av exakt samma personer som sitter i ledningen för utgivningsföretagen själva.

Så vems ansvar är det? Föräldrarna som kanske kollar på ESRB betyget (eller PEGI) vilket säger att spelet är säkert för de flesta åldrar men spelet innehåller egentligen mikrotransaktioner? Måste de övervaka barnet när det spelar för att själva lista ut om betyget verkligen stämmer? Ska man inte som förälder kunna ge ett ungt barn ett spel som passar dess ålder och hoppas på integriteten hos utgivaren att det inte är ett spel som försöker sälja saker till barnet?

Utgivarna som i bästa fall skickat in ett felaktivt video klipp som inte visar att spelet innehåller mikrotransaktioner som är avsiktligt byggda för att frambringa en beroende kallande respons. Eller som i värsta fall vet exakt vad de gör och de medvetet inriktar sig på barn för att de vet hur hemma dynamiken oftast är där barn skriker tills de får som de vill och föräldrar kanske inte vet att deras konto information sparas i den elektroniska barnvakten.

ESRB och PEGI kanske? Som bäst ligger lång efter kurvan och i värsta fall styrs direkt av just dem personerna som sitter i ledningspositioner inom de företag som säljer spel med mikrotransaktioner. Organisationer som inte hinner göra det de ska göra p.g.a av en för liten budget? För lite personal för att spela de tiotusentals spel som släpps varje år? Eller som tidigare nämnt, knarklangaren själv sitter och bestämmer vilka spel som ska få vilket betyg?


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

De skulle ha jämfört Fortnite med koffein istället då det är klinisk bevisat i vetenskapliga studier att det är betydligt mer beroendeframkallande än kokain tex. Men kokain låter ju betydligt mycket mer farligt för ignoranta lekmän. Lite som satanism, gonzo och slutna "samförbund" för oinvigda. Och andra sidan är ju bieffekterna av att hamna i tungt kriminella kretsar där du får dina knäskålar krossade med basebollträn för att du inte har deg nog för att betala för din nästa fix inte toppen heller. Så nu blev diskussionen genast lite mer intressant. Fullständigt on topic också.

Medlem

Det är företagets ansvar att se till att materialet är tillverkat och gjort för barn inte föräldrarnas. Är ett spel beroende framkallande så är det en drog som är skadlig

Medlem

Bra skrivet @Maddox

Många som gör det väldigt enkelt för sig och skyller allt på inkompetenta föräldrar som inte har en aning om hur man uppfostrar barn. Jag själv har fått en väldigt bra, trygg och kärleksfull uppfostran i ett hem med i min värld sunda värderingar. Men problemet är att jag hade även som liten en egen hjärna som behövde testa gränser och vad som är rätt och fel. Man går inte till föräldrar och frågar om allt, vissa saker lär man sig den hårda vägen.

Förr vad det arkadhallen som svalde femkronorna, nu är det digitala microtransaktioner.

Medlem

Exempel från samtal (arbetar som lärare).

Förälder: Varför låter ni barnen spela? Hen får ju sitta och spela hela tiden hemma.. Se till att hen är ute och rör på sig mer
Fritids: Elever får bara boka speltid 45 per dag.
F: Ah, okej..

Sen helt tyst.
Detta är bara ett av många exempel där föräldrar lägger över uppfostransansvar på skola men där jag egentligen bara vill skrika, jag undervisar! Du uppfostrar!

Och ja, jag vill påstå att detta är vanligare nu än förr.

Barnen var bättre förr. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Själv jämför jag Fortnite med levergryta, vilket jag inte är någon större fantast av.

Medlem

Klart att föräldrarna bär det största ansvaret för vad barnen gör, men ni måste väl ändå hålla med om att spelmakandet idag är mycket mer cyniskt än det var förr?

Förr gjorde man spel som man själv ville spela, försökte komma på nya idéer eller körde på gamla med ett nytt tema som man tyckte om. Självklart gjorde stora spelhus marknadsundersökningar och försökte göra spel som låg i tiden, men det kändes ändå lite mer ärligt.

Nu gör många spelföretag (Epic, King, Supercell m.fl.) spel som är specifikt utformade för att vara beroendeframkallande. Det är ingen överdrift, de verkligen bygger in mekanismer framtagna just för att du inte ska kunna sluta. Det känns lite oärligt. Jag förstår att det är svårt att motstå alla miljarder, det är inte det, men det är ändå lite oärligt.

Medlem

@ubn87: är inte det ett av svenska skolans grundproblem? Att föräldrarna vill lägga ansvaret på lärarna, för allt ifrån undervisning till uppfostran? När ungarna är uppkäftiga mot en lärarna och lärarna inte har någon makt att ta tag i situationen, så blir det bara en trappa neråt vartefter.

Ontopic: Företagens ansvar är att tillverka en produkt som säljer och som generar vinst.. utnyttjar de den på barn? Barn får inte äga ett kreditkort, för att köpa mikrotransaktioner. Så mikrotransaktioner köps av vuxna och Iom. Att inte barn kan köpa dem.

Sen att att det jämförs med kokain och tobak, nja. De sku lika gärna jämföra det med hasard spel, kanske vore en bättre liknelse.

Åtminstone i Finland måste man vara minst 18år för att äga ett kreditkort. Man kommer inte att få ett kreditkort av banken vid 18års ålder utan fastinkomst. Högskole studier ger större möjligheter att bli beviljad ett kreditkort.

12
Skriv svar