Recension – Rain of Reflections

Robot
Recension – Rain of Reflections

Höstregnet är här, med första kapitlet av ett nytt svenskt science fiction-äventyr.

#lionbite-games, #rain-of-reflections


Medlem
Citat:

Efter inledningen glömmer spelet bort att vidareutveckla både karaktärerna och intrigen ordentligt, och narrativet hamnar lite i skymundan ända till det abrupta cliffhanger-slutet. Vi får aldrig riktigt lära känna någon alls, och försöket till twist på slutet faller platt när vi knappt vet vilka de inblandade är.

Det här var lite det jag var orolig för när de delade upp spelet i kapitel, även om de sagt att varje kapitel kommer vara ett fristående spel. Utspädd story och cliffhanger-slut. Då väntar jag på nästa del och ser hur det fortsätter innan jag bestämmer mig för om jag ska spela eller inte.

Ambassadör
Xbox

Vad ligger speltiden på?


signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Vad ligger speltiden på?

Cirka fyra timmar, sa Joakim att det tog.


signatur
Ambassadör
Xbox

@Tomas Helenius: Aha, tackar!


signatur

Jump in.

Medlem

Lite intressant att när Victor recenserade spel klagade han ofta på repetitiva inslag...... så när han får göra ett själv är det samma sak. 🙃

Medlem

Victor är grym, här blir det ett köp!

Medlem

En trea, ett "Bra" spel för rea-backen eller steam-rean nästa år då, om man ska utgå från vad som sagts efter vissa andra recensioner


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Cirka fyra timmar, sa Joakim att det tog.

Fyra timmar? Det känns lite kort. Nån aning om hur mycket man kommer att behöva hosta upp?

Redaktör
Skrivet av Blackwolfe:

Fyra timmar? Det känns lite kort. Nån aning om hur mycket man kommer att behöva hosta upp?

Vet ej, men jag tippar 200-300. Det släpps kl 18, kolla Steam då.

https://store.steampowered.com/app/695050/Rain_of_Reflections...


signatur
Skribent
Skrivet av Blackwolfe:

Fyra timmar? Det känns lite kort. Nån aning om hur mycket man kommer att behöva hosta upp?

Om alla tre delarna är ungefär lika långa så blir det ju ungefär så långt som indieäventyr brukar ligga på.

Medlem

Ännu ett spel som man ska vänta ett år på för att det ska bli väl spelbart?

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Lite intressant att när Victor recenserade spel klagade han ofta på repetitiva inslag...... så när han får göra ett själv är det samma sak. 🙃

Det är ju lätt att gnälla. Svårare att faktiskt skapa något bra. Man behöver inte kunna göra det bättre för att kunna påpeka brister i produkter man testar.

(obs säger inte att spelet inte är bra har inte testat det själv)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Vet ej, men jag tippar 200-300. Det släpps kl 18, kolla Steam då.

https://store.steampowered.com/app/695050/Rain_of_Reflections...

Runt 185 kr för de som är nyfikna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

profsigt. ett ärlig betyg utan järv. så ska en slipsten dras. Fz for presidente!


signatur

New life, New hope

Skribent
Skrivet av kalle.lindestrom:

profsigt. ett ärlig betyg utan järv. så ska en slipsten dras. Fz for presidente!

Jag har en järv dold bakom öronen, dock.
(förstår att du menar jäv, och försöker inte vara dryg, men jag gillar ordet järv)

Medlem

Hmm, tveksamt om det kommer en del till denna, som nu är, en serie. En snabb koll på hur många som faktiskt spelat spelet på steam charts är typ 20, om vi säger att 10x fler har köpt spelet så är det inte direkt några sales. Även om det är 100x fler som köpt spelet så är det nog inte direkt vad man vill ha i ett spel som varit i utveckling i 5-6 år?

Det är klart, om man redan utvecklat alla delarna så är det ju bara att släppa dom efter hand, men jag tror inte det är så, men men.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av kalle.lindestrom:

profsigt. ett ärlig betyg utan järv. så ska en slipsten dras. Fz for presidente!

Så kan vi inte ha det! Jag översätter FZ:s betyg i ett mer järvt utförande:


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Det var mig en djärv järv.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hmm, tveksamt om det kommer en del till denna, som nu är, en serie. En snabb koll på hur många som faktiskt spelat spelet på steam charts är typ 20, om vi säger att 10x fler har köpt spelet så är det inte direkt några sales. Även om det är 100x fler som köpt spelet så är det nog inte direkt vad man vill ha i ett spel som varit i utveckling i 5-6 år?

Det är klart, om man redan utvecklat alla delarna så är det ju bara att släppa dom efter hand, men jag tror inte det är så, men men.

Vet inte vad man kan förvänta sig i försäljning med noll marknadsföring (seriöst, inte ens poddplattformen användes för att upplysa och väcka hype inför releasen) och lanseringsstrul där man utannonserar ett datum och försenar i sista sekund. Personligen köper jag aldrig episodbaserade spel av indieutvecklare men hoppas att hela spelet blir färdigt tids nog.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Personligen köper jag aldrig episodbaserade spel av indieutvecklare men hoppas att hela spelet blir färdigt tids nog.

Är ett jävla lotteri det där, risken att spelet inte blir färdigt känns överhängande. Samtidigt hjälper man ju inte spelutvecklarna heller genom att INTE köpa....är själv kluven där faktiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hmm, tveksamt om det kommer en del till denna, som nu är, en serie. En snabb koll på hur många som faktiskt spelat spelet på steam charts är typ 20, om vi säger att 10x fler har köpt spelet så är det inte direkt några sales. Även om det är 100x fler som köpt spelet så är det nog inte direkt vad man vill ha i ett spel som varit i utveckling i 5-6 år?

Det är klart, om man redan utvecklat alla delarna så är det ju bara att släppa dom efter hand, men jag tror inte det är så, men men.

Klartt 2000 kopior är mycket. En hel del pengar.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Klartt 2000 kopior är mycket. En hel del pengar.

Jag har svårt att avgöra om du är seriös eller om det är ironi. Jag svarar som om du faktiskt var seriös.

Om du räknar bort steams avgift. Sedan lägger du till svenska arbetsavgifter etc så har du bara kvar: Lön till 1 person i ~7 månader.

Medlem

Äh, men det är ganska mycket pengar om det nu skulle vara så, extrapolerar man det så blir det flera miljoner på en månad. Men jag skrev det bara lite slentrian sådär. Vi vet ju inte, men ja, mängden betyd och så är alltid en bra indikator.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Äh, men det är ganska mycket pengar om det nu skulle vara så, extrapolerar man det så blir det flera miljoner på en månad. Men jag skrev det bara lite slentrian sådär. Vi vet ju inte, men ja, mängden betyd och så är alltid en bra indikator.

Grejen är ju hur pass mycket spelet kostade att producera.
Säg att RoR kostade 20 miljoner svenska kronor att utveckla och producera från idé till launch, då måste spelet sälja för 20 miljoner för att gå plus minus noll. Först därefter pratar vi faktiskt vinst. Om Chapter 1 säljer för 10 miljoner kr, så är studion redan 10 miljoner back och frågan är då hur studion samt finansiärer ställer sig till att lägga mer tid och kosing på spelseriens kommande kapitel med ovan nämnda förutsättningar (som är helt tagna ur luften ska tilläggas, jag har ingen aning om faktiskt produktionskostnad eller sales).

Bara för att förtydliga att produktionskostnaden är det viktiga att jämföra med sales om man gör en bedömning av om spelet lyckats eller misslyckats utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Håller alla tummar och tår för att RoR säljer bra, ska själv börja spela nu i veckan.

Medlem

Nej men jag vet alltså. jag utvecklar och säljer spel själv. Det är därför jag _tror_ att detta är en stor flopp ekonomiskt, även om spelet får bra betyg. Det är dumt att göra nischade indiespel som kostar 10-15M att utveckla, om man inte vill lägga en bra % på att trycka ut en kraftig mängd marknadsföring, men även då är det en risk.

Man kan resa på hur mycket mässor som helst och sedan berätta om hur bra det är och hur trevliga alla är där, men det ger inget i slutändan, för den mängden "kunder" eller "potentiella kunder" man träffar där är knappt en handfull och om inga större sidor skriver om spelet så går det inte, detta är knappast ett spel som folk köper bara för att testa lite snabbt heller.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör

Det här är ren spekulation, men ändå. Om vi antar att spelet kostade 15 miljoner kr att utveckla och att de får in ca 120 kr per sålt spel på Steam (Steam-avgift på 30 procent) måste de sälja 125 000 spel för att täcka utgifterna. Om de får 150 kr per sålt spel (lägre Steam-avgift) måste de sälja ca 100 000 spel.

Victor säger att studion består av åtta personer. Det kanske den inte gjort under hela utvecklingen, men om vi ändå räknar på det för att få en uppfattning om lönekostnaden. Säg att medarbetarna får 25 000 kr/mån var, då blir lönekostnad med avgifter ca 32-35 000 kr/mån och anställd. Åtta anställda i fem år blir 14-17 miljoner kronor, bara i lönekostnad. Fyra anställda den tiden kostar 7-9 miljoner. Lägg till det lokaler, teknik och andra kostnader och 15 miljoner i gissningen ovan känns inte för högt.


signatur
1
Skriv svar