Medlem
Ps4 vs Ps4 Pro

Hej! Tänkte köpa mig ett PS4 och undrar ifall det är någon märkbar skillnad på PS4 och PS4 Pro? Vad tycker ni som har Pro?
Har hört ifrån flera att man knappt ser/märker någon skillnad överhuvudtaget men vet inte ifall det stämmer .

Medlem

Om du har en 4K tv köp en PS4 Pro. Om inte köp PS4.

Om du har råd köp en PS4 pro oavsett. Eller vänta tills de utannonserar PS5. Med förhoppningen att den blir bakåtkompatibel.

Digital Foundry gjorde en analys på Borderlands 3 och märkte att det spelet flöt bättre på en Standard PS4 (30fps låst) en än Pro(25 till 45fps ojämt). Nu vet jag inte om det beror på att de körde Standard i 1080p och Pro i 4K.

Med Pro brukar man kunna få över 30fps i vissa spel. Asså unlocked framerate. Men då är den också ojämn. Så man är kräsen kan man märka framepacing problem.

Allt beror på vad man är ute efter.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

DigitalFoundry har bra jämförelser på de flesta nya stortitlar. Kolla igenom lite tester av dem och bedöm själv om du tycker du har nytta av en Pro.

jkw
Medlem
Skrivet av Earthscum:

Om du har en 4K tv köp en PS4 Pro. Om inte köp PS4.

Om du har råd köp en PS4 pro oavsett. Eller vänta tills de utannonserar PS5. Med förhoppningen att den blir bakåtkompatibel.

Digital Foundry gjorde en analys på Borderlands 3 och märkte att det spelet flöt bättre på en Standard PS4 (30fps låst) en än Pro(25 till 45fps ojämt). Nu vet jag inte om det beror på att de körde Standard i 1080p och Pro i 4K.

Med Pro brukar man kunna få över 30fps i vissa spel. Asså unlocked framerate. Men då är den också ojämn. Så man är kräsen kan man märka framepacing problem.

Allt beror på vad man är ute efter.

Du äger inte en PlayStation 4 Pro va?

Pro är bra även om man inte har 4K bildskärm eller TV. Med boost mode.

Sedan har du även högre kvalité på inspelning på en Pro. 1080p@60fps kontra vanliga som bara har 720p, vet inte om det är 30 eller 60fps.

De flesta titlar lägger till ett läge för grafik och ett för prestanda om spelet känner av att det är en Pro. Då väljer man mellan 1080p@60fps+ eller "4K" (oftast ca 1800p) med låst 30fps.

På min Pro väljer jag alltid prestanda-läge då det höjer spelkänslan från natt till dag.

Medlem
Skrivet av jkw:

Du äger inte en PlayStation 4 Pro va?

Pro är bra även om man inte har 4K bildskärm eller TV. Med boost mode.

Sedan har du även högre kvalité på inspelning på en Pro. 1080p@60fps kontra vanliga som bara har 720p, vet inte om det är 30 eller 60fps.

De flesta titlar lägger till ett läge för grafik och ett för prestanda om spelet känner av att det är en Pro. Då väljer man mellan 1080p@60fps+ eller "4K" (oftast ca 1800p) med låst 30fps.

På min Pro väljer jag alltid prestanda-läge då det höjer spelkänslan från natt till dag.

Läste att PS4 Pro låter mycket mer? Är det något man märker av?

Medlem

Köp Pro om pengarna finns, jkw sammanfattade det bra. Jag gick från vanliga till Pro och ångrar det inte, allt ifrån laddningstider till flyt och extra mums är värt de


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Backloggens befriare

Jag hade bara den vanliga i någon månad innan jag slog till på en pro, och hann bara spela Hellblade, men jag är väldigt nöjd med min pro. Även om den får se väldigt begränsat användande jämte min Xbox One X och PC


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ok tack ni övertalade mig, det blir en Pro

jkw
Medlem
Skrivet av Kyrre:

Läste att PS4 Pro låter mycket mer? Är det något man märker av?

De gamla versionerna lät som ett jetplan vid tung belastning. Men nya modellerna som finns i butik i dagsläget gör inte det.. 😁

Edit: kom åt skicka för snabbt.

Gen
Medlem
Skrivet av Kyrre:

Läste att PS4 Pro låter mycket mer? Är det något man märker av?

Vid släppet av RDR2 lanserades en ny revision av konsolen som var tystare och svalare. Då fanns den bara tillgänglig i en RDR2 bundle men antar att den numera säljs som vanlig version också.

Medlem

min ps4 pro pajade , skivorna fastnar hela tiden. det är väl den enda skillnaden jag kunde se.

Medlem

Även om jag nyligen själv uppgraderade till en PRO nyligen, så skulle jag vänta tills playstation 5 kommer i slutet av nästa år...

jkw
Medlem
Skrivet av kaealy:

Även om jag nyligen själv uppgraderade till en PRO nyligen, så skulle jag vänta tills playstation 5 kommer i slutet av nästa år...

Typ minst 400 dagar tills PlayStation 5 kommer. Då hinner man njuta mycket av en Pro. 😎

1
Skriv svar