MS Flight Simulator fixar galet detaljerade miljöer med hjälp av Bing

Avstängd
Skrivet av vbgbasse:

@Bennii:
Nåt som är jäkligt coolt i google earth är att det redan finns ett inbyggt flygsim i det. Jag upptäckte det av en slump i mitt arbete när jag jobbar en del i earth. Kanske inte det snyggaste flygsim jag sett, men att ens google lägger energi på det ^_^

Att kalla det för simulator är att ta i från tårna tills du skiter i brallan, men visst

Medlem

Det här spelet kom som en blixt från klarblå himmel för mig. Det flög rakt in på topp 5-listan för spel som jag ser fram emot.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Det kan man litterärt kalla fotorealism. Sjukt imponerande väder/tid-system med.

http://www.saob.se/artikel/?unik=L_0799-0105.7Xl7

Tror att du söker ordet "bokstavligen". Dock är både engelskans "literally" och svenskans "bokstavligen" helt överanvända och används dessutom oftast helt fel.

"Jag tappade bokstavligen hakan" innebär att hakan ligger på marken. "Bokstavligen" betyder alltså "ordagrant". Samma sak för engelskans "literally". Inget av de två orden ska användas som förstärkningsord.

/Språkpolisen

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

http://www.saob.se/artikel/?unik=L_0799-0105.7Xl7

Tror att du söker ordet "bokstavligen". Dock är både engelskans "literally" och svenskans "bokstavligen" helt överanvända och används dessutom oftast helt fel.

"Jag tappade bokstavligen hakan" innebär att hakan ligger på marken. "Bokstavligen" betyder alltså "ordagrant". Samma sak för engelskans "literally". Inget av de två orden ska användas som förstärkningsord.

/Språkpolisen

AWFUL - Americans Who Figuritively Use Literally

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

http://www.saob.se/artikel/?unik=L_0799-0105.7Xl7

Tror att du söker ordet "bokstavligen". Dock är både engelskans "literally" och svenskans "bokstavligen" helt överanvända och används dessutom oftast helt fel.

"Jag tappade bokstavligen hakan" innebär att hakan ligger på marken. "Bokstavligen" betyder alltså "ordagrant". Samma sak för engelskans "literally". Inget av de två orden ska användas som förstärkningsord.

/Språkpolisen

Användes inte som förstärkningsord utan skrev det eftersom de använt sig av fotobilder och därmed skapas litterärt/ordagrant/bokstavligen talat fotorealism 👍

Testpilot

Kul att se utvecklingen sedan första spelet kom.

Imponerande att de verkligen täcker så mycket av världen.

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns tre lägen för det. Det streamade kräver förstås konstant uppkoppling, sen fanns ett cache-läge (osäker vad det betyder - mindre laddning under spelande kanske?) och ett rent offline-läge.

Gissar på att online-datan cachas medans man spelar, så att allt som ligger cachat på datorn kommer vara tillgängligt när man är online, men att den går tillbaka till offline läget man inte har komplicerad terräng cachad.

Det är sjuka mängder data så det kommer cachas in och cachas ur.

eld
Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Fast det kommer inte se så där snyggt ut överallt i världen...

Nej, men mer än vad du kommer kunna besöka i simulatorn under din livstid, det finns otroligt mycket högupplöst data för alla stora städer i världen, och även många små, samt höjddata för alla möjliga tänkbara ödemarker i världen.

Sen när man är på flyghöjd så kommer det i princip se ut som i verkligheten.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Blir köp när stöd för VR finns.

Ja, jävlar! Jag har inte använt mina spakar på år och dag. Tid att damma av dom månne?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av B-itta:

Användes inte som förstärkningsord, skrev det eftersom de använt sig av fotobilder och därmed skapas litterärt/ordagrant/bokstavligen talat fotorealism 👍

Burn!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Jepp. Tråkigt för mig. Skriver vanligtvis inte vad andra tycker. Mina inlägg är helt baserade på mina egna åsikter. Trodde det var en självklarhet för alla här

Skulle det vara en flight-combat simulator så skulle jag haka på direkt.

Hoppas på VR stöd. Då kanske det blir att testa iaf.

Självklart!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

I hear Bing, I Bing away as far as possible

Medlem
Skrivet av Bennii:

Google Earth finns i VR. FZ har testat det på din Youtubekanal.

Jag vet, såg det förut, men när jag menar VR så menar jag inte att gå runt i det befintliga street view läget som redan finns med samma platta grafik fast med VR glasögon.
https://www.fz.se/nyhet/276283-vi-gillar-google-earth-i-vr

Jag menar att det skulle gå att göra ett större lyft än så, dvs man scannar in gator specifkt för VR, kanske tom sätta upp kameror med ljud i realtid på vissa platser att börja med, så det känns som man är där live, typ att man kan gå in i hus och gå runt i tex en galleria eller liknande. Så var min tanke.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lär inte bli några militärflyg, det är en civilflygs-sim (jetplan och propellerplan). I och för sig tryckte utvecklarna in en Horneti Fligth Sim X-expansionen, men det var väl ett undantag.

Gjorde inte Microsoft ett combat flight sim förr i tiden? Var väl rätt bra med har jag hört? Kanske är något dom tittar på i framtiden?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Redaktör
Skrivet av Dumlen:

Gjorde inte Microsoft ett combat flight sim förr i tiden? Var väl rätt bra med har jag hört? Kanske är något dom tittar på i framtiden?

Ja, tre stycken i skarven mellan 90- och 00-tal. De var bra, men flygkänslan åldrades ett decennium när första, helt fenomenala IL-2 Sturmovik släpptes.


signatur
Fragtjuv
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, tre stycken i skarven mellan 90- och 00-tal. De var bra, men flygkänslan åldrades ett decennium när första, helt fenomenala IL-2 Sturmovik släpptes.

Ja, herregud vad det första spelet var bra. Var nog första gången jag kände mig som en stridspilot på riktigt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av B-itta:

Användes inte som förstärkningsord utan skrev det eftersom de använt sig av fotobilder och därmed skapas litterärt/ordagrant/bokstavligen talat fotorealism 👍

Det blir dessvärre inte mer korrekt använt för det. Litterärt refererar till litteratur i svenskan till skillnad från engelskans literally som har en helt annan betydelse. Du kan inte efterkonstruera dig ur detta översättningsfel tyvärr.

Helt otroligt vackert spel. Blev chockad över hur dåligt de äldre simulatorerna har utvecklats, minns när man flög runt i dessa miljöer och tyckte det var skithäftigt.

Denna molnteknik kommer nog implementeras bredare, GTA VI någon?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Användes inte som förstärkningsord utan skrev det eftersom de använt sig av fotobilder och därmed skapas litterärt/ordagrant/bokstavligen talat fotorealism 👍

Kolla länken som jag bifogade. Den förklarar vad ordet litterärt betyder. Det var det jag anmärkte på i din kommentar.

Jag skrev att ordet bokstavligen oftast används helt fel. I ditt fall går det att använda.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Att kalla det för simulator är att ta i från tårna tills du skiter i brallan, men visst

Men det står ju "starta flygsimulator" på knappen i earth så jag antar att google anser att det är en fullvärdig simulator ^^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Gjorde inte Microsoft ett combat flight sim förr i tiden? Var väl rätt bra med har jag hört? Kanske är något dom tittar på i framtiden?

Jajamän, för en liten tid sen släpptes dessutom en beta av spelet till Sega Dreamcast, en version som man inte ens kände till att det arbetades på när Dreamcast var aktuell. Fullt spelbar för de som har en Dreamcast eller emulator på datorn, men är ganska "bare-bones".

Medlem

Tomas Helenius
Nu är du ute på djupt vatten, vi som flyger flygsimulator ogillar när simulatorn blir kallad för spel, eller tycker du att jag ska kalla spel för simulator?

Jag har registrerat mig på denna sida idag, bara för att skriva detta.

Redaktör
Skrivet av F75N:

Tomas Helenius
Nu är du ute på djupt vatten, vi som flyger flygsimulator ogillar när simulatorn blir kallad för spel, eller tycker du att jag ska kalla spel för simulator?

Jag har registrerat mig på denna sida idag, bara för att skriva detta.

Här på FZ kör vi sign-up bait istället för click bait. Och det funkar!

Allvar: välkommen in! Jag vet att vissa vill skilja på spel och simmar, och jag ser inga problem med det - det är ju bara fråga om ens definitioner. Frågar man flygare kan jag tänka mig att vissa ser t.ex. MS Flight Sim som en leksak - spel, rentav. Likheter med spel finns ju onekligen, likaså med verkligheten. Jag flyger bl.a DCS, FSX och IL-2, och har lika kul vad andra än kallar det.

Att jag skriver ”spel” i nyheten är för att variera språket och för att spel är vad FZ handlar om. Hoppas du hänger kvar hos oss!


signatur
12
Skriv svar